امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

هنر نزد ایرانیان است و بس.؟ تغییر کاربری موزه نماد کیش به تم پارک.!!

اجتماعی , سازمان منطقه آزاد کیش , فرهنگی , گردشگری , هنری تاریخ انتشار: 99/09/03 بدون نظر   2536 بازدید

اندازه فونت    

هنر نزد ایرانیان است و بس ،تغییر کاربری موزه نماد کیش به تم پارک.!؟

خبر عجیب و شوک آور است تبدیل موزه و یک نماد شهری فاخر به پارک تفریحی و به اصطلاح علمی ، تم پارک .!؟

🚨بله اشتباه نشنیده اید تبدیل موزه و مجموعه ای فرهنگی هنری که برای ساخت آن ده ها میلیارد تومان هزینه و سالها وقت با ارزش صرف شده قرار است به تم پارک علمی تفریحی تبدیل شود!؟

🚨 در بخشی از گزارش آمده است به جهت عدم استقبال مناسب از این مجموعه قرار بر این شده از فضای سه هزار متری سرپوشیده این مجموعه زیبا بعنوان تم پارک علمی و تفریحی بهره برده شود.!؟ عجیب است نه.؟

🚨 اگر قرار باشد از هر مکان تاریخی و هنری بهره اقتصادی بهینه بُرده شود هم اکنون اگر کاخ گلستان را تبدیل به بازار بکنند بودجه یک سال کشور نصیب دولت میشود.!!

🚨اگر قرار است مدیریت ضعیف و تفکر غلط در چگونگی اداره مجموعه ای با شکوه را به بهانه عدم استقبال و هدر رفت هزینه لاپوشانی بکنیم و اگر نگاه ما بر ارایه و نمایش آثار هنری صرفا نگاه اقتصادی باشد باید فاتحه خیلی از ادعاهای توسعه فرهنگی و هنری و اجتماعی و تبلیغ و شعارهای دهان پرکن در جامعه را خواند.!؟

🚨آنچه مهم و مبرهن است اگر برای اداره این مجموعه از خرد جمعی صاحب نظران و کارشناسان و متخصصان امر عمر و موزه داری استفاده و مشاوره گرفته میشد، شاید این مکان هم اکنون یکی از ارکانهای اقتصادی کیش و کشور در حوزه توریسیم هنری می بود. بنظر بنده بی اهمیتی موضوع برای برخی از تصمیم سازان و تصمیم گیران به حدی بالاست، حتی از تجربه و نگاه ملانوروزی رئیس سابق موزه های معاصر تهران و معاونت سابق گردشگری سازمان که حداقل مورد وثوق و اعتماد مسئولین امر بود و طرح و ایده های بسیار جالب و کاربردی برای این مکان داشت استفاده نکردند.!!؟

🚨سوال است از آقایان چگونه برای نمایندگان مجلس هزینه میلیونی میشود جهت گشت و گذاری چند روزه در جزیره ، ولی برای بهره برداری شایسته و رسیدن به یک رویکرد و راهکاری مناسب جهت اداره و راه اندازی و بهرمندی ملی و جهانی از این مکان فاخر از اهالی فرهیخته انجمن و خانه هنرمندان ایران دعوت نشده و نمیشود.!؟

🚨 دیدن مکان و شنیدن نظرات و پیشنهادات و چه بسا دریافت بسته های درآمد محور این مکان توسط نخبگان عرصه هنر کشور چه میزان هزینه و فرصت لازم داشت که انجام نگردید.!؟

🚨عجیب است که از مشاوره افرادی کارکشته چون لیلی گلستان ها و تناولی ها و سمیعی آذر ها و شیشه گرها نامی برده و گفته و استفاده نشد است. لطفا نگاهی بر میزان درآمدزایی توریسم هنری و نمایشگاه های هنری در چند کشور (بدون هنر) دنیا بیندازید. هفته هنر لندن و پاریس و بن و توکیو و حتی دبی در همین کنار گوشمان ، ببینید چگونه ضمن گردش مالی چند ده میلیارد دلاری از محل فروش آثار هنری بحث توریسم هنری را توسعه داده و بهره میبرند. این درحالی است که آثار هنرمندان کشورمان در همین حراجی و بازار های هنری با قیمتهای بسیار بالا عرضه و بفروش می‌رسد و حق کمیسیون و دلالی آن به جیب اجانب میرود.!؟

🚨 متاسفانه باید گفت تا بدین روز و برابر شواهد موجود مسئولین ما در تمام رده ها به هیچ وجه اعتقادی به خرد جمعی و مشورت و دریافت نظرات کارشناسی شده در حوزه های که خود تخصصی ندارند دیده نشده که تاسفبار است و در کمال ناباوری حربه درآمدزایی ، گردش اقتصادی و بهانه عدم استقبال قابل توجه عمومی برای صنعتی تخصصی در حال به انزوا بردن برخی از شاخصه های فرهنگی و هنری و تاریخی شهرمان و چه بسا دلسرد کردن هنرمندان کشور است.

🚨 حقیقتی در این خبر قابل تامل است اینکه استقبال مردم از داشته های تفریحی و خدماتی غرب جزیره بجز کشتی یونانی و بالااخص موزه نماد خلیج فارس کیش بسیار ناچیز است و دلیل آن مشخص است دوری مکان از مرکز شهر، تاکید میشود برای حل موضوع صورت نباید صورت مسئله پاک شود، باید به این مکان رونق رویدادی و پروژه محور داد شود، همان حراج ها و نمایشگاه ها و آرت ایکسپوهای هنرهای تجسمی. باز از متوالیان سوال داریم از تصمیم گیران محترم میخواهیم بگویند چه تضمینی وجود دارد و داده مبشود که با راه اندازی تم پارک علمی و تفریحی سازمان به خواسته های مالی و گردشگری خود دست خواهد یافت و سرمایه گذار منتفع خواهد گردید.!؟

🚨لازم بذکر است قراردادهای مشابهی داریم در دوره های قبل که سرمایه گذار هم اکنون با التماس حاضر است هزینه کرد خود را دریافت و پروژه را به سازمان پس دهد.!؟ بنده بعنوان فردی که حداقل پای صحبت چند کارشناس حوزه هنری نشسته و مصاحبه های کاربردی داشته ام پبشنهاد میدهم، مسئولین محترم این نماد را بسپارند به دست گروهی کاربلد و متخصص برای راه اندازی هفته های هنری کشور ، حراج های فصلی آثار هنرهای تجسمی فاخر در سطح ملی و بین المللی و برپایی نمایشگاه های هنری با فروش مستقیم آثار هنرمندان کشورمان و أین یعنی حرکت به سمت توسعه این صنعت بزرگ و فاخر ، چرا که برندهای هنری ایرانیان زبانزد جهانیان است.و حاصل ین تفکر یعنی جذب توریسم هنری و جا انداختن هفته هنر ایران در جزیره کیش در سطح جهانی .

🚨 امیدواریم برای یکبار هم شده آقایان قبل اخذ هر گونه تصمیم و نهایی شدن مصوبه ی از اساتید امر در هر حوزه دعوت نموده و نظر و داوری و پیشنهاد و انتقاد دریافت بکنند.

و حرف آخر اینکه گفته اند ایرانی خاک را به هنر کیمیا کند ، این جمله لوح مکتوب و حک شده است بر پیشانی ایرانیان هنر پرور ، عزیزان این نشان جهانی بر لوح زرین این مرز بوم ممارست و پاسداری میخواهد. هشدار که با تفکر و اقدامات اینگونه اوضاع برعکس میشود. کیمیا را با دستان خود خاک میکنیم.

📍لازم بذکر است نماد موزه خلیج فارس کیش در تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۹۵ با حضور وزیر اطلاعات و مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد کیش دکتر مونسان که خود هم اکنون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور است افتتاح شد.

🚨 مجموعه هنری و موزه خلیج فارس کیش که درجنوب غربی جزیره کیش و در بافت توریستی این جزیره ساخته شده، دارای ۵۲ متر ارتفاع با قطر متوسط ۱۰ متر است که سازه آن به صورت یکپارچه از بتن ساخته شده و دارای فضاهایی شامل گالری ها، سالن آمفی تئاتر، بخش های اداری و مدیریتی، کافی شاپ و بخش های پشتیبانی و تاسیساتی است.موزه ساخته شده در این سازه‌، ‌زمینی به وسعت سه هزار و ۶۲۰ متر مربع را فرا گرفته است و در اصل این موزه در زیر زمین قرار دارد و فقط سردیس مرتفع آن بر سطح زمین دیده می شود و قرار است این سردیس نماد شهر کیش باشد. در طراحی این نماد سازه‌ای بتونی با ارتفاع ۵۲ متر نیز از فرم طبیعی صدف دو کفه‌ای ‌الهام گرفته شده است چرا که صیادان جزیره کیش بیشتر در پی صید مروارید درون صدفهای آبهای این جزیره هستندنماد فرهنگی کیش سازه ای بلند و بسیار زیبا در دل مروارید خلیج فارس است که بعد از برج میلاد تهران به عنوان دومین سازه مهم در کشور شناخته می شود. این سازه هنری که بر روی موزه خلیج فارس قرار گرفته انسان را به یاد برج های دبی و سازه های معماری آن شهر می اندازد. صدف هایی بزرگ که به آسمان کشیده شده و مرواریدی را در بر گرفته اند.

بهمن عبدالهی روزنامه نگار

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه