امروز: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

محمد علی شفیعی نامی ماندگار در حوزه گردشگری کیش

محمد علی شفیعی نامی ماندگار در حوزه گردشگری کیش

محمد علی شفیعی نامی ماندگار در حوزه گردشگری کیش

 

کیش آینده خوبی خواهد داشت به شرط آن که با برنامه ریزی درست، سرمایه گذار جذب شود.

شفیعی مدیر و صاحب هتل ارم کیش در گفتگو با خبرنگار دولتخانه کیش گفت: از سال ۶۹ فعالیت خود را در جزیره کیش آغاز کردم.
وی با اشاره به اینکه تجربه او در زمینه ساخت و ساز و معماری بود گفت: در حوزه گردشگری مهارت خاصی نداشتم و علاقه و انگیزه ای هم برای فعالیت در این رشته نداشتم اما در سفر به کیش متوجه شدم شرایط ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی در کیش مهیاست لذا تصمیم گرفتم در این حوزه فعالیت کنم.
شفیعی با اشاره به اینکه بسیاری از مجموعه هایی که در کیش وجود دارد با همت بخش خصوصی ساخته شده است گفت: ابتدا قصد داشتم در حوزه بازسازی و به روزرسانی اماکن مختلف فعالیت کنم اما با پیشنهاد مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد در حوزه هتل سازی نیز وارد شدم و در زمینه گردشگری و خدمات مسافرتی فعالیت کردم.
وی با اشاره به اینکه ویلاهای دو طبقه با نام ویلا های دلفین را شروع به بازسازی کردیم گفت: سال ۷۰ برای ساخت هتل ارم شروع به کار کردیم و در آن سالها نیز بازار پردیس یک، بازار مریم، بازار مرجان و بازار مروارید نیز در حال ساخت بود. شفیعی با اشاره به اینکه با چارتر کردن هواپیما و تاسیس دفتر گردشگری در زمینه جذب گردشگر نیر فعالیت کرده است گفت: با شرکت هواپیمایی کیش وارد مذاکره شدیم و چند هواپیمای ملخی را برای تردد مسافران کیش چارتر کردیم.
وی با اشاره به اینکه برخی مجموعه‌های مسکونی و خدماتی مستقر در کیش نیز حاصل فعالیت وی و گروه اوست گفت: مجموعه سوارکاری کیش را در ۲۳ روز راه اندازی کردیم تا مسابقات پرش با اسب در این مجموعه برگزار شود.
وی گفت :مجموعه سوارکاری کیش بعد ها توسعه یافت اما بخش ابتدایی و اصلی آن حاصل تلاش او و مجموعه مدیریتی او بود.
شفیعی با اشاره به اینکه تهیه مصالح ساختمانی، سالهای گذشته در کیش بسیار دشوار بود گفت :کارخانه سیمان بندرخمیر هم در سال ۷۰ هنوز راه اندازی نشده بود و تامین مصالح ساختمانی برای فعالیت‌های عمرانی در کیش بسیار دشوار بود.
مدیر و صاحب هتل ارم با اشاره به دوران مدیریت آقای یزدان پناه به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: ایشان مدیری پرتلاش و خوش فکر بود و تیم مدیریتی خود را در جزیره کیش مستقر کرد و خود با خانواده نیز در کیش حضور داشت.
وی گفت :آقایان یزدان پناه و مهرعلیزاده دو مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش برای ساخت هتل و توسعه عمرانی و گردشگری جزیره کیش بسیار تلاش کردند.
شفیعی با اشاره به اینکه در جذب سرمایه گذاری خارجی ضعف های زیادی وجود دارد گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس با بهره گیری از توانمندی های خود توانسته اند در جذب سرمایه‌گذار و گردشگر خارجی موفق باشند.
وی گفت: بازی های جام جهانی قطر فرصت مناسبی برای بهره برداری کیش بود که متاسفانه از این فرصت به خوبی استفاده نشد.
شفیعی با اشاره به این که اولین پرواز ها از آذربایجان و روسیه در زمان تصدی آقای مهرعلیزاده انجام شد گفت: گردشگران روسی برای سفر به کیش مشتاق بودند و علاوه بر اینکه از بازار های مستقر در کیش بسیار لذت می بردند دریای گرم خلیج فارس نیز برای آنان جاذبه های بسیاری داشت.
وی گفت: ما نتوانستیم از وجود گردشگر خارجی بهره ببریم و در سال های گذشته در این حوزه ضعف های زیادی وجود دارد.
مدیر و صاحب مجموعه ارم گفت: سازمان منطقه آزاد ویلاهای دلفین را به مدت محدود در اختیار ما قرار داد و ما سر موعد این ویلاها را به سازمان منطقه آزاد بازگرداندیم.
وی در خصوص مشکلات پیش آمده با سازمان منطقه آزاد و بانک پارسیان گفت: برخی موانع برای رشد و توسعه گردشگری کیش چالش بزرگ ایجاد می کند که یکی از آنها قوانین سازمان منطقه آزاد و دیگری قوانین بانکی است.
وی با اشاره به اینکه در سالهای ۶۹ تا ۷۰ با مشارکت شرکت های هواپیمایی و چارتر کردن هواپیما های مختلف توانستیم گردشگری کیش را رونق ببخشیم گفت: تحریم ها همیشه وجود داشته است اما دو درصد از موانع تحریم های خارجی است ۹۸ درصد از موانع تحریم‌های داخلی است.
و ی گفت :خرید قطعات هواپیما در شرایط تحریم نیز امکان پذیر است اگر مشکلاتی در این حوزه وجود دارد به دلیل بی‌برنامگی و ناتوانی مسئولان است.
شفیعی با اشاره به اینکه باید در شرایط نامناسب فرصت‌سازی کرد گفت: سازمان منطقه آزاد کیش تاکنون نتوانسته است از فرصت هایی که ایجاد شده بهره کافی را ببرد.
وی با اشاره به اینکه مجموعه هتل ارم در ۶۹ هزار مترمربع تاسیس شده است گفت : سوئیت‌ها و اتاق های مجلل و مناسب در اختیار گردشگران قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه ۴۰ تا ۵۰ درخت بومی در این مجموعه وجود داشت گفت: درختان لوری که در مجموعه هتل ارم کیش پرورش یافت به علت زیبایی و خوش منظر بودن یکی از جذابیت‌های هتل ارم است.
وی گفت حدود ۲۱۰ درخت گرمسیری شامل موز، خرما و مرکبات در مجموعه هتلارم کیش کاشته شد و از محصولات این درختان نیز استفاده می کردیم.
وی با اشاره به اینکه بی‌تدبیری مسئولان می تواند گردشگری کیش را به چالش بکشد گفت :در زمان مدیریت آقای مونسان نیازی به ساخت فرودگاه در هندورابی نبود اما ایشان با صرف هزینه های زیاد مقدمات این کار را فراهم کرد والان کیش تاوان این بی‌برنامه‌گی ها را می دهد.
وی با انتقاد از دوران مدیریت عامری مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد گفت : ایشان هم نفهمید چه کاری برای کیش مناسب است و با از دست دادن فرصت ها به کیش صدمه وارد کرد.
وی گفت :با ایده های جذاب و بهره گیری از توان افراد متفکر و خلاق می توان فرصت های گردشگری مطلوبی در جزیره کیش ایجاد کرد.
آقای شفیعی در خصوص فعالیت آقای عزیزی جوان خلاق و مستعدی که بخشی از ساخد هتل ارم را برعهده داشت گفت: این جوان مستعد طرح‌های بسیار جذابی در لواسان اجرا کرد و اکنون در کانادا در یک شرکت بزرگ عمرانی فعالیت می کند. شفیعی گفت: سفر به کشورهای مختلف از جمله انگلستان، چین، روسیه، اسپانیا، امارات و فرانسه ما را با هتلهای این کشورها آشنا کرد .
وی گفت: ساخت هتل ۵ ستاره نیاز به طرح و ایده جدید دارد.
شفیعی گفت: برای ساخت هتل و ارائه طرح های نو نباید زمان زیادی صرف شود چرا که این طرح ها لو می رود و از جذابیت آنها کاسته می شود.
مدیر هتل ارم گفت: استخرهای مجزا، سالن های آمفی تئاتر، رستوران گردان، تالار های بزرگ و سوئیت های رویال ، اتاق های مجلل و وجود بیش از ۱۱۰۰ تخت در هتل ارم از جذابیت‌های این هتل است.
وی گفت: در زمان پیک مسافر گاهی تا ۱۳۵۰ نفر را پذیرایی کرده‌ایم که از هتل های مشهد و تهران نیز یک گام جلوتر بودیم.
وی در خصوص طراحی لابی هتل هم گفت: آقای مطیفی استاد توانمند این حوزه با گچ کاری بسیار زیبا لابی هتل را ساخت و ایشان ساخت مسجد جامع شهرک غرب و مسجد جامع نمایشگاه بین المللی تهران را در کارنامه خود دارد.
وی گفت: هفت رنگ گچ کاری در لابی هتل، محوطه سازی زیبا و نقاشی آب طلا از ویژگی های منحصر به فرد لابی هتل ارم است.
شفیعی با اشاره به اینکه تردد مسافر در هتل ارم کیش بسیار زیاد است گفت: این هتل همیشه در حال بازسازی و به روزرسانی است و در بیشتر مواقع بیش از ۵۰ نیروی انسانی در حال تعمیر و بازسازی هتل هستند.
وی با انتقاد به عملکرد برخی مدیران عامل و مسئولان حوزه گردشگری گفت: گاهی پیش می‌آمد که هتل را پلمپ می‌کردند و ساعتی بعد و یا روز بعد هتل بازگشایی می شد و این کج سلیقگی ها و برخورد غیر حرفه ای به ظرفیت گردشگری کیش صدمه وارد میکرد.
صاحب هتل ارم از مدیریت آقای یزدان پناه و مهرعلیزاده در دوران مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد قدردانی کرد و گفت: آقای یزدان‌پناه به کیش نگاه مادرانه داشت و سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه گذاری می کرد و معتقد بود اگر مسئولان کشوری و وزرا به کیش سفر می کنند حتماً سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی، بدون واسطه با آنان صحبت و مشکلات و موانع را مطرح کنند چراکه بیان مشکلات به نفع کیش است و موجب پیشرفت و توسعه کیش میشود. وی گفت: آقای یزدان‌پناه، آقای مهرعلیزاده، آقایان قاسمی، کریمی و آقای شایسته نسبتاً عملکرد مطلوبی داشتند و موجب پیشرفت و توسعه کیش شدند. وی در خصوص مدیریت آقای مظفری هم گفت: ایشان هم مدیریت مطلوبی داشتند و توانستند جزیره کیش را به سمت رونق و توسعه پیش ببرند.
مدیر و صاحب مجموعه ارم گفت: بین سرمایه دار و سرمایه گذار تفاوت است، سرمایه گذاران برای توسعه کیش زحمات زیادی کشیده‌اند و کیش حاصل تلاش بخش خصوصی است.
وی در خصوص عملکرد شرکت هواپیمای کیش هم گفت: این شرکت معمولاً فایده ای برای جزیره کیش نداشته است و در سال های گذشته نیز شرکت های هواپیمایی زاگرس، ایران ایر، ماهان و شرکت های دیگر کاستی‌های شرکت هواپیمایی کیش را پوشش می دادند.
وی گفت: زمانی کیش ده تا پانزده چارترکننده داشت و سعی می کردند مسافران را به جزیره ی کیش دعوت کند اما در حال حاضر تعداد چارترکننده ها بسیار کم است و همین افراد هم تمام تلاش خود را برای جذب گردشگر انجام میدهند.
آقای شفیعی با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد کیش نباید از نقش مدیریتی و حاکمیتی خود برای تشویق سرمایه گذاران، ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران و توسعه گردشگری استفاده کند گفت: سازمان منطقه آزاد فعالیت مطلوبی ندارد و همیشه در حال مانع تراشی است.
وی گفت: از ظرفیت افراد با تجربه مانند آقای ذکائی که بیش از ۴۰ سال است در جزیره کیش حضور دارد و یکی از افراد موثر در توسعه گردشگری جزیره کیش است باید استفاده کرد اما از این ظرفیت ها غفلت می شود.
وی گفت: سازمان منطقه آزاد سازمان متورمی است که هرچه درآمد دارد صرف پرداخت حقوق کارکنان خود می کند این تعداد نیرو برای جزیره کیش بسیار زیاد است و تامین حقوق و مزایای آنان از عهده سازمان منطقه کیش خارج است.
وی گفت : آقای ثابت مالک هتل داریوش یکی از سرمایه گذاران بزرگ کیش است با فروش هتل از جزیره کیش خارج شده است یکی از مهم ترین وظایف سازمان منطقه آزاد کیش جذب افرادی مانند آقای ثابت است باید زمینه برای حضور و فعالیت ایشان فراهم شود.
وی افزود :با همه مشکلات موجود همچنان کیش یکی از مهمترین ظرفیت های گردشگری و یکی از جاذبه‌های مهم توریستی ایران است و باید به این مهم توجه جدی کرد.
آقای شفیعی گفت: در زمان کرونا از ظرفیت هتل ارم برای قرنطینه بیماران کرونایی استفاده شد اما هنوز هزینه آن به ما پرداخت نشده است.
وی گفت: وضع موجود را باید تقویت کنیم، هر مدیری که به جزیره کیش می‌آید باید با ایده جدید و ارائه الگو ها و طرحهای نوین باشد.
آقای شفیعی با اشاره به اینکه جذب سرمایه گذار و گردشگر از کشورهای همجوار باید در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گیرد گفت: زمینه فعالیت تولیدکنندگان ایرانی باید فراهم شود، کیش یک مرکز درمانی خوب و یک بیمارستان مجهز نیاز دارد در حال حاضر فعالیت کیش ایر مطلوب نیست و باید به این شرکت هواپیمایی رسیدگی شود، از دست دادن این فرصت ها باعث می شود کیش از مناطق همجوار خود عقب بیفتد. وی با انتقاد از اینکه جلوگیری از فعالیت منازل شبانه راهکار و استراتژی درستی نیست گفت :با برنامه‌ریزی و نظارت می توان منازل شبانه را تقویت کرد و وقتی مسافر به میزان لازم به جزیره کیش بیاید اقتصاد جزیره ی کیش نیز توسعه می یابد، چارتر کنندگان تقویت می شوند و حضور مسافران از ترکیه، امارات و روسیه می تواند به تقویت گردشگری کیش کمک کند.
وی با قدردانی از فعالیت بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی همواره جزیره ی کیش را با دل و جان حمایت کرده است و کیش با پول نفت ساخته نشده است بلکه با خون مردم ساخته شده است.
وی گفت: معافیت مالیاتی یکی از مزایای کیش بود که اکنون از دست رفته است و در شرایط فعلی هم می توانیم با برنامه ریزی کیش را از کسادی نجات دهیم. شفیعی با اشاره به اینکه کسادی از وبا، طاعون و خشکسالی بدتر است گفت: آینده کیش آینده درخشانی است اگر سازمان منطقه آزاد کیش کارشکنی نکند.

وی گفت :سازمان منطقه آزاد به جای جذب سرمایه گذار برای دفع سرمایه گذار تلاش می کند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (113) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه