امروز: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

هم ‌اندیشی و بررسی فرصت ها و تهدیدهای کار و اشتغال در جزیره کیش

دسته‌بندی نشده تاریخ انتشار: 99/12/14 بدون نظر   797 بازدید

اندازه فونت    

جلسه هم اندیشی و تبادل نظر با مدیران جوامع صنفی کیش در بهره برداری از سامانه کار و اشتغال مدیرت کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.

به گزارش دولتخانه کیش ، جلایری رئیس اداره کار سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست با خوش آمد گویی به حاضران در جلسه گفت: خوشحالیم که فردی سکان هدایت سازمان منطقه آزاد کیش را بر عهده گرفته است که جزو تدوین کنندگان مقررات اشتغال در سال ۱۳۷۲ بود.

وی افزود: جعفر آهنگران با همکاران وزارت کار در سال ۷۲ مقررات ۵۱ ماده ای اشتغال در مناطق آزاد را بر اساس ماده ۱۲ قانون تاسیس مناطق آزاد تدوین کردند و خوشحالیم کسانی که قانون دان و به مقررات آشناست این مقررات را وضع کردند.

وی گفت: یکی از مهمترین مسایل در اشتغال ، نیروی انسانی است ، سرمایه گذاران و کارآفرینان آفرینندگان کیش هستند و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت نیروی کار در کیش استفاده و از حقوق کارگران صیانت کنیم .

جلایر با اشاره به مشکلاتی که در کشور در حوزه اشتغال وجود دارد گفت: با توجه به اینکه در قانون کار آمده است، قرار دادها باید در ۴ نسخه تنظیم بشود یک نسخه نزد کارگر ، یک نسخه نزد کارفرما ،یک نسخه نزد اداره کار محل و یک نسخه به شورای اسلامی کار ارائه شود ، در مقررات اشتغال مناطق آزاد در ماده ۱۰ تبصره یک ذکر شده است ، قراردادها در سه نسخه تنظیم شود یک نسخه نزد کارگر ، یک نسخه نزد کارفرما و یک نسخه به سازمان منطقه آزاد کیش تحویل داده شود.

رئیس اداره کار با اشاره به راه اندازی سامانه کار و اشتغال گفت: این سامانه که قرار دادهای کار در آن ثبت می شود به کارگران کمک می کند تا از مغاد قرار داد و حقوق خود آگاه شوند .

البته پیمانکار و یا کارفرما نیز به وظایف و حقوق خود آگاه می شود.

جلایر افزود: سامانه هوشمند اشتغال از سال ۹۴ طراحی شده است و ابتدا این سامانه بیشتر برای پالایش معتادان و سلامت کارگران در کیش بود الان هدف کلی تری دارد ، کارفرمایان اطلاعات و قراردادهای کار را می توانند در آن وارد و کارگران خودشان می توانند فرم های خود اظهاری را که در سامانه طراحی شده است تکمیل کنند .

رئیس اداره کار با اشاره به اینکه این سامانه دو طرفه است و هم کارگران می توانند اطلاعات خود را وارد کنند و هم کارفرمایان گفت: اگر کار فرمایی اطلاعات کارگران را وارد نکرد کارگران می توانند اطلاعات خود را وارد کنند و از طریق بازرسی هایی که انجام می شود قرار دادهای آنان ثبت و از نیروی کار صیانت شود.

جلایر به این نکته که همه نیازهای بازار کار در این سامانه موجود است گفت : کارگران و کارفرمایان می توانند از قوانین و مقررات سازمان منطقه آزاد در زمینه کار و اشتغال بهره مند شوند و شکایت کارگری و کارفرمایی و کاریابی نیز در این سامانه قابل ثبت است .

اشتغال ، اتباع خارجی ، بازرسی کار ، بیمه بیکاری ، تعاون و رفاه اجتماعی ، حل اختلاف ،کاریابی ها همه در سامانه job.kish.ir موجود است.

جلایر گفت : تا کنون ۱۳ هزار اطلاعات وارد شده است و ۱۳۰۰ قرار داد کار هم بارگزاری شده است .

وی با برشمردن مزیت های این سامانه گفت: با بهره گیری از سامانه کار و اشتغال ، دغدغه های کارگران و کارفرمایان کم می شود ، وقتی قرار داد کارگران در سامانه بارگزاری شود کارگران با وارد کردن کد ملی و رمزی که از طریق سیستم به تلفن همراه آنان پیامک می شود می توانند قرار داد خود راببینند و در رونوشت گرفتن از قرار دادها و مصرف کاغذ هم صرفه جویی می شود .

جلایر مزیت دیگر این سامانه را امکان گزینش کارفرما از کارگران شهرهای دیگر برشمرد و گفت: چون در کیش کارگر کم است کارفرما می توانند از طریق سامانه کار و اشتغال کارگر را از شهرهای دیگر انتخاب کنند .

وی به این نکته هم تاکید کرد :برخی کارفرمایان با پیشنها های حقوق و دستمزد بیشتر می توانند کارگران حوزه های دیگر را برای خود جذب کنند که با راه اندازی این سیستم هم امنیت شغلی کارگران بیشتر حفظ می شود هم نیازهای کارفرمایان به نیروی کار برطرف می شود.

رئیس اداره کار افزود: یکی دیگر از مزایای این سامانه این است که کارگرانی که قرارداد دارند نمی توانند قبل از مدت قرار داد ترک کار کنند و دریافت اطلاعات و سوابق کاری کارگران به راحتی انجام می شود ، کارفرمایان با وارد کردن کد ملی کارگران می توانند توانایی ها و مهارت ها و پیشینیه شغلی کارگران را مشاهده کنند.

جلایر با اشاره به امکان امتیاز دهی سامانه کار و اشتغال گفت: بر اساس مقررات و امتیازهایی که در سامانه طراحی شده است ، کسانی که قرار داد کار دارند امتیاز بندی می شوند و افرادی که اطلاعات آنان ثبت شده است و امتیاز بیشتر دارند در اولویت واگذاری شغل هستند و از گریز نیروی کار جلوگیری می شود.

رئیس اداره کار مسکن ، ورزش و رفاه کارگران را از برنامه های پیش روی اداره کار عنوان کرد و گفت: کیش به واسطه فکر توانمند ، سرمایه سرمایه گذار و سرمایه انسانی ( کارگران) پیشرفت کرده است و در برنامه های سازمان منطقه آزاد کیش است که موزه ای از کارآفرینان که کیش را آباد کردند و مشاهیر کیش راه اندازی شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده امام جمعه کیش نیز در این نشست با تبریک اعیاد رجبیه و خیر مقدم به مدیر عامل جدید سازمان منطقه آزاد کیش گفت: گردآوری این جمع فاخر مقدمه ای برای ایجاد کار و اشتغال بیشتر در کیش است.

وی افزود: با تمام توان برای توسعه و آبادانی کیش کمک می کنیم ، جزیره کیش در ذهن مردم یک جایگاه متعالی دارد و از تلاش های غلامحسین مظفری مدیر عامل سابق سازمان منطقه آزاد کیش برای اقدامات موثر و آبادانی کیش قدردانی می کنم.

امام جمعه کیش گفت: در جلسه تودیع و معارفه صحبت نکردم چون مخاطب من در آن جلسه حضور نداشت ، و نکات را در خطبه های نماز جمعه بیان خواهم کرد ، بی مهری های فراوانی نسبت به مسئولان و مردم کیش شده است که در خطبه های نماز جمعه به صورت سلسله وار به آن خواهم پرداخت .

حجت الاسم والمسلمین حسن زاده با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر وظایف مسئولان در خصوص نشان دادن راه های کاریابی و اشتغال به جوانان گفت:در کشور ما هم کار فراوان است و هم نیروی کار علاقمند وجود دارد اما حلقه مفقوده ارتباط بین نیروهای کار و شغل است ، کسی نیست به جوانان ما آموزش بدهد چه طور می توانند شغل پیدا کنند.

وی افزود: برخی مسئولان حوزه اشتغال به دنبال این هستند مجاری ایجاد شغل را باز کنند اما برخی مسئولان چنین عمل نمی کنند ، نشان دادن راههای جستجوی کار به جویندگان شغل ، یکی از بهترین راههای ایجاد اشتغال است.

امام جمعه کیش پرورش گیاهان دارویی ،پرورش گل و پرورش پرندگان به عنوان منابع غذایی را زمینه اشتغال بسیاری از جوانان برشکرد و گفت: این مسیر ها باید به جوانان آموزش داده شود ، جوانان فقط از شغل ، پشت میز نشینی و حقوق بگیری را می شناسند اما ما موظفیم جوانان را به سمت تولید هدایت کنیم .

وی با تاکید به اینکه اگر معضل بیکاری در جامعه حل شود بسیاری از معضلات اجتماعی هم حل می شود گفت: امروز اگر جوانان گرفتار مواد مخدر می شوند ریشه آن در بیکاری است ، جوان اگر شغل داشته باشد به دنبال مفاسد اجتماعی نمی رود .

شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل تسنن نیز در نشست بهره برداری از سامانه کار و اشتغال گفت :جلسه کار جلسه مقدسی است ، جزیره کیش یک رکن گردشگری کشور و یک مکان امن برای کارگران و کارفرمایان است .

وی افزود: کیش در زمینه اشتغال سرآمد شهرهای دیگر است و همه زیبایی های کیش مدیون تلاش کارگرانی است که با تعهد کار می کنند

وی به نقش سرمایه گذاران ، صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی در توسعه کیش اشاره کرد و گفت: سامانه کار و اشتغال هم حافظ حقوق نیروی کار است و هم به کارفرمایان نیروهای موثر و کارآمد را معرفی می کند و گام موثری در توسعه کیش است .

شیخ یعقوب شمس گفت: در بسیاری از مواقع حقوق کارگر پایمال می شود و بسیاری مستعد کار هستند اما نمی توانند مشغول به کار شوند ، با راه اندازی این سامانه این مشکلات برطرف می شود.

جعفر آهنگران سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست که نخستین جلسه پس از انتصاب بود و در آن شرکت کرد گفت: آوازه امام جمعه کیش را شنیده بودم و یکی از انگیزه های قبول مسئولیت من در این سمت حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده در کیش بود .

وی حضور شیخ یعقوب شمس در کیش و همدلی او با امام جمعه را نشانه تقریب مذاهب در کیش عنوان کرد و گفت: مهمترین عامل توسعه اقتصادی کشور ارتقاء جایگاه سازمان های مردم نهاد است.

وی افزود: در آینده نزدیک کیش کاملا می تواند با اماکن گردشگری هم جوار رقابت کنند.

آهنگران گفت: همتی که در سال های پیش انجام شد معافیت مناطق آزاد از قانون کار بود و همین امر باعث توسعه مناطق آزاد شد و اصلاح مقررات پولی بانکی ، مقررات سرمایه گذاری ، مقررات صادرات و واردات و مقررات اشتغال در مناطق آزاد به توسعه این مناطق کمک کرد.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به نظریه های جدید مدیریتی گفت : انتخاب همکاران به ویژه در سازمان های خدماتی از اهداف سازمان مهم تر است و این یک نکته بسیار مهمی است ، همه نیروها ، حتی نیروهایی که در پایین ترین رده های سازمانی اشتغال دارند نقش اساسی در روند آبادانی و توسعه ایفا می کنند.

وی افزود: راننده ای که مسافر را از فرودگاه به هتل می برد می تواند در توسعه گردشگری مهم باشد رفتار او می تواند تجربه شیرین یا تلخ برای مسافررقم بزند .

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر اینکه توجه به مهارت آموزی باید در دستور کار اصلی سازمان منطقه آزاد کیش قرار گیرد ، گفت: هر کسی که مهارت و تخصص آموخت ، یک سرمایه اجتماعی است و باید به آن توجه کرد.

آهنگران افزود: این سامانه باید به سامانه پنجره واحد خدمات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی متصل تا این اقدام بزرگ در مناطق آزاد سراسری شود.

سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست با اشاره به اینکه پیدا کردن فرصت های شغلی اولین عامل مهاجرت است گفت : تصویری که از کیش به عنوان سرزمین فرصت های شغلی به وجود آمده نتیجه حضور فعالان اقتصادی و کارآفرینان در کیش است .

وی افزود: مهاجرت برای بهره گیری از فرصت های شغلی باید ساماندهی می شد و معاونت اجتماعی شیوه نامه های جدید ننوشت بلکه شیوه نامه های موجود را اصلاح کرد .

پورعلی با اشاره به مذاکره سازمان منطقه آزاد کیش با سازمان فنی و حرفه ای و استان هرمزگان در حوزه مهارت آموزی گفت: سازمان فنی و حرفه ای کشور در کیش چند نمایندگی دارد که نخستین آنها موسسه علوم و فنون است و مجتمع فنی تهران نیز در کیش نمایندگی دارد .

وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی کیش هم بارها اعلام آمادگی کرده است متناسب با نیازهای شغلی سرمایه گذاران و کارفرمایان در قالب آموزش های آزاد و پودمانی خدمات ارائه کند.

پورعلی به سامانه های آموزشی جامع مهارت های شغلی که جهاد دانشگاهی طراحی و به دبیر خانه معرفی کرده اشاره کرد و گفت : دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد این سامانه را به عنوان سامانه مهارت آموزی به مناطق آزاد معرفی کرده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه همچنان به صورت غیر سازمان یافته آموزش مشاغل را پیگیری می کنیم گفت: توانمند سازی سرمایه انسانی حوزه فعالان اقتصادی یعنی ایجاد ارتباط بین خدماتی که ارائه می شود.

وی گفت: در طرح جامع کیش که سال ۹۴ تدوین شد به کیفیت خدمات جزیره اشاره و تاکید شد شیوه خدمات رسانی در کیش باید با مهارت آموزی ارتقاء یابد.

پور علی متغیر مهارت را در کمک به رونق جزیره بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در سند جامع مهارتی خود به کیش پیشنهاد داده است نیاز سنجی برای همکاری صنوف انجام و اولویت های آموزش فنی و حرفه ای هم مشخص شود.

وی در خصوص جا به جایی های نیروی کار گفت: امیدواریم سامانه کار و اشتغال بتواند این جابه جایی ها را ساماندهی کند چرا که اگر آمار و اطلاعات پایه وجود نداشته باشد رابطه دولت ملت برقرار نمی شود و هنگامی که دولت می خواهد سیاست گذاری کند توجه به آمارهای پایه ، اساس سیاست گذاری است .

وی گفت: امروزه از آسیب های سیاست گذاری صحبت می شود وقتی آمار و اطلاعات و نظام های آماری قوی نداشته باشید مشخص نیست سیاست گذاری بر چه پایه ای است ، یکی از مشکلات ما در کشور همین نداشتن آمار های پایه و دقیق است.

پور علی با اشاره به اینکه در حوزه کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی در کیش ، موضوع کارگری دغدغه شورای تامین هم هست گفت : حوزه کارگری را رصد کردیم و برنامه های مطلوبی انجام شده است .

وی سامانه کار و اشتغال را یک پایه اساسی برای دریافت اطلاعات و آمار عنوان کرد و گفت: مسکن و حمل و نقل سه تجربه تا کنون داشته تجربه اول شهرک کارگاهی است که بخشی از کارکنان شرکت های کارفرمایی در آن ساکن هستند.

کمپ پدیده که بی استفاده بود در دوران کرونا فعال شد و تعدادی از کارگران در آنجا مستقر شده اند.

گروهی از کارگران هم در منازل مسکونی که کارفرمایان برای آنان تهیه کرده اند به صورت دسته جمعی زندگی می کنند که تجربه موفقی نیست و بیشتر آنان از نظر تعداد جمعیت ، نظافت و بهداشت در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.

پور علی گفت: یکی از برنامه های سازمان منطقه آزاد کیش ایجاد اقامتگاه کارگری است که برخی معتقدند در کیش باشد و برخی معتقدند خارج از کیش باشد و هنوز در این زمینه توافق قطعی صورت نگرفته است.

وی ساخت مسکن بومیان را هم یکی از راههای اسکان کارگران عنوان کرد که می توان طرح آن را به هیئت مدیره ارائه کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در سخنان خود به ممنوعیت واردات خودرو اشاره کرد و گفت: این طرح موجب افزایش سن خودروهای کیش شد و مطابق سال های گذشته امکان نداشت خودروها در بازه زمانی مشخصی اسقاط و به جای آنها خودروهای جدید وارد کیش شوند.

پور علی در حوزه تامین نیازهای حمل و نقل کارگری گفت: شرکت عمران ،آب و خدمات قرار است ۲۰ دستگاه مینی بوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کند که از این ظرفیت می توان برای جا به جایی کارگران هم بهره برد .

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه همه مشکلات به نوعی به حوزه اجتماعی مرتبط می شود گفت: اگر هزینه زندگی بالا می رود ، اگر ناامنی ایجاد شود ، اگر بهداشت و درمان نیاز به توجه داشته باشد همه اینها در حوزه اجتماعی باید پیگیری شود و همین موضوع مسئولیت متولیان این حوزه بیشتر می کند .

سعید پور علی در آخر گفت: در نشست های مرتبط با کسب و کار و اشتغال بیشتر موارد قابل طرح ،بررسی و نتیجه دهی است.

 

در حاشیه این نشست مهم مدیران عامل جوامع مختلفی صنفی کیش از جمله سادات نجفی مدیر عامل جامعه بازاریان و بازرگان ، صفا مدیر عامل جامعه هتل‌داران، ابوالحسنی عضو هیئت رئیسه جوامع پذیرایی ، عباسی مدیرعامل جامعه کلوپ ها و تفریحات دریایی ، باقری مدیر عامل اتحادیه رنتکاران و میرزایی عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک و مستغلات کیش، به ایراد مشکلات و چالش های موجود در حوزه اشتغال و معضلات جذب و حفظ نیروی کار در حوزه های صنفی خود از جمله هزینه های بالای کسب و کار و  مشکلات مسکن و ایاب و ذهاب و حقوق و بیمه و و درمان و آموزش و سلامت و اعتیاد و سوء پیشینه و جذب نیروی متخصص  پرداختند.

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه