امروز: ۲۴ مهر ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

بی توجهی مسئولین و مخاطره و زنگ خطری برای مردم در دریا و سواحل کیش

بی توجهی مسئولین و مخاطره و زنگ خطری برای مردم در دریا و سواحل کیش

*به مناسبت روز جهانی دریانوردی فراموش‌شده:

بی توجهی مسئولین و مخاطره و زنگ خطری برای مردم در دریا و سواحل کیش

امروز، روز جهانی دریانوردی بود ؛ روزی که در سراسر جهان برای گرامیداشت اهمیت ایمنی، توسعه پایدار و بهره‌برداری از ظرفیت‌های دریایی برگزار می‌شود. با این حال، در جزیره کیش، که ادعای تبدیل شدن به قطب گردشگری و ورزش‌های دریایی کشور را دارد، هیچ برنامه یا رویداد خاصی به این مناسبت برگزار نشد.

حتی مدیران و مسئولان جزیره، از ارسال یک پیام تبریک ساده به فعالان بیشمار حوزه دریانوردی در این جزیره نیز خودداری کردند. آیا این بی‌توجهی، گواهی بر نادیده گرفتن پتانسیل‌های عظیم دریایی جزیره کیش نیست؟
بی‌برنامگی و نبود توسعه زیرساخت‌ها در جزیره کیش، نه تنها زیرساخت‌های ورزشی و گردشگری دریایی توسعه نیافته است، بلکه همان امکانات موجود نیز به شدت در حال فرسایش و تخریب هستند.

اسکله تفریحی، که زمانی یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگران بود، اکنون به جایی رسیده که ایمنی عبور و مرور بر روی آن نیز مورد تردید قرار گرفته است. بخش‌های مختلف اسکله به دلیل عدم نگهداری صحیح در حال فروپاشی بوده و هیچ اقدام جدی برای تعمیر یا بازسازی آن صورت نگرفته است. همچنین، وضعیت پلاژهای آقایان و بانوان در شرایط نامناسبی قرار دارد و این موضوع با شأن و موقعیت جزیره کیش همخوانی ندارد.
این بی‌توجهی‌ها در حالی رخ می‌دهد که گردشگری دریایی، یکی از مهم‌ترین و بی‌بدیل‌ترین پتانسیل‌های جزیره کیش است؛ اما در عمل، هیچ برنامه مشخصی برای حفظ و توسعه این بخش وجود ندارد.
افزایش نگران‌کننده حوادث دریایی و بی‌توجهی مسئولان
آمار حوادث دریایی در سواحل کیش به شکل نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است. شناگرانی که به دنبال لذت بردن از طبیعت زیبای این جزیره هستند، به دلیل ناآگاهی از یک سو و نبود تدابیر ایمنی کافی و امکانات جستجو و نجات از سوی دیگر، با مخاطرات جدی روبرو می‌شوند. طی سالهای گذشته، چندین حادثه تلخ دریایی رخ داده که منجر به مرگ و آسیب‌های جدی شده است، اما همچنان هیچ واکنش عملی جدی از سوی مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش مشاهده نمی‌شود. با وجود موقعیت ویژه جغرافیایی کیش، انتظار می‌رفت این جزیره به یک مرکز ایمنی و استانداردهای بالا در جستجو و نجات ساحلی/دریایی تبدیل شود، اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود، بی‌برنامگی کامل و رها کردن این بخش توسط مسئولان است. زیرساخت‌های جستجو و نجات دریایی در کیش تنها با شهرهای کویری قابل مقایسه است.
ناتوانی در برنامه‌ریزی گردشگری دریایی
از سوی دیگر، معاونت گردشگری هیچ برنامه مشخصی برای بهره‌برداری از این حوزه استراتژیک و حیاتی ندارد. جزیره کیش که باید به‌عنوان مقصدی بی‌نظیر برای گردشگری دریایی به جهانیان معرفی شود، به دلیل ناتوانی در طراحی و اجرای برنامه‌های جامع، فرصت‌های طلایی خود را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد. تلاش جدی برای جذب سرمایه‌گذاری، توسعه پروژه‌های جدید یا احیای زیرساخت‌های دریایی دیده نمی‌شود. حتی روز جهانی دریانوردی که می‌توانست بهانه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های کیش باشد، به کلی نادیده گرفته شد.

ورزش‌های دریایی؛ حوزه‌ای کاملاً رهاشده
ورزش‌های دریایی در کیش به طور کامل به حال خود رها شده‌اند، بگونه ای که انگار وجود خارجی ندارد. با وجود تمام شعارهایی که درباره اهمیت این حوزه مطرح می‌شود، هیچ برنامه عملی برای توسعه، آموزش یا ارتقای این ورزش‌ها وجود ندارد. کیش که پتانسیل بی‌نظیری برای تبدیل شدن به قطب ورزش‌های دریایی منطقه دارد، این فرصت‌ها را به دلیل بی‌توجهی مسئولان ورزشی و نبود برنامه‌ریزی از دست داده است. رشته‌های ورزشی مانند قایقرانی، بادبانی و موج‌سواری، که می‌توانستند گردشگران و ورزشکاران حرفه‌ای را به کیش جذب کنند، به دلیل عدم توجه، کاملاً نادیده گرفته شده‌اند.
معاونت ورزش و تفریحات سالم کیش که باید مسئولیت توسعه و نظارت بر این حوزه را بر عهده داشته باشد، به طور کامل از وظایف خود شانه خالی کرده و به جای تمرکز بر این رشته‌های استراتژیک، به توسعه رشته‌هایی پرداخته که یا استقبالی از آن‌ها نمی‌شود، یا در سایر نقاط کشور با شرایط بهتر و کیفیت بالاتری در حال رشد هستند. عملاً سیاست ورزشی کیش همانند شهرهای مرکزی ایران است.
آینده‌ای نامعلوم برای کیش
با ادامه این روند، کیش نه تنها از نظر دریایی و ایمنی رو به افول خواهد رفت، بلکه به تدریج جایگاه خود را به‌عنوان مقصدی امن و مناسب برای ورزش‌ و گردشگری دریایی از دست می‌دهد. اگر این بی‌توجهی ادامه یابد، نه تنها تعداد توسعه دریامحور به خطر خواهند افتاد، بلکه آینده گردشگری و توسعه پایدار ورزشی جزیره نیز به شدت تهدید خواهد شد.
در نهایت، سوال این است: آیا کیش، که به ظاهر قطب ورزش و گردشگری دریایی ایران است، به جای بهره‌برداری از ظرفیت‌های دریایی خود، به جزیره‌ای ضد دریایی تبدیل خواهد شد؟

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (72) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (48) اداره محیط زیست کیش (98) بیمارستان کیش (146) جزیره کیش (54) جزیره کیش رحیم سرهنگی (47) جشنواره تابستانی کیش (34) حجت الله عبدالملکی (52) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (36) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (50) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (36) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (76) دکتر رضانیا (55) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رحیم سرهنگی (79) سازمان منطقه آزاد کیش (201) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (40) سرهنگ علی اصغر جمالی (68) سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (47) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (62) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (34) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (103) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (38) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (56) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (39) فرماندهی انتظامی کیش (127) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (133) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (99) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (41) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (47) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (100) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (81) مهدی کشاورز (48) موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش (37) هواپیمایی کیش ایر (90) پلیس راهور کیش (58) پلیس فتا (35)
رفتن به ابتدای صفحه