امروز: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

بند آمدن نفس تولید و صادرات کیش

اقتصادی , صنعت و تجارت تاریخ انتشار: 98/08/01 بدون نظر   753 بازدید

اندازه فونت    

گزارش مکتوب

کمبود مواد اولیه نفس صادرات کیش را بند آورده است. تولید کننده ناراحت است و گلایه می کند ، همه ی سرمایه اش را به کیش آورده است ، سالها زحمت کشیده و تلاش کرده و یک شرکت تولیدی تاسیس کرده تا محصولات خود را صادر کند اما به علت نبودن مواد اولیه ، کاسبی اش تخته شده است.

بند آمدن نفس صادرات کیش

اینها حرفهای آقای محمد حسینی مدیر عامل شرکت کیش مدیفارم است که در زمینه تولید دارد فعالیت می کنداما مدتی است که به علت نبودن مواد اولیه دچار مشکل شده است.
کمبود مواد اولیه مشکل مشترک همه ی تولید کنندگانی است که در کیش فعالیت می کنند.
شرکت اکسیر کیش هم که در زمینه تولید و صادرات مواد آرایشی و بهداشتی فعالیت می کند از کمبود مواد اولیه رنج می برد.
شرکت جهان مد میمه  تولید کننده و صادر کننده ی ست دیالیز و فیبر ممبران هم به مشکل اساسی برخورد کرده است.
در جزیره کیش ششصد واحد تولیدی ثبت شده است که سیصد تای آن فعال بود اما در ماههای گذشته بیشتر این واحد های تولیدی تعطیل شده و به انبار تبدیل شده اند.

بند آمدن نفس صادرات کیش

اقای محمد حسینی مدیر عامل شرکت کیش مدیفارم که داروهای کمیاب را تولید می کند  می گوید : در دوران شکوفایی ، علاوه بر تامین بازار داخلی ، مقداری از محصولات خود را نیز به کشورهای همسایه از جمله کشورهای حوزه خلیج فلرس و آسیای میانه صادر می کردیم اما در چند ماه اخیر به علت کمبود مواد اولیه ، با  رکود مواجه شده ایم.
آقای ایران دوست ، مدیر عامل شرکت جهان مد میمه ( تولید کننده ست دیالیز و فیبر ممبران ) می گوید: در سالهای گذشته با تولید گسترده ، علاوه بر تامین بازار داخلی ، مقدار زیادی از محصولات خود را  صادر می کردیم اما به علت تحریمها ، کمبود مواد اولیه و واردات محصول چینی با نصف قیمت ، بازار خود را از دست داده ایم.
با تعطیلی این شرکتهای تولید کننده ، علاوه بر نیاز کشور به محصولات خارجی ، بسیاری از کارکنان این شرکتها نیز بیکار می شوند.
این تولید کننده ها علاوه بر گلایه از بانکها در زمینه ارائه تسهیلات با بهره ی بالا ، از مسئولان می خواهند در زمینه تامین مواد اولیه برای این شرکتها پیشقدم شود.
هر چند وظیفه سازمان توسعه تجارت ایران بسترسازی برای صادرات است، اما در کنار سازمان توسعه تجارت دستگاههای دیگر مانند بانکها، استاندارد، گمرگ و صاحبان صنایع نیز نقش کلیدی و موثر دارند.
بانک ها نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می کنند. اما در ایران بانک ها به دلیل برخی تحریم ها و ناتوانی در برقراری ارتباط با بانک های خارجی و یا ارتباط ضعیف، نمی توانند به صادرات کمک کنند ، وجود نرخ سود بالای بانکها در بخش تولید باعث افزایش قیمت تمام شده کالای تولیدی و صادراتی می شود که در نهایت منجر به کاهش توان صادراتی تولیدکنندگان خواهد شد.

بند آمدن نفس صادرات کیش

غلامحسین مظفری ، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در نشست مشترک بانک مرکزی و دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد با سرمایه گذران و تجار کیش  با اشاره به ۳۵۰ میلیون دلار حجم صادرات کیش افزود: رفع مشکل تهیه ارز برای خرید مواد اولیه توسط تولید کنندگان واحدهای صنعتی و نیز تجار و بازرگانان کیش در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
او تاکید کرد: تسهیلات در نظر گرفته شده در قانون و مقررات مناطق آزاد، زمینه ساز سرمایه گذاری های کلان در این مناطق بوده است لذا عمل به قانون مناطق آزاد می تواند بسیاری از مشکلات این مناطق را رفع کند.
اسحاق جهانگیری در نشستی با حضور مدیران مناطق ویژه اقتصادی کشور بر حمایت جدی از این مناطق تاکید کرد و گفت: نباید اجازه داد برخی مسائل فعالیت این مناطق را که کانون تولید و صادرات غیرنفتی هستند با مشکل مواجه کند.

بند آمدن نفس صادرات کیش

معاون اول رئیس جمهور اشتغالزایی، تأمین ارز، توسعه صادرات و کاهش واردات غیرضروری را نیاز‌های اصلی امروز کشور برشمرد و افزود: مدیران مناطق آزاد به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی، تمرکز اصلی خود را بر این سیاست‌ها معطوف کنند.
اما اینها کافی نیست ، باید برای تامین مواد اولیه و کاهش هزینه های تولید و راهکارهای صادرات این محصولات ، برنامه ریزی شود تا تولید کنندگان با رغبت و امید بیشتری فعالیت کنند.
سفر رئیس کل بانک مرکزی به کیش در هفته های گذشته روزنه ی امیدی را ایجاد کرد تا تولید کنندگان کیش دلگرم شوند.

بند آمدن نفس صادرات کیش

 اختصاص بخشی از درآمد ارزی حاصل از صادرات مناطق آزاد برای وارادات مواد اولیه و حل مشکلات واحدهای تولیدی و تجاری با هدف رونق تولید و کسب وکار در این مناطق از دستاوردهای این سفر بود .
در نتیجه این سفر ضمن تثبیت موضوع مهم  صادرات محوری مناطق آزاد بویژه کیش، زمینه های لازم برای بازبینی و اصلاح برخی قوانین و مقررات ارزی و بخشنامه های محدود کننده و رفع موانع صادرات با هدف ارزآوری و بازگشت رونق به این مناطق فراهم شد.
غلامحسین مظفری مدیرعامل منطقه آزاد کیش  تصمیمات و دستاوردهای این سفر را مهم و گره گشای بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی، تجاری و صنفی این منطقه ارزیابی کرد،
وی با اشاره به ۳۲۰ میلیون صادرات سال ۹۷ کیش گفت: تخصیص بخشی از این مبلغ ارزی می تواند تامین کننده ارز مورد نیاز بخش تولید و تجارت جزیره کیش باشد و در رونق اقتصادی این جزیره  نقش مهمی ایفا کند.
مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان ، سفر رئیس کل بانک مرکزی  به کیش را برای فعالان اقتصادی امیدوار کننده و تسکین دهنده دانست و  ابراز امیدواری کرد که با عمل به وعده های داده شده، مشکلات  و موانع موجود از مسیر تولید و کسب کار در این مناطق  برداشته شود.  
رئیس کل بانک مرکزی نیز پس از سفر به کیش گفت: در کیش بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی فعالیت دارد و در مجموعه مناطق آزاد نزدیک به ۲۵ هزار واحد تجاری فعالیت می‌کنند و حدود یکصد هزارنفر در آنها اشتغال دارند.
 همتی با اشاره به بازدید از واحدهای تولیدی جزیره کیش، تامین ارز برای خرید مواد اولیه، نحوه انتقال و جابجایی کالا بین مناطق آزاد، ثبت سفارش و موضوع کالای همراه مسافر را از مهمترین خواسته ها و مشکلات فعالان اقتصادی کیش عنوان کرد و افزود این مسائل در نشست های مشترک مورد بررسی قرار گرفت و  در این زمینه با هدف رونق تولید تدابیری اتخاذ شد. 
وی افزود:تا آنجا که در توان بانک مرکزی است از فعالیت های تولیدی، صنعتی و تجاری در مناطق آزاد حمایت  و تلاش می‌کنیم در نیمه دوم امسال ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی تجاری مناطق را تامین کنیم.

نویسنده: سلیمان علی اکبرنظر

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه