امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

دریافت گواهی ایمنی ساختمان و آسانسور باید اجباری شود

آموزشی , اجتماعی , استاندارد , عمران و شهرسازی , فناوری تاریخ انتشار: 99/03/04 بدون نظر   4555 بازدید

اندازه فونت    

نداشتن گواهی ایمنی ساختمان و آسانسور در کیش سوال برانگیز و تاسفبار است ،بطوری که کمتر از ۱ درصد از ساختمان‌ها و مراکز مختلف موجود در کیش گواهی ایمنی از اداره استاندارد دریافت نمودند.

به گزارش دولتخانه کیش به نقل از خبرگزاری مهر ، سعید صومعه مدیر اداره استاندارد کیش در گفتگوی ویژه با خبرنگار مهر اظهار داشت: از حدود سال ۱۳۹۳ و تفویض اختیارات منطقه آزاد در حوزه استاندارد، و درنهایت با دریافت آخرین مصوبه در اسفندماه سال۹۷ که با پیگیری سازمان منطقه آزاد کیش انجام شد.

📣 امروز اداره استاندارد کیش اختیارات یک اداره کل استانی را دارد. وی ادامه داد:  استاندارد بر اساس چهار محور اصلی “اندازه‌شناسی”، “تایید صلاحیت”، “ارزیابی” و “تطبیق” تعریف و پایه ریزی شده است بطوری که در تمام زمینه‌های زندگی بشری دارای اختیار عمل هستیم.

،📣در جزیره کیش به منظور تسهیل و تسریع در امور، خیلی از اقدامات که قبلا نیازمند مراجعه متقاضیان به استان و یا مرکز بود، اکنون بدون بروکراسی‌های رایج اداری در استان‌ها، و بدون هیچگونه محدودیتی در نوع کالا، امکان ترخیص کالا در منطقه و یا برای سرزمین اصلی در این اداره فراهم شده است، و این تسهیلات، واردات به جزیره یا سرزمین اصلی و یا صادرات به خارج از کشور برای هرگونه کالا را نیز شامل می‌شود.

📣صومعه افزود: در حوزه نظارت بر اجرای استاندارد نیز که وظیفه‌ای منطقه‌ای محسوب می‌شود باید برای واحدهای تولیدی و دیگر موارد مشمول، با اختیارات اداره در منطقه قابل انجام است.

,📣مدیر استاندارد کیش، با تاکید بر مصوبات و تفیضات داده شده مورخ اسفند۹۷ گفت: آموزش کارشناسان و مدیران کنترل کیفی از مباحثی بود که با دریافت مجوز صدور گواهینامه آموزش که مورد تایید اداره کل استاندارد استان‌های کشور بود قابل ارائه شد و دیگر نیازی به فرستادن کارشناسان برای گذراندن دوره‌های لازم به سرزمین اصلی وجود ندارد و فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها در کیش امکان ارائه مدرک و تخصص خود را در سراسر کشور دارند. 

،📣سعید صومعه تصریح کرد: در حوزه اوزان و مقیاس نیز، مواردی که الزام به رعایت استاندارد دارند، تفویض شده و امکان این که این موارد در جزیره تحت کنترل باشند، وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: اندازه‌گیری و تایید نازل‌های جایگاه‌های سوخت نیز از مواردی است که همینجا و توسط همین مرکز انجام می‌شود و قابل ارائه می‌باشد. او ادامه داد: ایمنی عملکرد آسانسورها و ال‌پی‌جی و موارد مشابه نیز، با همکاری شرکت‌های بازرسیِ تایید صلاحیت‌شده انجام‌پذیر می‌باشند که برای ارائه خدمات و تسهیل در دریافت آنها، در منطقه مستقر شده‌اند.

،📣مدیر استاندارد کیش، با اشاره به اهمیت توجه به استاندارد آسانسورها گفت: یکی از خدماتی که در ساختمان‌سازی با هزینه‌ی نه‌چندان بالا انجام می‌شود اما ایمنی بالایی را می‌طلبد بحث آسانسور است که می‌تواند مستقیم هرلحظه ایمنی و سلامت افراد را تامین یا به خطر بیاندازد. وی افزود: این دستگاه الکتریکال و مکانیکالی است که در کل کشور و طی بازرسی ادواری، ایمنی و استاندارد آسانسور کنترل و تایید می‌شود و بعد از یکسال باید بهره‌برداران مراکز مسکونی، ایمنی عملکرد را خواستار شوند چرا که در غیر این صورت، جبران هرگونه خسارت احتمالی به عهده مدیر و مالکین آن ساختمان است.

،📣وی تاکید کرد: در کیش در کلیه مراکز اقامتی مثل هتل‌ها، بازرسی ادواری هر ساله انجام می‌شود. ولی در مورد بازارها دو بخث داریم، بازارهای جدید همه دارای گواهی ایمنی عملکرد هستند اما در مورد بازارهای قدیمی، هنوز موفق به این امر نشده‌ایم.صومعه تاکید کرد: طبق مصوبات جدید، ادارات بیمه حق تمدید بیمه بدون گواهینامه تایید ایمنی عملکرد ادواری را ندارند و ساختمان‌هایی که این بررسی را انجام نمی‌دهند حتی از بیمه هم محروم هستند.

،📣صومعه در خصوص نظارت بر شرکت‌هایی که وظیفه کنترل و تایید عملکرد آسانسورها را به عهده دارند، بیان کرد: پروانه طراحی مونتاژ این شرکت‌ها از صنایع صادر می‌شود و کنترل عملکرد آنها به عهده مدیریت صنایع می‌باشد و باتوجه به اینکه شرکت‌هایی در منطقه وجود دارند که متاسفانه بدون پروانه فعالیت می‌کنند و حتی دارای غرفه‌هایی در جزیره هستند! مردم باید در عقد قرارداد برای خرید آسانسور یا تامین و تایید عملکرد و ایمنی آن، حتما پروانه شرکت را مطالبه و مشاهده کنند.

،📣مدیر استاندارد کیش، خاطرنشان کرد: نظارت بر انبار، نظارت بر سطح عرضه، نظارت بر واحدهای تولیدی و نظارت بر کنترل کالاهای ورودی از جمله فعالیت‌های سالیانه این شرکت می‌باشد.در خالی که این اداره، اداره‌ “استاندارد و نظارت بر غذا و دارو” می‌باشد که به اشتباه در ذهن عموم، فقط به استاندارد شناخته می‌شود، و دو سازمان حاکمیتی: “سازمان ملی استاندارد” و “سازمان غذا و دارو” مسئولیت خود را
 به این اداره تفویض کرده‌اند. و این در حالی است که جایگاه ریاست سازمان ملی استاندارد را معاون رئیس‌جمهور، و ریاست سازمان غذا و دارو را جایگاه معاون وزیر دارد. دو سازمان حکومتی که وظیفه سلامتی و ایمنی جامعه را به عهده دارند، وظایف‌شان در یک مجموعه ادغام شده است و این فقط در جزیره‌های قشم و کیش اتفاق افتاده است و گستردگی دامنه کار و وظایف این اداره را تایید می‌نماید.

،📣مدیر استاندارد کیش، با تاکید بر وظیفه و تعهد این اداره در تامین سلامت جامعه دارد، گفت: در خصوص لوازم آرایشی و بهداشتی نیز آنچه توسط این مرکز بررسی و تایید می‌شود، قابل استفاده بودن محصول از لحاظ سلامت، و عاری بودن از مواد سنگین یا سرب می‌باشد و این فارغ از بحث برند محصول هست.

،📣سعید صومعه، همچنین در خصوص اقدامات انجام شده این مرکز در خصوص مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: از زمان مطرح شدن بیماری کوووید۱۹، سازمان غذا و دارو در کل کشور و به تبع آن در جزیره، اقداماتی مثل بازرسی از مراکز عرضه محصولات خوراکی طی چندین دوره، و خصوصا جستجو و بررسی صحت و استاندارد ژل‌ها و محلول‌های ضدعفونی انجام گرفت.

،📣 وی افزود: برنامه‌هایی آموزشی با همکاری آموزش و پروش برای دانش‌آموزان از مهدکودک تا دبیرستان با موضوع “آموزش و ترویج فرهنگ استاندارد و بهداشت” در نظر گرفته شده است که ان‌شاءالله در صورت رفع ویروس کرونا و از سرگیری مدارس و خدمات آموزشی ارائه خواهند شد و “نظم” که تعریف موجز و کاملی از استاندارد می‌باشد را برای فرزندانمان تعریف خواهیم کرد.

،📣صومعه با اشاره به ویروس منحوس کرونا و عادات بهداشتی که در مردم نهادینه شده است، گفت: استاندارد می‌تواند سبک زندگی مردم را تغییر دهد، و نگاه به زندگی را در کشوری با این پیشینه فرهنگ و تمدن دگرگون کند.وی با مثال فرهنگ والای رانندگی و ترافیک در کیش و الگو بودن آن، گفت: نظم همان استاندارد است و اگر دامنه آن گسترش پیدا کند در تمامی حوزه‌ها می‌تواند اینچنین برجسته شود.

📣صومعه با تاکید بر ارزش و اهمیت فرهنگ‌‌سازی گفت: دستگاه‌های نظارتی به‌ خاطر محدودیت‌های خود، نمی‌توانند تمام آنچه به ایمنی و سلامت مربوط می‌شود تامین کنند و این امر تنها با فرهنگ، امکان‌پذیر است.وی با تاکید بر اهمیت بالا بردن سطح آموزش خصوصا در میان دانش‌آموزان اظهار کرد: حتی مسائل اجتماعی نیز از این طریق قابل حل هستند.مدیر استاندارد کیش، در خصوص تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی در جزیره خاطرنشان کرد: تمام مواد اولیه که وارد می‌شوند، نمونه‌برداری و آزمایش می‌شوند و بر اساس برگه آنالیز موجود، در صورت انطباق و عدم استفاده از مواد ممنوعه، مجوز استفاده و تولید می‌گیرند. وی ادامه داد: بعد از تولید محصول و دریافت ارزش افزوده برای انتقال به سرزمین اصلی، مجددا از محصول نهایی آزمایشات لازم به عمل می‌آید، علاوه بر آن این مراکز ملزم به داشتن “مدیر فنی”، “آزمایشگاه” و “آزمایشات دوره‌ای” هستند که باید در واحد تولیدی ثبت و ضبط شده باشد.

،📣صومعه در خصوص نظارت بر کیفیت ساخت ساختمان‌ها نیز گفت: کنترل کیفیت مواد اولیه، وظیفه این اداره می‌باشد که مشخصا در واحدهای تولیدی “تولید بتن”، صورت می‌گیرد و دو آزمایشگاه دارای مجوز و تعیین صلاحیت برای تایید این اقلام، در جزیره کیش موجود داریم.وی با اشاره به تولید بعضی اقلام ساختمانی در جزیره مانند تیرچه، گفت: این تولیدات مورد تایید ما نیست و هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند. صومعه در مورد اقلام مصرفی و وارداتی نیز، سنجش و تایید این محصولات را به عهده‌ی سازمان عمران و خدمات عنوان کرد و گفت مدیر فنی عمران شهری، استاندارد را در کنار خود دارند و به‌زودی شیوه‌نامه کنترل مصالح ساختمان، با همکاری سازمان عمران و مدیر فنی این حوزه، تهیه و اجرایی خواهد شد که در نتیجه قطعا سطح کیفی کار، تغییر خواهد کرد اما تاکنون چنین قانونی وجود نداشته و چیزی برای تایید و دریافت استاندارد و یا کنترل کیفی مصالح ساختمانی وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تاکید سازمان عمران، در کنترل کیفی مصالح ساختمانی و در کنار خود داشتن استاندارد است که به ارتقای سطح کیفی محصولات خواهد انجامید. 


،📣رییس اداره استاندارد کیش در پایان تاکید کرد: خوشبختانه تنها منطقه در کشور هستیم که اختیارات و امکانات یک اداره کل را داریم و با توجه به به تفاهم اداره کل استاندارد و مرکز نوآوری و فناوری ریاست جمهوری در رابطه با صدور گواهی دانش نمایه برای شرکت‌های دانش‌بنیان، اقدام به رایزنی با ریاست کل اداره استاندارد کردیم و در صدد دریافت مجوزهای لازم با تفویض اختیار برای صدور گواهی دانش‌نمایه برای شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در کیش هستیم تا به‌عنوان کاتالیزور در کنار پروژه‌های دانش‌بنیان که موفق به تولید ایده و طرحی می‌شوند باشیم.

،📣صومعه در ادامه افزود: اگر کل مطالب را در نشریات و روزنامه‌ها منتشر بکنید تاثیر عمیق و قابل لمس نخواهد داشت بهتر است هر هفته به یک موضوع مهم پرداخته شود برای مثال بپردازیم به موضوع مهم گواهی ایمنی آسانسور ساختمان در کیش، به‌نظر شما چند درصد ساختمان‌های کیش گواهی ایمنی از اداره استاندارد گرفتند، بنده اعلام می‌کنم صفر درصد.!؟

،📣 وی گفت چرا مردم نباید سوال کنند و حساس باشند به اینکه از وسایلی که در بازارها و مراکز اقامتی و حتی اپارتمان ها استفاده می‌کنند می‌تواند جانشان را به خطر بیندازد. و سوال مهم اینکه چرا بازارها و مجتمع‌های مسکونی و هتل‌ها اقدام به دریافت گواهی ایمنی از اداره استاندارد نمی‌کنند؟ این باید پاسخ داده شود. بطوری که اکنون پله برقی مشمول دریافت گواهی اجباری ایمنی و استاندارد شده.

،📣وی افزود نیاز است شیوه‌نامه‌ها و مقرارات در واحد شهرسازی به نحوی تنظیم و اجرا شود که صدور پروانه‌های بهره‌برداری و پایان کار را منوط به دریافت گواهی ایمنی ساختمان و آسانسور و رعایت استانداردهای کیفیت ساختمان بکند و این باید جزو الزامات باشد.

،📣صومعه ادامه داد: متاسفانه در مورد استفاده از مصالح ساختمانی بی‌کیفیت در کیش هم بحث‌های مهم و کلیدی داریم که با همکاری معاونت عمرانی بخصوص مهندس پورزادی در حال تدوین شیوه‌ نامه‌ای هستیم که بتوانیم کیفیت ساختمان‌سازی و نظارت بر ورود و تولید و استفاده از مصالح ساختمانی در پروژه‌های کوچک و بزرگ را نظارت و مدیریت بکنیم.

نشانه گذاری کلیه اقلام واردتی به کیش توسط اداره استاندارد کیش

،📣رئیس اداره استاندارد و غذا و داروی کیش در پایان گفت به‌زودی کلیه مواد و تجهیزات وارداتی به جزیره کیش با کد و لگو ویژه نشانه‌گذاری خواهد شد تا از این پس مشخص شود که کالاهای وارد شده از کانل اداره استاندارد عبور کرده  و گواهی‌های لازم بهداشتی و استانداردی و کیفی را دریافت کرده است.

،📣سعید صومعه، شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ در سراسر کشور را برای ارسال کد ده‌رقمی مندرج در محصول برای اطمینان از صحت استاندارد آن عنوان کرد و گفت: شماره تماس۸ _۸۴۴۴۵۵۹۷۶ شماره‌های اداره استاندارد در کیش هستند که مردم می‌توانند در صورت نیاز نسبت به برقراری ارتباط با این مرکز، اقدام نمایند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه