امروز: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

انصاف نبود!

دلنوشته تاریخ انتشار: 98/05/19 بدون نظر   778 بازدید

اندازه فونت    

یادداشت روز 

انصاف نبود!

فریده پناه

در ماجرای زد و بند ها و اتفاقات پشت پرده انتخابات فلان خانه صنفی سکوت کردیم! چیزی نگفتیم تا فضای نه چندان آرام رسانه های کیش بیش از این متشنج و ناآرام نشود! منافع صنفی و منافع جزیره را بر منافع خود ترجیج دادیم و نخواستیم در این فضای نه چندان مطلوب اقتصادی مشکلی بر مشکلات جامعه بیفزاییم و ما که خود باید پیگیر رسیدگی و توجه و حل مشکلات و هدایت جامعه به سمت آرامش باشیم خود نا خواسته دردامن زدن به مشکلات صنفی حوزه خود اقدامی  کرده باشیم و خود آلوده این موضوع شویم. اما این به هیچ وجه به این معنی نبوده و نیست که بخواهد حقوق صنفی همکاران مان مورد آسیب قرار گیرد. نهایت تصور ما این بود که فرصتی در یک مقطعی مشخص در اختیار عده ای از دوستان هم صنف قرار گرفته و آنها لابد برنامه، طرح و سیاست هایی برای این مسئولیت خود دارند. بگذاریم با آرامش مطابق اندیشه ها و برنامه های خود امور این حوزه را به پیش ببرند. ما هم در همین جایگاه فعلی و همیشگی خود فعالیت می کنیم و خدمات فرهنگی و رسانه ای خود را ارائه می دهیم .اما گویا این داستان آنگونه که ما تصور میکردیم نبوده و نیست! و دوستانی که مناصب را بدست آورده اند نه با نگاه خدمت به همه اعضا و گستره کامل حوزه صنفی مربوطه که به تصور اینکه برای تامین منافع خود منصب جدیدی را  بدست اورده اند ، پیش می روند و………

در جریان برگزاری مراسم روز خبرنگار که به همت روابط عمومی و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد کلیپی پخش گردید به مناسبت روز خبرنگار و لابد! در تقدیر از فعالیت خبرنگاران و رسانه های کیش!و ارائه عملکرد آنان !

کلیپی کاملا تبلیغاتی و با نشانه ها و کدهایی خاص و مشخص! نمی دانیم سفارش ساخت و مجوز تهیه و نمایش این کلیپ بر عهده کدام یک از حوزه های مسئول در سازمان منطقه آزاد کیش بوده است. ولی هر چه بوده کاملا غیرمنصفانه بود و حتی می شود گفت دور از اخلاق ! در این کلیپ که برای چند دقیقه در مراسم روز خبرنگار به نمایش گذاشته شد و تنها برنامه اجراء شده در این مراسم در مورد معرفی رسانه های کیش بود، نشانه ای از عدالت و انصاف دیده نمی شد. اگر بحث معرفی مطبوعات و رسانه ها و خبرنگاران مطرح بود نه نشانه ای بود از تنها مطبوعات و نشریات فعال در جزیره و نه حتی اثری از فعالان حوزه پرکار و پر تلاش صدا و سیمای کیش. فقط چهره ها و نفراتی کاملاً گزینش شده از همان افرادی که ماجراهای خانه صنفی را براه انداخته بودند! به نمایش گذاشته شد!

اما سوال این است حالا که به هر شکل موجه یا غیر موجه ، مشروع یا غیر مشروع این آقایان مسئولیتی در خانه صنفی را در دست گرفته اند آیا درست است که بجای ارائه خدمات ناشی از موقعیت و مسئولیت خود به همه و توزیع آن خدمات در گستره کامل صنفی ، آن را بطور انحصاری در اختیار خود قرار گیرند؟!

آیا بهتر نبود دوستان به جای نمایش سیما و چهره های خود و پیام های تبریک تکراری ،محصول خدمات و عملکرد خود را به معرض تماشای حضار می رساندند! !و یا گوشه ای از تلاش ها و زحمات فعالین این عرصه در تهیه و تولید خبر ، تهیه گزارش ، چاپ ، انتشار و توزیع جراید را به معرض دید میگذاشتند تا سختی کار این حوزه و عشق و علاقه ای که در آن هزینه می شود بخوبی دیده شود؟!

خوب بود برخی دوستانی که خود را بعنوان فعالان رسانه ای کیش معرفی کردند، حداقل مشخص می کردند عضو  کدام رسانه  فعال در کیش هستند؟ رسانه ای که ۵-۶ ماه از تعطیلی و عدم چاپ آن می گذرد؟! آیا تعریف و مفهوم رسانه فعال و موجود این است؟!

آیا درست است حالا که ابر و باد و ماه و خورشید و فلک و … دست به دست هم دادند تا اوضاع بر وفق مراد بگردد و ظاهرا مقامات بالا دستی هم کاری به درستی یا نادرستی آن و نوع سیاست گذاری انجام شده برای اجراء آن ندارند ، زحمات و تلاش های دیگران را نادیده بگیریم ؟!. سوال این است در این کلیپ چه چیزی به نمایش گذاشته شد ؟ کدام روزنامه، کدام هفته نامه، کدام پایگاه خبری، محصول کار کدام خبرگزاری، کدام گزارش صدا و سیما و … کدام محصول فرهنگی و رسانه ای؟!

نمی شود که چون به حق یا ناحق اختیار بهره برداری از اسم فلان خانه صنفی را در دست داریم و با خود یدک می کشیم ،زحمات و فعالیت و تلاش دهها نفر فعالین واقعی این صنف را نادیده بگیریم و خود و خانواده مان و … را در این برنامه عرضه نماییم! آیا قرار گرفتن در این مسولیت برای این است که  خدمات و فعالیت و مشکلات حوزه صنفی خود را عرضه نماییم یا خودرا؟! آیا درست است برنامه ای که بایستی به معرفی فعالیت ها و تلاش فعالین این صنف در روزی به همین مناسبت بپردازد را به طور انحصاری به یک کلیپ تبلیغاتی برای خود و خانواده و دوستان خود تبدیل کنیم!

آیا انصاف است تنها روزنامه، تنها هفته نامه جزیره، تنها هفته نامه سراسری منتشره در جزیره، تلاش های کارکنان پرتلاش صدا و سیما و …دیده نشود و فقط چهره تک تک اعضاء خانه صنفی و دو تن از کارکنان روابط عمومی منطقه آزاد در این برنامه به نمایش گذاشته شود؟!

انصاف نبود ساعت ها و روزها تلاش، نوشتن، مصاحبه، تهیه خبر و …و…. خبرنگاران و عکاسان فعال در نشریات ….و….. دیده نشوند،اما کسانی معرفی و عرضه شوند که حداقل خود بخوبی می دانند مدتهاست هیچ گونه فعالیت رسانه ای نداشته اندو فقط و فقط بواسطه حضور در این خانه صنفی خود را به این حوزه آویزان کرده اند ! اینان چگونه خود را به عنوان فعالین رسانه ای شهر معرفی می کنند؟ بر چه مبنایی بر چه اساسی؟!با کدام کارکرد ؟!

قطعاً و قطعاکه روزنامه ….. کیش به همراه تیمی که با جان و دل این حوزه را دوست دارد و با عشق و علاقه در آن کار و فعالیت می کند نیاز به چنین اعلام حضورو شوهای تبلیغاتی ندارد که اعلام حضور واقعی خود را در میدان کار و تلاش و عرصه عمل نشان میدهد. اما آیا این انصاف است؟!

انصاف هست حالا که میدان را در اختیار گرفته ایم بطور کاملاً انحصاری برای خود عمل کنیم ، فعالین واقعی این حوزه را نادیده بگیریم، فعالیت آنها را نبینیم و انکار کنیم و از همین فرصت های کوچک هم فقط و فقط در اندیشه بهره برداری شخصی برای خود باشیم! آیا به این موضوع اندیشیده ایم اگر فردا امتیاز بزرگتری در اختیار این خانه صنفی قرار گرفت ، آیا ما با این رویکرد و عملکرد ، صلاحیت توزیع عادلانه و منصفانه آن را داریم؟آیا میدانیم یا نمی خواهیم بدانیم که این ظرفیت و مسئولیت به خودمان تعلق ندارد بلکه فرصت و ماموریتی است که از جانب دیگران موقتا به ما محول شده و در اختیار ما قرار داده شده تا اگر بلدیم خدمت کنیم نه اینکه  آن را بنام خودمان مصادره کنیم!

آیا وقتی نفراتی مسئولیت یک حوزه را در دست می گیرند نباید خود را در برابر همه بطور یکسان مسئول و متعهد ببینند؟ یا باید شرایط را فقط و فقط به سمت و سوی منافع خود تعریف و هدایت کنند؟!

چقدر بی انصافی لازم است برای اینکه روزنامه ای که با سابقه ای بیش از ۲ دهه فعالیت مستمر ، هر روز و هرروز با تلاش و زحمت عده ای علاقمند منتشر می شود را بتوان ندید! فعالیتش را نفی کرد! برروی همه زحمات و تلاش های خبرنگاران آن برای حوزه رسانه ای و اطلاع رسانی جزیره چشم بست ولی غیرفعالان این حوزه را نمایش تبلیغاتی داد؟! چقدر بی انصافی لازم است برای اینکه یک محصول فرهنگی که در این شرایط سخت اقتصادی که با تحمل ضررمالی (دقت بفرمایید با ضررمالی ) چاپ و انتشار نشریه خود را متوقف نکرده است تا پرچم حضور و فعالیت رسانه های چاپی را بلند نگه دارد و جزیره از تنها نشریه و ابزار اطلاع رسانی مکتوب روزانه محروم نماند را ندید، اما دیگرانی که در این کسادی و ضرردهی روزانه کار بازار رسانه و روزنامه،بساط خود را جمع کرده اند تا در بازار کار خوب بیایند (!) را بر عرش رسانه هانشاند!

انصاف نیست به خاطر مطرح کردن خود زحمات و تلاش های دیگران را نادیده گرفت. و بر طبل بی عدالتی و بی انصافی از جایگاهی کوبید که قرار است جایگاه ترویج عدالت در جامعه باشد!

به نظر می رسد کسانی که خود مدعی بودند برخی رسانه ها فقط به منافع مجموعه خود می اندیشند امروزه که در رأس کار تشکل صنفی قرار گرفته اند ، تعریف مفهوم مسئولیت در تشکل صنفی را به معنی بهره مندی انحصاری خود و خانواده خود از مزایا و موقعیت های آن مسئولیت تغییر داده اند .

من نمیدانم به همکاری که آن روز به پرده نمایش مراسم روز خبرنگار در سالن ابن سینای مرکز همایش های بین المللی کیش زل زده بود تا شاید  در آن زمان بتواند چند ثانیه ای از محصول کار و تلاش خود را بر پرده نمایش روز خبرنگار ببیند و خستگی از تن اش در برود چه بگویم !

همکارم ببخشید!

در این باره بازهم خواهیم نوشت….

خبرنگار روزنامه  اقتصاد کیش

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (131) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (29) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (90) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (46) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (102) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (43) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (87) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه