امروز: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

نقدی بر جشنواره نام آوران کیش ، کاستی ها و معایب بی شمار

اجتماعی , فرهنگی , کیش تاریخ انتشار: 98/08/23 بدون نظر   531 بازدید

اندازه فونت    


سالها قبل شاهد انتخاب چهره های ماندگار کشور بودیم ، چهره های که هر کدام بتنهایی تاریخی پر بار بودند بر صفحات فرهنگ و هنر و دانش و ادب این مرز و بوم ،
ستاره های درخشانی که بر آسمان این مملکت اعتبار و روشنایی بخشیده بودند.
محمود سلحشور ، استاد فرشچیان ، علی نصیریان، ژاله علو،گودرز احمدی، مشوق کاشانی،جلیل تجلیل، محمدحسین تمدن جهرمی و…….
انتخاب چنین نام های در میان انبوه نوابغ برجسته کاری بود بزرگ و سخت و دشوار که به هر نحو و کیفیتی صورت می‌گرفت.

مکان در آن برهه عرصه سیمرغ بود و بس.
و اما پیشنهاد و طرحی از جانب مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش داده شد مبنی بر برگزاری مراسمی با شکوه و انتخاب و معرفی نام آوران کیش ، پیشنهاد و طرحی که فی نفسه کاری پسندیده و قابل تقدیر بود .
آقای دکتر محمود اسعدی شما چرا.؟؟
مدیریت این اتفاق بزرگ در کیش به مجری و طراح چندین دوره چهره های ماندگار کشور دکتر محمود اسعدی و ماموریتی به دست ایشان سپرده شد مسئولیتی که هیچگونه شناخت و تجربه و چه بسا مطالعه عمیق و کافی در مورد کیش نداشتند، در فرصتی ۸ ماهه از وی خواسته شد با تشکیل کمیته ها و گروه های تخصصی در ۳ بخش علمی و آموزشی، سرمایه گذاری و کارآفرینی و کمیته اقتصادی و گردشگری افراد برتر انتخاب و به هیات داوران معرفی شوند.
شرایط احراز این نام و نشانها داشتن مشخصات ذیل بود که بررسی احراز چنین المانهای را در افراد منتخب به نگاه تیزبینانه مردم وا میگذاریم .
محبوبیت عمومی و اجتماعی، فعالیت مستمر بیش از ۵ سال در جزیره کیش، ایجاد تحول و کارآفرینی، فعالیت فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی، نهاد سازی و نوآوری، نهادینه کردن اهمیت سرمایه گذاری، حفظ حقوق شهروندی و محیط زیست، ایجاد رونق و شکوفایی اقتصادی، تداوم خدمات توسعه، و عدم سابقه مسئولیت در سازمان منطقه آزاد کیش از مهمترین معیارهای انتخاب برگزیدگان نخستین جشنواره نام آوران ماندگار کیش بود.
آن چه مسلم است داستان کیش با روایت چهره های ماندگار کشور تفاوت داشت از ماه کیش تا ماه گردون .
کیش شهری نو پا و نوظهور متشکل از اقوام مختلف کشور که مردمان حاضر با هدف تجارت و اشتغال از شهرهای مختلف کشور بدان جا مهاجرت کردند و به این جزیره زیبا با عمری کوتاه در زمان توسعه خود پس از انقلاب، زیبایی و ساختار و اعتلا بخشیدند جزیره ای که از جانب حکومت برای آن طرح جامع توسعه تعریف و مدون شده است .
آنچه اصل و پایه و هدف از ایجاد این پروژه بود محترم و قابل تقدیر است، چرا که تکریم اقدامی است پسندیده بخصوص تقدیر از مردان و زنانی که با نهادن پای در بیابانی کم امکانات در تمام سطوح شهری و اجتماعی و سلامت و پزشکی و تعلیم و تربیت و حتی تامین مایحتاج زندگی ، کاری بود همچون جهاد برای آبادانی این جزیره گرم و شرجی بدون امکانات، و این مردان و زنان هجرت کرده بانی قطرات کوچک و بزرگی برای ساختن رودی معظم گردیدند، که امروز حاصل آن قطرات ریز و درشت جزیره زیبای کیش با ده ها حسن و جمال که جایی برای آرمیدن و نفس کشیدن و اشتغال و تفرج هزاران هم وطن گردیده است.
بنظر باید از تک تک افراد تاثیر گذار یاد و نامی برده شود ، فرصت بود برای یادآوری نام مردان بزرگ که با دستان پینه بسته فضای سبز کیش را آفریدند ، سرمایه گذاران و مهندسان و پزشکان و معلمان و رانندگان و مادران و پدرانی که این شهر ۳۵ ساله نوین را ساختند و نگهبانی کردند و کیش را به این نقطه تاریخ رساندند .
قبول داریم که باید در این فرصت اولین و کوتاه ، نگین این مردمان مورد عنایت و تقدیر قرار میگرفتند ، و این اتفاق نیفتاد نه اولین ها و نه برترین ها و نه موثرترین ها و نه قدمت ملاک قرار گرفت.!
میشد از میان این اسامی برای کیش نام آوری انتخاب کرد.
اولین ها و پیشکسوتان تمام حوزه ها، راننده نمونه ، قدیمی ترین صیاد ، ورزشکار برتر کیش، برترین سرمایه گذار حوزه گردشگری ، (راستی چرا حاج آقا شفیعی نبوند بارشان افتاده است.!!؟؟) هنرمند جزیره ، اولین خبرنگار جزیره ، قدیمی ترین و موثرترین پزشک جزیره، خیرین تاثیر گذار در جزیره ، فارغ و التحصیلان موفق جزیره ، نویسندگان و هنرمندان و دانش پژوهان جزیره ، جوان برتر جزیره ، کاسب مردم دار و تاجر منصف و خوش حساب، معمار برتر( راستی نام کمپ معمار از کجا نشات گرفته است) ، شهروند نمونه، آتش نشان و پلیس فداکار.
راستی نویسنده کتاب ۲ سال با بومیان جزیره کجای داستن قراردارد.!؟
آری جزیره کیش تاریخ ۷۰۰ ساله هم دارد با مردمان نازنین و بومیان عرب زبان ، صیادان مروارید و ماهی و نگهبانان و صاحبان اصلی دریای نیلگون و سواحل قیص (کیش) و کم نبودند نام های از ایشان راستی امام جمعه اهل تسنن شیخ یعقوب شمس را حداقل بخاطر خوش وقتی و خوش قولی های همیشگی و آن بیانات زیبایی که در وصف امام حسین (ع) داشتند تجلیل میکردید.
مراسم نام آوران کیش معایب و کاستی های بیشماری داشت که به بخشی از آن میپردازیم و امیدواریم از این پس متولیانی بی طرف از میان مردم و با رای مردم انتخاب شوند و در سال های پسین از خرد جمعی و مردمی و با رای مردم برای انتخاب و معرفی نام آوران و فداکاران و دلسوزان و خادمین این دیار بهره ببرند.
۱- آقای مجری طرح هیچ شناختی نسبت به کیش و مردمانش نداشته و صرفأ به جهت سابقه اجرا در تهران برای کیش انتخاب شده بود که زحمات و اثر ماندگار خود در آن پروژه بزرگ را تحت الشاع این پروژه نچندان مناسب قرار دادند . ۲- همکاران وی در کیش ضمن احترام به همگی آنان تخصص و تجربه و شاید انصاف لازم را نداشته و با حساسیت انتخاب نشده بودند . ۳- شرایط و ضوابط لازم جهت منتخبین زیاد مورد توجه قرار نگرفته بود . برای نمونه موضوع سکونت ۵ ساله در کیش , داشتن جایگاه اجتماعی و شناخت مردم نسبت به کاندیداها رعایت نشده بود. ۴-دوستانی که خود مسئول کمیته و یا داور و دست اندرکار بوده اند قطعا حق کاندیدا شدن نداشته اند و انتخاب آنان بعنوان نام آور غیر منطقی و غیر منصفانه بود . یعنی خودشان خود را انتخاب کردند.؟ ۵-انتخاب عزیزان علمی که در هفته ای چند ساعتی تدریس می نمایند دور از انصاف بود . وقتی که باید از شخصی تقدیر شود که پایه گذار و بانی حضور و راه اندازی دانشگاه ها در کیش بوده است معرفی استادی که چند ساعتی تدریس می نماید با همه خوبیها و ویژگی ممتازش عادلانه نبود . ۶-انتخاب پزشکی که در ماه و یا دو ماه یکبار در منطقه حضور دارد و طبابت می نماید با همه بزرگی و تخصصشان جفا بود به پزشکی که سالیان سال عمر خود را در این جزیره گذرانده و به مردم خوبش خدمت نموده و جان افراد زیادی را نجات داده است . ۷ – عدم انتخاب حتی یک بانوی تاثیرگذار از میان زنان فرهیخته و تلاشگر جزیره جفایی بود بزرگ . ۸-ناهماهنگی در معرفی دقیق افراد ، دلیل انتخاب و توضیح در مورد خدمات صورت گرفته توسط فرد منتخب از دیگر موارد قابل بحث و پر نقص این رویداد بود و……
و اما تلخترین و تاسفبارترین بخش این مراسم تجلیل از رسانه های کیش بود ، تراژدی که با تهدید جواب داد و تبدیل به تجلیل شد.اصلا قرار نبود از رسانه های کیش فردی را به این وادی وارد بکنند ، به هر دلیل و دستوری و یا پیشنهادی که اگر نام آن را لطف بگذاریم یا احتیاط .! رسانه را در متن انتخاب گنجاندند و طی نشستی با اهالی اصلی رسانه های کیش که مخالفین و موافقینی برای عدم‌ حضور و یا انتخاب فردی از رسانه وجود داشت مدیر مسئول روزنامه اقتصاد کیش با رای حداکثری نسبت به مابقی افراد منتخب رسانه‌ معرفی گردید و صورت جلسه به امضا حاضرین در جلسه رسیده بود ولی افراد تنگ نظر و رسانه نما ضمن تخریب سایرین و فرد منتخب با برقراری ملاقات های خصوصی و فشار بر دبیر جشنواره و دادن بیانیه تهدید آمیز در فضای مجازی با تلاشی مظاعف و ارایه عملکردهای کوچک و دور و نزدیک رسانه های تعطیل و نیمه تعطیل خود کار را به جای رسانند که سازمان و متولیان برگزاری جشنواره نام آوران جزیره را مجاب به معرفی خود در این کارزار بزرگ نمودند و چه بدا که هم سازمان و هم متولیان در مقابل تهدید نیمچه رسانه های تبلیغاتی و محلی تعطیل و غیرفعال کیش تسلیم شدند و ادامه ماجرا….

اما باز تاکید داریم منکر زیبائی و اهمیت این طرح نیستیم و به طراح بزرگ آن ( جناب دکتر مظفری ) خسته نباشید میگویم ولی مخاطب ما مجریان محترم بخصوص جناب اسعدی هستند که باعث می شوند چنین ایده و طرح های خوب و تاثیرگذار و بزرگ با حاشیه و تبعات منفی در جامعه مطرح و اجرا گردد .
مراسم امسال که تمام شد و دوستان، سریالی و گروهی به مراد دلشان رسیدند که مبارکشان باشد. انشالله این نشان ها و نام ها گره از مشکلات و نیازهای بی پایانشان باز کند.
آقای محمود اسعدی شما چرا اعتبار خود را اینگونه خرج کردید.؟
یادتان نرود، پله های آسمان رو به بالاست نه پایین
بهمن عبدالهی روزنامه نگار

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه