امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

برگزاری رویدادهای هنری با محوریت موسیقی جنوب و رویدادهای فرهنگی فاخری در کیش

فرهنگی , موسیقی نواهای محلی , هنری تاریخ انتشار: 99/09/20 بدون نظر   1107 بازدید

اندازه فونت    

برگزاری رویدادهای هنری با محوریت موسیقی جنوب و رویدادهای فرهنگی فاخری در کیش

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم رونمایی از کتاب «بابا الهوا» و آلبوم موسیقی بومیان کیش، بر برگزاری رویدادهای فاخر فرهنگی با محوریت موسیقی جنوب تاکید کرد.

به گزارش دولتخانه کیش ، در این مراسم که شامگاه چهارشنبه در خانه بومیان کیش برگزار شد،‌ سعید پورعلی خلیج فارس و جنوب را میزبان سنت‌های متکثر دانست و خاطرنشان کرد: میدان تاثیرات زندگی، تجارت و صتعت ساحل نشینان منحصر به محدوده زندگی خودشان نبوده و کل فلات ایران را دربرگرفته است. ساکنان سواحل خلیج فارس با دریا زندگی کرده اند و دریا مثل یک مادربخشنده برای آنها بوده است.

وی مردم حاشیه خلیج فارس را وابسته به مفهوم فرهنگ سواحلی دانست و افزود: این فرهنگ ما را وارد فضای گسترده‌ و وسیع‌تری می‌کند که فراتر از مرزهای جنوبی است. عنصر پیوند دهنده ایران فرهنگی در مرزهای جنوبی فرهنگ سواحلی است. با کاوش و توسعه روی این فرهنگ خویشان خود را گسترش داده ایم.

پورعلی زبان فرهنگ، را «خویشاوندساز» دانست و افزود: این زبان ارتباط ایجاد می‌کند و ما را از حرکت‌های خشن و تند که با روح و زندگی اجتماعی انسانها سازگاری ندارد، باز می‌دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان با تاکید بر این نکته که ایران فرهنگی بزرگتر از ایران جغرافیایی است،‌ تصریح کرد: ما بر اساس مشابهت زبانی و دینی با جنوب در خلیج فارس خویشاوندیم و باید تلاش کنیم این خویشاوندی را در این منطقه بر هم نزنند.

وی در ادامه به دستاوردهای شریفیان اشاره کرد و گفت:‌ شریفیان توانست در سال ۹۴ یکی از میراث‌های فرهنگ سواحلی را که مهارت ساخت و نواختن نی‌انبان بود، در میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت کند. او در عرصه‌های نوروز، ورزش زورخانهای، شاهنامه خوانی، موسیقی سنتی و موسیقی بخشی خراسان، کارهای مختلفی انجام داده و حالا کار جدید خود را به کیش اختصاص داده است.

پورعلی ادامه داد: شریفیان را نباید در موسیقی خلاصه کرد. او پزوهش‌گری کاربلد در موسیقی جنوب است و جنوب را می‌پرستد و می‌سراید، حالا با کتابش به یکی از کیش‌پژوهان کشور تبدیل شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان به نقش موسیقی در زندگی بومیان کیش اشاره کرد و گفت: مردم کیش با موسیقی میانه خوبی داشتند و آن را مذموم نمی‌شمردند. در مراسم‌ها، عروسی‌ها و مولودی‌های اهل سنت و شیعه استفاده از ساز مرسوم بوده و در مناسبت‌های مذهبی از موسیقی برای نشاط و شادی استفاده می‌بردند. حتی دستور کار صیادی با آواز همراه بوده است.

وی تاکید کرد: بنا داریم با محوریت موسیقی جنوب رویدادهای فرهنگی فاخری را ایجاد کنیم. برگزاری جشنواره «بابا الهوا» یکی از همین ایده هاست که از دل این کتاب به احیای فرهنگ جنوب بپردازیم.

در ادامه این مراسم محسن شریفیان مولف «بابا الهوا» تالیف این کتاب و تدوین آلبوم موسیقی بومیان را یک اقدام ضروری برای آوردن موسیقی کیش بر روی نقشه جغرلفیایی ایران دانست.

وی در ادامه به ظرفیت‌های بومیان در حوزه گردشگری اشاره کرد و یادآور شد: در جذب توریست. نگاه ما بیشتر به ابنیه و موزه بوده است و همواره از گردشگری فرهنگی غافل شده‌ایم. کتاب این فرصت را می‌دهد، که بومیان را در گردشگری دخالت دهیم، به آنها بیشتر احترام بگذاریم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم .

این نوازنده برجسته کشورمان ادامه داد: در بسته گردشگری کیش باید جایی برای موسیقی کیش در نظر گرفته شود که نه تنها استقبال گردشگران داخلی بلکه گردشگران خارجی را به دنبال خواهد داشت.

در پایان این مراسم از محسن شریفیان و سایر اعضای گروه موسیقی بومیان کیش قدردانی شد.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه