برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟
برندینگ گردشگری یا برندسازی گردشگری، فرایندی است که توسط آن مقاصد جذاب به گردشگران معرفی میشوند. بهمرورزمان و با تکرار برند در تمامی بروشورها، آگهیها ،برنامههای تلویزیونی، سوغاتیها، لباسها و دیگر ابزارهای تبلیغاتی، نام شهر ملکه ذهن گردشگران شده و بهنوعی هویت مقصد را تعریف خواهد کرد.
برندهایی همچون بنز، کوکاکولا، سونی، آدیداس و غیره را زیاد دیده و شنیدهایم. اما درباره مارک شهرهای معروف دنیا چه میدانیم؟
در صنعت گردشگری برای معرفی بهتر مقاصد برای آنها برندسازی میکنند. درواقع برندینگ یک پروسهی بازاریابی است که طی آن برای یک شهر یا مقصد خاص با توجه به جذابیتهایی که دارد لوگو و شعار خاصی طراحیشده و بازدید از شهر بهواسطهی آن تبلیغ میشود. لوگو و شعار مکمل یکدیگر هستند و معمولاً همهجا با یکدیگر دیده میشوند.
برند سازی در ظاهر آسان ولی در باطن پیچیده است و نیاز به تیم حرفهایی مشاورین شهری و طراحان خلاق دارد. بهمرورزمان و با تکرار برند در تمامی بروشورها، آگهیها، برنامههای تلویزیونی، سوغاتیها، لباسها و دیگر ابزارهای تبلیغاتی، نام شهر ملکه ذهن بازدیدکنندگان شده و بهنوعی هویت مقصد را تعریف خواهد کرد.
برندسازی نامطلوب و برنامهریزی نشده سبب فراری دادن گردشگران و تبلیغات منفی خواهد شد. یادمان باشد که باید دربارهی خصوصیات شهر خود صادق باشیم. شهری را تصور کنید که بهعنوان مقصدی که از هر نظر دارای زندگی فعال شبانه و فروشگاههای بیستوچهارساعته است تبلیغ میشود. حال اگر گروهی از گردشگران ساعت یازده شب بهقصد تفریح و گذراندن وقت از هتلهای خود خارج شوند و با سکوت و تاریکی شهر و مغازههای دربسته مواجه شوند چه میشود؟ گویی به آنها دروغ بزرگی گفتهایم !
گاهی تعداد برندهای یک مقصد بیش از یکی است. در این حالت غالباً تعداد محدودی لوگوی اصلی و تعدادی لوگوی فرعی برای پوشش دادن کلیه ویژگیهای شهر به کار میرود. کاربرد اشکال و رنگها بایستی هدفمند و پیامرسان باشند.
لندن: رتبه اول در اروپا به برند ” لندن را ببینید” اختصاص دارد. این برند در ابتدا برای میزبانی المپیک در لندن طراحی و از آن پس ماندگار شد.
سئول: پایتخت کرهی جنوبی با برند “سئول روح آسیا” یکی از امنترین و دوستانهترین شهرهای توریستی جهان است. جالب است بدانیم که تلفظ کلمه روح (Soul) در انگلیسی مشابه تلفظ سئول است و اینیکی از زیرکانهترین ترفندهای طراحی برند این شهر است.
نظر شما