امروز: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

تب تعطیلی

اجتماعی , سلامت تاریخ انتشار: 98/12/22 بدون نظر   4070 بازدید

اندازه فونت    

گزارش مکتوب

تب تعطیلی

اوایل اسفند بود که تب کرونا کشور را گرفت و مردم بسیار مضطرب و نگران خواهان حفظ سلامت خانواده هایشان و مردم جامعه بودند.

والدینی که فرزندان محصل داشتند با نگرانی اخبار را رصد می کردند که از تعطیلی احتمالی مدارس با خبر شوند.
خانمی با خبرگزاری صداوسیمای کیش تماس گرفت و گفت: دو کودک دانش آموز دارد و قصد ندارد فرزندانش را به مدرسه بفرستد و از صداوسیما خواست پاسخ مسئولان را در خصوص تعطیلی مدارس هر چه سریعتر اعلام کند.
پیامک های مردمیِ دریافتی، همگی با موضوع تعطیلی مدارس و دانشگاهها بود بالاخره این اتفاق افتاد و مدارس و مراکز آموزش عالی ،کلاس های علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری تعطیل شد و کمی التهاب جامعه کم شد.
حالا تعطیلی ها همچنان ادامه دارد و مدارس تا پایان تعطیلات نوروزی تعطیل شد .
بی توجهی برخی مردم به تابلو سفر ممنوع  
این تعطیلی طولانی مدارس و دانشگاها موجب شد برخی بار و بُنه سفر را ببندند و عازم سفر شوند.
وزیر بهداشت در رسانه ملی حاضر شد و از مردم خواست حالا که این روزها سفر جایز نیست، مردم باید در خانه بمانند چرا که خانه امن ترین محیط برای حفظ سلامتی است.

تب تعطیلی

اما چرا با همه این وحشت و اضطرابِ مردم، هنوز کسانی پیدا می شوند که به سفر اصرار دارند؟!
 البته تعداد این افراد کم نیست با کمی پیگیریِ خبرها در می یابیم که موج سفر به استانهای شمالی آنقدر زیاد شد که استان گیلان و مازنداران در رتبه های سوم و چهارم ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفتند.
کیش هم که یکی از مقاصد گردشگری است و این روزها مسافران زیادی هم داشته است اهالی کیش را بسیار نگران کرد و به نظر می رسد مسئولان باید تدابیر جدی تری در نظر بگیرند.
محمدرضا رضانیا سخنگوی شورای سلامت کیش بارها در بخشهای خبری صداوسیما حاضر شد و از مردم خواست به کیش سفر نکنند اما همچنان پرواز از مبادی مختلف به سمت کیش انجام می شود.

تب تعطیلی

با محمدی مدیرکل فرودگاه کیش تماس گرفتیم و از او پرسیدیم بالاخره اقدام قاطعی  صورت می گیرد و پروازها لغو و یا محدود می شود یا نه؟ که او گفت باید از هواپیمایی کشوری مجوز بگیرند حالا چند روزی از این گفتگو می گذرد و امروز هم دوباره با مدیرکل فرودگاه صحبت کردیم که محمدی از قاطعیت لغو پرواز ها خبر داد و به این نکته اشاره کرد امروز مسافران تهران، اصفهان و مشهد از کیش خارج شدند و پروازهای ورودی از ۵مبدا تهران، شیراز، اصفهان ،مشهد و بندرعباس انجام می شود اما به شرطها و شروطها از او خواستم این شرط را توضیح دهد که گفت:تنها ساکنان کیش که کارت کیشوندی دارند و احراز شود که از اهالی کیش هستند می توانند وارد کیش شوند آن هم از مبادی که اعلام شد.
قطعا در دو سه روز آینده اهالی کیش می آیند و دیگر مطالبه سفری نخواهد بود.
سخنگوی شورای سلامت هم در نشست این شورا یکی از مصوبات را همین محدودیت و ممنوعیت ورود گردشگر به کیش عنوان کرد.
پس از پخش این اخبار به ویژه در فضای مجازی یک فرم خود اظهاری در فضای مجازی منتشر شد که این فرم هیچ مبنای راستی آزمایی ندارد و ممکن است مسافری اطلاعات نادرستی در آن ثبت کند.
بهمن عبدالهی خبرنگار خبرگزاری مهر در کیش هم در فضای مجازی از مسئولان خواست پاسخ دهند که پاسخ روشنی دریافت نشد با او تماس گرفتم و با بهره گیری از اطلاعات وی کار را پیگیری کردم.
نمونه ای از فرم را در این گزارش مکتوب بارگزاری کردیم. 

تب تعطیلی

البته برای پیگیری موضوع ابتدا به مجید ملانوروزی معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش تلفن کردم و از او پرسیدم این فرم ها را چه کسی یا چه نهادی طراحی کرده و این فرم ملاک درستی برای خوداظهاری مسافران ورودی کیش هست یا نه؟
که ملانوروزی اینطور پاسخ داد: این فرم را کیش ایر تهیه کرده است و باید مسئولان این شرکت هواپیمایی پاسخ دهند البته به این نکته هم اشاره کرد که تهیه این فرم یکی از مصوبات شورای سلامت بود.
ملانوروزی در تکمیل صحبت هایش گفت: تمام تست های سلامت هنگام ورود به کیش انجام می شود و اگر فردی علائم بیماری را داشته باشد تمهیدات لازم انجام می شود.
اما نکته مهم برخی ممکن است مبتلا و ناقل باشد اما هنوز علائم بیماری در آنان دیده نشود این هم نکته مهمی است که ظاهرا خیلی جدی گرفته نشده است!!
برای جمع آوری اطلاعات بیشتر با خبرنگاران رسانه های محلی هم گفتگو کردم به طور مثال زیبا حسین زاده سردبیر روزنامه اخبار کیش نیز همین موارد را مطرح کرد و گفت: تعدادی از شهروندان کیش در تحقیقات میدانی به او هم گفته اند که تمهیدات مسئولان دیر انجام شده است و در برخی موارد کافی هم نیست.
بهتر دیدم به فرزانه شرفبافی مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش تلفن کنم تا اطلاعات دقیق تری بگیرم او در پاسخ تلفن من چنین گفت:همکاران هواپیمایی کیش مستنداتی از جمله کارت کیشوند از مسافران می خواهند و اگر کسی کارت همراهش نبود موظف است شماره کارت خود را اعلام کند تا مشکلی پیش نیاد.
او هم این موضوع را تایید کرد که این فرم با همکاری معاونت اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و شورای سلامت تهیه شده است.
البته من را به روابط عمومی شرکت هواپیمایی کیش آقای بابایی ارجاع داد تا اطلاعات تکمیلی را از او بگیرم.
حالا صحبتهای آقای بابایی را بخوانید به علت احتمال شیوع بیشتر بیماری و حفظ سلامت کادر پروازی و مسافران همه پروازها روزانه در چند نوبت کاملا ضدعفونی می شوند و شرکت هواپیمایی کیش هم در این شرایط تنها پروازهای تکلیفی را انجام می دهد پذیرش مسافران از شهرهای دیگر در دستور کار شرکت هواپیمایی کیش نیست و تنها از ۵مبداء تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و بندرعباس مسافرانی  مجازند به کیش وارد شوند که ساکن کیش باشند و فرم خوداظهاری را پر کرده باشند.
مدیر روابط عمومی کیش ایر به یک نکته مهم و اساسی هم اشاره کرد که نرخ بلیت های این شرکت هواپیمایی بدون افزایش قیمت مطابق با نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری است.
گرما جان کرونا را می گیرد؟
برخی تصور می کنند هوای گرم بالای ۲۷درجه سانتیگراد نفس کرونا را بند می آورد لذا ترجیح می دهند در شهرهای جنوبی که این روزها هوای گرمتری نسبت به شهرهای شمالی  دارند سفر کنند.
دکتر مصطفی نادعلی نژاد رئیس بیمارستان کیش که از دو، سه هفته گذشته تا کنون حسابی درگیر مداوای بیماران و تجهیز بیمارستان است و اطلاعات جامعی در خصوص ویروس کرونا دارد بهترین منبع و مرجع برای پیگیری این نکته بود.
او در گفتگوی تلفنی گفت: این موضوع صحت ندارد و مردم به امید اینکه در مناطق گرمسیری مبتلا به ویروس نمی شوند به استانهای جنوبی سفر نکنند.

تب تعطیلی

ویروس در دمای ۳۶درجه فعالیت کمتری دارد و در دمای بالای ۵۰درجه از بین می رود.
این روزها که دمای کیش حدود ۲۵درجه است ویروس نه کم کار می شود و نه ازبین می رود.
در جزیره کیش هم ۶مورد قطعی ابتلا به کرونا ویروس وجود دارد و یک نفر هم قربانی کرونا ویروس شد.
البته تعدادی فرد مشکوک به کرونا نیز در بیمارستان بستری هستند. 
تدبیر مسئولان و کاهش نگرانی ها 
کم کردن ساعت کاری ادارات که روزهای قبل بسیار به موقع انجام شد تردد شهری را کم کرد و خانواده ها بیشتر در منزل بودند اما از شنبه ساعت کار ادارات به روال عادی برگشت و برخی کارکنان تامین اجتماعی، بانکها، مخابرات، دفاتر خدمات ارتباطی و آب و برق با صدا و سیما تماس گرفتند و از مسئولان خواستند تدابیری درنظر بگیرند که کارکنان این بخش ها روزانه دو سه ساعتی سر کار باشند که هم کار مردم راه بیفتد هم بهداشت و سلامت عمومی رعایت شود.
البته تعدادی از کارکنان بازارها نیز از ما خواستند ساعت کار بازارها محدود شود و دست کم در این روزهای اوج بیماری یک هفته ای بازارها تعطیل شود.
بهمن عبدالهی خبرنگار خبرگزاری مهر در کیش  و زیبا حسین زاده سردبیر روزنامه اخبار کیش نیز در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما این نکات را مورد تاکید قرار دادند و گفتند آنان هم در جمع آوری اطلاعات برای تنظیم اخبار خود با این درخواستهای مردمی روبرو می شوند.
قرنطینه خانگی و رعایت بهداشت راهکار اصلی 
همچنان با عزم عمومی کرونا را شکست می دهیم به شرط آنکه در خانه بمانیم و دستهایمان را مکرر و هربار به مدت ۲۰ثانیه بشوییم.
بسیاری از ادارات کیش مرخصی نوروزی کارکنان خود را لغو کردند که کارکنان این ادارات سفر نوروزی نروند و کاهش ترددها شهری و بین شهری به مهار کرونا ویروس بیانجامد.
اقدامات موثر و البته به موقع جلوی نگرانی و پشیمانی ها را می گیرد.
نویسنده: سالومه افلاکی

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه