امروز: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

تخته گاز بی گازی، روی روان کیشوندان!

تخته گاز بی گازی، روی روان کیشوندان!

تخته گاز بی گازی، روی روان کیشوندان!

 

 

«کمبود کپسول گاز» در کیش و مشقت کیشوندان در کشوری که دارای دومین ذخایر گاز دنیا است سریال دنباله دار مشکل تامین گاز مایع در جزیره ای که دومین میدان بزرگ گازی کشور را دارد!:

کیشوندان به عنوان ساکنان در جزیره ای که دارای دومین میدان بزرگ گازی و سرآمد مناطق آزاد کشور است، سالهاست برای تامین گاز منازلشان رنج می برند و حالا در اتفاقی جدید، با قطع سهمیه کپسول گاز سوپرمارکت ها در کیش، خانه هایشان “بی گاز مانده” است.
به گزارش خبرنگار دولتخانه کیش به نقل از پایگاه خبری مردم کیش، در حالی کمتر از سه ماه از انتشار خبری مبنی بر اینکه “میدان گازی کیش، دومین میدان بزرگ گازی کشور است” می‌گذرد، که کیشوندان روزهاست با بهانه‌ها و دلایلی که برخی ناشی از قوانین ضعیف و بی تدبیری است، بدون کپسول گاز سر می‌کنند یا برای تامین آن متحمل هزینه‌های گزاف و دردسرهای متعدد می‌شوند.
وزیر نفت چند ماه پیش در خصوص انعقاد قرارداد طرح توسعه میدان گازی کیش گفته بود: «توسعه میدان گازی کیش که ۱۴ حلقه چاه بر روی آن حفاری‌شده، تکمیل شده است و عملیات اجرایی خط لوله به طول ۲۱۰ کیلومتر از میدان کیش تا پالایشگاه‌های عسلویه در فازهای ۶ و ۷ و ۸ به مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار اجرایی می‌گردد.» اما اکنون مردمی که در دومین کشور دارنده ذخیره گاز جهان، در منطقه‌ی دارای دومین میدان گازی یعنی کیش زندگی می‌کنند؛ باید کپسول گاز منزل خود را با خواهش و تمنا، درخواست نمایند.
مردم جزیره کیش حدود دو سال پیش نیز، قربانی اجرای آزمایشی طرح تخصیص بنزین به هرکد ملی شده و مدتی کارت‌های بنزین آنها فاقد اعتبار شده بود و برخی هنوز نیز درگیر حواشی آن برای گرفتن کارت سوخت مجدد هستند‌.
جزیره کیش فاقد گازکشی شهری است. دوسال پیش همزمان با سراسر کشور و طرح پیشگیری از قاچاق سوخت؛ به کیشوندان که برای تامین گاز و مصارف روزانه خود وابسته به کپسول‌های گاز هستند، اعلام شد برای دریافت سهمیه گاز باید به سامانه‌ای متعلق به شرکت نفت مراجعه و ثبت‌نام کنند؛ گذشته از این‌که در جزیره کیش به هیچ‌عنوان امکان و حتی دلیلی برای قاچاق گاز وجود نداشته و ندارد، این طرح اجرایی نشد و نه‌ تنها شرکت‌های پخش گاز مایع، کپسول گاز را بدون نیاز به ارائه مدرکی از سوی کیشوندان، در منازل تحویل می‌دادند بلکه تا همین چند روز پیش کپسول‌های گاز در مغازه‌های کیش از جمله سوپرمارکت‌ها با نرخ آزاد و بی هیچ محدودیتی به مردم داده می‌شد؛ اما از چند روز پیش به ناگاه سهمیه‌ی سوپرمارکت‌ها لغو و کپسول‌های گاز آنان دیگر شارژ نشد، از طرفی نیز سیل هجوم تماس‌های مردمی به تلفن‌های شرکت‌های توزیع گاز موجب اشغال مداوم و غیرممکن شدن تماس و از دسترس خارج‌شدن معدود تلفن‌های این شرکت‌ها و درنهایت باعث هجوم مردم با وسیله‌های نقیله شخصی و حتی تاکسی به این شرکت‌ها شد که در نزدیکی منطقه پدافند هوایی کیش و با فاصله زیاد از شهر و به‌قولی بیرون از آن قرار دارد.
اما متولیان شرکت «کیش‌گاز» و شرکت دیگر توزیع‌کننده کپسول‌های گاز مایع برای دادن گاز به مردم معذوریت‌ها و محدودیت‌های دیگری هم دارند که موجب به‌هم‌ریختگی و عصبانیت مردم مراجعه‌کننده شده است.
ثبت‌نام در سامانه، از جمله الزامات تحویل کپسول است اما کافی نیست، چرا که اولا باید ثبت‌نام‌کننده سرپرست خانوار و با همین عنوان در سایت ثبت‌نام کرده باشد و این در حالی است که برخی مراجعه‌کنندگان از دوسال پیش و با اعلام‌های قبلی به اشتباه به عنوان “شخص حقیقی” ثبت‌نام کرده‌اند و اصلاح این اشکال هم تنها با مراجعه حضوری به شرکت نفت در گلدیس ممکن است و این یعنی بدون گاز ماندن برخی از مردم مراجعه‌کننده!
نکته دیگری که مشکلات بسیاری برای کیشوندان به وجود آورده و مشخص نیست چرا چنین بی دقتی از سوی مسئولان سر زده «الزام اعلام شماره کارت بانکی هنگام دریافت کد رهگیری در سامانه زمان ثبت‌نام و ارائه‌ کپسول تنها با پرداخت هزینه توسط همین کارت بانکی است!» به‌طوری‌که با دریافت کد رهگیری باید شماره کارت بانکی هم تعریف شود و سهمیه گاز آنان در همان عابربانک تعریف‌شده واریز می‌شود! حال اگر طی این مدت کارت بانکی به هر دلیل تعویض شده و پیرو آن شماره کارت بانکی تغییر کرده باشد یا مراجعه‌کننده به هر دلیل کارت بانکی تعریف‌شده را همراه خود نداشته یا حتی در کارت بانکی تعریف‌شده موجودی نداشته باشد، باز امکان گرفتن سهمیه گاز خود را ندارد!
فارغ از اینکه ثبت‌نام با عنوان “سرپرست خانوار” هم دردسرهای خود را دارد و به لطف قوانین کشورمان، بسیار افراد ساکن در کیش هنوز تکلیف سرپرست خانوار شدن آنها نامعلوم است، افرادی نیز در جزیره سکونت دارند که به هر دلیل سرپرست خانوار نیستند اما نیاز به خرید کپسول گاز دارند یا کارت بانکی حاوی سهمیه سوخت سرپرست خانوار به دلیل مسافرت سرپرست خانوار یا اختلاف بین آنها یا هر دلیل دیگر در دست مراجعه‌کنندگان متقاضی گاز نیست و هیچ راهکاری برای برون‌رفت از این بن‌بست‌ها و رفع مشکلات وجود ندارد!

ابراز ناتوانی مسئولان کیش در حل مشکل کپسول گاز کیشوندان

علیرضا مشهدی؛ مدیر شرکت کیش‌گاز با وجود تلاشی که برای حل مشکل ارباب‌رجو‌‌ع‌ها از طرق مختلف از جمله از طریق گرفتن سهمیه این و آن، یا سعی در دست در دست هم دادن مردم دارد، با ابراز ناراحتی از این شرایط و گرفتاری مردم در گفتگو با پایگاه خبری مردم کیش گفت: به عنوان قدیمی‌ترین شرکت توزیع گاز در کیش که سال‌هاست سرمایه‌گذاری زیادی در این عرصه کرده‌ام، از این موضوع بسیار آزرده‌ام چرا که علاوه بر دیدن مشکل مردم من نیز باید هزینه پرسنل و سرمایه‌گذاری خود را با فروش گاز تامین کنم اما محدودیت ایجادشده دست ما را هم بسته است.
مدیر کیش تاکید کرد: با توجه دستورالعمل های شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، دست شرکت کیش گاز برای ارائه خدمات به کیشوندان بسته است و عملا از این شرکت کاری بر نمی آید.
خبرنگار مردم کیش که در محل مراجعه مردم برای دریافت گاز حضور داشت، با مقامات مختلف جزیره کیش تماس گرفت که هریک قول مساعدت دادند اما در نهایت از حل کامل و ریشه‌ای این مشکل به دلیل قرار داشتن در حوزه اختیارات وزارت نفت ابراز ناتوانی کردند.

برخی مسئولان درکی از مشکلات مردم ندارند

یک فرد مسئول _ با تاکید بر اینکه به صورت غیررسمی و نه پاسخ برای انتشار رسانه‌ای صحبت می کرد و لذا از اعلام نام وی معذوریم _ درباره این مشکل گفت: متأسفانه مسئولان بالاسری به دلیل برخورداری از امکانات رفاهی و عدم مراجعه جهت گرفتن گاز و بنزین و… در کیش درکی واقعی از تبعات تصمیات خود ندارند. آنها در محل اجرای طرح‌ها و نظرات خود حضور مستقیم و میدانی ندارند و لذا از نتایج تصمیمات خود و تاثیری که بر زندگی مردم می‌گذارد، غافل هستند.
او با اشاره به وقوع درگیری‌های پراکنده اما نگران‌کننده به دلیل جمع‌آوری کارت‌های سوخت در پمپ‌بنزین‌ها گفت: به دلیل فشارهای مختلف بر مردم؛ این مشکلات می‌تواند همانند باروتی، انفجارهایی ایجاد کند که در نهایت باعث آسیب به نظام و زحمت و رنج نیروهای انتظامی و تأمین‌کننده امنیت و نیز گرفتار شدن برخی رسانه‌ها و خبرنگاران به دلیل پوشش این وقایع شود در حالی‌که تنها راه‌حل موجود، جلوگیری از مشکلاتی است که باعث ناهنجاری و اعتراض مردم و در نتیجه زمینه‌ساز سواستفاده دشمنان و اغتشاش می‌شود.
وی در خصوص راهکار حل این مشکل ادامه داد: حداقل راه‌کار علاوه بر اطلاع‌رسانی؛ ایجاد امکان ثبت‌نام آسان مراجعه‌کنندگان در محل تحویل کپسول و امکان ویرایش ثبت‌نام‌های مشکل‌دار با دریافت هزینه خدمات متناسب است.
شایان ذکر است حدود دوماه پیش، وزیر نفت در اعلام کیش به عنوان دومین میدان بزرگ گازی کشور، از تولید ۱۲۰ میلیون متر مکعب گاز با توسعه میدان گازی کیش خبر داده بود که به روند صادرات گاز نیز کمک خواهد کرد. به گفته‌ی وی این میدان گازی، دومین میدان گازی کشور پس از پارس جنوبی است و میزان گاز این میدان برابر با ۵۶ تریلیون فوت مکعب استاندارد است که در صورت توسعه کامل، توانایی تولید ۱۲۰ میلیون مترمکعب در روز گاز خام را خواهد داشت. اوجی همچنین گفته بود: با اجرای این طرح که مشتمل بر احداث یک خط لوله ۳۲ اینچ زیردریایی به طول ۲۰۰ کیلومتر از جزیره کیش به عسلویه توسط شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران است، ۲۸ میلیون مترمکعب در روز گاز خام و ۱۱ هزار بشکه در روز میعانات گازی از جزیره کیش به پالایشگاه‌های سایت یک عسلویه منتقل‌شده است. وی مبلغ این قرارداد را ۹۰۰ میلیون دلار و مدت‌زمان اجرای آن را ۱۴ ماه عنوان کرده و افزوده بود: گاز پالایش‌شده به شبکه گاز سراسری کشور اضافه خواهد شد!
حال مشخص نیست چرا جزیره کیش به عنوان سرآمد مناطق آزاد کشور و دارای یکی از بزرگترین میادین گازی باید از نعمت گاز طبیعی لوله کشی شده در منازل محروم باشد و با اینچنین مشکلاتی آیا می توان امید به توسعه همه جانبه کیش در رقابت با مناطق آزاد منطقه داشت؟

 

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه