امروز: ۹ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

 چرا همچنان کیش راه به خطا می رود .سریع‌ترین شهر جهان، بیخِ گوشِ ایران

 چرا همچنان کیش راه به خطا می رود .سریع‌ترین شهر جهان، بیخِ گوشِ ایران


چهار دهه پیش، کیش و دوبی بسیار به هم شبیه بودند و اساسا قرار بود آنچه که امروز در دوبی به چشم می‌خورَد، در کیش اجرایی شود. با این همه، تا ایران به خود بجنبد، امارات متحده عربی شهر ساحلیِ دوبی را به مقصدی جهانی بدل کرد و با اوج گرفتن بازار املاک و مستغلات در میانه‌ دهه ۱۹۹۰ میلادی، دوبی لقب «سریع‌ترین شهر جهان» را به خود گرفت: جایی که به کنایه گفته می‌شد یک شبه، از روستا به شهر بدل شده است.
دوبی به سرعت به یک برندِ گردشگری بدل شد و سیل سرمایه برای ساخت هتل و آفتاب گرفتن در سواحل خلیج فارس، به سیل ورود گردشگران جهانی به این شهر تبدیل شد. مرتفع‌ترین برج جهان در این شهر ساخته شد، رکورد گران‌ترین هتل جهان برای مدتی از آنِ یکی از هتل‌های این شهر بود و البته این‌ها هیچ یک مانع از افول ستاره اقبال این شهر نشدند.
بازار املاک و مستغلات دوبی در دهه اخیر به شدت حبابی شده بود
حباب بازار ملک و املاک در دوبی، پس از وقوع بحران جهانیِ اقتصاد در سال ۲۰۰۸ میلادی ترکید و میلیاردها دلار سرمایه‌ای که در این منطقه سرمایه‌گذاری شده بود، منجمد شد. همه چیز برای رونق گرفتن گردشگری در سواحل ایران، که تا حدی از ترکش‌های انفجار در اقتصاد جهان برکنار مانده بود، مهیا به نظر می‌رسید و هر چه نبود، می‌شد دست‌کم سهمی از بازار را از چنگ اماراتی‌ها خارج کرد

کیش» می‌خواست «دوبی» شود، «تهران» شد

با این همه، سرمایه به جای باز کردن راه خود به سمت صنعت گردشگری، راه خود را به بازار مسکن در کیش و قشم گشود و طولی نکشید که بازار ملک در این جزایرِ ایرانی هم حبابی شد.
با اوج گرفتن بازار املاک و مستغلات در میانه‌ دهه ۱۹۹۰ میلادی، دوبی لقب «سریع‌ترین شهر جهان» را به خود گرفت
یک بررسی سردستی درباره قیمت واحدهای مسکونی در جزیره کیش نشان می دهد متوسط قیمت این واحدها در این کشور، بسیار بالاتر از متوسط قیمت واحدهای مسکونی در کشور است. در واقع، متوسط قیمت عمده واحدهای مسکونی در این جزیره، از متری ۲۰ میلیون تومان شروع می شود و تا متری ۵۰ میلیون تومان در ویلاهای مسکونی پیش می رود.
بازار خرید و فروش ملک در کیش امروز از منطق عمومی این بازار در کل کشور تبعیت می‌کند و در واقع، حالا که حباب مسکن در کشور ترکیده، رکود در بازار مسکن جزیره کیش هم چندان جای تعجب ندارد.
در پی بحران جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۸ میلادی، اتفاق مشابهی هم برای دوبی رخ داد، اما به دلیل وجود زیرساخت در بخش‌های گردشگری و حتی صنعتی، افول اقتصاد دوبی به یک بحران بدل نشد. به عبارت ساده‌تر، هر چند سرمایه عظیمی در این منطقه «فریز» شد و بعد هم در اثر استهلاک از میان رفت، کلیت اقتصاد دوبی چندان ضربه نخورد. ایران اما تا این اندازه خوش‌شانس نبود.
در مور برندسازی مقاصد گردشگری در خلیج فارس اما به نظر می‌رسد تنها رقیب اصلیِ ایران، امارات متحده عربی باشد. عمان هم به تازگی به این جرگه اضافه شده اما این کشور به لحاظ جغرافیایی، رقیب ایران در دریای عمان خواهد بود و نه در خلیج فارس.
«برندسازی مقاصد گردشگری» که به معنی نشان دادن ویژگی‌های منحصر به فردِ یک مقصد گردشگری به گردشگران است، یکی از تازه‌ترین رویکردهای در اقتصاد گردشگری است.
اماراتی‌ها در یک دهه گذشته سعی کرده‌اند توسعه دوبی را از یک بازار بسیار داغ املاک و مستغلات، به سمت حوزه‌هایی دیگر بکشانند. به دنبال همین تلاش هم بوده که سرمایه‌گذاری در زمینه بوم‌گردی، گردشگری فرهنگی و حتی گردشگری تجاری، در این منطقه کلید خورده است. اماراتی‌ها حتی به دنبال ساخت شهرک‌های مسقف طبیعت‌گردی (اکوتوریسم) و نیز معرفی دوبی به عنوان مقصدی مناسب برای برگزاری رویدادهای ورزشی هستند.

برندسازی مقاصد گردشگری: نمونه کیش

«برندسازی مقاصد گردشگری» که به معنی نشان دادن ویژگی‌های منحصر به فردِ یک مقصد گردشگری به گردشگران است، یکی از تازه‌ترین رویکردهای در اقتصاد گردشگری است. در این رویکرد، شما باید بتوانید به مدد شیوه‌های تبلیغاتی و بازاریابی، مقصد گردشگری خود را به متقاضی معرفی کنید و او را مجاب کنید که مقصد مورد نظر شما را انتخاب کند و نه مقاصد مشابه دیگر را.
در مور برندسازی مقاصد گردشگری در خلیج فارس اما به نظر می‌رسد تنها رقیب اصلیِ ایران، امارات متحده عربی باشد. عمان هم به تازگی به این جرگه اضافه شده اما این کشور به لحاظ جغرافیایی، رقیب ایران در دریای عمان خواهد بود و نه در خلیج فارس.
«برندسازی مقاصد گردشگری» که به معنی نشان دادن ویژگی‌های منحصر به فردِ یک مقصد گردشگری به گردشگران است، یکی از تازه‌ترین رویکردهای در اقتصاد گردشگری است.
اماراتی‌ها در یک دهه گذشته سعی کرده‌اند توسعه دوبی را از یک بازار بسیار داغ املاک و مستغلات، به سمت حوزه‌هایی دیگر بکشانند. به دنبال همین تلاش هم بوده که سرمایه‌گذاری در زمینه بوم‌گردی، گردشگری فرهنگی و حتی گردشگری تجاری، در این منطقه کلید خورده است. اماراتی‌ها حتی به دنبال ساخت شهرک‌های مسقف طبیعت‌گردی (اکوتوریسم) و نیز معرفی دوبی به عنوان مقصدی مناسب برای برگزاری رویدادهای ورزشی هستند.
کیش باید با خروج از بازار پر تلاطم مسکن، به یک مقصد گردشگری فرهنگی بدل شود
این در حالی است که خوش‌بختانه ایران هم در این زمینه دست به سینه ننشسته است.
متوسط قیمت عمده واحدهای مسکونی در جزیره کیش، از متری ۲۰ میلیون تومان شروع می شود و تا متری ۵۰ میلیون تومان در ویلاهای مسکونی پیش می رود.

کیش را کارگاه نکنید!

سایت پورتال جامع جزیره کیش، بخشی دارد که به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این جزیره می‎پردازد. نکته جالبی که از بررسی فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری در این جزیره و نیز پرسش‌های متداول به چشم می‌آید این است که بخش مسکن، احتمالا بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در این جزیره را به خود اختصاص داده است. موارد بسیاری هم وجود دارند که نشان می‌دهند تقاضا برای ایجاد کارگاه‌های کوچک صنعتی هم متداول است.
فارغ از اینکه چرا باید فرصت سرمایه‌گذاری در یکی از خاص‌ترین مناطق جغرافیایی ایران به صورت بلوکی به یک نهاد خاص واگذار شود، جای طرح این پرسش وجود دارد که چرا باید سرمایه‌گذاری در زمینه مسکن، بر سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری رجحان داشته باشد؟
دوبی در صدد ایجاد یک «شهرک مسقف» است اما کیش الزاما نمی‌تواند و نباید همین مسیر را برود
وقتی به دلیل محدودیت زمین قیمت آن بالا می‎رود، خوب است استفاده‌های بهتری از آن بشود. شهرک‌های صنعتی بسیاری در نقاط مختلف ایران ایجاد شده‌اند و دیگر نیازی به صنعتی‎کردن کیش وجود ندارد. کیش می‌تواند الگوی خوبی برای برندسازی یک مقصد گردشگری باشد، مقصدی که الزاما ساختمان‌های چند‌ده طبقه و شهرک‌های مسقف ندارد. کیش می‌تواند مقصدی برای گردشگری فرهنگی باشد و با همین عنوان به یک برند تبدیل شود.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه