امروز: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

آموزش آنلاین چاره تعطیلی مدارس

آموزشی , دانشگاه علمی و کاربردی , دانشگاهی , گزارش مکتوب تاریخ انتشار: 99/01/28 بدون نظر   3873 بازدید

اندازه فونت    

گزارش مکتوب؛

آموزش آنلاین چاره تعطیلی مدارس

کرونا مدارس کیش را هم به تعطیلی کشاند.

آموزش آنلاین چاره تعطیلی مدارس

مدارس کیش از همان روزهای ابتدایی اسفند تعطیل شد و هرچند دانش آموزان خوشحال شدند اما پس از پایان تعطیلات نوروز دلشان هوای مدرسه را کرد و با توجه به اینکه در قرنطینه خانگی بودند بیشتر هوای مدرسه به سرشان زد .
تعطیلی مدارس برای کنترل بیماری کرونا بود و به نظر می رسد اقدام موثری هم بود.
چند روز پس از تعطیلی مدارس ، آموزش دروس مختلف در فضای مجازی آغاز شد و دبیران با تلفن همراه و هزینه های شخصی ، آموزش را شروع کردند تا فرزندان ما از درس و مدرسه فاصله نگیرند.
آموزش دروس در شبکه های مختلف صدا و سیما هم چندی بعد آغاز شد و همه دست به دست هم دادند تا با امکانات موجود ، زنجیره ی تحصیل دانش آموزان گسسته نشود.
در روزهای آغازین آموزش مجازی ، برخی از نرم افزارها به معلمان و دانش آموزان معرفی می شدند تا با نصب این نرم افزارها ، امر آموزش مجازی آسانتر شود اما یکی دو روز بعد ، اعلام می شد که این نرم افزارها نصب نشوند.
برخی از خانواده ها در تماس با واحد خبر صدا و سیما نگران تحصیل فرزندان خود بودند و می گفتند: پیش از این فرزندان ما هر روز حدود شش تا هفت ساعت سر کلاس درس بودند و اکنون با یک ساعت تدریس روزانه ، فرآیند آموزش و یادگیری دانش آموزان با مشکل رو به رو می شود.
برخی از خانواده ها نیز هم نگران تحصیل و هم نگران سلامت فرزندان خود هستند و می گویند هر چند با تعطیلی مدارس ، سلامت فرزندان ما تقریبا تامین شده است اما از نظر تحصیلی به آنان لطمه می خورد.

آموزش آنلاین چاره تعطیلی مدارس

آموزش در فضای مجازی راهکاری برای جبران عقب ماندن تحصیلی دانش آموزان
۹ هزار و ۷۰۰ دانش آموزی که در کیش حضور دارند به گفته رئیس آموزش و پرورش از خدمات کلاس های آنلاین بهره مند می شوند .
۷۵ درصد تا اسفند ۹۸ در کلاس ها حاضر شدند اما پس از پایان تعطیلات نوروزی  بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان از آموزش های آنلاین ، شبکه کیش و شبکه آموزش بهره بردند.
اما ۱۰ درصد باقیمانده که قوامی نژاد به آن هم پاسخ داد : برای برخی از دانش آموزان که گوشی هوشمند ندارند مطالب درسی روی لوح فشرده ذخیره و تحویل آنان می شود .
 آقای قوامی نژاد، رئیس آموزش و پرورش کیش در گفتگو با واحد خبر صدا و سیما گفت: حدود سه هزار نفر از دانش آموزان کیش به سرزمین اصلی سفر کرده اند و با توجه به محدود شدن سفرها ، بهترین راهکار ، استفاده از فضای مجازی برای آموزش است.
قوامی نژادبه این نکته هم اشاره کرد که در شرایط کنونی ، بهترین راهکار ، استفاده از شبکه های مختلف صدا و سیما و همچنین فضای مجازی است تا دانش آموزان از تحصیل عقب نمانند.
وی در خصوص زمان امتحانات و بازگشایی مدارس گفت: در حال حاضر همه ی تکالیف و آزمونها در فضای مجازی پیگیری می شود اما در خصوص بازگشایی مدارس باید یک تصمیم کلان در سطح ملی گرفته شود و ما نیز تابع این تصمیم ها خواهیم بود.
به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ، امتحانات پایان سال تحصیلی دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی امسال برگزار نخواهد شد اما رئیس آموزش و پرورش کیش گفت: هنوز نامه و یا دستور العملی در این زمینه به دست ما نرسیده است.
در زیر نویس شبکه خبر هم از ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاهها خبرهایی منتشر می شود و این طور که به نظر می رسد سال تحصیلی امسال زود هنگام تمام شد و دانش آموزان به گفته مسئولان آموزش و پرورش کشور حدود ۸۰ درصد از مطالب آموزشی را یاد گرفتند.
این ۲۰ درصد باقیمانده و مرور کتابها برای آمادگی بیشتر آزمون های پایان سال از طریق فضای مجازی آموزش داده شد که حالا چقدر مفید بوده و یا بعد از یک ماه تعطیلی دانش آموزان پشتشان باد خورده و این آموزش های یک ساعته تاثیر ندارد موضوعی است که خانواده ها نظرات متفاوتی دارند.
اما آنچه مهم است سلامتی دانش آموزان است که خانواده و مسئولان آموزش و پرورش به آن توجه کردند.

آموزش آنلاین چاره تعطیلی مدارس

اندر حکایت معایب آموزش های آنلاین
آقای سید مجید رفیعی پور که آموزگار علوم پایه نهم است یک ساعتی مهمان صدا و سیما بود و درباره معایب آموزش های آنلاین گفت: میزان تمرکز دانش آموزان در کلاس های مجازی کمتر است و اگر در کلاس ۱۰۰ درصد  یادگیری صورت می گیرد در فضای مجازی یادگیری بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است اما در شرایط فعلی چاره ای غیر از آموزش مجازی وجود ندارد.
او معتقد است تردد های منزل و زنگ خوردن تلفن والدین که دانش آموزان از آن برای آموزش آنلاین استفاده می کنند روند یادگیری را مختل می کند. 
سروش و سهیل که یکی دبستانی و دیگری دبیرستانی است با بهره گیری از فضای مجازی و البته آموزش های رسانه ملی درس می خوانند و معتقدند کلاس و مدرسه بهتر از آموزش مجازی است اما به هر حال این روش هم جایگزین مطلوبی است.
آیلین هم که در پایه دبیرستان تحصیل می کند هیجان درس خواندن در مدرسه را خیلی بیشتر برشمرد و گفت: یادگیری مثل سرکلاس درس نیست اما می توانیم از مطالب درسی بهره ببریم .
مادر آیلین هم هزینه اینترنت برای کلاس ها و یا سرعت نامطلوب اینترنت و قطع و وصل شدن آن را نکته حایز اهمیت دانست .
محمد مهدی مومنی کارشناس برنامه ریزی تحصیلی هم در گفتگوی تلفنی با خبر گزاری صدا و سیمای کیش گفت: فضای آموزش آنلاین کنترل شده نیست و دانش آموزان نمی توانند صد در صد متمرکز شوند .
او معتقد است در حالی که حدود ۲۰ درصد از مفاهیم آموزشی هنوز تدریس نشده است و در پایه های بالا تر مفاهیم سنگین تر و تخصصی تر است لذا آموزش در فضای مجازی دشوار است  .
محمد مهدی مومنی از خانواده ها خواست بیشتر با دانش آموزان همکاری کنند تا روند آموزش آسانتر پی گیری شود.
این کارشناس برنامه ریزی تحصیلی گفت: زمان طلایی آموزش در فضای مجازی نیم ساعت است و بیش از آن دانش آموزان خسته می شوند و فرآیند یادگیری مختل می شود .
این نکته ای است که مسئولان آموزشی مدارس و معلمان باید به آن توجه داشته باشند.
محمدمهدی مومنی محدود نبودن آموزش مجازی به مکان خاص و استفاده از منابع  آرشیوی را از مزایا  وتک بعدی ، چهره به چهره نبودن ، نگرفتن بازخورد مناسب از دانش آموزان و بهره مند نشدن ۱۰۰ درصدی دانش آموزان از این روش را ازمعایب آموزش مجازی دانست.

آموزش آنلاین چاره تعطیلی مدارس

عاقبت شهریه های مدارس غیر دولتی
از بحث آموزش آنلاین که عبور کنیم نکته دیگری خودنمایی می کند که بسیاری از خانواده های کیش آن را با صدا و سیما مطرح کردند.
 هزینه های پرداخت شده مدارس غیر انتفاعی در روزهای تعطیلی مدارس چه می شود؟
البته برخی خانواده ها برای پرداخت هزینه ها به صورت اقساطی ، چک به مجموعه مدارس الغدیر دادند و اکنون نمی دانند تکلیف این چک ها چه می شود .
موعد برخی چک ها فرا رسیده و چون به حساب بانکی خوابیده شده بود صاحبان چک برای برگشت نخوردن و بد حساب نشدن ، حساب خود را پر کردند و چک ها پاس شد.    
خانم یزدانی که فرزندش در مدرسه ی غیر انتفاعی تحصیل می کند می گوید: ابتدای سال تحصیلی بابت سرویس دانش آموزان هزینه پرداخت کرده است اما با تعطیلی اسفند و فروردین تکلیف پول پرداختی برای سرویس مدرسه چه می شود.
آقای دیگری در تماس تلفنی با واحد خبر گفت: پول صبحانه ی دانش آموزان را از ما دریافت کرده اند اما در این مدت که مدرسه تعطیل شده باید هزینه ی صبحانه به ما برگردانده شود.
آقای جمشیدی هم می گوید: دو ماه مدرسه تعطیل شده اما از همان ابتدای سال تحصیلی ، هزینه ی سرویس ، صبحانه ، استفاده از اماکن ورزشی و تحصیل فرزندانمان را پرداخت کرده ایم که باید هزینه ی این دو ماه برگردانده شود. 
با آقای فوم ، مدیر مدارس غیر انتفاعی کیش تماس گرفتم، و دغدغه های والدین دانش آموزان را با او در میان گذاشتم.
او گفت: هزینه ی صبحانه و سرویس دانش آموزان در این دو ماه محاسبه شده و هنگام ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی آینده ، محاسبه و  از شهریه سال آینده کسر  خواهد شد.
وی افزود: هزینه ی تحصیل دانش آموزان در این دو ماه نیز محاسبه می شود و هنگام ثبت نام آنها در سال تحصیلی جدید ، این هزینه ها هم از شهریه جدید کسر می شود .
مدیر مدارس غیر انتفاعی کیش در خصوص هزینه استفاده از اماکن ورزشی هم گفت : هزینه های ورزشی به مسئولان ورزش جزیره و یا مجموعه های ورزشی خصوصی پرداخت شده  و اکنون در حال رایزنی با آنها هستیم و چنانچه هزینه های این دو ماه را به ما برگردانند ، آن را نیز محاسبه خواهیم کرد و در حساب بستانکاری دانش آموزان ذخیره خواهد شد.
اما همه این برنامه ها برای دانش آموزانی است که سال تحصیلی آینده بخواهند در مدارس غیر دولتی تحصیل کنند تکلیف آنهایی که امسال دیپلم می گیرند و یا سال آینده در مدارس دولتی ادامه تحصیل خواهند داد  چه می شود؟
آقای فوم به این پرسش هم پاسخ داد ،  چنانچه دانش آموزی بخواهد سال آینده در شهرهای دیگر و یا مدارسی به غیر از مدارس غیر انتفاعی تحصیل کند ، هنگام تسویه حساب ، این هزینه های اضافی به او پرداخت خواهد شد.
پس با این صحبت ها ظاهرا خانواده ها نباید نگران باشند و با اندکی صبوری هزینه های اضافی و مازاد به آنان برگردانده می شود. 
البته مدارس غیر انتفاعی هم آموزش های آنلاین را به صورت روزانه انجام می دهند و تا قبل از عید آموزگاران بیش از ۸۵ درصد مطالب درسی را تدریس کردند.
این شرایط پیش آمده و ضرورت ماندن همه مردم در خانه روی مدارس هم تاثیر جدی گذاشت و به نظر می رسد با برنامه ریزی آموزش و پرورش وکمی تلاش بیشتر خانواده و البته دانش آموزان از این شرایط به خوبی عبور خواهیم کرد.
نویسنده : سلیمان اکبرنظر

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه