امروز: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

تالاب‌ های ساحلی ، اکوسیستم مرجانی کیش؛ کلید سازگاری با تغییر اقلیم

علمی , فناوری , گزارش مکتوب , محیط زیست تاریخ انتشار: 99/11/14 بدون نظر   3095 بازدید

اندازه فونت    

تالاب‌ های ساحلی ( اکوسیستم مرجانی کیش)؛ کلید سازگاری با تغییر اقلیم

 
تالاب های ساحلی مانند باتلاق ها، مانگروها، بسترهای پوشیده از علفهای دریایی و صخره های مرجانی مانند ضربه گیر عمل می کنند.
سطح (CO۲) در اتمسفر ما در مقایسه با زمانهای پیش از صنعتی شدن به ۴۰% افزایش یافته است. به منظور محدود کردن اثرات تغییر اقلیم، جامعه جهانی از طریق توافق پاریس بدنبال تثبیت و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای(GHG) است تا بدین وسیله افزایش میانگین دمای جهانی را در این قرن به زیر ۲ درجه سانتی گراد محدود کند.
تالاب ها یک راهکار طبیعی هستند
تنها در ۳۵ سال اخیر تعدد بلایای طبیعی در سرتاسر جهان بیش از دو برابر گشته است و ۹۰% این بلایا مرتبط با آب هستند. پیش بینی می شود حتی آب و هوای نامساعد وخیم بیشتری هم در پیش رو باشد. تالاب ها نقش قابل توجهی را در موازنه و تثبیت انتشار گازهای گلخانه ای(GHG) بازی کرده و اثرات تغییر اقلیم را تعدیل می کنند.
تالاب ها به عنوان یک بافر (میانجی) برای خطوط ساحلی در برابرآب و هوای طوفانی عمل می کنند
تالاب های ساحلی مانند باتلاق ها، مانگروها، بسترهای پوشیده از علفهای دریایی و صخره های مرجانی مانند ضربه گیر عمل می کنند. آنها شدت امواج طوفان و سونامی ها را کاهش می دهند و از ۶۰% افرادی که در طول خطوط ساحلی زندگی یا کار می کنند در برابر سیل، خسارت مالی و تلفات جانی محافظت می کنند.
تالابها، سیل ها و خشکسالی ها را کاهش می دهند
تالاب های داخلی مانند دشت های سیلابی، رودخانه ها، دریاچه ها و باتلاق ها شبیه اسفنج عمل می کنند، بارش مازاد را جذب و در خود ذخیره می کنند و طغیان های سیلابی را کاهش می دهند. تالاب ها درطول فصول خشک در اقلیم کم آب، آب ذخیره شده در خود را آزاد می کنند، شروع خشکسالی ها را به تاخیر می اندازند و کمبود آب را به حداقل می رسانند.
تالاب ها بطور طبیعی کربن را جذب و ذخیره می کنند
تالابها ، مانگروها و علف دریایی، مقادیر عظیمی از کربن را در خود ذخیره می کنند.
تالابها حدود ۳% از زمین سیاره ما را می پوشانند و از تمامی کربن موجود بر روی زمین تقریباً ۳۰% (دو برابر میزان کربنی که تمامی جنگل های جهان در خود ترسیب کرده اند) را ذخیره می کنند. تالاب ها اثربخش ترین بستر ترسیب کربن روی زمین هستند.
ما نباید تالابهایمان را خشک کنیم
در زمانی که (تالاب ها غالباً ) برای کشاورزی، خشکانیده یا سوزانده می شوند، آنها از یک بستر ترسیب کربن خود به یک منبع کربن تبدیل می شوند که در طول قرن ها، کربن ذخیره شده را به درون اتمسفر نشر می دهند. انتشار (CO۲) از تالاب های های خشکانیده و سوزانده شده، معادل ۱۰% از همه دی اکسید کربن منتشر شده سالیانه از سوخت های فسیلی است.
ما باید از تالاب هایمان محافظت کرده و آنها را احیا کنیم
استراتژی متناسب در پاسخ به تغییر اقلیم باید شامل بهره برداری خردمندانه از تالابها باشد. ما ۳۵% از تالابهای جهان را از سال ۱۹۷۰ تا کنون از دست داده ایم. افراد، جوامع و دولت ها باید با هم کار کنند تا از این اکوسیستم های شگرف که به ما کمک می کنند در مواجهه با تغییر اقلیم، بهتر آماده و سازگار شویم و بر آثار آن غلبه کنیم محافظت کنیم.
شایان توجه است اکوسیستم های مرجانی بخش ارزشمندی از تلابهای ساحلی را تشکیل میدهند برداشت ماسه ساحلی ساخت جزایر مصنوعی بنادر و اسکلهای از تهدیدات روز افزون این اکوسیستم ارزشمند جهانی است. صخره های مرجانی تنوع حیات دریایی را حفظ و از خطوط ساحلی در برابر فرسایش ناشی از امواج و طوفان ها محافظت می کنند و بنابراین از بین رفتن آنها می تواند برای یک میلیارد نفر از مردم جهان که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از آنها بهره مند می شوند، مخرب باشد.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه