امروز: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

آموزش و پرورش کیش؛ سَرِ نخواستنش دعواست.!

آموزش و پرورش کیش , آموزشی , اجتماعی , سازمان منطقه آزاد کیش , علمی , گزارش مکتوب تاریخ انتشار: 99/06/31 بدون نظر   4102 بازدید

اندازه فونت    

گزارش مکتوب:

در بین همه شاخصه‌های مهمی که جزیره کیش دارد، حالا سالیان سال است که آموزش و پرورش به دغدغه‌ای برای ساکنان و مسئولان آن تبدیل شده است.

حوزه ای که در سالهای گذشته با شعار تبدیل شدن به منطقه نمونه آموزشی کشور، مدیران زیادی را به خود دیده و در ترافیک رفت و آمدهای مدیریتی، چیزی جز روزمرگی به ارمغان نیاورده است. در جزیره کیش بیش از ۹هزار و ۷۰۰دانش آموز در مقاطع مختلف در حال تحصیل اند که از این تعداد حدود ۲هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی و مابقی در مدارس دولتی مشغول به علم آموزی اند. دانش آموزان جزیره کیش در ۲۳مدرسه عمدتا غیر دولتی و در ۲۲فضای ساختمانی مشغول به فراگیری علم و دانش اند. بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال۱۳۹۵ جمعیت جزیره کیش نزدیک به ۴۰هزار نفر است که در مقایسه ای آماری می توان نتیجه گرفت، تقریبا یک چهارم جمعیت کیش را قشر دانش آموز تشکیل می دهد.
در این گزارش قصد دارم با توجه به فرصت تعطیلی تقریبا صد درصدی آموزش حضوری به دلیل شیوع ویروس کرونا، اگر چه مشکلات آموزشی در جزیره همچون نرخ های متفاوت مدارس غیر انتفاعی، مشکلات توزیع کتاب و سرویس مدارس بسیار زیاد است، به صورت ویژه به بررسی موانعی بپردازم که آرمانها و آرزوهای ترسیم شده آموزش و پرورش کیش برای تبدیل شدن به منطقه نمونه آموزشی کشور را تحت الشعاع خود قرار داده و آن را از مسیر درست خود منحرف کرده است.

آموزش و پرورش کیش؛ سَرِ نخواستنش دعوا است؟!

جایگاه آموزش و پرورش جزیره در نقشه جامع توسعه کیش
تبدیل شدن به قطب علمی، آموزشی و تحقیقاتی، توسعه منابع انسانی با آموزش علوم و مهارت ها و بالاخره رسیدن به  الگویی پایدار از حفاظت و انتقال آموزش، جزو مهمترین ماموریت ها و رسالت های منطقه آزاد کیش در طرح جامع این جزیره است.
تبدیل شدن آموزش و پرورش کیش به عنوان «الگوی آموزشی» یکی از مهمترین رسالت ها و ماموریت هایی است که از ابتدای رونق جزیره کیش همواره بر آن تاکید شده است. بر روی کاغذ و در جلسات متعدد هم حرفهای زیبا و دلنشین زیادی زده شده اما همه مسئولان جزیره کیش تا کنون به مهمترین مشکل آموزش و پرورش این جزیره – اگرچه واقف اند – اما توجه چندانی نکرده و از زیر مسئولیت آن شانه خالی می کنند؛ مشکلی به نام گیر کردن در میان سه ضلع وزارت خانه آموزش و پرورش، سازمان منطقه آزاد کیش و اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان. 

آموزش و پرورش کیش؛ سَرِ نخواستنش دعوا است؟!

مشکل کجاست؟
مراکز استانی آموزش و پرورش مستقیما زیر نظر وزارت خانه فعالیت کرده و دستورالعمل ها، بخشنامه ها و تعیین و تخصیص بودجه خود را از  وزارت آموزش و پرورش دریافت می کنند. اما در مناطق آزاد و به ویژه جزیره کیش اوضاع کمی فرق می کند و البته پیچیده هم شده است.
بر اساس قانون اداره مناطق آزاد، اکثر سازمانها وظایف و اختیارات خود را واگذار کرده و زیر نظر مدیریت ارشد هر منطقه آزاد فعالیت می کنند و یا تابعی از آن هستند. آموزش و پرورش کیش هم از این قاعده مستثنی نیست اما به دلیل گستردگی مشکلات آن در سالهای اخیر همچون کمبود فضای آموزشی و شرایط سخت زندگی معلمان و کمبود نیروی انسانی، هیچ یک از این سه ضلع وزارت خانه، اداره کل هرمزگان و سازمان منطقه آزاد کیش – اگرچه اقداماتی انجام داده اند- تا زمان تعیین تکلیف نهایی، زیر بار حل مشکلات آن نمی روند و انگار سَرِ نخواستن آن دعوا است!

قانون اداره مناطق آزاد چه می گوید؟
بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، بسیاری از ارگانها یا تمایل دارند خود به صورت مستقل در این مناطق حضور داشته باشند و یا وظایف خود را به سازمان منطقه آزاد تفویض می کنند. معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش کیش چگونه در کیش فعالیت می کند می گوید: بر اساس ماده ۲۵ قانون و مقررات چگونگی اداره مناطق آزاد، وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفته اداره خود در کیش را به صورت مستقل یعنی تابع وزارت خانه و بدون تفویض اختیار به سازمان منطقه آزاد کیش اداره کند.
سعید پورعلی با بیان اینکه برای انتخاب رئیس اداره آموزش و پرورش کیش قانون راه حل مشخصی ارائه کرده گفت: رئیس یا سرپرست اداره آموزش و پرورش کیش به پیشنهاد مدیریت ارشد منطقه آزاد کیش و با تایید نهایی و حکم وزیر منصوب می شود. وی در تشریح بیشتر نحوه فعالیت اداره آموزش و پرورش کیش می گوید: ساختار آموزش و پرورش کیش بر اساس وضعیت کنونی و تقسیمات وزارت خانه، بخشی از زیر مجموعه اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان است، اما اداره کل هرمزگان در نصب و تغییر اداره آن نقشی ندارد.

نحوه مدیریت اداره آموزش و پرورش کیش
تا بدین جای گزارش به این موضوع رسیدیم که به دلیل چندگانگی در مدیریت اداره آموزش و پرورش کیش، زمینه برای شکل گیری اختلاف نظرها و مشکلات متعدد آموزشی و پرورشی در جزیره مرجانی بوجود آمده و مسیر کیفی سازی آمورش را دستخوش مشکلاتی ساخته است.
برای بررسی بیشتر مشکلات بوجود آمده پای صحبت رئیس پیشین اداره آموزش و پرورش کیش که به تازگی سکان هدایت این اداره را به پرویز حیدری راد یکی از فرهنگیان و مدیران آموزشی و قدیمی جزیره واگذار کرده و حالا خود به مدیریت ناحیه چهار آموزش و پرورش شهر مشهد منصوب شده  هم نشستم. 

آموزش و پرورش کیش؛ سَرِ نخواستنش دعوا است؟!

 سیدجواد قوامی نژاد در شمارش عوامل تاثیرگذار در موفق نبودن رشد کیفی آموزش و پرورش کیش، مهمترین آن را این گونه تشریح میکند که مدیر آموزش و پرورش کیش از چند کانال نامه ها و دستورالعمل هایی را دریافت می کند که باید اجرا هم بشود. وی بیان کرد: ارائه دستورالعمل های دریافتی از آموزش و پرورش هرمزگان، وزارت خانه و سازمان منطقه آزاد کیش مسیر تحقق بخشی اهداف را کند کرده و بعضا هم مشکلاتی بوجود می آورد.
مجتبی زینی وند، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش که چندین بار برای بررسی مشکلات آموزش و پرورش کیش به این جزیره سفر کرده با بیان اینکه آیین نامه اجرایی آموزش و پرورش در مناطق آزاد به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شده است گفت: انتظار این است نظام آموزش و پرورش کیش الگویی برای کشور باشد و تاکید وزیر آموزش و پرورش و دبیرشورایعالی مناطق آزاد نیز برتسهیل فرآیندها و دستیابی به این موضوع است. آموزش و پرورش کیش؛ سَرِ نخواستنش دعوا است؟!زینی وند از راه اندازی دفتری بنام آموزش و پرورش مناطق آزاد در وزارتخانه خبر داد و تصریح کرد: در جهت دستیابی به مصوبات شورای راهبردی آموزش و پرورش مناطق آزاد دو منطقه آزاد کیش و ماکو به عنوان محل اجرای دو طرح محوری انتخاب شدند که یکی از این طرح ها برگزاری مستقیم امتحانات و ساماندهی نیروی انسانی است.
وی با بیان اینکه در خصوص ارتباط کیش با مرکز بین الملل آموزش و پرورش مسائل حقوقی مانع از اجرای طرح است گفت: وزارت آموزش و پرورش آمادگی دارد در بحث ساختاری، با آموزش و پرورش مناطق آزاد برای فعالیت مبتنی بر تعریف شورای راهبری مناطق آزاد و همکاری با سازمان مشارکت های مردمی فعالیت کند.
حالا از گفته های این معاون وزیر بیش از یکسال می گذرد و همچنان به نظر می رسد درون وزارت خانه اجماعی برای تعیین تکلیف نحوه اداره آموزش و پرورش کیش و یا در نگاهی کلی تر، اداره آموزش و پرورش در مناطق آزاد گرفته نشده است.

تاثیرات بلاتکلیفی اداره آموزش و پرورش کیش
اگرچه وزارت آموزش و پرورش همواره جزو وزارت خانه هایی به شمار می رفته که به علت گستردگی  وظایف و مراکز خود، جزو وزارت خانه های کمتر برخوردار به لحاظ بودجه به شمار می رود و همواره مشکلات مالی گریبان گیر آن است، اما داستان این مشکلات در جزیره پررنگ تر شده. کمبود فضای فیزیکی، کمبود کادر آموزشی و هزینه های بالای زندگی نحوه  فعالیت این اداره در کیش را با مشکلات بزرگتری مواجه کرده است.
رضا یکی از معلمان جزیره در پاسخ به سوالم در خصوص اینکه آیا حقوق معلمی کفاف زندگی در جزیره را می دهد، می گوید: در تناسب با هزینه های زندگی در کیش، حقوق معلمی نه تنها جوابگوی هزینه ها نیست بلکه گاهی با دیر شدن کمک هزینه هایی که سازمان منطقه آزاد می دهد، باید تمامی پس اندازهای خود را خرج کنیم.
او که به دنبال انتقالی به شهر خودش و رفتن از جزیره است اضافه می کند: مشکلات مالی و زندگی در کیش برای یک معلم آنقدر زیاد است که خیلی کم به دنبال کیفی سازی و به روزرسانی دانسته های خود برای بهتر شدن فرایند آموزش به دانش آموزان است.
رضا تاکید می کند: این مشکلات برای خانواده های فرهنگیانی که دارای فرزند هستند هم، تصاعدی بالا می رود.
یکی از مدیران آموزش و پرورش کیش که نخواست نامی از او ببرم در خصوص وضعیت مسکن معلمان کیش می گوید: در جزیره کمک های ناچیزی به معلمان می شود، به گونه ای که برای حق جذب همکاران، ماهانه ۷۰هزار تومان توسط سازمان پرداخت و برای کمک هزینه مسکن برای تعداد ۱۲۰نفر از معلمان، ماهانه حدود ۶۳۰هزار تومان پرداخت می شود. او اضافه کرد: جمع مبلغ پرداختی به همکاران فرهنگی کیش ۱۲۰میلیون تومان در ماه است که به نسبت تعداد معلمان مبلغ ناچیزی است. این مدیر آموزشی در کیش این را هم اضافه کرده که از دو ماه پیش تاکنون با حذف معافیت های مالیاتی کارکنان مناطق آزاد؛ کسر مالیات از حقوق کارمندان هم ضربه دیگری بر انگیزه های آموزشی معلمان وارد کرده است.
کمبود فضای فیزیکی یکی دیگر از مشکلات قدیمی اداره آموزش و پرورش کیش است که همواره مورد انتقاد والدین و کادر آموزشی بوده. خانم محمدی یکی دیگر از فرهنگیان باسابقه کیش از تراکم بالای کلاس ها گلایه می کند و می گوید: از جمعیت زیاد گرفته تا مشکلاتی که به دلیل بارندگی های کیش بوجود می آید تا دوشیفته بودن برخی مدارس، همه و همه به دلیل کمبود کلاس های درس در کیش است، که باید با توجه به اضافه شدن دانش آموزان جدید در هر سال، فکری سریع به حال این مشکل کرد. 

آموزش و پرورش کیش؛ سَرِ نخواستنش دعوا است؟!

   سعید پورعلی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه  این سازمان ماهانه مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان و سالانه چیزی بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به آموزش و پرورش کیش کمک می کند، با تایید مشکلات زیاد فرهنگیان جزیره، تاکید می کند: به نظر می رسد تنها راه حل برای پایان دادن به بلاتکلیفی آموزش و پرورش کیش، تغییر ساختار مدیریت آن است.
نداشتن ثبات نیروی انسانی مشکل دیگری است که نظام آموزشی کیش با آن دست و پنجه نرم می کند.حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد نیروهای آموزشی در جزیره هر سال با انتقال یکساله وارد کیش می شوند تا نیاز های کادر این منطقه آموزشی را تامین کنند.اما مشکلات مسکن، تاخیر در ورود به جزیره، شناخت ناکافی از ابعاد زندگی در کیش و هزینه های بالا، موجب می شود تا پس از یکسال ماموریت، درخواست بازگشت داشته باشد و همین می شود که هر ساله یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه های آموزش و پرورش کیش، تامین کادر معلمی است. از دیگر سو طرح خرید خدمات هم که به عنوان مُسَکِّنی موقت اجرایی شده به دلیل پرداخت های کم و دیر به دیر توسط وزارت خانه با استقبال خوبی روبرو نشده است.

تغییرات مداوم مدیریت در آموزش و پرورش کیش
پای صحبت قدیمی های فرهنگی و بازنشسته که نشستم متوجه شدم تقریبا از سال۱۳۷۴ که نمایندگی آموزش و پرورش کیش به منطقه ارتقا یافت، تا کنون ۱۴مدیر سکان هدایت آموزش و پرورش کیش را بر عهده گرفته اند، در واقع هر یک سال و هفت ماه، یک نفر سکان هدایت را بر عهده داشته است.
مدیرانی که در جایگاه مدیریت اداره آموزش و پرورش قرار می گیرند احکامی ۴ساله دریافت می کنند اما سابقه این مدیران نشان می دهد کمترین مدت حضور مدیریت در آموزش و پرورش جزیره، ۹ماه و حدکثر حدود دو سال و نیم بوده است.
مدیر پیشین اداره آموزش و پرورش کیش که با شعار تبدیل آموزش و پرورش کیش به یکی از پنج آموزش و پرورش کشور پا در جزیره گذاشت دقیقا بعد از یکسال خدمت، بار سفر بست و به استان خود بازگشت.
او که با ارائه آمارهایی تاکید دارد آموزش و پرورش کیش با وجود همه این مشکلات توانسته جایگاه خود را در ارزیابی های نهایی کشوری ارتقا دهد می گوید: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، آموزش و پرورش کیش در سال گذشته رتبه۹۸ را در بین ۷۵۰ منطقه آموزشی کشور کسب کرده و با توجه به اینکه در ارزیابی های امسال از نمرات امتحانات نهایی، منطقه آموزشی کیش در استان هرمزگان در جایگاه نخست ایستاده و نسبت به میانگین کشور هم رتبه بالاتری را بدست آورده است، حتما در بین ۵۰منطقه آموزشی برتر کشور خواهد ایستاد.
او اضافه می کند امسال کسب رتبه های کنکور دو رقمی و دیگر رتبه های خوب در جزیره بی سابقه بوده و بعد از چند سال، انتظار می رود در رشته پزشکی چندین پذیرش نهایی داشته باشیم.
قوامی نژاد تاکید می کند: شعار قرار گرفتن آموزش و پرورش کیش در بین پنج منطقه آموزشی برتر می توانست تا حدود زیادی، در چهار سال عمر مدیریتش محقق شود اما همین بلاتکلیفی ها و حمایت نشدن ها، موجب شد تا در سالگرد یک سالگی حضورش در کیش، با جزیره مرجانی خداحافظی کند.

کمبود فضای آموزشی، تراکم جمعیتی و فراموشی عدالت آموزشی
سرانه فضای آموزشی در جزیره کیش یکی از پایین ترین سرانه های آموزشی در کشور است.بر اساس استانداردهای وزارت آموزش و پرورش، استاندارد سرانه فضای آموزشی در کشور هشت و یک دهم متر مربع و میانگین کشوری حدود پنج و شش دهم متر مربع است.
رئیس تازه مستعفی کیش می افزاید: میانگین سرانه آموزشی در استان هرمزگان پنج و هفت دهم متر مربع است و این در حالی است  که این سرانه در جزیره؛ عدد چهار و شش دهم متر  را نشان می دهد. قوامی نژاد تاکید می کند: اگر چه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا کلاس ها غیرحضوری برگزار می شود اما با توجه به اضافه شدن تعداد حدود ۷۰۰دانش آموز جدید، میزان سرانه آموزشی کیش به چهار و سه دهم متر مربع کاهش یافته است، یعنی رتبه ۲۱ از ۲۲ منطقه آموزشی استان هرمزگان که نه در شان کیش است و نه اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان.
یکی از مدیران مدارس کیش که او هم نخواست نامش در گزارش ذکر شود در خصوص وضعیت توزیع مدارس در کیش با انتقاد از سیاست های سازمان منطقه آزاد کیش می گوید: تراکم کلاس ها در مدارس کیش علاوه بر اینکه جزو رتبه های منفی در استان قرار دارد در مقایسه با وضعیت کشور هم جزو بالاترین تراکم ها است به نحوی که هر معلم در کیش به طور متوسط با ۲۵درصد دانش آموز بیشتر نسبت به میانگین استانی و کشوری سرو کار دارد و این به هیچ وجه عدالت آموزشی را محقق نمی سازد. 

آموزش و پرورش کیش؛ سَرِ نخواستنش دعوا است؟!

او اضافه می کند: چرا مدارس الغدیرِ کیش که به صورت غیر انتفاعی اداره می شوند باید توسط سازمان اداره و حمایت شده  و هشت ساختمان خوب و مناسب که می تواند متعلق به همه دانش آموزان دولتی جزیره باشد را در اختیار گرفته است؟ چرا نباید سازمان مزایای بیشتری به معلمان بپردازد؟ و اینکه اگر آموزش و پرورش موظف است به کیشوندان خدمات ارائه کند، بدون تعارف باید کمک بیشتر سازمان را هم داشته باشد.
علی یکی دیگر از معلمان باسابقه کیش می گوید: اگر تا ده سال آینده ، سالی دو مدرسه در کیش ساخته شود و مدارس کنونی را هم حفظ کنند، در صورت مناسب ماندن شرایط رشد دانش آموزی؛ وضعیت اماکن فیزیکی کیش از حالت بحرانی خارج می شود.

کشیده شدن پای مشکلات آموزشی کیش به تریبون نماز جمعه
حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده امام جمعه کیش هم چندین نوبت در خطبه های خود در تریبون نماز جمعه  با طرح مشکلات فرهنگیان کیش گفت: مشکلات آموزش و پرورش دارای ابعاد زیادی شده و به همین دلیل از مسئولان وزارت خانه می خواهیم هر چه سریعتر با سازمان منطقه آزاد کیش به تعامل رسیده و  نظام آموزشی کیش  متحول شود.
طرح مشکلات آموزش و پرورش کیش در خطبه های نمازجمعه سابقه ای طولانی داردبه نحوی که حجت‌الاسلام  والمسلمین علیدادی امام جمعه کنونی کرمان و خطیب جمعه پیشین کیش هم در سخنانی تاکید کرده بود: مردم از مسئولان آموزش و پرورش انتظار دارند در سایه حمایت‌های سازمان منطقه آزاد کیش، نابسامانی گذشته را برطرف سازد و وضعیت آموزشی بهتر از سال‌های قبل شود.
آموزش و پرورش کیش؛ سَرِ نخواستنش دعوا است؟!

سازمان منطقه آزاد کیش چه کرده است؟
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص مشکلات فیزیکی در مدارس کیش می گوید: آموزش و پرورش تاکنون حتی یک مدرسه هم در کیش نساخته و تمامی مدارس و حتی ساختمان اداره آموزش و پرورش کیش هم از طرف سازمان منطقه آزاد تامین شده است.
سعید پورعلی تاکید می کند: سازمان منطقه آزاد کیش در راستای ایفای رسالت اجتماعی خود، عملیات ساخت دو مدرسه جدید ۱۸ و ۱۵کلاسه را با پیشرفت بسیار خوب در منطقه سه نوبیناد آغاز کرده است.
وی با بیان این که تعمیر و بازسازی مدارس و  افزایش ۱۲کلاس جدید در مدارس کیش، تا مهر سال جاری به اتمام می رسد گفت: این اقدام موجب حفظ ایمنی، ایجاد آرامش، و زمینه ساز یادگیری بهتر دانش آموزان خواهد شد. 

آموزش و پرورش کیش؛ سَرِ نخواستنش دعوا است؟!

وی در ادامه افزود: چهار کلاس جدید نیز در مدرسه شهید فکوری در پایگاه هوایی در دست ساخت است و برای سال تحصیلی جدید به بهره برداری خواهد رسید.
اردلان مدیر فرهنگی و آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش هم با بیان این که در سال آینده فضاهای آموزشی در جزیره کیش افزایش خواهد یافت افزود: با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و همکاری سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و بخش خصوصی، شش مدرسه برای سال تحصیلی ۱۴۰۰و۱۴۰۱ به مجموع مدارس کیش اضافه خواهد شد.
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش دو پیشنهاد اصلی سازمان منطقه آزاد کیش به وزارت خانه را توجه به آموزش و پرورش کیش به عنوان «اداره ویژه» و دیگری قرار گرفتن آموزش و پرورش کیش در زیر مجموعه مدارس خارج از کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل مخالفت هایی که در بین مدیران ارشد وزارت خانه وجود دارد تاکنون این دو پیشنهاد، جدی گرفته نشده و تنها سخن از ایجاد دفتر ویژه مدارس مناطق آزاد در وزارت آموزش و پرورش است که آن هم به سرانجامی نرسیده است.

شورای آموزش و پرورش کیش، مهم اما رها شده
بی توجهی به جلسات شورای آموزش و پرورش هم ضربه دیگری است که به نظام آموزشی کیش وارد آمده است. این شورا که با ترکیب امام جمعه، یکی از مسئولان ارشد استانی یا منطقه ای، شهردار، رئیس شورای شهر، رئیس مرکز بهداشت، سه نماینده از مدیران مدارس و  نمایندگان انجمن اولیا و مربیان تشکیل می شود، دارای اختیارات و تصمیم سازی و تصمیم گیری هایی است که می تواند نقش پررنگی در ارتقای وضعیت آموزشی هر منطقه ایفا کند، به نحوی که پس از شورای تامین هر منطقه، قوی ترین رکن تصمیم گیری در خصوص آموزش و پرورش شناخته می شود. 

آموزش و پرورش کیش؛ سَرِ نخواستنش دعوا است؟!

رئیس پیشین آموزش و پرورش کیش در خصوص تشکیل این جلسات و توجه و اهمیتی که بدان داده می شود می گوید:  بر اساس قانون، هر ماه باید یک جلسه شورای آموزش و پرورش تشکیل شود اما در جزیره کیش از سال۱۳۷۵ تاکنون باید بیش از ۲۸۰جلسه برگزار می شده که در این مدت تنها هشت جلسه تشکیل شده که دو جلسه آن در یکسال گذشته بوده است.
قوامی نژاد یکی از راه کارهای اصلی تا تعیین تکلیف وضعیت ساختاری آموزش و پرورش جزیره را توجه به اهمیت تشکیل همین شورا می داند که در کیش جدی گرفته نمی شود.

تعارفات را کنار بگذارید؛ کیش را ویژه تر ببینید
اگر قرار است مناطق آزاد ظرفیتی عظیم برای معرفی چهره کشور باشند، نظام آموزشی آن می تواند در ترسیم چهره واقعی و پیشرفته کشور نقش مهمتری ایفا کند، پس باید جدی گرفته شود. آموزش زیرساخت توسعه است، توسعه ای پایدار برای آنانی که دل بسوزانند. کیشِ رها شده در سه ضلعیِ خواستن و نخواستنِ وزارت خانه، سازمان منطقه آزاد کیش و اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان، نیازمند تصمیمی قاطع است و گرنه فرصت سوزی و سرمایه سوزی، نتیجه ای است که در آینده، حسرت جبران آن را خواهیم خورد.
نویسنده: مهدی هوشیار

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه