امروز: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

چرا مدیریت پسماند در ایران موفق نیست، آیا مافیای زباله وجود دارد.؟

شرکت عمران، آب و خدمات شهری کیش , صنعت و معدن , عمران و شهرسازی , محیط زیست تاریخ انتشار: 01/01/08 بدون نظر   2247 بازدید

اندازه فونت    
چرا مدیریت پسماند در ایران موفق نیست، آیا مافیای زباله وجود دارد.؟

چرا مدیریت پسماند در ایران موفق نیست، آیا مافیای زباله وجود دارد.!؟

مصیب شیرانی / کارشناس ارشد منابع طبیعی و محیط زیست
معضل زباله در ایران کی حل خواهد شد.این روزها هرشهر کوچک و بزرگی و هر روستا و ابادی که سر بزنید با مشکلی به نام مدیریت پسماند و زباله روبرو هستد.
این مهم وقتی بیشتر اهمیت می یابد که بدانیم اغلب این زباله ها سر از جوی ها رودخانه های فصلی دائمی در می آورد از سوی دیگر سوء مدیریت این زباله ها مشکل یزرگتر دیگری را که امنیت اجتماعی و سلامت مردم را نشانه رفته است را دستخوش آلودگی می نماید. همه این شیرابه ها و آلودگی های حاصل از زباله به مخازن و منابع آب زیر زمینی و سطحی تخلیه می شود.
از سوی دیگر بحران آب و سوء مدیریت در چند دهه اخیر بحران آب را به جنگ آب وتنش های اجتماعی کشانده است در گیری در اصفهان چهار محال بختیاری و کرمان بر سر آب به موضوعی امنیتی تبدیل شده است. آیا مشکل زباله کمبود بودجه است یا مشکل چیز دیگری است در ادامه به این موضوع می پردازیم .
در حال حاضر در ایران ۸۰% کل مخارج مدیریت پسماندها، مربوط به جمع آوری است که ۶۰% از آن صرف حقوق و دستمزد کارگران میشود. اهمیت این موضوع از آن جهت است که بهبود اندکی در عملیات جمع آوری میتواند تاثیر قابل ملاحظهای در صرفه جویی هزینه های کل داشته باشد.
هزینه های اقتصادی مدیریت جمعآوری شامل سرمایه لازم برای خرید تجهیزات، هزینه های پرسنلی، سوخت، تعمیر و نگهداری و سایر موارد میباشد مطالعاتی که در شهرهای مختلف ایران صورت گرفته نشان می دهد که میانگین هزینه جمعآوری هر تن زباله در سال نزدیک ۶۰ دلار محاسبه گردیده است.
مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف نشان داده که هزینه جمعآوری هر تن زباله در کویت۲۴، امریکا ۵/۳، تایلند ۹/۴، فلوریدا ۱۶، فیلادلفیا ۴۸، شهر مومبای هند ۳۳/۳۳ و شهر چنای هند ۳۳ دلار برآورد شده است.
به عبارت دیگر در یک مقایسه میانگین هزنیه مدیریت پسماند در ایران چند برابر میانگین جهانی است مقایسه این مطالعات با تحقیق به عمل آمده نشان میدهد که سیستم جمعآوری مواد زائد در ایران و فاقد کارایی میباشد که این امر باعث بالا رفتن هزینه های مدیریت جمعآوری زباله ها میشود. غو غا سالاران و مافیای آب و زباله می روند تا ایران را به نابودی بکشانند.
در این میان تنها تشکلهای مردم و آگاهی بخش به مردم و درخواست شفاف سازی هزنیه کرده ضروری است. امروز زباله طلای کثیف است . اما در ایران امنیت و بهداشت و سلامت جامع رادر معرض تهدید قرار داده است. لذا پیشنهاد می گردد.
۱-انجام مطالعات جامع درخصوص شناخت توانمندیهای سیستمها و تجهیزات جمعآوری زباله در ارتباط با ساختارهای
فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی مختلف جهت افزایش بهره وری سیستم.صورت گیرد.
۲-مطالعه، طراحی و بهینه سازی تجهیزات و ماشین آلات سیستم جمعآوری مکانیزه و نیمه مکانیزه
۳- مطالعه و توسعه طرحهای بازیافت و تفکیک از مبدأ به منظور کاهش زائدات تحویلی به سیستم جمعآوری
۴-تدوین برنامه های آموزشی ویژه باز یافت و تفکیک از مبدأبرای، مسئولین مردم، و انجمنهای مردمی
۵- قراردادن برنامه تفکیک از مبدأ در رأس برنامه های مدیریت مواد زاید در شهرداریها و تعیین اهداف کلی آن در سطوح محلی و استانی
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه