امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

اتوبوس های هاپ آن هاپ آف جاذبه جدید در حوزه گردشگری کیش 

اجتماعی , اقتصادی , سازمان منطقه آزاد کیش , فرهنگی , گردشگری , گزارش مکتوب تاریخ انتشار: 00/11/11 بدون نظر   1817 بازدید

اندازه فونت    
اتوبوس های هاپ آن هاپ آف جاذبه جدید در حوزه گردشگری کیش 

اتوبوس های هاپ آن هاپ آف جاذبه جدید در حوزه گردشگری کیش

امیر غفارپور هستم ، مدیرعامل شرکت گشت و گذار آسان کیش با برند SightseeingIRAN که اتوبوس های دو طبقه روباز گردشگری را برای اولین بار به ایران وارد کرده و کانسپت جهانی HOP-ON HOP-OFF را راه اندازی کرده ام .
حدودا ۶ سال پیش قرار بود گروهی بین المللی با همکاری سوئد، دبی و ایتالیا تشکیل بدهیم که به علت تحریم‌ها نتوانستیم همکاری کنیم.

یک دستگاه اتوبوس دو طبقه رو باز با استاندارهای بین المللی را به عنوان نمونه وارد ایران کردیم تا بتوانیم آزمون خطاها را با این اتوبوس انجام بدهیم و پس از آن تعداد دیگری را به ناوگان گردشگری درون شهری کشور اضافه کنیم و کانسپت HOP-ON HOP-OFF را راه اندازی نماییم
با تجریه بیش از سه ده زندگی در کشورهای اروپایی و امارات، علاقمند بودم برای توسعه گردشگری ایران قدم موثری بردارم. تصمیم گرفتم در حوزه زیر ساختی گردشگری ایران و جزیره کیش سرمایه گذاری کنم .بعد از تحریم ها باید تصمیم جدی تری میگرفتم بنابراین وارد ایران شدم و کار را آغاز نمودم.
آقای غفارپور سرمایه اولیه شما چقدر بود؟
تقریباً از ابتدای کار تا الان حدود ۱ میلیون دلار در زمینه توسعه گردشگری سرمایه گذاری کردم.
آقای غفارپور در خصوص تاریخچه تورهای گردشگری با اتوبوس های توریستی توضیح بفرمایید؟
از معمولی ترین موضوعات در حوزه گردشگری توجه به تورهای گردشگری درون شهری است. در تمام شهرهای توریستی دنیا اتوبوس‌های گردشگری فعالیت می کنند. این اتوبوس ها که اکثرا قرمز رنگ و دو طبقه هستند،گردشگران را به سیاحت در شهر می‌برند. تقریباً بیش از چند دهه است که در دنیا کانسپت HOP-ON HOP-OFF مطرح شده است و مبتکر این نوع خدمات اتوبوس های دوطبقه گردشگری انگلستان بوده است.
نــام HOP-ON HOP-OFF در اتوبوس هــای گردشــگری از آنجــا آمــده کــه گردشــگر می توانــد با تهیه یک عدد بلیط در ایستگاه های مدنظرش در طــول مســیر پیــاده شده و پس از بازدید توسط همان بلیط مجددا از اتوبوس بعدی استفاده کرده و به مقصد بعدی برود. بــا خریــد بلیـط ایــن اتوبوسهــا، گردشــگر ایــن فرصــت را دارد تــا زمــان بیشـتـری را در مکانهــای گردشــگری و مراکــز خریــد بگذرانــد. در صنعــت گردشــگری درون شــهری یکــی از مهمتریــن مــوارد برای مسافران رسیدن به مراکز ومقاصد گردشگری آن شهر در راحت ترین شرایط و کمترین زمان می باشد که این اتوبوسهای جذاب چنین شرایطی را برای مسافران ایجاد کرده اند.
در ایران و کیش به دلیل اینکه به زیرساخت‌های گردشگری کمتر از موارد دیگر توجه شده، کار بسیار مشکل شده است . با وجود اینکه جزیره کیش در صنعت گردشگری از تمام شهرهای کشور یک سرو گردن بالاتر است اما هنوز سرویس و خدمات گردشگری کیش نیاز به امکانات و توجه بیشتری دارد.
آقای غفارپور در خصوص این امکانات بیشتر توضیح دهید؟
احساس می کردم تورهای گردشگری درون شهری را باید با راهنماهای معتبر و خبره در این حوزه راه بیندازم تا به گردشگران خدمات ویژه ارائه شود .پس از تحریم‌ها کار با مشکلات بسیاری رو به رو شد و همینطور محدودیت واردات خودرو برای پلاک کردن خودروها در سرزمین اصلی ( مناطقی که آزاد اقتصادی نباشند ) مانع بزرگی بود که با آن روبرو شدیم. ما برای راه اندازی این کانسپت در تهران نیاز به تعداد بیشتری اتوبوس داشتیم که با مشکلات واردات وپلاک کردن این خودروها رو به رو بودیم؛ بنابراین یک دستگاه اتوبوس متناسب با استانداردهای بین المللی و استاندارد جی سی سی وارد کردیم و به جزیره کیش انتقال دادیم.

از آنجایی که توسط معاونت گردشگری وقت سازمان منطقه آزاد تعهد داده شده بود که برای فعالیت این اتوبوس ها همان استاندارکفایت می کند با توجه به شرایط مطلوب تر جزیره کیش تصمیم گرفتم اتوبوس را در کیش پلاک کنم. اتوبوس را با مجوز شورای ترافیک وارد کیش کردم. اما پس از ورود، شورای ترافیک در خواست گرفتن استاندارد ملی را داشتند و از انجایی که این خودرو در نوع خود اولین بوده و هیچگونه آیین نامه ای برای آن دیده نشده بود؛ تکمیل کردن این آیین نامه و گرفتن مجوز و استاندارد ملی ایران بیش از یک سال طول کشید. پس از اخذ کلیه مجوزات و استاندارد ملی ایران برای این خودرو جذاب توانستیم در زمستان ۹۹ این اتوبوس را پلاک رسمی و مجوز تردد آن را در سرتاسر ایران عزیزمان بگیریم .

کرونا چقدر روی کار شما تاثیر گذاشت؟
به دلیل شیوع کرونا فعالیت ما کاملاً متوقف شد. ۵ فروردین ۱۴۰۰ مجدد فعالیت را آغاز کردیم اما باز هم به دلیل کرونا گاهی باید تعطیل می کردیم و همین موضوع کار را نیمه تمام گذاشت.
بفرمایید الان چند ایستگاه در جزیره کیش فعال است و چند دستگاه اتوبوس دارید؟
در حال حاضر دو دستگاه اتوبوس دو طبقه در جزیره کیش فعال هستند و در طرح اولیه ما ۲۱ ایستگاه دور تا دور جزیره در نظر داشتیم که پس از چند ماه آزمون و خطا به این نتیجه رسیدیم به علت کم بودن تعداد اتوبوس ها مسافر ها باید زمان زیادی در ایستگاه ها منتظر اتوبوس باشند. از شهریور ماه برنامه تورهای درون شهری جزیره را به صورت تلفیقی دو نوع تور در جزیره شروع کردیم که در حال حاضر با برگزاری تورهای صبح و عصر به همراه تور HOP-ON HOP- OFF شب ۱۹ ایستگاه از ایستگاه های اصلی را پوشش می دهیم .
در جزیــره کیــش خدمات اتوبوس های گردشگری دو طبقه روباز به دو صورت برای استفاده گردشگران عزیز ارائه می شود . در صورت اول که بلیط هــای بــا مــدت زمــان ۲۴ ســاعت، ۴۸ ســاعت و یــا ۷۲ ســاعت که می توانند از اتوبوس ها به صورت HOP-ON HOP- OFF استفاده کرده که برای این تورها ۱۳ ایستگاه در مسیرهای پر تردد مرکز شهر دیده شده است که بیشتر بازارهای تجاری ، سالن های کنسرت و جنگ ها ، پارک های ساحلی و مراکز غذا خوری را پوشش می دهد و هر شب از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۰۰:۰۰ بامداد فعالیت دارد.
در صورت دوم؛ تورهای ویژه گشت جزیره که در دو نوبت صبح وعصر به مدت ۴ ساعت برگزار می شود که در این تورها پک های پذایرایی ، کارتهای تخفیف مراکز مختلف تجاری جزیره کیش و نقشه راهنمای تمام مراکز جزیره به مسافران اهدا می شود. شایان ذکر است در این گشت ها تورلیدرهای رسمی سازمان گردشگری ومیراث فرهنگی به همراه مهمانان خواهند بود و تورهای کوتاه پیادروی (Walking Tours) نیز به همراه عکاسان خبره برگزار می شود که در پایان تور یک عکس چاپ شده به هر کدام از مسافران به رسم یادبود اهدا می گردد.
در این تور ها از اماکنی مانند : اماکن تاریخی جزیره کیش ، شهر حریره، کشتی یونانی، خانه بومیان، شهر زیرزمینی کاریز، درخت سبز و روستای باغو دیدن می کنیم.در بازدید از روستای باغو که تور روستاگردی می باشد با همکاری آقای خلدون که از سرمایه گذاران و دلسوزان روستای باغوهستند، مواردی همچون قدمت روستا ،مسجد وآرامستان روستا ،جمعیت روستا و موقعیت گردشگری و جاذبه های طبیعی آن را به مردم و گردشگران به بازدیدکنندگان معرفی می‌کنیم.

آقای امیر غفارپور بفرمایید آماری از رضایت گردشگران دارید؟
از آنجایی که به بسیاری از تعهداتی که سازمان منطقه آزاد در دوره های قبل به ما داده بود ،عمل نشده است لذاشرکت ما نتوانست در مبحث تبلیغات فعالیت زیادی داشته باشد به همین دلیل بسیاری از گردشگرانی که به جزیره می آیند بااین کانسپت آشنا نیستند. . امیدواریم با مدیریت جدید سازمان و معاونت محترم گردشگری هر چه سریعتر این موانع بر طرف بشوند . اما حدود ۹۰ درصد افرادی که از خدمات ما بهره مند می شوند، رضایت دارند و علت نارضایتی ۱۰ درصد باقیمانده هم عدم معرفی صحیح خدمات ما توسط مراکز فروش خدمات گردشگری است که نیاز است خدمات و تورهای ما به صورت کامل و با اطلاعات دقیق تر معرفی بشوند
راهکار رفع مشکل چیست؟
مهمترین مانعی که در کار ما وجود دارد این است که ما دفتر فروش مستقیم نداریم. اگر بتوانیم خدمات خودمان را در کانتر های خودمان عرضه کنیم قطعاً می توانیم تور گردشگری کیش را به صورت کامل و جامع به گردشگران معرفی کنیم تا بتوانیم این کانسپت را فرهنگ سازی و به صورت صحیح به جامعه هدف معرفی کنیم. پیش از این در خواست ایجاد فضاهای راهنمایی گردشگر یا همان Tourist information Center های جزیره کیش را به معاونت گردشگری سازمان داده ایم امیدواریم که معاونت جدید سازمان با اجرا و به بهره برداری این فضا ها هرچه سریعتر پاسخ مثبت بدهند.
ما در تلاش هستیم که خدمات مجموعه خودمان و همچنین خدمات مجموعه های گردشگری دیگر کیش را مثل خانه بومیان کیش، شهر زیر زمینی کاریز ، خانه تک بادگیر کیش و غیره را به صورت صحیح و کامل به گردشگران معرفی کنیم و بدون دریافت هیچ کمیسیونی از این مراکز گردشگران را با هزینه های ورودی دارای ۵۰ ٪ تخفیف به این مقاصد می بریم.
روزانه چند سرویس دارید؟
ما ۳ شیفت تور برگزار میکنیم، ۲ سرویس صبح ها از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۳ ؛ ۲ سرویس بعد از ظهرها از ساعت ۱۴ و تا ۱۸ که معمولاً استقبال از تورهای عصر بیشتر است و کانسپت HOP –ON HOP-OFF شبانه که در ایام مبارک دهه فجر آغاز به خدمات دهی میکند از ساعت ۲۰:۳۰ الی ۰۰:۰۰ بامداد می باشد .در این مدت که این مجموعه فعالیت داشته است تمام تلاشمان را کردیم که در کارهای فرهنگی ، هنری، مذهبی و ملی تا جایی که در توانمان است همراهی کنیم چندی پیش افتخارمیزبانی تیم ملی فوتبال بانوان کشورمان را داشتیم و معتقدیم که این گروها متعلق به همه مردم هستند و موظف هستیم که به آنان خدمات ویژه ارائه دهیم.همینطور در مناسبت «روز کیش» خدمات گسترده‌ای به مردم ارائه کردیم. حدود ۸۰۰ نفر را به صورت هدیه روز کیش تورهای کوتاه مدت درون شهری اجرا کردیم تا از اماکن تفریحی و موقعیت جزیره کیش بهره‌مند شوند .
در این مدت تلاش کردیم که در فرهنگ سازی کودکان کیشوندان و بومیان کیش نیز در حد توان، تلاش کنیم و با کمک نماینده بومیان جزیره کیش جناب آقای جاسم پور که عضو شورای شهر جزیره کیش هم می باشند که مالک و مسئول خانه بومیان کیش نیز می باشند توری را برای کودکان بومیان کیش برگزار کردیمدر تلاش هستیم تا بتوانیم در ایام مذهبی در کنار مسئولین محترم و با یاری آنها تورهایی را برای خانواده ها و کیشوندان به صورت هدیه برگزار کنیم که چندی پیش در میلاد حضرت زهرا و روز مادر هم خدمات ویژه ای را ارائه کردیم.

کلام آخر:

از آغاز سال ۱۳۹۹ روند پیشرفت و فعالیت شرکت ما با همراهی مناسبی در سازمان منطقه ازاد کیش برخوردار بود اما متاسفانه تا چندی قبل که هنوز مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد کیش و معاونین معرفی نشده بودند موانع بسیار برای ادامه خدمات این شرکت پیش آمد که نباید دست های پشت پرده بخش های خصوصی که تمایل به راه افتادن این سرویس ها را در جزیره ندارند را فراموش کنیم در بدو ورود این شرکت به جزیره کیش تعهداتی از طرف سازمان و مقامات داده شده بود که برای توسعه این زیرساخت گردشگری ما را پشتیبانی و همراهی کنند که متاسفانه هنوز به خیلی از آنها جامه عمل پوشانیده نشده است . از مواردی که ما خیلی نیاز به آن ها هستیم تا بتوانیم خدماتمان را بهترارائه بدهیم فضایی مناسب جهت معرفی این خدمات در فرودگاه جزیره کیش می باشد همچنین یک فضای مسقف برای پارک اتوبوس ها که بتوانیم برای خدمات فنی از انجا استفاده کنیم .

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (133) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (46) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه