امروز: ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

لزوم اصلاح فرهنگ رانندگی با افزایش سوانح در کیش

آموزشی , اجتماعی , فرهنگی , ناوگان حمل و نقل شهری کیش تاریخ انتشار: 99/08/26 بدون نظر   3843 بازدید

اندازه فونت    

ساعت از نیمه‌های شب گذشته است، به اتفاق همسر و فرزندانم با خودرو شخصی در حال حرکت به سمت خانه هستم، سرعت ما کمتر از پنجاه کیلومتر است، ناگهان صدای مهیب خودرویی که در حال گازدادن است به گوش می‌رسد.کیش را جور دیگر باید گفت

، خودرو شورلت قرمز رنگ با سرعت سرسام آوری حرکت می‌کند و هنگام عبور از کنار ما، با درب جلو و گلگیر سمت چپ خودرو من برخورد کرد، آنقدر سرعت داشت که حتی نتوانستم شماره

پلاک آن را یادداشت کنم.
خودرو شورلت بیشتر از یکصد و بیست کیلومتر سرعت داشت، می‌خواستم تندتر رانندگی کنم و به او برسم ولی همسرم گفت: سرعت زیاد، خطرناک است و ممکن است اتفاقی بیفتد، بنابراین با همان سرعت پنجاه کیلومتر به راهم ادامه دادم.
یکی دو کیلومتر جلوتر، خودرو شورلت ایستاده بود، من هم توقف کردم و پیاده شدم، پسر جوانی هم از شورلت پیاده شد، حدود بیست ساله بود، از او پرسیدم چرا بعد از تصادف از صحنه فرار کردی، در جوابم گفت متوجه تصادف نشدم، به سمت خودرو آن‌ها رفتم و محل برخورد آن را نشانش دادم، سرنشینان این خودرو دو پسر بودند، وقتی گواهینامه و یا مدرک شناسایی آن‌ها را طلب کردم هیچ مدرکی نداشتند، اما قرار شد که خسارت مرا پرداخت کنند.
اواخر شب در کیش رانندگی به همین صورت است، مسافران، خودرو‌های بدون راننده را اجاره می‌کنند و با سرعت سرسام آوری حرکت می‌کنند که اغلب موجب تصادف می‌شود.
برخی نیز در معابر خلوت جزیره با دور زدن و کشیدن ترمز دستی سر و صدای عجیبی ایجاد می‌کنند.
عده‌ای هم با خودرو‌های اجاره‌ای، بخصوص خودرو‌های شش سیلندر، کنار ساحل می‌آیند و وارد ماسه‌های ساحلی می‌شوند و پای خود را روی پدال گاز می‌گذارند و دنیایی از شن و ماسه را به اطراف پرتاب می‌کنند.
البته برخی از ساکنان کیش هم که در سال‌های گذشته فرهنگ ترافیکی بالایی داشتند در سال‌های اخیر و بخصوص در شب‌ها به قوانین احترام نمی‌گذارند، با سرعت بالایی حرکت می‌کنند و موجب تصادف می‌شوند.
چندی پیش تعدادی از رانندگان تاکسی با یک نفر گلاویز شدند و با سر و صدای زیاد و کتک زدن آن فرد، موجی از اعتراض و نارضایتی را در میان مردم کیش به وجود آوردند. 

کیش را جور دیگر باید گفت

چند شب پس از این حادثه، یک راننده تاکسی دیگر، عصبانی از تاکسی خود پایین آمد و چماق به دست در یکی از خیابان‌های اصلی به سمت خودرو عقبی حمله ور شد و سرنشینان این خودرو که با گوشی فیلم برداری می‌کردند تصاویر این نزاع را ثبت کردند با انتشار این تصویر در فضای مجازی موجی از تعجب و تاثر در جامعه ایجاد شد.
این دو حادثه موجب شد که مردم و رسانه‌ها از مسئولان درخواست کنند تا به این موضوع رسیدگی کنند و وقتی که به یک مطالبه‌ی عمومی تبدیل شد، حمل و نقل عمومی، راهنمایی و رانندگی و دادگستری دست به دست هم دادند و پس از بررسی موضوع، با رانندگان متخلف برخورد کردند.
مدتی است که تقریبا هر روز شاهد تصادف در کیش هستیم این اتفاقات معمولا شب‌ها و بخصوص در ساعت‌های پایانی شب رخ می‌دهد. 

کیش را جور دیگر باید گفت

 در سال‌های گذشته، رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در کیش زبانزد بود و همه‌ی مردم و مسافران، خود را ملزم به رعایت قوانین می‌دانستند.
رانندگانی که در معابر عمومی حرکت می‌کردند، هنگام رسیدن به خطوط عابر پیاده، توقف می‌کردند تا عابران پیاده بگذرند، مردم نیز فقط در پیاده رو‌ها حرکت می‌کردند و به قوانین احترام می‌گذاشتند.
وقتی با یکی از رانندگان تاکسی صحبت می‌کردم به این نکته اشاره کرد که برخی رانندگان عصبی شدند و کنترل خود را ندارند، رعایت حقوق عابران پیاده کمتر از قبل دیده می‌شود در همین زمان بود که یک تاکسی زرد با بوق ممتدی به عابر پیاده اعتراض کرد که چرا مجال نمی‌دهد راننده مسیرش را بپیماید در صورتی که عابر روی خط عابر پیاده بود و رانندگان موظفند پشت خط عابر پیاده توقف کنند تا عابران رد شوند. این هم نمونه‌ای از ادعای راننده تاکسی بود که داشت با من گفتگو می‌کرد.
نداشته‌های سودمند کیش
روزگاری کیش معروف بود به شهر بدون چراغ قرمز، شهر بدون ترافیک، شهر بدون بوق و نداشته‌های سودمندی که دل هر کسی را می‌بُرد و سفر به این منطقه امن و ایمن را خاطره انگیز می‌کرد.
شرح ما جرا به گونه‌ای دیگر
شنیدن صدا‌های مهیب و دیدن تصاویر دلخراش در سطح شهر و انتشار آن در فضای مجازی همه را متاثر کرده است.
روزگاری این شهر قانونمند زبانزد همگان بود، شهری که تخلف رانندگی در آن معنایی نداشت و الگوی برتر کشور بود، اما کم کم ورق برگشت، ثبت تخلفات پی در پی و وقوع تصادف‌های سنگین و گاهی منجر به مرگ همه را متعجب و متاثر کرده است. 

کیش را جور دیگر باید گفت

برای آسیب شناسی و بررسی این واقعه باید با رئیس پلیس راهور کیش صحبت می‌کردم، سرهنگ ایمانی نسب پلیس قانونمندی که وقتی برای ادامه خدمت به کیش منتقل شد بین مردم زمزمه افتاد که او برابر متخلفان کوچکترین اغماضی ندارد و کیش از این هم قانونمند‌تر خواهد شد.
با یک راننده مینی بوس گفتگو کردم که هشت سال است در کیش اقامت دارد و روزانه بیش از ۱۰ ساعت رانندگی می‌کند.
او گفت: ما دوست داریم که باز هم مثل گذشته، قوانین راهنمایی و رانندگی رعایت شود زیرا با اطمینان خاطر بیشتری می‌توانیم رانندگی کنیم.در پاسخ به سوال من که چرا آمار تصادف زیاد شده است گفت: مردم بی دقت شدند فقط همین.
با یکی از عابران پیاده که مقابل بازار مریم منتظر تاکسی بود هم کلام شدم او هم معتقد بود هر چند جریمه کردن رانندگان متخلف، موجب کاهش تخلفات می‌شود، اما مسئولان باید راهکار موثر تری پیدا کنند تا از تخلفات و به دنبال آن، آمار تصادفات کاسته شود.
او معتقد به کار فرهنگی بود.
۹۰ تصادف در یک ماه یک هشدار جدی
سرگرد محمد زنگانه معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کیش اعلام کرد در مهر ۹۹، ۹۰ تصادف در کیش رخ داد ۱۲ مورد آن جرحی و یک مورد هم منجر به فوت شد.
دریافت این آمار موجب شد با رئیس پلیس راهور کیش گفتگو کنم سرگرد ایمانی نسب معتقد است بی توجهی به قانون، کار دست کیش داده است.
کمی موضوع را توضیح داد: مهر امسال آمار تصادفات در مقایسه با مهر پارسال حدود بیست و چهار درصد افزایش داشت.
مهر پارسال شصت و هشت فقره تصادف در کیش رخ داد، اما مهر امسال آمار تصادفات کیش به نود فقره رسید که، نگران کننده است.
رئیس پلیس راهور می‌گوید: رانندگان متخلف جریمه می‌شوند و خودرو آن‌ها به مدت هفتاد و دو ساعت توقیف می‌شود، اما برای نهادینه کردن فرهنگ رانندگی و احترام گذاشتن به قوانین باید فرهنگ سازی شود. 

کیش را جور دیگر باید گفت

فرهنگ سازی برای رعایت قوانین رانندگی در کیش، سال‌های گذشته اتفاق افتاده بود و تا چند سال گذشته همه‌ی مردم قوانین را رعایت می‌کردند و اگر راننده‌ای بوق می‌زد و یا با سرعت بالا حرکت می‌کرد همه‌ی رانندگان با تعجب به او نگاه می‌کردند.
همه باید دست به دست هم بدهند و برای ترمیم فرهنگ رانندگی در کیش که در سال‌های اخیر خدشه دار شده تلاش کنند تا باز هم کیش به عنوان الگوی ترافیکی کشور مطرح شود.
خواستم با متولیان فرهنگی کیش در خصوص روش‌های نهادینه کردن یک رفتار اجتماعی، ثبات و فرهنگ سازی و پایداری یک عادت پسندیده و ارزش و هنجار‌های اجتماعی صحبت کنم که طبق معمول، سپری کردن مراحل هماهنگی و کسب اجازه از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش و دریافت مجوز، خوشبختانه موفق شدم و قرار شد با سعید پور علی معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش گفتگو کنم چند باری در دو روز پیاپی با وی تماس گرفتم پاسخگو نبود موضوع را از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش پیگیری کردم گفتند گویا در جلسه به سر می‌برد!
کیش دارای یک مسیر هفتاد کیلومتری ویژه‌ی دوچرخه سواری است، اما برخی از رانندگان خودرو‌ها وارد مسیر دوچرخه سواری می‌شوند و اصلا نمی‌خواهند بپذیرند که این مسیر، مخصوص دوچرخه سواری است و آن‌ها مرتکب تخلف شده اند.
سرهنگ ایمانی نسب با بیان اینکه ورود خودرو‌ها به مسیر دوچرخه سواری ممنوع است گفت: رانندگان چنین خودرو‌هایی بر اساس قانون جریمه می‌شوند و علاوه بر آن، خودرو آن‌ها نیز هفتاد و دو ساعت توقیف می‌شود.
آمار بالای تصادفات در کیش نشان می‌دهد که هم ساکنان و هم گردشگران کیش نسبت به سال‌های گذشته کمتر قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنند.
سرعت مجاز، ایمنی در رانندگی
سرعت مجاز رانندگی در کیش، شصت کیلومتر بر ساعت و در جاده‌های خارج از منطقه‌ی مسکونی، هشتاد کیلومتر بر ساعت است، اما معمولا اواخر شب، چه در منطقه مسکونی و چه در جاده‌های خارج از شهر، گاهی شاهد سرعت‌های بالا و حتی تا یکصد و هشتاد کیلومتر بر ساعت هستیم.
تقریبا در همه‌ی معابر کیش دوربین ثبت تخلفات رانندگی نصب شده و در صورت جریمه شدن، پیامک آن برای صاحب خودرو ارسال می‌شود، اما به نظر می‌رسد جریمه کردن، در رفتار برخی افراد تاثیری ندارد.
بر اساس گفته‌های رئیس پلیس راهور کیش، در اکثر تصادفات سنگین، سرعت خودرو‌ها بیش از یکصد و بیست کیلومتر بر ساعت بوده است. 

کیش را جور دیگر باید گفت

از ماست که بر ماست
نکته جالب و البته تامل برانگیز اینکه تصادف‌های اخیر در کیش فقط مربوط به مسافران نیست بسیاری از رانندگانی که حادثه آفریدند از ساکنان کیش هستند.
سرهنگ ایمانی نسب می‌گوید: بیش از هشتاد درصد تصادفات در جزیره کیش مربوط به ساکنان است که بیشتر آن‌ها هم جوانان هستند و معمولا این تصادفات در شب‌ها رخ می‌دهد. 

کیش را جور دیگر باید گفت

کیش قانونمند جذاب‌تر
حالا این نکته کاملا مشهود است که باید مثل گذشته اهالی کیش باز هم خود بخواهند تا اتفاقات خوبی شکل گیرد مثلا در یک عزم عمومی بیش از پیش به قانون احترام بگذارند تا مروارید خلیج فارس نه تنها به دلیل جاذبه‌های طبیعی بلکه به علت فرهنگ بالای عمومی همچنان بدرخشد. 

  نویسنده : سلیمان علی اکبرنظر

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه