امروز: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

نقد پذیری یا نقد ستیزی

اجتماعی , تاریخ و فرهنگ , سیاسی , علمی , فرهنگی تاریخ انتشار: 01/05/30 بدون نظر   734 بازدید

اندازه فونت    
نقد پذیری یا نقد ستیزی

نقد پذیری یا نقد ستیزی

○ گرچه حالت تهاجمی یا دفاعی گرفتن یک فرد در در برابر نقدهایی که نسبت به خودش یا عملکردش می‌شنود (خصوصا نقدهایی که احساس می‌کند ناروا یا آسیب‌زننده هستند)، یک امر طبیعیِ تکاملی و مربوط به بقا است؛
اما کسی که هنگام نقد شدن، تنشی غیرطبیعی و شدید در خود احساس می‌کند و این تنش را یا به صورت پرخاشگری و تهاجم شدید کلامی و رفتاری، و یا به صورت انفعال، شکسته شدن، در خود فرورفتن و فرار کردن پاسخ می‌دهد، از یک روان‌رنجوری مُزمن به نام کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس رنج می‌برد که باعث می‌شود نقد شدن را مساوی با فروپاشی شخصیت خود بداند و درصددِ جبران فوری برآید.

○ این موضوع در کسانی هم که خود را فراتر از نقد شدن می‌دانند یا خود را به هیچ‌وجه در معرض نقد دیگران قرار نمی‌دهند، یا هیچ نقدی را برنمی‌تابند، یا با ژست‌های روشنفکرانه درصدد توجیه‌تراشی‌های صدمن یک غازی برمی‌آیند، صادق است.

○ در مقابل، شخصیت سالم از نقد شدن استقبال می‌کند، و آن را باعث رشد خود و برطرف کردن عیوبش می‌شمارد.
در برابر شدیدترین نقدها و حتی توهین‌ها خویشتن‌داری را از دست نمی‌دهد، و با حفظ طمأنینه و آرامش خود، بخشِ درست و روایِ نقد را می‌پذیرد، و بخش ناروا را بدون پرخاشگری مورد تحلیل قرار می‌دهد و چون خود را به خوبی می‌شناسد از نارواها عصبانی نمی‌شود.

○ به عبارت دیگر، در شخصیت روان‌رنجور، بخش غریزی مغز است که همیشه در حالت آماده باش است و واکنش فوری را آماده می‌سازد. این بخش از همان مکانیسم جنگ یا گریز موجود در تمام ارگانیسمهای جانوری استفاده می‌کند.

اما در شخصیت سالم، بخش‌ تحلیلی و انسانی‌تر مغز است که #پاسخ را آماده می‌سازد و فراتر از واکنش جنگ یا گریز مشترک در میان تمام جانداران، از پاسخ متاملانه و مبتنی بر تحلیل و زمینه و عاقبت سنجی نیز بهره می گیرد.

○ می‌گویند روزی دانشمند بزرگ، خواجه نصیر طوسی، که از قضا صاحبِ قدرت هم بود، در جایی سخن می‌گفت. شخصی از میان جمعیت دستش را بلند کرد و گفت: ای شیخ پرسشی دارم.
خواجه گفت: پرسشت را بیان کن.

آن شخص گفت: در نزد خدای بزرگ آیا ارزش ریش تو بیشتر است یا دُم سگ؟
خواجه به‌جای عصبانی شدن، با طمأنینه و آرامش چنین پاسخ داد: در روز قیامت اگر من توانستم از پل صراط عبور کنم، ریشِ من و گرنه، دُم سگ.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (113) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه