امروز: ۹ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

چاله چوله‌های نفس گیر

اجتماعی , استاندارد , عمران و شهرسازی تاریخ انتشار: 98/11/28 بدون نظر   1337 بازدید

اندازه فونت    

گزارش مکتوب

دست انداز‌ها و چاله‌های کیش امان رانندگان خودرو‌های شخصی و عمومی را بریده است.

چاله چوله‌های نفس گیر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کیش، اوستا رضا پس از بررسی ماشینم گفت جلو بندی اش آسیب دیده و  درست کردن آن ، هم وقت می بَرَد ، هم هزینه !
گفتم چه قدر هزینه می برد و چند روزه درست می شود ؟ گفت باید قطعه از دبی بیاوریم که دست کم یک هفته طول می کشد و نصبش هم سه تا چهار روز کار می برد هزینه ام حدود ۴ میلیون  تومان آب می خورد.
واقعا شوکه شدم این همه ضرر فقط به خاطر یک چاله !!
بگذارید ماجرا را کامل تعریف کنم .
خیابانها و معابر کیش که هر روز هم چند تای آنها  به خاطر ترمیم و بهسازی بسته است ، آنقدر چاله چوله های اساسی دارد که آه از نهاد خودرو های بیچاره و رانندگان بیچاره تر در آورده  است .
مثلا از بازار مروارید که به سمت میدان امیر کبیر می رویم یک نوار نیم متری عرض خیابان را کندند و به امان خدا رها کردند .
با هر بارانی که می بارد عمق این چاله ها بیشتر می شود و یا تعدادی چاله نوظهور پدید می آید .
البته این مشکل فقط در خیابانهای کم تردد و به قولی پرت نیست ،  نوار گردشگری کیش هم مملو از دست اندازهایی است که تا سوار خودرو نباشی و داخل این دست اندازها نیفتی عمق فاجعه را احساس نمی کنی .
میدان سنایی روبروی بازار مریم ، میدان امیرکبیر (محدوده صدف ) ، حد فاصل میدان ساحل تا مرکز همایش های بین المللی در قلب کیش و لوپ دیدار که اداره پست هم در آنجا مستقر است و یکی از خیابانهای پر تردد کیش است ، اینها نمونه هایی از خیابانهایی هستند که یا پُر از چاله و دست انداز است یا تقریبا نیمی از سال به دلیل عملیات عمرانی مسدود اند !!
خلاصه ماشین را در تعمیرگاه اوستا رضا گذاشتم و راهی منزل شدم، برای بازگشت باید از تاکسی استفاده می کردم  وقتی سوار تاکسی شدم از منطقه درخت سبز که تعداد زیادی تعمیرگاه خودرو است وارد خیابان اصلی شدیم یک دست انداز باعث شد راننده سرعتش را کمتر کند به فاصله ۵۰ متر یک چاله دیگر کمتر از ۲۰ متر جلوتر آسفالت خیابان در یک محدوده ۱۰۰ متری کاملا کنده و رنده رنده شده بود همین دست انداز ها و خیابانهای نا هموار موجب شد گپ و گفت با راننده آغاز شود او که مرا می شناخت گفت : لطفا صدا و سیما از مسئولان بخواهد که برای رفع این مشکل چاره بیاندیشد قبل از اینکه پاسخش را بدهم گفت البته می دانم بارها گزارش تهیه کردید و در بخش پیگیری به مطالبات مردم پرداختید اما شاید اگر موضوع را به اخبار  20 و ۳۰ بکشانید مسئولان کمی هوشیار تر شوند .

چاله چوله‌های نفس گیر

من  با اتفاقی که برای خودم افتاده بود کاملا درد این راننده تاکسی را حس می کردم همانجا تصمیم گرفتم بار دیگر به این مشکل بپردازم ، این بار در گزارش مکتوب که هم مفصل تر است و هم بخش پر مخاطب سایت خبرگزاری صدا و سیمای کیش محسوب می شود.
فردای آن روز ابتدا به سطح شهر رفتم و مناطقی که پر از دست انداز و چاله و چوله و آسفالت نا هموار و یا برای بازسازی مسدود بود  مشاهده و موقعیت مکانی آنها را یادداشت کردم .     
برای شروع کار با چند راننده تاکسی و مینی بوس و خودرو های شخصی گفتگو کردم .
همگی از این وضع نا بسامان ناراضی بودند مثلا راننده ای می گفت : ۱۲ ساعت در طول روز پشت فرمان هستم و این دست اندازها واقعا کلافه ام کرده است او می گفت : خیلی از چاله یک شبه پدید می آید مخصوصا پس از بارندگی ، وقتی داخل این چاله ها پر از آب می شود تشخیص عمق گودال ها دشوار است و ماشین که در این چاله های می افتد هم آب فراوانی به مردم می پاشد هم پدر جلو بندی ماشین در می آید .
با یکی از رانندگان تاکس های خطی (زرد) گفتگو کردم او هم از این اوضاع نابسامان گلایه مند بود و من هم که از این چاله ها حسابی زخم خورده بودم واقعا درد دلم تازه می شد .

چاله چوله‌های نفس گیر

این راننده هم تازه  جلوبندی ماشین خود را تعمیر کرده بود و او هم از هزینه زیاد تعمیر و خواب ماشینش که موجب شده بود ۱۰ روزی کار نکند و دخل و خرجش به هم ریخته است خیلی شاکی و ناراحت بود.
مسافری که در تاکسی بود کلام راننده را قطع کرد و گفت : هفته گذشته که باران آمده بود هنگام  عبور از عرض خیابان در چاله ای افتاد و مچ پایش آسیب دید .
به سراغ رانندگان  خودرو های شخصی رفتم  با تعدادی از آنان  به ویژه رانندگان خودرو های شاسی بلند گفتگو کردم  که داغ دل همه تازه شد و یکی از آنان با لحن تندی گفت : واقعا  برخی مسئولان کیش شورَش را در آوردند  یعنی مدیریت  90 کیلومتر جزیره که بیش از ۵۰ کیلومتر آن خالی از سکنه و بدون خیابان و حتی تردد است انقدر کار سختی است ؟؟
برگشتم به اداره و شروع به نوشتن ماجرا کردم و البته پیگیر مسئولان شدم .
معمولا مسئولی هم تا از روابط عمومی سازمان اذن و اجازه نداشته باشد صحبت نمی کند که شاید مبادا حرفی زده شود که دیگر نشود جمعش کرد و یا الله اعلم …..

چاله چوله‌های نفس گیر

پس از هماهنگی با روابط عمومی شرکت عمران ، آب و خدمات مجوز مصاحبه و گفتگوی تلفنی با مسئولان خدمات شهری را گرفتم و ابتدا به صفایی معاون فنی و عمرانی شرکت  تلفن کردم .  
حکایت را کامل گفتم و او هم از تلاش تیم اش برای رفع مشکلات خدمات شهری و آسفالت معابر گفت مثلا به این نکته اشاره کرد که خیابانها اولویت بندی شده اند و کارگران مشغول کارند.
البته وجب به وجب کیش خیابانها کنده شده و منظرزیبایی هم ندارد که صفایی از مردم خواست تحمل کنند و ظرف مدت دو تا سه هفته آینده خیابانها کاملا به حالت عادی باز می گردند.
از صفایی پرسیدم برخی مناطق در طول سال چند بار ترمیم می شوند مثلا قبل از  ورودی صدا و سیما در بلوار ایران ، معبر خروجی و ورودی خودرو از بندرگاه تقریبا هر سه چهار ماه یکبار کنده می شود و پس از ۳۰ تا ۴۰ روز بستن خیابان اصلی (بلوار ایران ) دو ماه باز می شود و دوباره روز از نو و روزی از نو !
او چنین پاسخ داد این منطقه باید در دو مرحله بازسازی می شد که مرحله اول آن پارسال همین موقع از سال انجام شد و مرحله دوم آن امسال .

چاله چوله‌های نفس گیر

پریورس جای  روکش آسفالت جواب می دهد؟
اخیرا در برخی خیابانهای کیش دیده می شه به جای روکش آسفالت از پریورس استفاده شده البته جلوه ظاهری زیبایی دارد اما از صفایی پرسیدم دلیل خاصی دارد که این کار انجام می شود یا فقط به علت زیبایی خیابانها  دیگر رو کش آسفالت نمی شود؟
صفایی اینطور پاسخ داد برخی معابر فرعی به جای رو کش آسفالت پریورس شدند این هم دلایلی دارد .
نخست اینکه پریورس مقاوم تر از آسفالت است ، هنگام بارندگی آب را جذب می کند  و هنگام تعمیر و بازسازی بسیار راحت  و مقرون به صرفه است.
البته برخی از مردم معتقدند شرکت عمران و خدمات خیابانهایی که محل اسکان مدیران و کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش است پریورس کرده و خیابانهای دیگر از این مزیت برخوردار نیستند ، صفایی این موضوع را تایید نکرد و گفت: بسیاری از خیابانهای سفین  ، فاز۷  که  به تازگی  در منطقه صدف  احداث شده و همچنین فاز ۲ صدف محدوده خدماتی گلستان ، خیابان روبروی هتل شایان و مرکز همایش های بین المللی کیش پریورس شده اند  ، این مناطق محل اسکان مدیران سازمان منطقه آزاد کیش نیستند .

چاله چوله‌های نفس گیر

سر ناسازگاری باران و آسفالت
یکی دیگر از پرسش های مردم از مسئولان و درخواست های آنان از  صدا و سیما پیگیری این موضوع است که چرا پس از هر بارندگی  چاله های زیادی در خیابانهای کیش پدید می آید امروز در گفتگوی تلفنی با معاون فنی و عمرانی شرکت عمران آب و  خدمات  این سوال را هم پرسیدم و او گفت: نبود کانالهای هدایت آب باران و انباشت حجم زیادی از آب باران در خیابانها و معابر اصلی و فرعی موجب می شود آب به داخل درزهای آسفالت نفوذ کند و بخشی از آسفالت کنده شود او یکی از علل پریورس کردن خیابانها را همین موضوع عنوان کرد و گفت: پریورس قابلیت جذب و هدایت آب را به سطوح پایین تر دارد و از انباشت آب جلو گیری می کند.
برخی خیابانها دائم التعمیرند
از پیچ فرانسه به سمت اداره پست که می روی باید از محدوده لوپ دیدار عبور کنی این منطقه معمولا نیمی از سال  به علت تعمیرات مسدود است . صفایی علت این پدیده را استفاده از مواد نا مرغوب برای بازسازی این منطقه اعلام کرد و گفت: لوله فاضلاب از این منطقه عبور کرده است و به علت تردد خودرو ها این لوله ها مدام آسیب می دیدند و ناگزیر برای تعمیر آنها خیابان مسدود می شد اما با تعمیرات اساسی دیگر شاهد ترکیدگی لوله در این محدوده نخواهیم بود.
پیک بازسازی معابر سه ماهه چهارم سال
هر ساله با خنک شدن هوا کار بازسازی معابر رونق می گیرد و تا شب عید خیابانها در هم و بر هم است.
معمولا زمستان فصل گردشگر پذیر کیش است اما مسدود بودن خیابانها جلوه زیبایی ندارد و گردشگران در معابر اصلی با مشکل رو برو می شوند .

چاله چوله‌های نفس گیر

به طور مثال خیابان  ضلع شرقی میدان ساحل روزهاست که مسدود است و رفت و آمد در این محدوده انجام نمی شود.
میدان سنایی رو بروی بازار مریم نیز بیش از یک هفته مسدود بود و مردم از این که خیابانها در ایام شلوغ سال بسته است راضی نیستند.
در میدان ساحل با خانواده ای رو برو شدم که از آشفتگی این خیابان در شهر کوچکی کیش بسیار تعجب کرده بودند. 
ساخت بیمارستان در برخی کشور ها یک هفته ، بهسازی معابر کیش ماهها
بهتر است کمی با تامل و برنامه ریزی وارد عمل شد هرچند که مسئولان برای رفاه حال مردم فعالیت های عمرانی و خدماتی  انجام می دهند اما مسدود شدن  معابر اصلی که روزانه هزاران نفر از آنها عبور می کنند باید با برنامه ریزی بیشتری انجام شود .
خیابان نسبتا عریض حد فاصل میدان خلیج فارس تا میدان دلیران در دهه ۷۰ در کیش ساخته شد و کار عمرانی این معبر کمتر از سه روز انجام شد پس می شود با سرعت عمل بیشتر کار را پیش برد .

چاله چوله‌های نفس گیر

به نظر می رسد کار بازسازی برخی از خیابانها خیلی نباید طول بکشد اما طولانی شدن آن مردم را کلافه می کند.
صفایی معاون فنی و عمرانی شرکت عمران ،آب و خدمات معتقد است کار با سرعت پیش می رود و همه این نابسامانی ها تا ۱۵ اسفند به پایان می رسد  و مردم از ۱۶ اسفند شهر را آراسته می بینند این آراستگی خدا کند که ادامه داشته باشد و تا کمتر از یک ماه دیگر نه لوله ای بترکد نه آسفالتی کنده و نه چاله ای ایجاد شود.  
دبیر: سالومه افلاکی

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه