امروز: ۹ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

رویداد رادمان سکوهایی برای حل مسائل اجتماعی

آموزشی , اجتماعی , جشنواره , دانشگاهی , علمی , فرهنگی , فناوری , گردشگری , مناطق آزاد تاریخ انتشار: 01/12/20 بدون نظر   513 بازدید

اندازه فونت    
رویداد رادمان سکوهایی برای حل مسائل اجتماعی

رویداد رادمان سکوهایی برای حل مسائل اجتماعی

 رویداد بین المللی رادمان با هدف راهکارآفرینی در مسائل اجتماعی نوین پس از ۲ سال تلاش درحالی به ایستگاه پایانی خود رسید که سه پلتفرم یا سکوی “دُنک، پلکان و مان” به عنوان نوآوری هایی برای برون از مشکلات این حوزه، برنده رقابت‌های این رویداد شدند.

به گزارش خبرنگار دولتخانه کیش ، رویداد بین المللی رادمان ۲ سال پیش با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه علامه طباطبایی کلید خورد تا بتواند با جذب ایده های نوآورانه نخبگان و متخصصان در راستای حل مسائل و چالش های اجتماعی گام بردارد.

کمک به خلق فرصت های شغلی جدید با رویکرد نوآوری اجتماعی، توسعه فرصت های شغلی بخش خانگی با رویکرد نوآوری اجتماعی، تبیین و ترویج گفتمان نوآری اجتماعی در بین دانشجویان و پژوهشگران کشور، تبیین و ترویج گفتمان نوآوری اجتماعی در حوزه صنعت و راه‌اندازی و تقویت نواحی نوآوری اجتماعی در مناطق پرظرفیت کشور از جمله اهداف این رویداد بود.

مشارکت ۲۱ استان کشور

در نهایت پس از پایان مهلت فراخوان این رویداد ۲۲۰ اثر از ۲۱ استان کشور به این رویداد ارسال شده بود که به گفته مشاور امور زنان و خانواده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر علمی این رویداد، با توجه به همکاری رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف جایزه بین المللی رادمان در دوره های آتی با هدف جلب مشارکت کشورهای هم فرهنگ برگزار می شود.

رادمان در ۶ محور اصلی و ویژه برگزار شد که بخش اصلی شامل حل مسائل اجتماعی از طریق فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، استفاده از ظرفیت‌های صنایع فرهنگی و خلاق در حل مسائل اجتماعی و بهره‌گیری از فرصت‌های اجتماعی در حل مسائل جامعه بود.

مهدیه محمدتقی زاده در آیین اختتامیه رویداد بین المللی رادمان یادآور شد: ۱۱۰ مورد از آثار ارسالی به دبیرخانه در مرحله اول گزینش و در نهایت ۲۵ مورد به مرحله داوری راه یافته و ۶ مورد نیز به عنوان برترین انتحاب شدند.

وی افزود: تهران، اصفهان و قم بیشترین تعداد آثار ارسالی را به خود اختصاص داده اند و عمده محورهایی که دبیرخانه آثار را دریافت کرده شامل تسهیل اجتماعی و فرهنگی، آموزش و توانمند سازی. زنان و خانواده، گردشگری، رسانه و فصای مجازی، علم و فناوری، بازی و سرگرمی، صنایع دستی، معلولان و سبک زندگی اسلامی است.

وی اضافه کرد: این رویداد در ۶ محور اصلی و ویژه برگزار شد که بخش اصلی شامل حل مسائل اجتماعی از طریق فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، استفاده از ظرفیت‌های صنایع فرهنگی و خلاق در حل مسائل اجتماعی و بهره‌گیری از فرصت‌های اجتماعی در حل مسائل جامعه بود.

به گفته دبیر علمی رویداد بین المللی رادمان، رشد و توسعه جزیره کیش با عنوان راهکارهای توسعه گردشگری تجربه‏‌گرا، راهکارهای فرهنگی جذب گردشگر و توانمندسازی و اشتغال ‏زایی بانوان بومی این جزیره نیز محورهای ویژه این رویداد بود.

سکوهای "دُنک، پلکان و مان" راهی نو برای حل مسائل اجتماعی

نهاد سازی در گسترش و توسعه اقتصاد فرهنگی اولویت دولت سیزدهم

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه این رویداد اظهار کرد: نوآوران و نواندیشان صنعت خلاق اگر فرهنگ را به عنوان بستر فعالیت های تولیدی و اقتصادی خود را بر می گزینند نباید از سختی ها و کمبودهای کنونی دلسرد شوند.

محمود اسلامی با بیان اینکه نباید از آموختن و کشف خلع ها، غفلت شود تا کالاهایی برای عرصه به بازارهای جهانی و سرشار کردن کالاهای سبد زندگی فرهنگی خانواده ها تولید کرد، افزود: با این رویه می توان از زیرساخت های فرهنگی دریچه ای تازه در اقتصاد کشور برای کاهش میزان وابستگی به اقتصاد مبتنی بر نفت ایجاد کرد.

وی افزود: نماد سازی خلاقیت به منظور ظهور بخش خصوصی توانمند، احیا و ایجاد تشکل های صنفی اولویتی در عرصه صنایع فرهنگی خلاق است و نوسازی ساختارهای سیاستی و قانونی نیز همپای آنها در به حداکثر رساندن سهم اشتغال صنایع فرهنگی و خلاق برای پیشبرد اهداف رشد و نواوری به صورت جدی دنبال می شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: تحقق این اولویت ها نیازمند اقدام چند جانبه سیاست گذاران و در همه سطوح محلی و ملی و کنشگران بخش خصوصی و مدنی بوده لازم است همه نقش خود را در این مهم ایفا کنند.

تعدد قوانین موجب نحیفی محصولات فرهنگی شده است

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم با رویکرد برنامه توسعه اقتصادی فرهنگ و هنر، گسترش سرمایه گذاری و مشارکت بخش غیر دولتی، تشکیل نهاد سازی مرتبط را در دستور کار قرار داده است

وی در خصوص رابطه دولت با فعالان فرهنگی و خلاق و بازار محصولات فرهنگی نیز گفت: این ارتباط باید قابلیت رفع و اصلاح داشته باشند تا از در هم تنیدگی دولت و نقش پررنگ آن در نهادهای اقتصاد فرهنگی که در شکل گیری بازار و چگونگی گردش مالی و تمامیت این اقتصاد اثر دارد جلوگیری شود.

اسلامی یادآور شد: هرگونه سرمایه گذاری در تولیدات فرهنگی می تواند در سهم فرهنگ در اقتصاد کشور را چند برابر کند و این درحالی است که حوزه سیاست گذاری و فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه تا کنون به صدور مجوز و نظارت بر محتوای تولید شده معطوف شده است.

وی تاکید کرد: قوانین پرشمار و محدودیت ها، افزایش انتشار و دستیابی همگانی به بازار محصولات فرهنگی را رنجور و نحیف کرده است که تدوین و بازخوانی سیاست های فرهنگی زمینه را برای تولید نشر محصولات و جذب مشتری و رونق بازار هموار می کند.

وزارت فرهنگ و ارشاد پشتیبان صنایع خلاق فرهنگی است

وی با اشاره به برنامه ریزی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از صنایع خلاق گفت: تدوین نظام راهبردی حقوق مالکیت فرهنگی و فکری برای توسعه ساز و کارهای حمایتی، دارایی های معنوی هنرمندان، بازاریابی، رشد شرکت های مستقل و تسهیل دسترسی به بازار، آموزش هنرمندان، توسعه صادرات با خدمات مالی، اعتباری، کاهش تعهدات ارزی و ایجاد فضای رقابتی از جمله این اقدامات است.

اسلامی افزود: این وزارتخانه در دولت سیزدهم با رویکرد برنامه توسعه اقتصادی فرهنگ و هنر، گسترش سرمایه گذاری و مشارکت بخش غیر دولتی، تشکیل نهاد سازی مرتبط را در دستور کار قرار داده است تا بتواند به عنوان یک پشتیبان نقش محوری خود را ایفا کند.

سکوهای "دُنک، پلکان و مان" راهی نو برای حل مسائل اجتماعی

توجه به تاثیرگذاری کارها ضرورت برون رفت از مشکلات است

امام جمعه کیش نیز در این آیین با بیان اینکه نگاه اسلام به انجام کارها، دیدگاهی علمی و متقن است و تاکید به اثر گذاری و کاربردی بودن آن دارد افزود: در انجام تمامی کارها باید به گونه ای تلاش شود که بتوانیم با آن گره‌ای از مشکلات جامعه باز کنیم.

حجت الاسلام بی نیاز یادآور شد: بیانیه گام دوم نیز بهترین راهکارها را برای برون رفت از مشکلات مختلف کشور ارائه کرده که تحقق آنها می تواند به دولت سازی ، جامعه سازی و ایجاد تمدن نوین اسلامی در عصر ظهور منجر شود.

وی افزود: معتقدم جزیره کیش می تواند با زیرساخت های خود برای تقویت خلاقیت نسل جوان کمک کند و در بحث بین المللی شدن این رویداد از ظرفیت های خود استفاده کند.

مشارکت مردمی و نوآوری، راهکارهای برون رفت از مشکلات اجتماعی است

مدیرکل حوزه دفتر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این آیین گفت: با توجه به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب پژوهش و نوآوری می تواند مسیر کشور در رفع مشکلات را هموار کند.

رضا شجیع افزود: در حوزه مشکلات اجتماعی نیز برای رفع آنها نیازمند مشارکت مردمی و نوآوری های اجتماعی هستیم چراکه به دلیل تغییر و تحول روزانه مشکلات نمی توان با راهکارهای قدیمی به جدال مسائل اجتماعی رفت.

وی اضافه کرد: نوآوری اجتماعی رویکردی است که از سوی شورای فرهنگ عمومی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن توجه خاصی شده و در جزیره کیش نیز به صورت ویژه در برنامه های مختلف از جمله نقشه جامع گردشگری با نگاه حل مسائل به آن تاکید شده است.

نتیجه ۲ سال تلاش

رویداد بین المللی رادمان (راهکار آفرینی در مسائل اجتماعی نوین) که به منظور شناسایی و جذب ایده های برتر از نقاط مختلف کشور در ۲ محور اصلی و ویژه برگزار شده بود در هر بخش سه برگزیده داشت که طرح “مان” از سوی هیات داوران به عنوان برگزیده اول محور اصلی انتخاب شد.

محمد تبرته فراهانی نماینده تیم طرح مان از قم در معرفی آن گفت: این نرم‌افزار مترجمی آنلاین و برخط ویژه ناشنوایان است تا بتواند به جامعه هدف ۵۰۰ هزار نفری خود در کشور خدمت ارایه کند.

وی با اشاره به اینکه همه مردم زبان اشاره بلد نیستند و در برقراری ارتباط با جامعه ناشنوایان کم توان هستند افزود: با استفاده از این نرم‌افزار مترجم به صورت برخط از گوشی فراخوانده می شود تا یک خدمت و یک اقدام به سهولت از ما به جامعه ناشنوایان منتقل شود.

تبرته فراهانی اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم کم توانی جامعه با استفاده از این نرم‌افزار موبایلی را با جذب حدود ۳۰۰ نفر توسعه دهیم نیازمند حدود ۴۰ میلیارد ریال اعتبار و ۵۰۰ متر مربع اراضی هستیم.

طرح “دُنَک” از شیراز نیز به عنوان برگزیده دوم بخش اصلی این رویداد انتخاب شد که الناز ایمانی نماینده این طرح اظهار کرد: دنک که به معنای دانه کوچک است از جایی شروع شده که بتواند به دغدغه های محیط زیستی فعالان این عرصه برای جبران خسارت های آتش‌سوزی جنگل ها پاسخ دهد.

وی افزود: دنک نرم‌افزار پرداخت آنلاین است به گونه ای که مردم می توانند با انجام هر تراکنش بدون پرداخت هزینه ای اضافه یک دانه در طبیعت کاشته شود تا خسارت های وارده به جنگل ها جبران شود.

ایمانی با بیان اینکه تا کنون توانسته ایم با این سیستم ۴۲۶ دانه درخت کاشته و بیشتر از ۵۷۶ روستایی از ان صاحب درآمد شوند اضافه کرد: برای آشنایی انسان های بیشتری با دنک و کاشت درختان بیشتر نیازمند پنج میلیارد ریال هستیم.

طرح “پلکان” از تهران هم سومین طرح برگزاری بخش اصلی بود که سجاد محمدی ثمر نماینده این طرح درباره معرفلی آن گفت: این طرح یک مجله کارآفرینی ویژه بانوان است تا بتواند برای جامعه هدف خود انگیزه ها و آموزش های مجازی و انلاین شروع کسب و کار را و امکان ارایه محصول، خدمات تولید محتروا و دیجتال مارکتینگ را ارایه کند.

وی افزود: تا کنون بیش از ۲ هزار بانوی دارای کسب و کار در این نرم‌افزار تعامل دارند و ارزش فعالیت آن به حدود ۱۰۰ میلیارد ریال رسیده و برای جذب ۲ هزار بانوی دیگر نیازمند ۲۰ تا ۳۰ میلیارد ریال اعتبار است.

بخش ویژه رویداد بین المللی رادمان نیز با محوریت راهکارهای توسعه گردشگری تجربه‏‌گرا در کیش، راهکارهای فرهنگی جذب گردشگر در این جزیره و توانمندسازی و اشتغال‌‏زایی بانوان بومی کیش برگزار شد که طرح اردوچوی ارایه شده از سوی جواد قائمی زاده، طرح “گنجینه عبدلله” ارایه شده از سوی شریف رضوی و “تورچین” اریاه شده از سوی علی رمضانی رتبه های برتر را کسب کرد.

این رویداد که با هدف جذب سرمایه گذاران مختلف برای ایده های برتر برگزار شده به مدت سه روز شاهد ارایه طرح های نواورانه برگزیده در جمع سرمایه گذاران و علاقه مندان این بخش بود و قرار است در کنار حمایت های سرمایه گذاران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هر طرح برگزیده یک میلیارد ریال تسهیلات ارایه کند

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه