امروز: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

مشارکت معاونت محیط زیست وزارت نفت در طرح زیست محیطی و مسولیت های اجتماعی جزیره کیش

مشارکت معاونت محیط زیست وزارت نفت در طرح زیست محیطی و مسولیت های اجتماعی جزیره کیش

مشارکت معاونت محیط زیست وزارت نفت در طرح زیست محیطی و مسولیت های اجتماعی جزیره کیش

دکتر عباس رزمی معاون HSE (بهداشت ایمنی و محیط زیست) و مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه بازدید از موقعیت ها حفاظت شده محیط زیست آسیب دیده توسط شرکتهای نفتی در جزیره کیش برای هزینه و مشارکت در طرحهای زیست محیطی و مسئولیت های اجتماعی اعلام آمادگی کرد

 

به گزارش خبرنگار دولت خانه کیش ، دکتر عباس رزمی به همراه مهندس فخارزاده رییس سایت پروژه نفت و گاز کیش مهندس احسنی رییس HSE طرح های نفت و گاز پارس رییس پدافند غیر عامل شرکت ملی نفت از وضعیت و فعالیت شرکت‌های نفتی و گازی کیش با محوریت رعایت پروتکل های زیست محیطی در جزیره کیش ضمن بازدید از مکانهای حفاظت شده محیط زیست و آسیب دیده بر اثر آن آلودگی های نفتی در نشست هم اندیشی و بررسی راهکارهای عملی با حضور معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش جهت برطرف کردن مشکلات و کنترل و جلوگیری از خسارت زیست محیطی بیش از پیش شرکت کردند.

پس از بازدید یک روزه این گروه مدیریتی وزارت نفت که با حضور معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش مهندس سعید پورزادی و خانم محمدی مدیریت اداره محیط زیست کیش صورت گرفت مشکلات ایجاد شده زیست محیطی بر اثر فعالیت شرکت‌های نفتی در جزیره مورد بحث بررسی قرار گرفت و بر نظارت جدی و رعایت اصول و مبانی زیست محیطی شرکت های نفتی در جزیره تاکید و انعقاد تفاهم نامه همکاری و مشارکت معاونت محیط زیست وزارت نفت در طرح های زیست محیطی و پژوهش های بوم شناسی و قبول مسئولیت های اجتماعی آن معاونت در جهت جلوگیری از خسارت احتمالی و موجود بر دریا و سواحل کیش و خلیج فارس از جانب فعالیین حوزه های نفتی در جزیره کیش نهایی شد.

در ابتدای جلسه مریم محمدی رییس اداره محیط زیست ضمن خوشامدگویی به معاون و مدیران حوزه محیط زیست وزارت نفت گفت
پیرو جلسه مفصلی که در خدمت آقای دکتر رزمی و همراهانشان بودیم در خصوص مسائل محیط زیست کیش و مشکلاتی که در سال‌های گذشته به واسطه حضور شرکت‌های مختلف نفتی در کیش پیش آمده و اتفاقاتی ناگواری که بر محیط زیست کیش از جمله حوضچه برداشت خط لوله انتقال گاز و مشکلاتی ایجاد کرده بحث و تبادله نظر شد.
محمدی افزود آقای دکتر رزمی قبل زحمت کرده و از همه پروژه ها بازدید کردند و مقرر شد در قرارداد جدید برای تمام  مسائل موجود و عنوان شده جبران خسارتش دیده شود محمدی افزود اتفاق خوب دیگری که افتاده با نظر دکتر رزمی و مساعدتشان خط لوله جدیدی که قرار است برای انتقال گاز از کیش کشیده شود دیگر به آن روش قبلی که مسائل و مشکلات متعدد برایمان ایجاد کرد و در ساحل اتفاق افتد دیگر تکرار نشود و هزینه صورت گرفته به روش HDD را تایید گردد که دیگر  هیچ مشکلی ما در خط ساحل نداشته باشیم.

رییس اداره محیط زیست کیش عنوان کرد این یک اتفاق خیلی خوبی است که بخش اعظم ساحل ما که الان در تالاب سواحل کشور ثبت شده به واسطه این تصمیم حفظ می‌شود.
محمدی افزود تصمیم مهم دیگر اینکه قرار شد. فِلِر سوخت گاز در کیش نباشد، یعنی آب گاز این‌جا جدا نشود که مجبور شوند فلر بگذارند که آن هم خودش خیلی کمک می‌کند که شرایط و ضوابط گردشگری کیش به شکل گذشته حفظ شود.

محمدی گفت درخصوص جبران خسارت های وارده قرار شد گزارشی کامل از  ارزیابی  محیط زیست کیش بابت  خط لوله جدید تهیه و ارائه شود، در آن قرارداد تمام موارد کامل دیده شود که جبران خسارت به صورت تجمیعی، هم برای پروژه گذشته و هم برای پروژه جدید تامین شود.
محمدی در ادامه جلسه گزارشی از حضور تیم کارشناسی محیط زیست وزارت نفت داد و گفت به اتفاق تیم کارشناسی وزارت نفت از مرکز بوم‌شناسی پارک آهوان را بازدید کردیم و قرار شد در این زمینه‌های پژوهشی کمک های خوبی بعمل آورند و مقداری از بودجه‌های راه‌اندازی این دو تا مجموعه تامین نمایند.

وی گفت معاون محیط زیست وزارت نفت از ماکت پیوند مرجان را دید کرده و قرار شد به همراه تیم غواصی از نزدیک تکثیر و کاشت مرجان ها را ملاحظه و در توصیه این حوزه مهم به ما کمک کنند.
محمدی افزود یک تعداد لوله‌هایی در حفاری ها بعنوان ضایعات باقی مانده اند برای ایجاد زیستگاه های مصنوعی مورد نیاز ما می‌باشد که خوشبختانه دکتر رزمی دستور  زحمت دادند و قرار شد بخشی دیگری از ضایعات که در بندر آفتاب است آن‌ها را هم به ما تحویل دهند که برای زیستگاه مصنوعی استفاده کنیم و اگر همه این اتفاقات کنار هم بیفتد، ان‌شاءالله برای محیط زیست کیش هم اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.
در ادامه جلسه محمدی گفت به همراه هیت کارشناسی وزارت نفت از چاه برداشت آب نیروگاه جنوب بازدید کردیم و توضیح دادیم این چاهی است که در مقیاس بالا از آن آب زیر زمینی برداشت می‌کند که خسارت سنگینی بر لایه های زیر زمین وارد کرده متاسفانه نه لوله‌ ها و نه خط ساحلی تغییر کرده در همین راستا قرار شد اصلاحاتی در این منطقه انجام شود

در حاشیه نشست هماهنگی و بررسی الزامات قانونی رعایت استاندارد و اصول زیست محیطی دریا و سواحل کیش دکتر عباس رزمی معاونت بهداشت و ایمنی و محیط زیست وزارت نفت گفت را در ارتباط با بحث‌ مطرح شده مشکلاتی در جزیره کیش داریم دهک‌های نفتی که فکر می‌کنم دو، سه  اتفاق را ما در سال‌های گذشته تجربه کردیم بسیار مهم و خطیر بود.

وی افزود بطور مثلا ما یک لکه نفتی بزرگی را دو، سه سال پیش در سطح دریا و نزدیک کیش مشاهده کرده و گزارش داشتیم آنطوری که من گزارش‌های خانم محمدی متوجه شدم و برای  ما ارسال و تذکر داده شد وجود لکه نفتی که حتی از جزیره کیش بزرگتر بود.!
وی ادامه داد گفت وجود اینگونه موارد خطیر و از این قبیل مشکلات موجود و احتمالی که ما دیده و شنید و دریافت کردیم و موضوعاتی مهم بود که ما را بر آن داشت بحث‌هایش هم همه در اثر این نشت و این بحث زیست محیطی دریا و سواحل کیش را جدی و عملیاتی پیگیری نمایم .

مریم محمدی مدیر اداره محیط زیست کیش گفت مشکلاتی که در حوزه‌های نفتی، از منطقه عسلویه گرفته تا منطقه جغرافیایی که در بحث خط CV حول محور جزیره کیش وجود دارد و شرایط ویژه دیگر جزیره کیش به‌ دلیل بستر مرجانی‌ بودنش و بافت مرجانی‌ دریا آسیب‌های جدی و زیادی را بخود دیده نشت نفت در دریا و گلبول‌هایی که ایجاد می‌کند در سواحل ما کاملا نمایان است و این مشکلات را متاسفانه ایجاد کرده بود.

وی افزود چندین جلسه با حضور مسئولان سازمان بنادر در شورای محیط زیست تشکیل داده ایم و مواردی را بررسی کردیم و یک اتفاق خوبی بین سازمان بنادر و مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش افتاد .
مریم محمدی گفت ما از مسئولان محترم شرکت نفت بخصوص از مجموعه HSC جهت حضور در جلسات شورای محیط زیست دعوت داشته و تقاضای حضور داشته باشیم که بلاخره امروز خدمت عزیزان هستیم و این اتفاق مهم را به فال نیک میگیرم

رییس محیط زیست کیش گفت ما یک تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بنادر و دریانوردی تنظیم کردیم و قرار شد مسئولین سازمان بنادر  بابت تهیه و استقرار یکسری تجهیزاتی اقدام و سرمایه‌گذاری کنند که خوشبختانه تجهیزات مورد نیاز را خریداری کرده و در حال انتقال آنها هستند وی میزان سرمایه گذاری سازمان بنادر در این تفاهم نامه را حدود ۱۵ میلیارد تومان عنوان کردم گفت حوزه ما امکانات و فضا و جا در بنادرمان را به آن‌ها محیا کرده و در اختیار گذاشته و نهایت همکاری در این بخش را جهت تعامل بیشتر و بهتر صورت داده ایم
مریم محمدی در ادامه صحبتها افزود در جزیره خطوط گازکشی که انجام شد اتفاقات و مشکلاتی در بحث پروژه‌های عمرانی و بحث شرکت نفت و گاز پارس ایجاد نمود چند جلسه با آقای محرابی برگزار کردیم و توضیح دادیم  که آن بخشی که در حال برداشت آب هستند خسارت‌هایی را برای محیط ایجاد کرده و ما هم هیچ وقت دنبال اقدام قضایی نبوده ایم و نهایت تعامل را جهت حل مشکلات داشته ایم  و خواهش کردیم که بیایند و مشکل این را برای همیشه حل کنند وی گفت در این زمینه صورتجلسه هم تنظیم کرده و حتی مجموعه قرارگاه را هم بجهت اینکه‌ آنها پیمانکار ما هستند و آمادگی دارند که همکاری کنند بر عهده آنها گذاشته . متاسفانه  تا به امروز همکاری عملیاتی و اجرایی در این رابطه از جانب شرکت نفت پارس اتفاق نیفتاده است.

مریم محمدی افزود  جزیره کیش حساسیت‌های زیست‌محیطی خیلی بالایی دارد از یک طرف هم خود صدا و سیما خود خبرنگاران و حتی مردمی که در این‌جا دارند زندگی می‌کنند، همواره بحق معترض این‌ نابسامانی های ایجاد شده توسط شرکتهای نفتی در جزیره هستند و نوک پیکان اعتراضشان به سمت سازمان است که چرا سازمان با این قضیه به صورت قانونی و قضایی و هم به صورت فنی  برخورد نمی‌کند.

وی افزود حتی خبرنگاران ملی و محلی و صدا و سیما چندین خبر تهیه کرد و فیلمبرداری کردند و ما رفتیم و از آن‌ها را خواهش کردیم که پخش نکند تا این موارد را خودمان پیگیری و قضیه را جمع کنیم و نهایتا گزارش حل بحران را خدمت رسانه ها اعلام داریم.

محمدی گفت متاسفانه در عین ناباوری تا به امروز این اتفاق نیفتاده در جلسات مختلف ما اعلام کردیم در بحث افتتاح گاز نیروگاه‌های کیش هم آن قضیه را اعلام کردم که شرکت نفت بیاید و مجموعه پیمانکاران تابعه‌اش، هلدینگ‌هایی که دارند، واقعا روی بحث جزیره کیش و بحث حساسیت‌های زیست محیطی که در جزیره کیش هست، با یک حساسیت‌های خاصی نگاه کرده با یک شرایط ویژه و خاصی به کیش نگاه کنند که باز این اتفاق نیفتاده.!؟

محمدی گفت دادستان محترم  کیش بطور مدام از بنده موضوعات زیست محیطی شرکتهای نفتی را پیگیر هستند و می‌گوید شما چیکار میکنید که بحث ها و مشکلات زیستی محیطی شرکتهای نفتی جمع نمیشود.

وی ادامه داد و گفت در ارتباط با خسارت‌های زیست محیطی که برای جزیره ایجاد شده فکر می‌کنم پیمانکارانی هم که شرکت نفت و گاز پارس یا هلدینگ‌های تابعه‌اش گرفته‌‌اند تعهدات لازم در ارتباط با مباحث زیست محیطی وجود نداشته چون اگر پیمانکار متعهد می بود باید رفع خسارت می‌کرده و شرایطی را به حالت مناسب و به حالت اولیه بر می‌گرداندند متاسفانه تا بدین ساعت ابن اتفاق نیفتاده است.
مریم محمدی توضیح داد ما امروز دو موضوع پیش روی داریم؛ یکی بحث این لکه‌های نفتی است که سازمان بنادر آمده وسط و مدیر کل استان هم قول همکاری جهت جمع آوری داده و البته در این مدت  تجهیزاتشان را آورده‌اند. مقابله با لکه‌های نفتی از  نشتی‌هایی که در خلیج فارس وجود دارد و حدود منطقه دریایی کیش از طریق خط لوله و هم از طریق نفتکش‌ها آلوده کرده .
بحث دوم ما در حوزه محیط زیست سواحل  آن چیزی که در خشکی اتفاق می‌افتد، خط لوله‌ها و آن اینتک‌هایی که محل برداشت آب است که این‌ها موارد باید به شرایطش و حالت اولیه خود برگردد

دکتر رزمی معاون محیط زیست وزیر نفت در ادامه جلسه گفت از موقعیت‌هایی که خانم محمدی فرمودند بازدید کردیم خوشبختانه نگاه ما زیست‌محیطی است خود متولی زیست‌محیطی در دریا و ساحل هستیم، یعنی هم برای منافع شرکت های نفتی و هم برای منافع محیط زیست کشورمان تلاش میکنیم.

وی افزود اگر کیش یک نقطه باشد بنده ۱۶۹ نقطه دیگر از کشور را تحت اختیار و نظارت زیست محیطی دارم در شمال و جنوب و شرق و غرب که تازه این‌جا بهترین جایش است. وی گفت بنده از مکانهای برایتان بگویم که در یک آن ۷۸۰ فلر روشن دارد.
یعنی با این وضعیت سخت و پیچیده روبرو هستیم.

وی برای متولیان حوزه محیط زیست کیش توضیح داد و گفت این‌جا باید تمهیداتی به خرج دهیم که به سمت کاهش فلرینگ یا اصلا به سمت حذف فلرینگ برویم
وی در مورد لکه‌های نفتی گفت باید سابقه لکه نفتی را بررسی کنیم از جمله ثلث تولید لکه های نفتی، وی افزود برای جزیره زیبای کیش که شما الان این مسئولیت را برعهده دارید در بحث‌های زیربنایی و عمرانی و زیست‌محیطی‌ فعالیت میکنید در جریان باشید که روزانه بیش از ۱۱۰۰ سوپر تانکر در خلیج فارس تردد میکنند و متاسفانه مشکلاتی برای محیط زیست دریا ایجاد میکنند.

معاونت محیط زیست وزارت نفت افزود ما در خلیج فارس طرح های تحقیقاتی و پژوهشی بیشماری در جهت کم کردن معضلات زیست محیط داریم با دکتر پسنده در سازمان که مسئولیت وزارت را برعهده دارند الی معاونان مدیر کل ایمنی و محیط زیست ایشان همواره دوره هم جلسات پی در پی داریم و نگاه این است زمانی که یک لکه نفتی دیده می‌شود دو تا سُرس یا دلیل بیشتر ندارد؛ یا خروجی تنگ واشینگ‌هایی است که قابل کنترل نیست متوالی‌اش مشخص نیست که آیا سازمان بنادر و دریانوردی است یا سرس‌های‌ هایپینگ و دوم چاه‌های نفتی که در جای جای خلیج فارس فعالیت دارند.
وی افزود در تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس که یک شاخه آن ما هستیم همواره در حال تحقیق و بحث برای ساماندهی وضعیت خطیر لکه های نفتی در خلیج فارس هستیم وی در ادامه گفت وظیفه NIOC که بیشتر بحث هیدروکربن را در دست دارد این است که اگر در هر حوادثی یک شرایط اضطراری به وجود بیاید ورود کرده و با آن حوادث مقابله کند وی اشاره کرد که سازمان بنادر و دریانوردی ذاتاٌ متولی دریاست و باید بروند و در راه مشکلات پیش روی زیست محیطی هزینه کنند، چون دارد از ما پول می‌گیرد.

وی افزود ما از سال ۴۲ در مناطق نفتی آلی و خشکی فلرینگ داریم در خوزستان که واقعا خلق ثروت را داشته تیم میعانات نفتی و گازی را دود هوا می‌کنیم وی گفت من که متولی زیست‌محیطی هستم از گفتن چنین مواردی گریه‌ام می‌گیرد موقعی که می‌آیم در استان بوشهر و خوزستان چنین وضعیتی را میبینیم این برای ما زشت و بدور از قائده است که ژاپنی‌ها را آوردیم آن‌جا گریه‌شان گرفته بود، می‌گفتند همین ۱۰ تا فلر را به ما بدهید ما سوخت توکیو را فراهم میکنیم.

دکتر رزمی در پایان گفت بنده بعنوان بالاترین مقام و متولی حوزه زیست‌محیطی HOS و پدافندی وزارت نفت هر جایی نیاز به کمک باشد دوستان ما کمک خواهند کرد در سایر حوزه های زیست‌محیطی و خدمت شما مسئولین جزیره کیش هستیم.

وی ادامه داد و گفت بحث آب برداشتی برای نیروگاه را بازدید کردیم و جلسات محکمی با مسئولان آن چاه که برداشت دارند و را برای آب‌شیرین‌کن استفاده میکنند به انجام رسانید. وی گفت قرار بر این شد که کلا آن‌چا را حذف کنند و استخری کوچک سیمانی بتنی درست کرده و چند متر هم پایین‌تر از سطح موجود کار کنند و آب را مستقیم از آن‌جا بکشند در مورد فرسایش خاک هم دیروز به خانم محمدی قول دادیم و گفتیم هرطور شما صلاح می‌دانید، آن‌جا زیباسازی شود هر طور صلاح می‌دانید بگویید اصلاح کنند ۲۰ الی ۲۰۰ تا درخت بکارید اصلا آن‌جا را یک پارک کنید هزینه را ما پرداخت میکنیم

مهندس پورزادی معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه جلسه گفت متاسفانه تاب‌آوری جزیره در این بخش‌هایی که ما نگاه می‌کنیم به شدت با آسیب مواجه کرده حالا هم اتفاقاتی که خود ما ندانسته انجام دادیم که خود جای بحث جداگانه دارد از نوع شهرسازی که داشتیم الی نوع ساخت و سازهایی که انجام شده نوع گودبرداری‌ها و نوع آلودگی‌های آب‌های سطحی که در جزیره کیش ما ایجاد شده یعنی خاک به مرور زمان به سمت شور شدن رفته و تمام مسائلی که وجود دارد.
وی افزود ما با ظرفیت یک سرزمینی که محدودیت و حساسیت خاصی دارد مواجه هستیم مرجان‌هایی که آمارش را داریم که بخشی از آن واقعا نابود شده و در دوره‌های زمانی مختلف از بین رفته است. ما یکسری اقداماتی را در قالب برنامه بودجه‌ای انجام داده ایمسرمایه‌گذاری که خود سازمان در جهت حفظ خاک و محیط زیست می‌کند،.
پورزادی افزود انتظارمان از مجموعه‌های وزارتخانه‌ ای و دیگر مثل مجموعه فعال نفتی سازمان بنادر و سازمان‌های دیگری که از ظرفیت‌های زیست‌محیطی جزیره استفاده کرده و پروژه اجرا می‌کنند همراهی و کمک و اعمال است .
وی گفت همین خط انتقال گازی که الان در جزیره است نزدیک به ۱۴-۱۳ سال اجرای آن ادامه یافت در حالی که این پروژه باید دو یا سه ساله تمام می‌شد، ولی ۱۴ سال طول کشیده است و چه مشکلاتی برای محیط زیست کیش بر جای گذاشت. وی افزود همین الان یکسری خط لوله است که کانال‌هایش کنده شده، لوله‌هایش بیرون است و باز است. الان می‌خواهیم این‌ها را چیکار کنیم؟
وی عنوان کرد کانال لوله های که از آب‌های جزیره رد شده در گودال‌هایی که کشنده شده افتادت این آسیب‌هایی است که دارد به حیات وحش جزیره خسارت وارد می‌کند، خود مردم دارند می‌افتند در این‌جاها و آسیب می‌بینند و از طرفی اعتراضات مردمی را در این‌جا داریم. بازبودن این کانال‌ها و حفاری‌هایی که انجام شده و لوله‌هایی که ۱۲-۱۰ سال است روی زمین است، هم از لحاظ فضای بصری و آلودگی بصری که ایجاد کرده، هم این‌که جزیره کیش یک جزیره گردشگری است، یعنی ما داریم این همه سرمایه‌گذاری می‌کنیم، پروژه اجرا می‌کنیم، حجم سرمایه‌گذاری‌هایی که انتخاب می‌کنیم، می‌خواهیم در یک دوره خاص مردم بیایند این‌جا و بتوانیم آن اقتصاد گردشگری جزیره در این گردش اتفاق بیفتد.
پورزادی در ادامه افزود ما چنین مباحث را در کیش داریم و نکات بسیار خوبی را جنابعالی اشاره کردید. ما انتظار داریم این موارد را جنابعالی که متولی هستید، واقعا از جانب مجموعه‌های نفت و مجموعه‌های بالادستی پیگیری و به مجموعه‌های پایین دستی‌شان که منشا لکه نفتی هستند ابلاغ کنید.
وی گفت شرکتهای نفتی می‌آید و به تمام سواحل ما آسیب می‌زند، به تمام ساحلی که گردشگر محور است و متاسفانه در جزیره کیش فضایی ایجاد می‌کنند که مخاطرات عمومی و حتی سلامت مردم را در پی دارد مخصوصا در این چند سال اخیر شدتش زیادتر شده است.

پورزادی گفت آسیبی که آلودگی های نفتی به مرجان می‌زند در کنار خودش، بافت مرجانی را رو به نابودی می‌برد بنابر این از شما کمک می‌خواهیم از مجموعه‌هایی مثل شما، سازمان بنادر، فرقی نمی‌کند و همچنین این گلایه را از مجموعه سازمان بنادر در جلسه قبلی داشتیم. ما با مدیر کل استان دو، سه تا جلسه داشتیم و تمامی این موارد را به آن‌ها منعکس کردیم و دوستان هم قول دادند و بعد از سال‌ها شروع کردند به آمدن این کمک را هم شرکت نفت به ما بکند هم کمک‌های فنی، هم کمک‌های علمی، به نوعی شناسایی منشأ آلودگی های نفتی حال چه می‌تواند این منشأ و لکه های نفتی از طرف کشتی‌های عبوری باشد و یا چاه ها و سکوها ویا ممکن است از طریق خط‌های لوله‌های انتقال برای خود نفت باشد..
معاون عمرانی سازمان گفت، این منشأها درست برای ما شناسایی شود، یک برنامه‌ای وجود داشته باشد و ما هم از طریق سازمان بخواهیم بودجه بگذارد یعنی یک اقدام مشترک چندجانبه چون واقعا جزیره دارد از این قضیه آسیب می‌بیند، ما یک آسیب جدی را بابت معضلات زیست محیطی پیش روی داریم .

وی افزود ما یک شورایی تشکیل دادیم در قالب یکی از کمیته‌های فرعی شورای محیط زیست خود سازمان که بحث همین شورای لکه‌های نفتی است اقدام مشترکی است که سازمان‌های که دخیل هستند و سازمان منطقه آزاد کیش بیاییم واقعا همفکری کنیم و نگذاریم این روند آسیب جزیره به همین شکل ویش برود و روزی برسد که فاجعه ببار آمده.

محمدی رییس اداره محیط زیست کیش در تایید صحبت‌های مهندس پور زادی گفت شورایی که تشکیل دادید به‌عنوان کارگروه مقابله با آلودگی‌های نفتی که دبیرش هم مشخص شد که نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در کیش هستند. بنابر این نیاز است و یک نفر از سمت شرکت ملی نفت در این کمیته حضور داشته باشد و روند تصمیمات را پیگیری و اقدام را تسریع کنند و بسیار فرصت خوبی است جهت تعاملات بعدی در جهت رصد و پیگیری و مقابله با آلودگی های نفتی

محمدی افزود جلسه شوراهای محیط زیست ما سه ماه یک بار برگزار میشود و این یکی از کارگروه‌هایش است که بحث‌های مختلفی ما در شورای محیط زیست داریم.
وی گفت این کمیته کارگروه این کمیته فرعی را تازه تشکیل دادیم، یک جلسه تشکیل شده، در آن جلسه چند مصوبه داشتیم، مصوباتش هم فکر کنم اقدام شده، یعنی دو سه تا مصوبه اصلی بود که برای خود بنادر بود، یک مصوبه برای شیلات بود و دو تا مصوبه هم برای خودمان بود که به هر حال اقداماتش انجام شده است. و درخواست میشود شما هم یک نماینده در این حوزه متخصص باشد معرفی بفرمایید.

محمدی افزود ما یک طرحی داریم که واقعا جزیره کیش را به‌عنوان شهر اکولوژی یا جزیره اکولوژی معرفی کنیم. الان هم بچه‌ها دارند کار می‌کنند. کیش به‌عنوان راهسر سایت دارد معرفی می‌شود.

پورزادی در ادامه جلسه گفت ما یک نگاه و یک هدف در جزیره داریم ، هدفمان واقعا حفاظت از این سرزمین است و توسعه پایدار و اتفاقی که باید این‌جا بیفتد. ما در جزیره کیش یک رویکرد جدیدی را ایجاد کردیم که بشود جزیره شهر پایدار و شهر اکولوژی در بحث کلیماتور جزو ۲۰۰ شهر جهان معرفی شده ایم، وی افزود یکسری الزامات زیست‌محیطی هم در جزیره ما تا جایی که توانستیم، انجام دادیم و یک بخشی دیگر از توان سازمان ما خارج است، مثل همین لکه‌های نفتی، مثل خیلی از مسائل دیگر، مثلا بحث EIA درست اجرا نمی‌شود.! پیوست زیست محیطی در خیلی از پروژه‌هایی که ما داریم، انجام نشده کیش الان شش تا شهرک کارگاهی دارد و اصلا قرار نبوده کیش بشود شهرک صنعتی وی ادامه داد و گفت شما نگاه کنید در یک ذره جا شش تا شهرک صنعتی و کارگاهی داریم و در هر شهرک کارگاهی هم بروی هیچ اتفاق خاص صنعتی هم نمی‌افتد.

معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش افزود با مدیر کل مجموعه بنادر استان با معاونین سازمان بنادر جلساتی داشتیم در خواست کردیم که در کنارمان باشند و به وظایف خود عمل کنند جلو بروند و ما هم داریم کمک می‌کنیم.
شرکت نفت و مجموعه نفت که جنابعالی در بخش زیست محیطی آن و بالاترین سمت را دارید و خوشبختانه نگاه علمی دارید و امروز هم از آن‌ بهره مند شدیم می‌خواهیم که واقعا مجموعه نفت مجموعه سازمان و شرکتهای تابعه نفتی به اضافه سازمان بنادر یک اقدام مشترکی برای حفظ محیط زیست کیش داشته باشیم
پورزادی در پایان گفت سازمان بنادر با مجموعه مرکز بوم‌شناسی ما و مجموعه جنابعالی ظرف مدت یک ماه آینده برنامه یک‌روزه آموزشی با یک رویکرد مقابله با معضلات لکه های نفتی و زیست محیطی دریا و سواحل را به میزبانی ما در جزیره کیش داشته باشیم و سرفصل‌هایش دوره آموزشی را تعیین کنیم مدیرانی که در سازمان مرتبط هستند برای حضور در جلسه حتما الزام پیدا کنند از سازمان بنادر و از مجموعه نفت هم به همین شکل و حضور داشته باشند. از مسئولان نیروگاه‌های تولید برق ما در جزیره دعوت شود و دلیلی ندارد آن‌ها نباشند، آن‌ها دارند یک تولیدی را انجام می‌دهند باید آگاه باشند نسبت به بحث‌ های زیست محیطی و مشکلاتی که بر خاک و آب وارد میشود.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (113) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه