امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

حداکثر سقف سوخت گیری به ۲۱۰ لیتر در ماه کاهش می یابد/ افزایش مصرف بنزین و زمان انتظار برای سوختگیری 

حداکثر سقف سوخت گیری به ۲۱۰ لیتر در ماه کاهش می یابد/ افزایش مصرف بنزین و زمان انتظار برای سوختگیری 

صف های طولانی در انتظار جایگاه های سوخت و پلیس+۱۰

حداکثر سقف سوخت گیری به ۲۱۰ لیتر در ماه کاهش می یابد/ افزایش مصرف بنزین و زمان انتظار برای سوختگیری

در حالیکه ۹۰ درصد سوخت گیری ها با کارت جایگاه دارها انجام می شود، تا پایان فروردین این کارت ها جمع آوری می شوند. احتمالا بعد از این شاهد صف های طولانی در پمپ بنزین ها و دریافت کارت المثنی خواهیم بود.

داشتن درآمد دلاری همواره یکی از خواسته‌های اصلی هر فردی بوده و در روزهای اخیر نیز شاهد افزایش تعداد کسانی که به این درآمد رسیده‌اند هستیم. با داغ شدن بازار ارزهای دیجیتال، بیشتر افراد فعالیتشان را در این بازار افزایش داده‌اند که آمارها هم نشان دهنده جایگاه مهم ارز دیجیتال در میزان فعالیت و افزایش درآمد دلاری آن‌ها می‌باشد. لینک بزرگترین سایت ایرانی برای فعالیت در این بازار و کسب درآمد دلاری، در پایین قرار داده شده است.

؛ گروه آب و انرژی: کارت سوخت جایگاه های سوخت حذف می شود. آنگونه که رییس اتحادیه جایگاه داران سوخت می گویند: جایگاه دارها باید تا پایان فروردین کارت سوخت را به شرکت پخش و پالایش تحویل دهند و تنها مجاز هستند که به ازای هر سکو یک کارت داشته باشند. این تصمیم در شرایطی گرفته شده که قلی پور می گوید حدود ۹۰ درصد سوخت گیری ها با استفاده از کارت سوخت های جایگاه دارها انجام می شود. هر چند که مسئولین شرکت پخش و پالایش در پاسخ به سوال ما هر گونه احتمال افزایش قیمت بنزین را رد می کند، اما بسیاری نگران تکرار دوباره تجربه سال ۹۸ هستند. برخی دیگر این احتمال را می دهند که دولت به دنبال ایجاد محدودیت در سهمیه سوخت خودروهای سواری است. هم اکنون ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین نرخ اول و ۱۵۰ لیتر سهمیه نرخ دوم در کارت‌ های سوخت شخصی افراد شارژ می‌ شود. با این حساب چنانچه سوخت گیری با کارت سوخت جایگاه دارها متوقف شود، هر خودرو به طور متوسط حدود ۲۱۰ لیتر بنزین در ماه می تواند دریافت کند.

رشد منطقی مصرف بنزین

رکورد مصرف سوخت هر روز در حال شکسته شدن است. شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در نوروز اعلام کرد توزیع روزانه بنزین در نوروز امسال به ۱۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر در روز رسیده که حاکی از افزایش حدود ۲۰ درصدی مصرف بنزین در نوروز امسال است. بر پایه این گزارش، در روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ و آخرین روز پارسال، بیش از ۱۴۴ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که این مقدار رکوردی بی سابقه در مصرف بنزین کل کشور به شمار می آید. همچنین در ۱۰ روز پایانی منتهی به سال ۱۴۰۱ به طور میانگین ۱۲۱.۸ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ (۲۰ تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰) با ۱۰۶.۹ میلیون لیتر، ۱۳.۹ درصد افزایش نشان می دهد.

بهروزی فر: چه کاری برای مدیریت و کاهش مصرف انجام داده ایم که انتظار داریم مقدار مصرف سوخت کمتر شود. آیا ناوگان حمل و نقل عمومی کشور توسعه داده ایم یا صنعت خودرو سازی را اصلاح کرده ایم؟ یا اینکه اجازه واردات خودروهای هیبریدی کم مصرف را به کشور داده ایم یا به دنبال نوسازی و تعویض خودروهای فرسوده بوده ایم

مانور رسانه ای مسئولین وزارت نفت روی مساله افزایش مصرف سوخت در حالی است که مرتضی بهروزی فر عضو موسسه مطالعات و پژوهش های انرژی به بازار می گوید این رشد مصرف قابل پیش بینی بود. او در ادامه سخنان خود اظهار داشت: مگر چه کاری برای مدیریت و کاهش مصرف انجام داده ایم که انتظار داریم مقدار مصرف سوخت کمتر شود. آیا ناوگان حمل و نقل عمومی کشور توسعه داده ایم یا صنعت خودرو سازی را اصلاح کرده ایم؟ یا اینکه اجازه واردات خودروهای هیبریدی کم مصرف را به کشور داده ایم یا به دنبال نوسازی و تعویض خودروهای فرسوده بوده ایم.

او افزود: همه ساله تعداد زیادی خودرو به خودروهای کشور افزوده می شود. بخش زیادی از رشد مصرف حاصل همین بیشتر شدن تعداد خودروهاست.

مساله برجام حل نشود، چاره ای جز گران کردن بنزین باقی نمی ماند

آنگونه که در قانون بودجه ۱۴۰۲، درآمدهای دولت از محل فروش بنزین در سال جاری هیچ تغییری نخواهد داشت. از طرفی مسئولین شرکت پخش و پالایش در پاسخ به بازار اعلام کرده اند که برنامه ای برای افزایش قیمت سوخت ندارند. با این وجود نگرانی ها در مورد گرانی بنزین همچنان ادامه دارد. بهروزی فر در اینباره به بازار می گوید: با توجه به تجربه افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸، اینکه دولت بخواهد دوباره به سراغ گرانی سوخت برود، بزرگ ترین اشتباهی است که می تواند انجام دهد. با این وجود چنانچه مساله برجام حل نشده و امکان افزایش صادرات غیر نفتی و صادرات نفت و فرآورده های نفتی و بازگشت ارز آنها به کشور فراهم نشود، دولت چاره ای جزر افزایش قیمت انرژی نخواهد داشت.

امیدی به کاهش قاچاق نیست

بر اساس آخرین آماری که جلیل سالاری معاون وزیر نفت اعلام کرده روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین و گازوییل قاچاق می شود. دولتی ها مدعی اند که با الزامی شدن استفاده از کارت سوخت های شخصی می توان تا حدودی جلوی قاچاق سوخت به کشورهای همسایه را گرفت. فریدون یاسمی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به تازگی در این باره گفته که استفاده از کارت اضطرار جایگاه سبب رشد مصرف بنزین و بعضا عرضه خارج از شبکه سوخت شده است. او در حالی امیدوار است که با الزامی شدن استفاده از کارت سوخت شخصی جلوی قاچاق سوخت گرفته شود که کارشناسان معتقدند دلیل اصلی قاچاق را باید در جای دیگر جستجو کرد.

بخش زیادی از قاچاق سوخت به صورت سیستماتیک در حال انجام است که با جمع آوری کارت سوخت جایگاه داران نمی توان جلوی آن را گرفت. مهم ترین دلیل قاچاق اختلاف قیمت سوخت ایران و کشورها همسایه و ووضعیت بد معیشتی مرزنشیان است

بهروزی فر عضو موسسه مطالعات انرژی می گوید: مادامی که چنین اختلاف فاحشی بین قیمت سوخت در ایران و کشورها همسایه وجود دارد و وضعیت معیشتی مرزنشینان در تنگناست نمی تواند امیدی به کاهش قاچاق داشت.

او همچنین با اشاره به حجم بالای قاچاق سوخت از کشور، گفت: این مقدار سوخت را صرفا نمی توان توسط سوخت برها به صورت غیر قانونی از کشور خارج کرد. بنابر این بخش زیادی از قاچاق سوخت به صورت سیستماتیک در حال انجام است.

این کارشناس انرژی با تاکید بر اینکه دولت باید خود قادر به کنترل مرزهای کشور باشد، ادامه داد: مهم تر از کنترل مرزها توانمند سازی مرزنشینان و ایجاد اشتغال و رونق در شهرهای مرزی است. مادامی که فقر در شهرهای مرزی بیداد می کند، قاچاق هم در این شهرها ادامه خواهد داشت.

احتمال تشکیل صف های طولانی در پمپ بنزین ها

بر اساس آماری که جلیل سالاری معاون وزیر نفت پیشتر اعلام کرده بود در سال گذشته ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار کارت سوخت صادر شده است. با این وجود هنوز تعداد افراد فاقد کارت کم نیستند. طوری که رییس اتحادیه جایگاه داران سوخت به بازار اعلام کرده بین ۹۰ تا ۹۵ درصد سوخت گیری ها با کارت جایگاه داران سوخت انجام می شود و تنها ۵ الی ۱۰ درصد مردم از کارت سوخت شخصی خود در هنگام سوخت گیری استفاده می کند.

سوخت گیری هر خودرو به طور متوسط ۴ دقیقه زمان می برد. از آنجایی که هر جایگاه دار به ازای هر سکو تنها یک کارت سوخت دارد، احتمالا در روزهای آینده صف های طولانی و اتلاف زمان برای سوخت گیری را شاهد باشیم. ضمن اینکه حجم زیادی درخواست برای دریافت کارت سوخت در مراکز پلیس+۱۰خواهد رسید

قلی زاده با اشاره به این نکته که سوخت گیری هر خودرو به طور متوسط ۴ دقیقه زمان می برد، ادامه داد: از آنجایی که هر جایگاه دار به ازای هر سکو تنها یک کارت سوخت دارد، احتمالا در روزهای آینده با صف های طولانی و اتلاف زمان برای سوخت گیری با این کارت ها را شاهد خواهیم بود که می تواند فروش ما را حدود ۱۵ درصد کاهش دهد.

جدای از این بعد از محدودیت در توزیع سوخت با کارت های جایگاه داران، این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده شاهد افزایش مراجعات مردم برای دریافت کارت سوخت در مراکز پلیس+۱۰ باشیم این در حالی است در بهترین حالت ظرفیت کشور صدور ماهانه حدود ۳۲۵ هزار کارت سوخت بوده است. با این اوصاف حتی در صورت عدم تغییر قیمت و سهمیه بنزین با چالش صدور کارت سوخت و صف های طولانی در پمپ بنزین ها باشیم.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه