امروز: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

"کرنش به حافظ" نمایش آثار گونتر اوکر در موزه نماد کیش

فرهنگی , هنری تاریخ انتشار: 98/11/15 بدون نظر   3905 بازدید

اندازه فونت    

اگر دیگر با هم صحبت نکنیم ، چهره هایمان را نشان ندهیم ، برخورد های هست که باعث افزایش خطر میشود و شاید پشتیبان کننده از قدرت های نابودگر باشد، ممکن است رابطه های فرهنگیمان را از دست بدهیم . لازم است با نشان دادن چهرهایمان موضع بگیریم و با هم صحبت بکنیم

آثار چاپی گونتر اوکر، هنرمند معاصر آلمانی تحت عنوان «کرنش به حافظ» در تالار موره نماد کیش به نمایش در آمد

به گزارش دولتخانه کیش ، هنرمند برجسته آلمانی گونتر اوکر در آیین آغازین این نمایشگاه پیامی با عنوان موضع گرفتن بیان کرد و گفت ، اگر دیگر با هم صحبت نکنیم ، چهره هایمان را نشان ندهیم ، یک برخورد های هست که با عث افزایش خطر میشود و شاید پشتیبان کننده از قدرت های نابودگر باشیم شاید رابطه های فرهنگیمان را از دست بدهیم لازم است با نشان دادن چهرهایمان موضع بگیریم و با هم صحبت بکنیم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این مراسم هنری ضمن یادآوری خاطره ای از جنگ طالبان در افغانستان بیان کرد ، در که جایی ابزاری می تواند برای گسترش صلح و عشق و فرهنگ ونزدیکی تمدن ها باشد ، همان ابزار در جایی دیگر تصویری وحشتناک از جنگ را ترسیم میکند.

وی افزود: شگفت آور است در این کره خاکی گاه یک ابزار مانند میخ به عنوان وسیله ای برای کشتن انسان ها توسط طالبان بکار گرفته شود و در جایی دیگر ابزار خلق زیباترین آثار هنری باشد که آقای گونتر اوکر از آن به زیبایی بهره برده است.

وی با بیان این ابزاری چون میخ در جایی مغز انسان ها را متلاشی می کند و در مکانی دیگر مغزهایی را به پرواز در می آورد تا آثاری زیبا خلق کرده و میان ملت ها ارتباطی عمیق برگرفته از هنر، عشق، تمدن و عرفان ایجاد میکند باید جایگاه و قدر هنر را شایسته بدانیم که با تفکر و هنر مغزهای متفکر یک ابزار کشنده تبدیل به ابزاری هنری با ارزش فرهنگی و مادی و معنوی میشود و در قلب موزه های برجسته جهان جای میگیرد.

مجید ملانوروزی معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش متاسفانه تا به امروز زیرساختهای مناسب برای نمایش آثار هنرهای تجسمی در کیش نداشته ایم و اتفاق اثر بخش در این حوزه نیفتاده و هنوز در برگزاری و ایجاد ساختار برای نمایش هنرهای تجسمی فاخر در کیش عقب ماندگی های داریم وی افزود خوشحالیم که در اوضاع سرد سیاسی حاکم این اتفاق مهم هنری در جهت تحکیم و همبستگی تمدن ها و فرهنگ های بشری در ایران و جزیره کیش رقم خورده است. وی با اشاره به پیوندهای دیرینه فرهنگ های دو کشور ایران و آلمان به ویژه در حوزه اندیشه و هنر و ادبیات از ارتباط معنوی گوته با اشعار حافظ و ترجمه برخی آثار شعرا و نویسندگان ایرانی توسط هنرمندان آلمانی اشاره کرد و افزود: بسیاری از اندیشمندان کشور آلمان از فرهنگ شرق و هنرمندان شرقی در تالیفات و آثار خود الهام گرفته اند و فرهنگ غنی شرق در آن ها تاثیر گذار بوده است.

افشین درام بخش مدیر اجرایی این نمایشگاه گفت برپایی این رویداد از سال ۲۰۱۵ کلید خورد و تا به امروز ۸ نمایشگاه در ایران و ۶ نمایشگاه در اروپا برپا شده است وی افزود کاربزرگ این هنرمند برجسته آلمانی معرفی و زنده کردن مجدد نام حافظ پس از دویست سال در اروپا و بخصوص در آلمان بوده است بطوری که درصد فروش دیوان و اشعار حافظ ۴۰ درصد افزایش داشته است وی اشاره به آثار خلق شده توسط اوکر کرد و افزود آثار خلق شده توسط اوکر در زمان خواندن اشعار حافظ و نشات گرفته از عرفان موجود در اشعار حافظ بود و بدون استفاده از هیچ ابزاری و تنها توسط انگشتان گونتر اوکر خلق شده است وی افزود بسیاری از موزه های اروپا از جمله شهرهای مختلف آلمان نمایش این آثار را درخواست و رزرو کردند و پس از نمایشگاه کیش آثار جمع آوری و به آلمان ارسال خواهد شد.

«کرنش به حافظ» ۴۲ اثر از مجموعه‌ چاپ‌های گونتر اوکر، هنرمند معاصر آلمانی است که با الهام از غزلیات حافظ و با استفاده از تکنیک‌های مختلف چاپ‌ شامل لیتوگرافی، سیلک اسکرین، حکاکی روی چوب و چاپ نقش برجسته خلق شده است.



نخستین نمایشگاهی که از گونتر اوکر در ایران برگزار شد، نمایشگاه «زخم ها و پیوندها» با مجموعه‌ای از آثار این هنرمند آلمانی بود که سال ۱۳۹۱ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

گفتنی است، گونتر اوکر متولد ۱۳ مارس ۱۹۳۰، هنرمند مجسمه‌ساز، اپ آرت و اینستالیشن آلمانی است که در کنار اتو پینه و هاینتس ماک جایگاه مهمی در هنر آلمان دارند و از هر سه هنرمند تاکنون نمایشگاه‌های مستقلی در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شده است.
این هنرمند آلمانی از سنین جوانی با اشعار حافظ آشنا شد و پس از آن در سال ٢٠١۵ منتخبی از اشعار این شاعر ایرانی را با انتخاب احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران دریافت کرد و مجموعه «کرنش به حافظ» را با برداشت از این غزل‌ها به وجود آورد. این مجموعه در موزه امام علی (ع) و حافظیه شیراز نیز به نمایش درآمده و شامل آثار چاپی گونتر اوکر است.
همچنین این آثار در کتابی با همین نام توسط انتشارات هنر معاصر منتشر شده که شامل ۴۲ اثر چاپی با الهام از ۳۰ غزل حافظ است. نسخه‌ای از این آثار چاپی نیز به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا شده است.
گونتر اوکر، هنرمند ۸۸ ساله آلمانی از هنرمندان گروه “صفر” (زیرو) بوده و تمایلات شرقی و عرفانی در آثار او مشهود است. وی همراه گروه “صفر” که جریانی پیشرو پس از جنگ ‌جهانی دوم در آلمان بود، راه هنر را از نقاشی سنتی به سوی هنری رهنمون کرد که از مواد، رسانه‌ها و تکنیک‌های نو بهره می‌جست. او از معدود هنرمندانی است که در آثار خود به معرفی شاعر گران‌قدر ایرانی پرداخته است.
آثار اوکر همواره متأثر از تجربیات زندگی‌اش بوده است و در آثار او زندگی و هنر چنان در هم تنیده‌اند که گویی هیچ کدام موجودیت مستقلی ندارند. یکی از ویژگی‌های این هنرمند، گرایش او به برگرفتن مفاهیم از حوزه‌های گوناگون فرهنگی و وارد کردن آنها به جهان آثار خود است. او این تمهید را به شیوه‌ای برای اندیشیدن در مورد خود هنر تبدیل کرده است
گونتر اوکر در سال ١٩٣٠ در آلمان شرقى در خانوادهاى روستایى و کشاورز متولد شد. سال‌هاى نوجوانی‌اش همزمان با جنگ جهانى دوم بود. تجربه‌ی جنگ، خشونت و ویرانی ناشی از آن، تأثیری عمیق بر روح او بر جای گذاشت. در جوانى گرایش‌های سیاسى‌اش را راهى آلمان غربى کرد. در شروع دهه ۶۰ میلادی به اتو پینه و هاینس مایک در گروه هنری «صفر» (زیرو) پیوست. اوکر همراه گروه «صفر» که جریانی پیشرو پس از جنگ ‌جهانی دوم در آلمان بود، راه هنر را از نقاشی سنتی به سوی هنری رهنمون ساختند که از مواد، رسانه‌ها و تکنیک‌های نو بهره می‌جست. اوکر در حال حاضر یکی از مهمترین هنرمندان معاصر و سرشناس آلمانی است و آثارش با قیمت‌های میلیون یورویی در حراجی‌ها فروخته می‌شود.
او در سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان هنرمند برتر کشور آلمان برگزیده شده است. یکی از ویژگی‌های این هنرمند، گرایش او به برگرفتن مفاهیم از حوزه‌های گوناگون فرهنگی و وارد‌کردن آن‌ها به جهان آثار خود است، او این تمهید را به شیوه‌ای برای اندیشیدن در مورد خود هنر تبدیل کرده است.

این آثار از روز دوشنبه (۱۴ بهمن الی ۲۴ اسفندماه ) در  تالار موزه نماد کیش برای عموم به نمایش در می‌آید.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (113) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه