امروز: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

منطقه آزاد کیش مات و مبهوت در پسا پرده دریافت مالیات بر ارزش افزوده

اجتماعی , اقتصادی , سازمان منطقه آزاد کیش , صنعت و تجارت , گزارش مکتوب , مناطق آزاد تاریخ انتشار: 00/11/13 بدون نظر   2046 بازدید

اندازه فونت    
منطقه آزاد کیش مات و مبهوت در پسا پرده دریافت مالیات بر ارزش افزوده

منطقه آزاد کیش مات و مبهوت در پسا پرده دریافت مالیات بر ارزش افزوده

سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در منطقه آزاد کیش به دلیل اجرای قانون مالیات برارزش افزوده با دلسردی و مشکلاتی در سرمایه گذاری روبرو شده اند.

تصویب مالیات بر ارزش افزوده و اجرای این قانون در مناطق آزاد رغبت فعالان اقتصادی و اصناف را نسبت به فعالیت در شرایط خاص منطقه آزاد کیش کاهش داده و موجی از دلسردی فعالان اقتصادی را به وجود آورده است.

براساس قانون چگونگی اداره مناطق آزادتجاری صنعتی مصوب سال ۷۲ این مناطق تا ۲۰ سال ازمالیات معاف هستند.

براساس ماده ۵۲ قانون نیز سرمایه گذاران این مناطق از قانون مالیات برارزش افزوده مستثنی هستند.

کمسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه بودجه عمومی کشور که قانونی یکساله است فعالان اقتصادی مناطق آزاد را نیز مشمول پرداخت مالیات برارزش افزوده کرد.

مصوبه کمسیون تلفیق درچارچوب قانون بودجه سالیانه با قوانین بالادستی و احکام دائمی ازجمله ماده ۶۵ قانون احکام دائمی توسعه و بند ۱۱ سیاست‌های اقتصادمقاومتی ابلاغی رهبرمعظم انقلاب و بامواد ۷-۸-۱۳-۵۲ قانون مالیات برارزش افزوده درتعارض است.

ثبات نداشتن قانون درحوزه مناطق آزاد دغدغه اصلی سرمایه گذاران منطقه آزادکیش است.

دریافت دوبار مالیات در مناطق آزاد

رئیس جامعه بازاریان کیش گفت: براساس این قانون فعالان اقتصادی درکیش مجبور به پرداخت دو بار مالیات شده اند.

رحمان سادات نجفی افزود: هر فعال اقتصادی برای ورود مواد اولیه به منطقه آزاد کیش و هم در هنگام خروج کالای تولیدی به شهر‌های مختلف ایران باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند و این عامل هیچ انگیزه‌ای را برای سرمایه گذاران برای تولید درمناطق آزاد باقی نمی‌گذاشته است.

وی افزود: اجرای این قانون در مناطق آزاد با شعار سال یعنی مانع زدایی از تولید نیز تناقض دارد.

سادات نجفی افزود: در هفت منطقه آزاد کشور یک میلیون نفر زندگی می‌کنند و در این مناطق برای بیش از ۵۰۰ هزار نفر شغل ایجادشده است.

وی افزود: هرسال حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار شغل جدید ایجادشده و با اجرای قانون مالیات برارزش افزوده این موضوع تحت تاثیرقرارخواهدگرفت.

نبود ثبات مدیریتی یعنی نبود حامی در کیش

رئیس جامعه هتل داران کیش نبود ثبات مدیریتی در منطقه آزاد کیش را یکی از عوامل آسیب رسان به فعالیت سرمایه گذاران در این منطقه عنوان کرد و گفت: اجرای قانون مالیات برارزش افزوده هیچ جذابیتی برای فعالان اقتصادی باقی نگذاشته است.

مسیح الله صفا افزود: درحالی که مجلس و دولت حامی سرمایه گذاران مناطق آزاد باشند با این مصوبه عملا برخلاف منافع کشور و سرمایه گذار تصمیم گیری کرده اند.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ هتل درکیش وجوددارد، گفت: ساخت هتل‌های جدید در کیش ضروری است، اما با این روند و دلسردی ناشی از مالیات بر ارزش افزوده، ساخت هتل را هم با رکود روبرو کرده است.

مسیح الله صفا با اشاره به اینکه درآمد‌های مناطق آزاد براساس قانون باید برای این مناطق هزینه شوند، گفت: هیچ کدام از درآمد‌ها و مالیات‌های دریافتی در این منطقه هزینه نشده است.

مالیات تیرخلاص دولت بر قلب مناطق آزاد

مدیرکارخانه داروسازی کیش مدیفارم که ازسال ۸۱ تا هم اکنون در کیش بیش از ۱۲۰ داروی مختلف تولید کرده است، افزوده را تیر خلاص دولت و مجلس بر قلب تولیدکنندگان مناطق آزاد عنوان کرد و افزود: معافیت مالیاتی ۲۰ ساله مهمترین مشوق و جذابیت این مناطق برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بود.

عظیمی افزود: ماشین آلات و تجهیزات را با هزاران امید وارد جزیره کیش برای ایجاد اشتغال و تولید در جهت آبادانی منطقه آزاد و کشور کرده ایم، اما هم اکنون مجبور هستیم مالیات ۹ درصدی را دوبار پرداخت کنیم.

وی این بخشنامه‌ها را ناپخته، خام و بدون کارشناسی دانست وگفت: اگراین روند ادامه پیدا کند بسیاری از فعالان اقتصادی به سرمایه گذاری دیگری از جمله خرید ملک و آپارتمان روی خواهند آورد و این بیکاری بیشتر قشر کارگر و فشار به طبقه متوسط جامعه را به دنبال دارد.

جعفر عباسی یکی از فعالان و تولیدکنندگان مبلمان شهری سابق در منطقه آزاد ارس گرانی مواد اولیه و فشار‌های مالیاتی امسال واحد تولیدی خود را تعطیل و به ناچار ۱۰۰ کارگر آن بیکار شدند.

لایحه غیر کارشناسی دولت

دبیرمجمع سازندگان کیش نیز گفت: تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشکلی ندارد، اما این موضوع که دولت مالیات برارزش افزوده را در قالب لایحه به مجلس آورده و مجلس نیز با فرض کارشناسی بودن لایحه رای داده جای تعجب است.

مدیرعامل جامعه پذیرایی کیش گفت: مالیات بر ارزش افزوده شامل مشاغل جامعه پذیرایی نمی‌شود و برای شفاف سازی این موضوع، تاکنون چند نوبت به آقای منتظری رئیس اداره امور مالیاتی کیش و آقای نوایی لواسانی سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش نامه ارسال شده است تا اصناف مشمول مالیات بر ارزش افزوده اعلام شوند.

اخذ مالیات در مناطق آزاد هم غیرقانونی و غیرشرعی

دبیرشورایعالی مناطق آزاد دریافت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد را مغایر با اساسنامه تشکیل مناطق آزاد برشمرد و گفت: این قانون هم غیرقانونی و غیرشرعی است، چرا که قرار بود بامشوق‌های مالیاتی، توسعه و رشد تولید و صادرات را در مناطق آزاد رقم بزنیم، اما در عمل این محقق نشد و نمایندگان مجلس هم قبول دارند که تصمیم اشتباهی رخ داده است.

سعید محمد افزود: به سرمایه گذاران قول امتیاز و مشوق می‌دهیم، اما به این قول عمل نمی‌شود و با قوانین دیگر برای آنان مشکلات به وجود می‌آوریم.

وی افزود: انتظارداریم مجلس حامی مناطق آزاد و مدافع فعالیت فعالان اقتصادی در این مناطق باشد.

آشنانبودن نمایندگان بامزیت‌های مناطق آزاد و فشاردولت

رئیس فراکسیون مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز تاسف از تصویب قانون دریافت مالیات برارزش افزوده در مناطق آزاد گفت: دلیل تصویب شدن این لایحه نا آشنایی نمایندگان مجلس با حوزه مناطق آزاد ومزیت‌های اقتصادی آن بوده است.

معصومه پاشایی بهرام گفت: امسال امیدوار بودیم که این لایحه از سوی دولت به مجلس ارسال نشود، اما با اصرار دولت، به صحن علنی آورده شد و با توجیه نمایندگان مبنی براینکه کارشناسی شده است درکمسیون تلفیق رای آورد.

وی گفت: نمایندگان نتوانستند به قول و قرار خود در مناطق آزاد پایبند باشند تا مشوق‌ها و امتیازات برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در مناطق آزاد پابرجا بماند.

پاشایی بهرام، تصویب قوانین خلق الساعه را آفت اقتصادی در این مناطق دانست وگفت: این قوانین یکساله قوانین اصلی را نقض کردند و باعث آسیب زدن به اقتصاد در مناطق آزاد شدند.

وی ابراز امیدواری کرد مجلس تلاش خود را برای حذف مالیات برارزش افزوده درمناطق آزاد خواهد کرد.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (113) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه