امروز: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

ظرفیت های دریا و سواحل زیبای کیش در توسعه توریسم درمانی

سلامت , گردشگری تاریخ انتشار: 98/05/04 بدون نظر   1249 بازدید

اندازه فونت    

سهم جزیره کیش از درآمد ۵۰ میلیادری توریسم درمان و سلامت در دنیا چند دلار است.؟

ظرفیت های خدادادی دریا و سواحل زیبای کیش در توسعه توریسم درمانی را دریابیم.

توریسم درمانی چیست؟

توریسم درمانی که گاهی از آن با عنوان توریسم سلامت و یا گردشگری سلامت نام برده می‌شود، تعاریفی گوناگون دارد.

سازمان جهانی گردشگری (WTO) به طور خاص، گردشگری سلامت را چنین تعریف می‌کند:

استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) منجر می‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد(بیش از ۲۴ ساعت) به طول انجامد.

مقوله‌ گردشگری سلامت فراتر از گردشگری درمانی بوده به‌طوری که  آب‌های گرم و معدنی و لجن درمانی همراه با امکانات طبیعی نیز شامل مقوله‌ی گردشگری سلامت است.

شعار جهانی توریسم سلامت، امکانات و خدمات در حد کشور‌های جهان اول یا پیشرفته و قیمت‌ها و هزینه‌ها در حد کشور‌های در حال توسعه و جهان سوم است.

جاذبهٔ مهم دیگر ایران، آب درمانی است که در توریسم سلامت بسیار مورد توجه است

ظرفیت بالقوه کیش در حوزه توریسم سلامت دریا و ساحل درمانی را دریابیم .

کیش با داشتن دریایی ژرف و مرجانی و سواحلی زیبا و نقره فام ، در صورت رعایت قوانین زیست محیطی و حفظ و پاسداری از حریم دریا و ساحل و جلوگیری و ممانعت از دادن مجوز ساخت و ساز و فعالیت های غیر ضرور در حریم سواحل ،عنایت به قوانین و مستحدثات حریم ساحل به دریا ، میتواند با درک این ظرفیت و این نعمت و ثروت خدادادی به نحوی شایسته و اقتصادی بهره استثنایی برده و با اندکی تفکر و جذب نیروهای متخصص و تبلیغ و سرمایه گذاری در پاک سازی و ایجاد امکانات مورد نیاز مردم در سواحل ، شاهد سرازیر شدن سیل انبوهی از گردشگران و علاقمندان در ۲ حوزه توریسم سلامت و درمان و تفریحات دریایی به کیش زیبا باشیم .

بازار ۵۰ میلیارد دلاری توریسم سلامت در دنیا و سهم ۷ میلیارد دلاری ایران که جذب آن سرمایه بزرگ ، طرح و برنامه و اقدامی خردمندانه لازم است.

براساس آمار بهداشت جهانی، سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار، صرف درمان بیماران منطقه در کشور‌های اروپایی و آمریکایی می‌شود که جذب درصدی از این مبلغ می‌تواند تاثیر چشمگیری در اقتصاد گردشگری کشور‌های آسیایی داشته باشد.

گردشگری سلامت، راهی برای اشتغال‌زایی

طبق آمار‌های موجود ، حدود ۴۵ میلیون گردشگر در جهان از آب درمانی برای معالجه خود استفاده می‌کنند جزیره کیش با دارا بودن دریایی زیبا و مرجانی و سواحل ماسه ای و آفتاب مناسب ، توانایی جذب سهمی بالا از این میزان گردشگر و درآمد و اشتغال زایی را دارد.

دریا و ساحل درمانی چیست؟


دریا درمانی (thalassotherapy) از تالاسا (thalassa) که واژه‌ی یونانی است و به معنای دریا می باشد برگرفته شده است و مترادف با کاربرد پزشکی آب دریا است. البته این شیوه‌ی درمانی، اشکال گوناگونی را به خود می گیرد که شامل دوش گرفتن و پاشیدن آب گرم دریا، گذاشتن رسوب‎های دریایی و مرهم های جلبکی یا استشمام بخارات دریایی است. اماکن توریستی و درمانی که دارای خزینه های آب گرم دریا هستند، خدمات پوشاندن بدن با جلبک‎ها و رسوبات دریایی را نیز ارائه می دهند.
چنین تصور می رود که ویژگی های آب دریا اثرات سودمندی بر منافذ پوست دارد و عناصر نایاب منیزیم، پتاسیم، فسفات کلسیم و خود سدیم که در آب دریا یافت می گردند، از طریق پوست جذب می شوند.
هر چند اثربخشی این شیوه‌ی درمانی از دیدگاه علمی هنوز مورد کنکاش قرار نگرفته است، امّا دریا درمانی در جایگاه طب جایگزین و مکمّل جای می گیرد و با توجه به نگرش مثبت به طب جایگزین در هزاره‌ی جدید و آموزش اصول این نوع مکاتب پزشکی در دانشکده های پزشکی مدرن، می توان چنین تصور نمود که با رشد شتابان دریا درمانی نیز روبرو خواهیم بود.
در حقیقت هم اکنون در فرانسه سالانه ۲۰۰ هزار نفر از خدمات دریا درمانی استفاده می کنند. در کلوپ های سلامت اروپایی، هزینه‌ی یکبار استفاده از خدمات دریا درمانی بالغ بر ۳۰ پوند است.
رویکرد شگفت انگیز جهانی به طب مکمّل و جایگزین، بسیار پیچیده است و شامل عوامل گوناگونی است که می‎توان آنها را در گستره های متفاوتی در نظر گرفت. شاید بی‎خطری تأثیرات ، قابل دسترس بودن و وفور شیوه های درمان جایگزین و داروهای گیاهی در کنار کنترل مسیر درمان و هم خوانی با فلسفه کل نگر که تأکید بر روی فرآورده های طبیعی دارد نیز از عوامل مهم باشند.
بی شک، تأثیرات منفی داروهای شیمیایی، عدم تأثیر آنها در بعضی از شرایط و عوارض ناخواسته این داروها نیز می‎توانند از عوامل دیگر باشند. امّا بدون تردید، گریز از علم و تکنولوژی و ساختار شکنی که در پسامدرنیته در حال شکل‎گیری است نیز اثر عمده ای روی بازگشت به طب جایگزین و مکمّل داشته است.
در هر صورت، با توجه به استقبال گسترده از دریا درمانی در اروپا، انجمن چشمه درمانی اروپا (European Spas Association)، کاربرد دریا درمانی را در گستره‌ی درمان بیماری‎های مزمن مانند بیماری های تنفسی، پوستی و پروفیلاکسی در افراد سالم و برنامه های سلامت بدنی مجاز دانسته و تعریف استاندارد و جامعی را در مورد دریا درمانی ارائه داده است. براساس این تعریف، دریا درمانی برنامه‌ی جامع درمانی، پیشگیری و ارتقاء سلامت است که می بایست تحت مراقبت های پزشکی و با مشارکت افراد ورزیده‌ی این رشته بکار رود. همچنین این شیوه می‎بایست در مکان هایی به کار برده شود که در مجاورت آب و هوای دریایی باشد، هر چند می توان آب دریا را در استخرها و خزینه های شنا نیز بکار برد. همچنین براساس نظر این انجمن، می‎توان از رسوبات یا جلبک های دریایی نیز در موارد گوناگون استفاده کرد. نور طبیعی خورشید نیز برای درمان (heliotherapy) به کار می رود؛ هر چند که در شرایط نامساعد آب و هوایی، از اشعه‌ی ماوراء بنفش به عنوان جایگزین می توان استفاده نمود. همچنین اقدامات دیگری برای سلامت مانند آرامش بخشی، تغییر الگوی تغذیه ای و فیزیکی نیز همزمان انجام می‎شوند.
در حقیقت بخشی از دریا درمانی، تغییر در الگوی زندگی است که در جستجوی رهایی فرد از استرس های زندگی مدرن بوده و فرد را در اقیانوسی از نور خورشید دریایی و ذرات دریا که در هوا شناورند رها می سازد. این ذرات آئروسلی به بخش-های ژرف تر دستگاه تنفسی وارد شده و در حبابچه های ریوی اثرات خود را نشان می دهند.
میزان بالای اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشیدی در ساحل دریا، بر روی متابولیسم کلسیم نیز اثر می گذارد. عناصر نایاب دریا همراه با منیزیم، منگنز و کبالت که در دفاع طبیعی و ایمنی ارگانیسم مؤثرند نیز، از طریق شنا کردن درآب گرم دریا، جذب می شوند.

تاریخچه‌ی دریا درمانی

در یونان باستان، بقراط آب درمانی را تدوین کرد. مصریان باستان، یونانیان و رومی ها نیز، اثرات سودمند آب دریا در درمان و پیشگیری از بیماری ها را شناختند.
در سال ۱۷۹۱ ریشارد راسل، نخستین اثر پزشکی را در مورد اثرات درمانی آب دریا به چاپ رساند و نخستین بیمارستان دریایی در بریتانیا، زاده شد. در سال ۱۸۹۹ نخستین مرکز دریا درمانی در روسکوف فرانسه تأسیس شد.
طیّ سده‌ی بیستم، دریا درمانی در اروپا، به ویژه در فرانسه، با استقبال گسترده ای روبرو گردید.
در سال ۱۹۰۴، رنه کوئین تون (Rene Quinton) فرانسوی، اثر طبی خود را به چاپ رساند. او نخستین کسی بود که توانست همانندی بی همتای میان آب دریا و لنف و پلاسمای خون پستانداران را توصیف کند. او پی برد که آب دریا با ارگانیسم های زنده، سازش پذیری بی نظیری دارد.
رنه کوئین تون، برای اعتبار بخشی به مطالعات خود، پژوهش های تجربی را در بیمارستان طراحی نمود. نتایج این پژوهش ها شگفت انگیز بود. تعداد زیادی از بیماران که در مراحل انتهایی بودند، توانستند توان خود را با کمک آب دریا به دست آورند. او با همکاری پزشکان دیگر توانست طیّ چهار سال، روش های مناسبی برای تعیین دوزاژ آب دریا پیدا کند. اثر پزشکی او، نمایانگر تجربیات بالینی اوست.
در سال ۱۹۲۱، دکتر جمکوت (Jamcot)، شفاخانه‌ی دریایی خود را به چاپ رساند که تجربیات درمانی بیماری های کودکان با استفاده از فرمول کوئین تون، در آن هویدا است.
در سال ۱۹۶۴، لوئیزون بوبت (Bobet) نخستین مرکز دریا درمانی مدرن را در فرانسه بنیان گذاشت.
در سال ۱۹۶۷، دکتر لا – بوناردیر (La Bonnardiere)، واژه‌ی دریا درمانی (thalassotherapy) را بنیان نمود که به معنای ترکیب کاربردی دریا و محیط آب و هوای دریایی است.

آب دریا و دریا درمانی از دیدگاه طبّ ایرانی-اسلامی

محمد بن زکریای رازی در جلد بیست و یکم کتاب شگفت انگیز الحاوی خود در مورد آب دریا (ماءالبحر) چنین می نویسد:
“خاصیت زبان گز دارد، برای معده بد است. مسهل شکم می باشد، و بلغم را اسهال می نماید. چنانچه آن را در حالیکه گرم باشد روی بدن بریزند، گرم کننده و تحلیل برنده خواهد بود و برای درد عصب و شقاق بوجود آمده در اثر سرما قبل از چرکین شدن سودمند خواهد بود. آن را در تهیه‌ی مرهم ‎های تحلیل برنده مورد استفاده قرار می دهند، و چنانچه به صورت تنقیه استفاده گردد برای پیچش شکم مفید خواهد بود. آن را روی جرب و موضع خارش و قوبا و شپش و ورم‎های ‎پستان می ریزند. چنانچه خون در زیر پوست جمع شده باشد و موضع را با آب دریا شستشو دهند، خون جمع شده را تحلیل خواهد برد. وارد شدن در آب گرم دریا برای موارد سرد شدن بدن و گزش افعی و عقرب و رتیل و خزندگانی که در اثر گزش آنها بدن دچار لرزش می شود، سودمند خواهد بود. استحمام با آب دریا برای بیماری های مزمن بوجود آمده در تمام بدن و به ویژه درد اعصاب سودمند است. بخار آن برای استسقا و سردرد و دشواری شنوایی مفید است. آن را به تنهایی در موارد اسهال شکم به بیماران می‎نوشانند و پس از آن شوربای مرغ یا ماهی به بیمار تجویز می نمایند تا گزش حاصل از آن را خنثی سازد.”
ابوعلی سینا نیز در کتاب اول “قانون در طب” در مورد ماسه های دریایی که در دریا درمانی استفاده می شود، چنین می‎نویسد: “بهترین نوع ماسه برای جذب رطوبت از پوست، ماسه های گرم کرانه‌ی دریاست. در موقع استفاده از ماسه بدن را باید به وسیله‌ی آن پوشاند و یا ماسه را کم کم بر بدن پاشید. ماسه‌ی گرم از لحاظ فوایدش مانند آفتاب است و به طور کلی بدن را بیشتر از حد لازم می خشکاند.”
سیّد اسماعیل جرجانی نیز در الاغراض الطبیه و المباحث العلائیه خود، بهترین هواها را هوایی می داند که جمله از بخار دریا بر می خیزد که برای سلامتی تن مفید است. همچنین ابن سینا در کتاب دوم قانون که در ویژگی آب های گوناگون بحث می کند، در مورد آب دریا، نظریاتی شبیه به زکریای رازی ارائه می دهد.
“آب دریا داروی ترک های ناشی از سرماست به شرطی که چرکین نشده باشند. شپش کش است، خون بند آمده در زیر پوست را تحلیل می برد. آب دریا خارش و گری و قوبا را نافع است. آب دریا و هر آبی که هم مزاج او است، اگر تن را در آن شستشو دهند، در بیماری های عصب مانند لرزش، فالج، تخدیر شدن و غیره مفید است. بخار دریا سردرد را از بین می-برد. آب دریا را بر پستان پاشند از آماس پستان می کاهد. آب دریا و همانندش با معده ناجور است. بخار آب دریا در علاج استسقاء نافع است. آب دریا را در حقنه بکار برند درد و پیچ روده تسکین یابد. آب دریا بخورند اسهال دهد. امّا گزندگی دارد و بهتر است بدنبال نوشیدنش سوپ مرغ خورند. مار گزیده در آب دریا نشیند سود ببیند و این علاج پادزهر سایر گزنده های کشنده است.”

کاربرد های دریا درمانی

همانگونه که اشاره گردید، دریا درمانی به کاربرد آب دریا به صورت گرم یا پاشیدن پرفشار آن بر بدن در استخرهای ویژه که موجب ماساژ اندام های بدن می گردد تا کاربرد لوسیون های بدنی، پوست اندازها (exfoliants)، ماسک ها، مرهم ها و پوشاننده های بدنی جلبکی و رسوباتی دریا اطلاق می شود.
آب دریا در درجه حرارت بدن نگه داشته می شود تا یون‎های معدنی به درون خون رخنه نموده و سموم نیز بیرون روند. آب دریا موجب باز شدن منافذ پوستی شده و جذب کانی‎های دریایی را بهبودی می بخشد؛ همچنین موجب کاهش فشار بر روی مفاصل کشیده شده می شود و با ترکیب ماساژ درمانی، می‎تواند اثرات بسیار سودمندی را بر سلامتی ایجاد کند. جلبک ها و رسوبات دریایی که به صورت پوشاننده بر بدن به کار می روند نیز بدلیل درصد بالای ترکیبات محلول برای سلامت مفید هستند. در حقیقت، گفته می شود پودرهای جلبکی حاوی ترکیبات ضد باکتریایی، ضد ویروسی و آنتی بیوتیکی نیز هستند.
همچنین چنین پنداشته می شود که آب شور و درمان‎های جلبکی، برای بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما، جرب و درماتیت آتوپیک بسیار مفید هستند و برای مشکلات ترومایی (مانند آتروفی ماهیچه ها، ناراحتی-های مفاصل وآرتریت)، بیماری های دستگاه گردش خون (پری فشارخون، تصلب شرائین و غیره)، بیماری های تنفسی (آسم، برونشیت و غیره) و التهاب مزمن (آرتریت روماتیسمی و غیره) نیز سودمند می باشند.
پژوهش های جدید نیز نشانگر مفید بودن دریا درمانی در اثر بخشی بر روی سیستم ایمنی، برگشت پاسخ ناپذیری سیستم اندوکرین هیپوتالامیک-آدرنال، بهبودی کیفیت خواب و مقابله با احساس خارش و التهاب موضعی است. همچنین دریا درمانی در شرایط عدم تحرک و به حرکت درآوردن بیماران بعد از جراحی مفید می باشد.
دریا درمانی برای زنان حامله یا افرادی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی هستند، بدلیل اینکه تهوع آنها را افزایش می دهد، توصیه نمی گردد. پزشکان فرانسوی معتقدند که ۸ روز دریا درمانی، اثرات خود را ۶ تا ۸ ماه نگه می دارد. هم اکنون بیش از ۵۰ مرکز دریا درمانی در سواحل فرانسه موجود است. آب دریا با بیش از ۱۲۰ عنصر شیمیایی به شکل نم ک و گازهای محلول، محیط بی همتایی را برای تبادل عناصر شیمیایی با ارگانیسم ها فراهم آورده است. با قرار گرفتن بدن در شرایط آب گرم دریا، بیش از ۶۰ عنصر که در اشکال ریز در آب دریا شناورند در مجاورت منافذ پوست قرار می گیرند.
آب دریا ۳۲ گرم املاح نمکی در هر لیتر دارد، در حالیکه در محیط درونی انسان، ۹ گرم در هر لیتر نمک وجود دارد. این اختلاف، موجب برانگیختن اثر اسمزی می گردد و آب گرم دریای مورد استفاده در دریا درمانی نیز موجب گشاد شدن عروق پوستی شده و انگار شبیه به این است که با دریا درمانی وارد یک پمپ بنزین شده ایم که بدن ما با املاح مفید پر می‎گردد.
شیوه‌ی دیگر برای ورود نمک های زیستی به بدن در دریا درمانی، استفاده از پوشش های جلبکی است. زیرا جلبک‎های دریایی می توانند نمک های دریایی را تا چندین هزار بار در خود انباشت سازند. یک جلبک می تواند آهن را تا ۲۰۰ هزار بار و یا مس و روی را ۲ تا ۴ هزار بار در خود به صورت انتخابی تغلیظ نماید.
از این رو بر اساس نیاز، درمانگر مکتب دریا درمانی از هر نوع جلبک به یک منظور استفاده می کند. همچنین رسوبات دریایی بعد از فرآوری و گرم نمودن که ممکن است با آب دریا نیز مخلوط شوند، برای اثرات ضد التهابی، آرامبخشی و تسکین دهندگی آنها به ویژه در درد مفاصل و کمر مورد استفاده قرار می گیرند.
گفته می شود کاربرد رسوبات گرم همراه با جلبک های گرم بر پوست بدن، می تواند دردهای روماتیسمی را تسکین دهد.
هر چند همانگونه که اشاره گردید، دریا درمانی به دلیل میل انسان پسامدرن به سوی طب جایگزین و مکمّل رو به گسترش است، امّا هنوز توان حقیقی دریا درمانی از دیدگاه علمی آشکار نشده است. تقریباً تمام مجموعه مقالات علمی پزشکی در مورد دریا درمانی و درمان با آب و هوای دریایی از دریای مرده (بحرالمیت) گزارش شده اند که طیّ ۶۰ سال گذشته توجه پژوهشگران گوناگون عرصه‌ی علوم پزشکی را به خود معطوف داشته است. امّا هرچند اثرات فیزیولوژیک آب دریا و دریا درمانی به ویژه در دستگاه گردش خون و سیستم وریدی– لنفی مورد کنکاش قرار گرفته است، امّا متأسفانه تعداد مقالات پزشکی که به شیوه‌ی علمی به کارآزمایی های بالینی در این مورد مبادرت کرده اند بسیار ناچیز بوده و می-بایست منتظر پژوهش های آینده بود. همین تعداد کم مقالات نیز که در سایت های پزشکی معتبر مانند PubMed نمایه شده اند، مربوط به اثر دریا درمانی در مورد بیماری های پوستی همچون پسوریازیس و بیماری فیبرومیالژی می باشد.
پژوهش های پزشکی در مورد اثر دریا درمانی در پسوریازیس، نشانگر مؤثر بودن این شیوه‌ی درمانی می باشد که اثرات آن نیز پایدار بوده و نیازی به مصرف کورتیکو استروئید وجود ندارد. دو گروه مستقل نیز اثر دریا درمانی را بر روی فیبرومیالژی مورد بررسی قرار داده اند.
فیبرومیالژی با درد اسکلتی– عضلانی گسترده‌ی مزمن و افزایش درد پذیری با لمس همراه است که توأم با علائم دیگر همچون خستگی مزمن، اختلال خواب، مشکلات مفصلی، اختلال روحی– روانی و شناختی است. از آنجا که هیچ عامل مستقلی بعنوان علت فیبرومیالژی شناخته شده نیست، یک مدل چند عاملی در مورد این بیماری تصور می رود. این بیماری اثر فراوانی بر روی وضعیت سلامت، کیفیت زندگی، وضعیت شغلی و کارآیی فرد دارد.
در مطالعه ای که از هلند گزارش شده است، دریا درمانی اثر شگرفی بر روی علائم فیبرومیالژی و کیفیت زندگی بیماران داشته است. همچنین در جدیدترین مطالعه نیز، اثر فیبرومیالژی در یک مطالعه‌ی کنترل شده‌ی تصادفی مورد ارزیابی قرار گرفت که نشانگر سودمندی آن و نیز بهبودی در جنبه های هیجانی و احساسی بیماران بوده است.
هر چند ما هنوز نیازمند شواهد علمی برای اثر بخشی دریا درمانی بر روی بیماری های گوناگون هستیم، ولی آغاز این پژوهش در گستره‌ی پزشکی، می تواند در مسیر درمانی بسیاری از بیماری های مزمن تحولی اساسی ایجاد کند.
از چشم اندازهای نوین در دریا درمانی، استفاده‌ی خوراکی از آب اعماق دریاها (deep-sea) است. اخیراً استفاده از آب دریاهای ژرف، نه تنها در تولید غذا، بلکه در صنعت و گستره‌ی پزشکی نیز مورد کاوش قرار گرفته است؛ زیرا غنای مواد غیر آلی، درجه‌ی خلوص و محتوای کانی های آن، توجه پژوهشگران را به خود جلب نموده است. به ویژه، کانی‎های گوناگون محلول شامل عناصر نایاب، که در آب دریاهای ژرف وجود دارند، سودمندی خود را نمایانده و در طیف های گسترده ای مورد بررسی کاربردی قرار گرفته اند.
امروزه از آب دریاهای ژرف برای درمان بیماری های وابسته به الگوی زندگی (همچون هیپرلیپیدمی و چربی بالای خون) استفاده می‎شود.
در یک پژوهش، به خرگوش های طبیعی، آب دریاهای ژرف راکه نمک زدایی شده بود با سختی ۲۸، ۳۰۰ و ۱۲۰۰ دادند. همزمان آنها را با غذای پر کلسترول تغذیه نمودند و اثر پیشگیری کننده‌ی آب دریاهای ژرف را بر روی هیپرلیپیدمی مورد بررسی قرار دادند. براساس نتایج این پژوهش، آشکار گردید که آب دریاهای ژرف، افزایش مقادیر لیپیدی (کلسترول تام و LDL کلسترول) را کنترل کرده و این سطوح لیپیدی را در خرگوش های هیپرلیپیدمیک کاهش می دهد. از این رو، چنین به نظر می آید که منشاء این اثر، وجود کانی های شفابخش در آب دریاهای ژرف باشد.

چرا همیشه در ساحل احساس خوبی دارید؟

آب دریا برای سلامت بدن مفید است؟



فکر کنید که در ساحل آرام دریا نشسته اید و به امواج دریا گوش سپرده اید، نفس کشیدن در هوای دریا و شنا کردن در دریای شور، بهترین موقعیت برای آرامش و دور شدن از استرس است و فواید شگفت انگیزی برای سلامت بدن دارد که در این مقاله می خواند.

تا به حال به این فکر نیفتاده اید که چرا همیشه در ساحل احساس خوبی دارید؟ یک دلیل خوب وجود دارد، و آن چیزی فراتر از این واقعیت است که شما از آشفتگی جامعه امروزی دور شده اید. در واقع دلیل این احساس با توضیحاتی علمی همراه است. دریا مزایای سلامتی بسیاری برای شما به همراه دارد از جمله ویژگی بهبود دهندگی بسیار عالی آن است.

برخی از فواید سلامتی دریا:

– تقویت سیستم ایمنی بدن
– کمک به درمان بیماری های پوستی مثل اگزما، پسوریازیس و بثورات پوستی
– کاهش درد و ناراحتی
– مرطوب کننده پوست
– کاهش آلرژی
– بهبود جریان خون و از بین بردن سموم

ولی صبر کنید! اگر دلتان نمی خواهد خیس آب شوید برای بهره بردن از برخی فواید دریا نیاز نیست حتما شنا کنید، شما می توانید فقط با تنفس هوای دریا سلامتی خودتان را بهبود دهید.

چرا آب دریا برای سلامت بدن مفید است؟

یکی از دلایل چرایی مزایای سلامتی دریا برای بدن این است که آب دریا تقریبا همه عناصر ضروری مورد نیاز بدن را داراست.


عناصر عمده موجود در آب دریا:

– منیزیم
– سدیم
– پتاسیم
– کلسیم

این عناصر از طریق پوست جذب بدن می شوند. آب دریا همچنین دارای ۳.۵ درصد کلرید سدیم یا نمک است و آب نمک تاثیری استثنایی روی سلامتی دارد. از قدیم همیشه می گفتند اگر می خواهی هر دردی را درمان کنی در اقیانوس شنا کن.

تحقیقات متعددی در حمایت از فواید آب دریا برای سلامت انجام شده که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

فواید تنفس هوای دریا

تنفس در هوای دریا بسیار روح بخش است، من عاشق بوی شور هوای نزدیک ساحلم و بلافاصله حس می کنم هر استرسی از من دور می شود. دلیل این که هوای دریا استرس را کاهش داده و حس خوبی به شما می دهد ممکن است با مواد معدنی و یون منفی ای که در هوای دریا شناورند قابل توضیح باشد.هوای دریا مقدار قابل توجهی یون منفی دارد.

تا به حال متوجه شده اید که بعد از یک باد و باران سبک حالتان بهتر شده و روحیه بهتری دارید؟

این حالت به خاطر رها شدن یون های منفی است. یون های منفی مولکول هایی هستند که در طبیعت یافت می شوند و به میزان زیاد در مکان هایی مثل جنگل یا آبشار وجود دارند. آب اقیانوس که غنی از یون های منفی است به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می کند و ید موجود در اقیانوس در تنظیم کارکرد غده تیروئید موثر است. یکی دیگر از مزایای این یون های منفی این است که به جذب اکسیژن کمک کرده و بسیاری معتقدند که این مولکول ها به تعادل سطح سروتونین که با حال خوب و کاهش استرس در ارتباط است، کمک می کند. در دنیای امروزه ما در معرض یون های مثبت ( رادیکال های آزاد ) بسیار زیادی هستیم، از کامپیوتر گرفته تا الکتریسیته، تلویزیون و غیره به همین دلیل است که هر چه بیشتر در معرض یون های منفی قرار بگیریم برایمان بهتر است.

تقویت سیستم ایمنی بدن با شنا کردن در آب دریا


آیا می دانستید به گفته برخی محققان شنا در آب سرد یک شوک یا استرس به بدن وارد کرده و این شوک به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند؟

همچنین یک مطالعه نشان داد کسانی که سه بار در هفته در آب سرد غوطه ور می شوند، تعداد گلبول های سفید خونشان افزایش پیدا می کند، همان سلول های ایمنی بدن که با عفونت مبارزه می کنند. اگرچه آب سرد بسیار عالی است، شنا در آب گرم هم بسیار مفید بوده و ماهیچه هایتان را ریلکس می کند و در کاهش استرس مفید است. یکی دیگر از عوامل تقویت سیستم ایمنی بدن ید موجود در آب دریاست ( که با مقابله با عفونت در ارتباط است ) که عملکرد تیروئید را افزایش داده در نتیجه باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود.

فواید آب دریا برای پوست

شنا در اقیانوس مزایای سلامتی زیادی برای پوست دارد. بعد از سفری که این هفته به ساحل داشتم متوجه شدم قرمزی پوستم از بین رفته و پوستم نرم تر شده است.

بر اساس تحقیقی که در مجله بین المللی پوست منتشر شده آب دریا منبعی غنی از منیزیم است که اثر مرطوب کنندگی بر پوست دارد. نمک موجود در آب دریا برای سلامت پوست برای درمان زخم ها عالی است! افراد زیادی با شنا در آب دریا شاهد بهبود سریع زخم ها و بیماری های پوستی خود از قبیل پسوریازیش، اگزما و بثورات پوستی بوده اند. تحقیقاتی که در مجله medical journal Skin Research and Technology منتشر شده اشاره می کند نمک و کلرید پتاسیم که به طور طبیعی در آب دریا وجود دارد به بسته شدن سریع تر آسیب های پوستی کمک کرده و سرعت بهبود را افزایش می دهد. مواد معدنی و اسید آمینه های موجود در آب دریا کمک می کند تا ناخالصی هایی مانند سموم از بدن دفع شده و در زمان عود بیماری سرعت بهبود را افزایش می بخشند. دلیل دیگری که سبب این افزایش سرعت سلامتی می شود این است که آب دریا سبب افزایش سرعت جریان خون و در نتیجه سرعت ترمیم سلول های پوستی می شود.


دفع سموم بدن, تسکین استرس و کاهش آلرژی با آب دریا

– آب دریای شور به باز شدن منافذ پوستی و دفع سموم بدن کمک میکند.

– به خصوص روز هایی که دریا موج زیادی دارد به شنا بپردازید و از منافع یون های بار منفی که باعث کاهش استرس می شوند بهره مند شوید. نه تنها صدای امواج دریا باعث کاهش استرس شما می شود بلکه آب شور دریا با مواد معدنی ای که دارد باعث ترشح هورمون های کاهش دهنده استرس از قبیل ملاتونین، تریپتامین و سروتونین می شود.

– یکی دیگر از مزایای آب دریا کمک به کاهش آلرژی است و کمک می کند مسیر بینی از گرده های تحریک کننده تمیز شود.

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه