امروز: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

آیا جزیره کیش، عسلویه دیگری است؟

اجتماعی , اخبار ایران , انرژی , سازمان منطقه آزاد کیش , صنعت و معدن , محیط زیست تاریخ انتشار: 01/06/23 بدون نظر   3045 بازدید

اندازه فونت    
آیا جزیره کیش، عسلویه دیگری است؟

آیا جزیره کیش، عسلویه دیگری است؟

 

رسانه مسئولیت اجتماعی بررسی میکند

سال۱۳۸۱ پروژه ای در کیش به عنوان«گل شرق»آغاز به کار کرد.این پروژه به دست شرکت ام بی اچ آلمانی شروع به کار کرد و به عنوان بزرگترین پروژه در زمینه گردشگری با سرمایه گذاری خارجی در کشور شناخته می شد.
این پروژه در زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع قرار بود اجرا شود. این طرح مشتمل بر هفت هتل که یکی از آنها هتلی هفت ستاره‌ بود. همچنین در این طرح ۴۵۰۰ واحد مسکونی پیش بینی شده‌ بود. قرار بود این پروژه در ظرف مدت هفت سال به اتمام برسد ولی به دلیل پاره‌ای مشکلات انجام این پروژه متوقف شد.
در این پروژه قرار بود برج بلندی در ساحل جزیره کیش ساخته شود. برای ساخت این برج زیبا نیاز به حفاری در عمق زیادی از خاک جزیره کیش وجود داشت.به همین دلیل این کار در دستور کار قرار گرفت.
پس از حفاری هایی که در این زمینه صورت گرفت تیم حفاری به نوعی از خاک رسید که پس از آنکه آن را به آزمایشگاه ها بردند متوجه این نکته شدند که این خاک از نوع خاک نفتی می باشد.
این خبر به سازمان منطقه آزاد کیش اطلاع داده شد.از آنجا که سازمان منطقه آزاد کیش زیرمجموعه وزارت کشور می باشد این پرونده به وزارت کشور ارجاع داده شد و وزارت کشور نیز دستور توقف این پروژه را با هزینه بسیار سنگین داد.
پس از این این پروژه از آلمانی ها گرفته شد و به دست متخصصان کشور چین داده شد.چینی ها با پوشش کشتی های ماهیگیری که تا آن زمان در خلیج فارس و دریای عمان وجود نداشت تلاش کردند مساحت این مخزن نفتی را اندازه گیری کنند.


در همان سال ها شرکت های نفتی در جزیره کیش راه اندازی شد و مسئولیت  کل پروژه نفتی به دست شرکت خدمات مهندسی نفت کیش افتاد.این شرکت از شرکت های دیگر تشکیل شده بود که یکی از آنها شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی بود.
به دستور رئیس جمهور وقت آقای احمدی نژاد دو پروژه مسکونی «کرانه» و «دهکده ساحلی کیش» جهت اقامت کارمندان چینی در جزیره کیش طراحی و شروع به ساخت شدند.
تشدید اختلافات بین ایران و کشورهای عربی
بررسی ها حاکی از آن بود که این کل مخزن عظیم نفتی در مرزهای آبی ایران قرار گرفته است.تنها بخش هایی که بتوان آن را خارج از مرزهای ایران در نظر گرفت در نزدیک جزایر سه گانه ایرانی یعنی تنب و ابوموسی بود.
به همین دلیل نیز در این مقطع زمانی اختلافات ایران با کشورهای عربی بر سر این سه جزیره شدت پیدا کرد. در چنین شرایطی به دستور رئیس جمهور وقت به دلیل ایرانی خواندن این سه جزیره وام بلاعوض به ایرانیان برای سکونت در این جزیره پرداخت می شد.
پس از این اختلافات ایران با کشورهای عربی بر سر استفاده از این مخزن عظیم نفتی بالا گرفت تا جایی که هنوز هم این اختلافات بین ایران و کشورهای عربی وجود دارد.

تغییر کاربری جزیره کیش از توریستی به نفتی
با این توصیف جزیره کیش باید از وضعیت یک جزیره توریستی خارج می شد و به یک جزیره نفتی تغییر پیدا می کرد. به همین دلیل به دستور احمدی نژاد ساخت مسیر خاکی از جزیره قشم به بندرعباس مورد بررسی قرار گرفت تا مردم بتوانند با کم ترین هزینه و با خودروهای شخصی به این جزیره سفر کنند.
به همین دلیل سرمایه گذاری زیادی برای معرفی جزیره قشم به عنوان جزیره توریستی آغاز شد.در نتیجه به صورت باورنکردنی اخبار توریستی از این جزیره،جزیره هرمز و جزایر جنوبی کشور در صداوسیما و تورهای گردشگری کشور به راه افتاد.
این چنین شد که همه توجه ها به جزایر دیگر به جز جزیره کیش معطوف شد.در چنین شرایطی قیمت مسکن به صورت باورنکردنی در کیش افت کرد و خرید و فروش در این جزیره در وضعیت رکود قرار گرفت.
نکته مهم این بود که اغلب کسانی که در جزیره کیش سرمایه گذاری کرده بودند در اتفاقی غیر منتظره ورشکست شدند و اغلب پروژه ها ساخت و ساز به جز دو پروژه کرانه و دهکده ساحلی لغو شدند.همچنین از پرداخت وام ساخت وساز در جزیره کیش امتناع شد.
بالاخره در سال۱۳۹۲ مساحت این مخزن عظیم نفتی توسط متخصصان چینی مشخص شد و به همین دلیل در دولت حسن روحانی،علی اصغر مونسان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در اولین روزهای ریاست  خود جزیره کیش را یک جزیره نفتی معرفی کردند.


سخنان مونسان درباره تحولات بزرگ نفت و گاز در کیش
علی اصغرمونسان مدیر عامل وقت سازمان منطقه آزاد کیش در دولت روحانی در این زمینه گفت: جزیره کیش دیگر منطقه توریستی نیست و بلکه یک منطقه نفتی مانند عسلویه است.
وی تصریح کرد: جزیره کیش آماده تبدیل شدن به مرکز بین المللی تجارت نفت و گاز است. منطقه آزاد کیش علاوه بر قابلیت‌های قابل توجهی که در زمینه جذب گردشگر و فعالیت‌های تجاری و صنعتی دارد امتیازهای منحصر بفردی نیز در زمینه توسعه فعالیت‌های نفت و گاز دارد.


مونسان ضمن اشاره به اکتشافات منابع مهم نفت و گاز در محدوده کیش،گفت: آماده‌سازی کیش برای تبدیل شدن به مرکز بین‌المللی تجارت نفت و گاز، از مهمترین رویدادهای اقتصادی این منطقه محسوب می‌شود.با توجه به وجود منابع غنی گاز و اینکه هرگونه توسعه در بخش نفت و گاز گام مهمی در رونق همه جانبه کیش است . برنامه‌ریزی در این زمینه، جایگاه ویژه‌ای در اهداف سازمان منطقه آزاد کیش خواهد داشت .از این رو در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود و با تقویت زیرساختها در بخش امکانات بندری و اسکله در زمینه انرژی به توسعه پایدار برسیم.
مونسان خاطر نشان ساخت: کیش با توجه به موقعیت جفرافیایی مناسب وبرخوردار از تسهیلات مناطق آزاد، آماده پذیرش و میزبانی از شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در توسعه انرژی چه در حوزه نفت و گاز و چه انرژی‌های پاک می‌باشد.



قرارداد ایران و چین درباره مخزن نفتی جزیره کیش
براساس قرارداد۲۵ ساله ایران و چین مخزن عظیم نفتی مستقر در کیش در اختیار چینی ها قرار گرفته است. به همین دلیل نیز کارکنان چینی هیچ گاه به اهواز یا عسلویه نرفتند و بلکه همگی به سمت کیش رفتند.
اولین کسی که از این قرارداد و مفاد آن اطلاع داشت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق کشور بود.همه تعاملات برای این پروژه در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد صورت گرفت و به همین دلیل نیز پس از عقد قرارداد۲۵ ساله بین ایران و چین در دولت حسن روحانی وی دست به افشاگری درباره جزیره کیش و این قرارداد زد و نسبت به آن انتقاد کرد.
آیا جزیره کیش،عسلویه دیگر است؟
با توجه به اتفاقاتی که در این زمینه رخ داده امروز ما با این سوال مواجه هستیم که آیا جزیره کیش از نظر ذخایر نفتی و گازی عسلویه دیگری است و می تواند به عنوان یک منطقه نفتی به شمار رود؟ در صورتی که پاسخ به این سوال مثبت باشد این شائبه وجود دارد که چرا به صورت شفاف و صریح در این زمینه اطلاع رسانی نشده و افکار عمومی جامعه نسبت به آن بی اطلاع و یا کم اطلاع هستند.در صورتی که پاسخ به این سوال منفی است همچنان این سوال وجود دارد که شایعاتی که درباره حضور چینی ها در این جزیره وجود دارد به چه دلیل است و چرا در این زمینه شفاف سازی نمی شود. امید آنکه مسئولان هر چه زودتر در این زمینه شفاف سازی کنند و افکار عمومی را در جریان جزئیات اتفاقاتی که در جزیره کیش رخ داده قرار بدهند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (113) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه