امروز: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

تاثیر آلودگی نور بر انسان و محیط زیست ساحلی

حوادث , علمی , عمران و شهرسازی , گزارش مکتوب , محیط زیست تاریخ انتشار: 99/04/28 بدون نظر   2731 بازدید

اندازه فونت    

نتایج محققان دانشگاه های «اکستر» و «بنگور» بریتانیا نشان می دهد که آلودگی نوری ناشی از اجتماعات ساحلی، کشتیرانی و زیرساخت های ساحلی می تواند باعث تغییر در ترکیب اجتماعات بی مهرگان دریایی شود.

به گفته این محققان، نور عامل مهمی است که لارو بی مهرگان دریایی را برای یافتن زیستگاهی مناسب برای استقرار، رشد و تولیدمثل هدایت می کند.محققان دریافته اند که نور مصنوعی هم موجب توقف کلونی سازی چندین گونه جانوری، از جمله آب دزدک های دریایی و کرم های زیر کشتی، شده و هم موجب تحریک این گونه ها به کلونی سازی می شود. غالباً به این گونه ها، بی مهرگان رسوبی اطلاق می شود چراکه به سازه های انسان ساز چسبیده و گاهی اوقات موجب بروز مشکل در لنگرگاه ها، کارخانه های کشتی سازی و تاسیسات پرورش آبزیان می شوند.نتایج نشان می دهند نور مصنوعی که به شدت در محیط های ساحلی مورد استفاده واقع می شود، می تواند موجب رسوبات ناخواسته در لنگرگاه ها و کارخانه های کشتی سازی شده، و در عین حال موجب تغییر فراوانی این گونه ها در محیط های وسیع تری شود که می توانند در آنجا خدمات اکوسیستمی مهم تری را فراهم سازند.
دکتر «تام دیویس»، از دانشگاه اکستر، در این باره می گوید: «این اولین مطالعه است که نشان می دهد نور مصنوعی می تواند رشد و گسترش اجتماعات اکولوژیکی را در محیط دریایی تغییر دهد.»جان بارنتین یک ستاره شناس می گوید، آلودگی نوری، پیامد ناخواسته استفاده ما از نور مصنوعی در طول شب است.وی با اشاره به اینکه تعریف دقیق آلودگی نوری دشوار است، افزود:این نوع آلودگی هنگام هدررفت نور به دلیل روشن بودن بی دلیل لامپ ها یا اضافی بودن آنها رخ می دهد.
برخلاف بسیاری از مسائل زیست محیطی، آلودگی نوری مشکلی است که به گفته محققان می توان آن را با فشار انگشت روی پریز برق یا سوییچ یک لامپ از بین برد. خاموش کردن لامپ های غیر ضروری و قرار دادن سرپوش بر لامپ چراغ خیابان ها تا نور را مستقیم به پایین بتاباند، از جمله راه حل ها برای از بین بردن آلودگی نوری هستند.محققان خواستار کاهش شدت روشنایی شهرها هستند، زیرا این موضوع نه تنها اسباب دردسر ستاره شناسان آماتور می شود بلکه می تواند بر حیات وحش و سلامت انسان نیز تاثیر منفی بگذارد.

**** برخی از پیامدهای آلودگی نوری عبارت است از:

** از بین رفتن هماهنگی تخم ریزی مرجان ها:بیش از ۱۳۰ گونه مختلف مرجان که در دیواره بزرگ مرجانی زندگی می کنند، با نور مهتاب تخم ریزی می کنند،اما نورهای تند شهرها می تواند همانند نقاب نور ماه را بپوشاند و باعث شود که ساعت بیولوژیکی مرجان ها از هماهنگی خارج شود.این موضوع باعث می شود که دیواره های مرجانی سلول های تولید مثلی خود را دیر آزاد کنند یا همه آنها را آزاد نکنند و به این ترتیب فرصت های تولید مثل از بین برود.

  • آشیانه موجودات در ساحل: بچه های لاکپشت های دریایی بعد از سر برآوردن از تخم، یک پیاده روی طولانی خطرناک به سمت دریا یا اقیانوس را پیش رو دارند.سواحل مملو از شکارچیانی مانند مرغ ها و خرچنگ ها است که در انتظار بیرون آمدن این نوزادان از شن و ماسه هستند که شب چراغ های ساحلی می تواند بر این خطر بیافزایند.در واقع، لاک پشت های دریایی به سمت نور کشیده می شوند و زمانی که از تخم های خود بیرون می آیند، به دنبال پایین ترین و پرنورترین منبع نور در افق می گردند.به طور طبیعی، انعکاس نور ماه در امواج آب به طور معمول این مسافران کوچک را جذب می کند اما در برخی موارد، تفریحگاه های شلوغ و پرنور می تواند آنها را به جهت نادرست بکشاند.

**برخورد پرندگان با چراغ ها:وسوسه پرتوهای نور چراغ ها و برخورد با این منابع نور مصنوعی، می تواند مجازاتی مرگبار در شهرها برای پرندگان مهاجر باشد. مایکل مزور مدیر برنامه آگاهی از نور کشنده یا FLAP که یک سازمان غیرانتقاعی مستقر در کانادا است و حفاظت از پرندگان را دنبال می کند، می گوید، پرندگان مهاجر در شهرها یا با چراغ برج ها برخورد می کنند و یا آن قدر به دور این چراغ ها می چرخند که از خستگی سقوط می کنند.طبق اعلام برنامه آگاهی از نور کشنده، هر سال ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد پرنده در سراسر آمریکای شمالی به ساختمان ها برخورد می کنند و برخی از این مرگ ها ناشی از برخورد به شیشه پنجره های منعکس کننده نور در طول روز و سایر موارد بر اثر برخورد به چراغ های روشن در طول شب است.
** اختلال در حیات آبزیان:”آلودگی نوری همچنین می تواند در حیات آبزیان در دریاچه ها اختلال ایجاد کند.زئوپلانکتونی به نام دافنی به طور معمول روزها به اعماق آب می رود و شب ها برای تغذیه از جلبک ها به سطح آب می آید. اکولوژیست های دریایی متوجه شده اند که وجود منابع نور مصنوعی و روشنایی در طول شب می تواند این زئوپلانکتون را از شناور شدن بر سطح آب برحذر بدارد که این کار به افزایش خزه و جلبک ها و آسیب به سایر بخش های حیات در دریاچه منجر می شود.( شاید رابطه بین جلبک فروان در سایت بیک کروان پس از احداث پارک ساحلی باشد)
** تاثیر آلودگی نور بر انسان: انسان ها نیز مانند حیوانات تحت چرخه روشنایی نور در طول روز و تاریکی در طول شب، تکامل یافته اند. اما امروزه، مشخصه شب ها در محیط های مدرن، نورهای مصنوعی به ویژه در خانه ها است.به گفته محققان، آلودگی نوری می تواند اثرات منفی بر سلامتی انسان داشته باشد و مشخص شده است که برخی انواع چراغ های الکتریکی آهنگ شبانه روزی انسان یا ساعت بدن را به هم می زند.ریچارد استیونز، متخصص همه گیرشناسی سرطان در دانشکده پزشکی دانشگاه کانکتیکات می گوید، بدن بسیاری از افراد در یک سردرگمی شبانه روزی قرار دارد که فیزیولوژی بدن را آشفته کرده است. سیستم شبانه روزی بدن سیگنال واضحی از روز و یا شب دریافت نمی کند. نورهای مصنوعی تولید هورمون ملاتونین را که به تنظیم ساعت داخلی بدن کمک می کند، تحت تاثیر قرار می دهد
نورپردازی، امنیت و ایمنی: به طورکلی هیچ شواهد علمی مبنی بر از بین رفتن جرم بر اساس روشنایی معابر و خیابان ها وجود ندارد، اما می تواند امنیت بیشتری را برایمان فراهم کند. مطالعات انجام شده ی سال ۲۰۱۵ در مجله اپیدمیولوژی و بهداشت جامعه نشان می دهد صرفا که چراغ های خیابانی از انجام حوادث و یا جرم و جنایت جلوگیری نمی کند و هزینه های زیادی صرف آن می شود. تحقیقاتی در انگلستان و ولز انجام شد که با تمرکز بر ۶۲ منطقه مشخص شد روشنایی تاثیری بر جرم و جنایت انجام نداشته است بنابراین می توان سیستم روشنایی را در زمان های خاصی مورد استفاده قرار داد، آن را دیم کرد یا با لامپ های مناسب تری جایگزین کرد. بر اساس این گزارش می توان با استفاده از سیستم های مناسب از سیستم روشنایی به طور بهینه استفاده کرد. اما سیستم روشنایی مناسب می تواند دید بهتری برای عابران فراهم کند.
روشن تر بودن به معنای امن تر بودن نیست:براساس گزارش انجمن پزشکی آمریکا در سال ۲۰۱۲ تابش خیره کننده سیستم روشنایی در شب می تواند خطرات ناراحتی ناتوانی های بصری را ایجاد کند. روشنایی خارجی به منظور افزایش ایمنی و امنیت انجام می شود ولی روشنایی غیر استاندارد می تواند نتایج نادرستی به وجود آورد. هدف روشنایی همیشه باید دید بهتر برای عابران باشد. خیرگی ایجاد شده ی نتیجه روشنایی نامناسب می تواند دید را مختل کند

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه