امروز: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

آموزش و پرورش کیش و چالش های پیش روی

آموزش و پرورش کیش , آموزشی , اجتماعی , سازمان منطقه آزاد کیش , علمی , فرهنگی تاریخ انتشار: 99/05/03 بدون نظر   3267 بازدید

اندازه فونت    

عدم ثبات مدیریتی ، عدم تغییر حق مسکن معلمان طی ۸ سال گذشته، عدم برگزاری منظم شورای آموزش و پرورش و کسر مالیات از حقوق معلمان و… شرایط را سخت و انگیزه کار را کم کرده است.

به گزارش دولتخانه کیش به نقل از اقتصاد ملی ، سید جواد قوامی نژاد ریاست آموزش و پرورش کیش در نشستی با تنی چند از اصحاب رسانه کیش گفت، سال تحصیلی ۹۸/۹۹ را با توکل بر خدا و مشورت با اهل فن آغاز و امتحانات نوبت اول را برگزار کردیم و متاسفانه اسفند ماه با پدیده کرونا مواجه شدیم و همچون سراسر کشور آموزش مجازی را آغاز کردیم .

وی افزو خوشبختانه در این مدت کمترین تنش ها را داشتیم نتایج امتحانات را خردادماه اعلام کردیم و خوشبختانه در تمام رده های تحصیلی بابت نمرات کسب شده پیشرفت و جهش مناسبی داشتیم ، بطوری که ۲۰ درصد معدل دانش آموزان متوسطه بالای ۱۷ بوده است این مهم علیرغم وجود مشکلات بی شمار بخصوص در راستایی جذب و استخدام نیرو عملکردی مناسب و قابل توجه است که با تلاش بسیار حاصل گردید.

برای تحصیلی جدید عنایت به شرایط کرونا ۳ وضعیت قرمز ، زرد ، سفید سناریو تدوین شده است

وی ادامه داد و گفت در امتداد راه خدمت پروژه مهر و سال تحصیلی ۹۹/۱۴۰۰ را برنامه ریزی و آغاز کردیم ، جلسات متعدد و تخصصی با مدیران سازمان و اداره کل استان داشتیم ، ثبت نام داشن آموزان بجز سه مقطع اول ابتدایی ، هفتم و دهم به صورت اتومات انجام شده است و نگرانی بایت ثبت نام داشن آموزان نداریم. وی گفت همچنین ثبت نام کتتوب درسی بصورت الکترونیکی آغاز شده و اولیا میتوانند با ورد به سامانه ثبت سفارش کتوب درسی اقدام به تهیه کتاب درسی دانش آموزان بکنند .در این فرصت بجهت شیوع کرونا برای آغاز سال تحصیلی جدید دانش آموزان ۳ حالت و سناریو به شرح وضعت های قرمز ، زرد ، و سفید تعریف و برنامه ریزی شد است و امیدواریم در هر وضعیت ممکن شرایط تحصیل را بصورت مجازی و حضوری و یا ترکیبی فراهم سازیم

در صورت ورود سازمان نوسازی مدارس ساخت ۳ مدرسه مورد توافق نهایتا بین ۲۴ الی ۳۶ ماه آینده محقق خواهد شد.

قوامی نژاد عنوان کرد ،در مورد فضای آموزشی پیش بینی های که صورت گرفته امسال کمبودی نخواهیم داشت هم اکنون ساخت یک مدرسه ۱۸ کلاسه در منطقه نوبنیاد آغاز شده وی افزود با صحبتهای که صوت گرفته قرار است ۲ مدرسه دیگر توسط سازمان منطقه آزاد و یک خیر بصورت پیش ساخته طی سال جاری شروع به ساخت میشود.

در مورد ساخت مدارس ۳ سیاست تعریف شده است یک نوسازی دو تخریب و بازسازی و سوم ساخت مشارکتی مابین خیرین که بصورت ۵۰درصد خیرین و ۵۰ درصد نوسازی مدارس مشارکت میکنند.وی افزود ، سازمان نوسازی مدارس و اداره کل هم قول ساخت ۳ مدرسه را داداند که مدارک مورد نیاز فروردین ماه جهت تایید نهایی به سازمان مربوطه ارسال شده در صورت نهایی شدن بین ۲۴ الی ۳۶ ماه مدارس فوق ساخته خواهد شد.

در مورد تاسیس مدرسه استثنایی مساعدت ها و قول های از دکتر حسینی معاونت وزیر دریافت شد و برای جذب نیروی مورد نیاز و تامین سایر امکانات موافقت گردید.

بجهت تامین امنیت جانی دانش آموزان و معلمان دریافت مجوز فعالیت برای مدارس کیش الزامی است

قوامی نژاد اظهار داشت، برابر بررسی های که صورت گرفت متوجه شدیم که برخی از مدارس مجوز تاسیس داشته اند ولی پروانه بهره برداری و فعالیت نداشتند، این مورد از نظر حقوقی مشکلاتی داشت که با هماهنگی با نوسازی مدارس استان و مکاتبه صورت گرفته قرار شد مجوز های لازم بر اساس ظرفیت های فیزیکی و کیفی و ساختار معماری مدارس صادر شود به همین جهت بر تامین امنیت جانی دانش آموزان تاکید شد از این پس مدارس حتما و الزاما پروانه فعالیت دریافت نمایند ، البته این دستورالعمل برای مدارس الغدیر هم تفهیم شده است.

بحث مدارس نمونه دولتی متوسطه اول در کیش و حتی کل کشور منتفی است، این قانون از سه سال قبل ابلاغ شده است

قوامی نزاد گفت؛ بحث مدارس نمونه دولتی متوسطه اول در کیش منتفی است و دو مدرسه بعثت و خاتم که سال قبل به صورت نمونه دولتی فعالیت میکردند دیگر حق انجام گذینش و برگزاری امتحان ورودی و دریافت مبلغ ندارند و باید همچون سایر مدارس دولتی با اولویت محدوده سکونتی دانش آموزان ثبت نام بعمل آورند.

هیچ مدیر مدارسه ای حق دریافت پول از اولیا و دانش آموزان ندارند، درصورت مشاهده برخورد خواهد شد.

وی گفت ،این موضوع برای مدارسی که بصورت هیئت امنایی و دولتی اداره میشود یکسان است ، بجهت کیفی سازی مدارس سعی و تلاش بسیاری داشتیم که مدارس بسمت و سوی اداره بصورت هیئت امنایی برود ولی موفق نبودیم. وی مزیت های مهم اداره مدارس بصورت هیئت امنایی را مهم ارزیابی کرد و گفت ورود افراد ذی نفوذ اجتماعی و حامیان مالی و خیرین مدرسه ساز موجب کیفی سازی ساختارها و جذب نیروهای کیفی و ممتاز بوده و در رشد و تعالی تعلیم و تعلم و تاسیس مدارس با کیفیت و فراهم نمودن تحصیل ایدآل برای دانش آموزان نیز موثر میباشد.

برگزاری منظم شورای آموزش و پرورش مزیت ها و آسیب شناسی ها و تصمیماتی که تعالی امور را فراهم میکند.

قوامی نژاد بابت عدم برگزاری مدون و ممتد شورای آموزش پرورش گلایه داشت و گفت متاسفانه طی ۲۵ سال عمر آموزش و پرورش کیش تنها ۸ بار شورای آموزش و پرورش تشکیل جلسه داده که ۲ مورد آن طی ۱ سال گذشته صورت گرفته بطوری که برابر قانون میبایست بجهت اهمیت و جایگاه تعلیم و تربیت و موضوعات دانش آموزان و معلمان هر ماه جلسه فوق با حضور نمایندگان اداره کل استان و نمایندگان سازمان منطقه آزاد کیش با هدف آسیب شناسی و برطرف نمودن مشکلات و موانع برگزار گردد.

برای اولین بار در کشور تدریس رشته بورس در هنرستان های کیش راه اندازی شد.

وی گفت ۲ رشته تربیت بدنی برای اولین بار در استان و رشته بورس که را برای اولین بار در کشور راه اندازی کردیم برای این رشته ها ۲ کلاس دخترانه و پسرانه در هنرستان های هدف و خوارزمی ایجاد کردیم و برابر تفاهم نامه ای که با سازمان بورس داشتیم قرار شده ۳ سال این حوزه مهم علمی آموزشی را در کیش حمایت بکنند.

هفده فاکتور مهم جهت تنظیم تعرفه مدارس غیر انتفاعی لحاظ میشود.

بابت ثبت نام در مدارس غیر انتفاعی ۱۷ فاکتور مهم لحاظ میشود و بر اساس آن فاکتورها و کیفیت تدریس و فضای مدارس و امکانات فنی و ساخت افزاری و نیروی کیفی مدارس و برنامه های جانبی هزینه ها برآورد و اعلام میشود ، در سال جاری هم بجهت وقوع کرونا اولیا میتوانند با برآورد شهریه پارسال با پرداخت مبالغی بصورت الحساب اقدام به ثبت نام فرزندان خود نموده و منتظر اعلام تعرفه سال جدید بر اساس شرایط موجود باشند.

وی افزود عنایت به وقوع کرونا هزینه های چون اجاره بهای مدارس و هزینه های معلمین و پرسنل کاهش نیافته و بلعکس در برخی موارد افزایش هزینه برای معلیمن داشته ایم که بصورت انلاین در ساعات مختلف روز به دانش آموزان خدمات میدهند.

                               برنامهای لازم برای آغاز سال تحصیلی چدید تدوین و طراحی شده است

برنامه های مهمی جهت آغاز تحصیل دانش آموزان تدوین شده که تهیه کیف الکترونیک گام به گام و فایل ها و فیلم های آموزشی و تهیه محتوای آموزشی و ایجاد اتاق استریو و تامین سرورها با همکاری تل کیش و علوم و فنون سازمان پیش بینی شده و برای داتش آموزان سه برنامه آموزشی بصورت حضوری و ترکیبی و مجازی تعریف کردایم و برای هوشمند سازی کلیه مدارس برنامه ریزی کردیم و جهت تصمیم گیری و اقدام نهایی تقدیم مدیرعانل سازمان نمودایم .

                                                                                بدترین وضعیت تراکم دانش آموزی را در سال ۹۸ داشتیم

وی ادامه داد و گفت ،امسال حداقل ۷۰ نیروی دیگر نیاز داریم و در صورت تحقق امور امسال مشکل نیروی انسانی نخواهیم داشت.برابر تجزیه و تحلیل به عمل آمده بین سال های ۸۱ الی ۹۹ سال گذشته بدترین شرایط تراکم دانش آموزی را در کیش داشتیم که به نحوی مناسب مدیریت شد.

حق مسکن ۸سال است که تغییر نکرده کسر مالیات از حقوق معلمان کار شایسته ای نیست

قوامی نژاد افزود از سال ۹۱ تا به امروز حق مسکن معلمین افزایش پیدا نکرده ، بحث کسر مالیات از حقوق معلمان و نیروهای آموزش و پرورش عنایت به شرایط مرزی کیش باید حذف شود ، باید شان و منزلت معلمان حفظ شود لازم است از طروق مختلف اعتبارات مناسب جهت هزینه مسکن معلمان به صورت اعتباری و امانی تامین شود تا دغدغه معلمان کمتر و انگیزه کار بیشتر شود.

برابر قانون ۵ درصد عوارض نوسازی شهری باید به آموزش و پرورش تخصیص داده شود

جزیره کیش ظرفیت اول شدن در بین آموزش و پرورش های کشور را دارد باید بودجه های مناسب و کافی و امکانات لازم جهت جذب نیروهای کیفی در دستور کار باشد .خوشبختانه سازمان منطقه آزاد کیش پارسال بودجه ۲۴ میلیارد تومانی و امسال بودجه ۲۷ میلیارد تومانی عمرانی برای حوزه آموزش و پرورش کیش در نظر گرفته است و بابت هزینه های جاری نیروها و معلمین مبلغی بین ۱۲۰ الی ۱۴۰ میلیون تومان کمک میکنند که این مبلغ کافی نیست. برابر قانون ۵ درصد عوارض نوسازی شهری باید به آموزش و پرورش تخصیص داده شود و در صورت ورود خیرین مدرسه ساز به حوزه ساخت مدرسه در کیش اگر مشمول مالیات باشند میتوانند با دریافت معرفی نامه و صورت حساب از بخشیدگی مالیات بر درآمد بهره مند شوند.

عدم ثبات مدیریت پاشنه آشیل آموزش و پرورش کیش ،میانگین عمر مدیران آموزش و پرورش در جزیره کیش حدودا ۱۱ ماه است

سیاست های کلی ۱۳ گانه ایجاد تحول آموزش و پرورش ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری فصل الخطاب است برای ایجاد تحولات اساسی در آموزش و پرورش کشور ، بطوری که در بند ۱۰ این سیاست به صراحت تاکید بر ثبات مدیریتی فارغ از هر گونه جناح بندی و گروه بندی سیاسی دارد متاسفانه در بررسی بعمل آمده بابت عمر مدیریتی در آموزش و پرورش کیش متوجه شدیم که میانگین حضور مدیران آموزش و پرورش کیش حدودا ۱۱ ماه است و این مورد باید آسیب شناسی شود که چرا مدیران آموزش و پرورش انگیزه کار در کیش ندارند. در این بین با آسیب شناسی میشود به برخی مشکلات پی برد که علت مهاجرت دانش آموزان از جزیره کیش و علت عدم داشتن ثبات مدیریتی و عدم حضور نیروی کیفی و تغییرات پی درپی چیست .؟ چه چیزی عدم انگیزه در معلمان کیفی را فراهم ساخته است. وقتی خواسته های معقول و نیازهای نیروی انسانی حوزه آموزش و پرورش تامین نشود انگیزه برای کار کیفی تامین نخواهد شد و در نتیجه کیفیت آموزش پایین خواهد آمد.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه