توضیحات شرکت آب و برق کیش در رابطه با هدر آب و اقدمات انجام شده طی سالهای گذشته بابت توسعه و پیشرفت شبکه آب و برق و خدمات انجام شده
بسمه تعالی
با سلام
احتراما در پی درج و انعکاس خبری مبنی بر میزان هدر رفت آب در جزیره کیش توسط خبرگزاری محترم ایرنا با مهندس سلطانی مدیر عامل شرکت آب و برق کیش وانعکاس آن در فضای مجازی و سایر رسانه ها در مورد موضوع مذکور، شرح برخی از اقدامات انجام گرفته شرکت از سال ۱۳۹۳ برای کاهش هدر رفت آب و یا به عبارت دقیق کاهش میزان آب بدون درآمد شرکت جهت تنویر افکار عمومی کیشوندان گرامی ایفاد می گردد؛
مهمترین نقاط ضعف شبکه توزیع آب که موجب هدر رفت آب در این شبکه می گردد، شامل موارد ذیل میباشد؛
۱. فرسودگی شبکه توزیع آب
۲.فرسودگی شبکه آب خانگی و کنتور ها و وضعیت بسیار نامناسب اغلب حوضچه های کنتور مشترکین
۳. انشعاب های غیر مجاز آب
۴. وضعیت نامناسب پمپ ها و مخازن مشترکین
۵. اشتباه در قرائت کنتورها
شبکه فرسوده توزیع آب عامل مهم در هدر رفت آب می باشد که از ابتدای سال ۱۳۹۴ لغایت سال ۱۳۹۹ در مجموع نزدیک به ۲۴ کیلومتر از شبکه توزیع آب شرکت آب و برق کیش نوسازی گردید.
همچنین بر اساس نیاز مشترکین شرکت آب و برق کیش از سال ۱۳۹۴ لغایت ۱۳۹۹ اقدام به احداث بیش از ۹ کیلومتر شبکه جدید نمود. شایان ذکر است این احداث شبکه موجب کاهش محسوس هدر رفت آب از طریق انشعابات غیر مجاز گردید.
در سال ۱۳۹۴ جهت کاهش اشتباهات انسانی در قرائت و ثبت داده های کنتورهای آب و برق، شرکت اقدام به خرید نرم افزارهای جدید برای امور مشترکین کرده و متعاقب آن مامورین قرائت شرکت در سال ۱۳۹۵ مجهز به دستگاه های الکترونیکی ثبت گردیدند که این امر خطای انسانی در قرائت را به حداقل ممکن رساند و در سال های اخیر کمترین میزان شکایت در مورد قرائت در امور مشترکین شرکت ثبت گردیده است.
از عوامل دیگری که موجب هدر رفت آب می گردد کنتورهای خراب و معیوبی بود که با پیگیری های صورت گرفته از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۳۹۹ تعداد ۶۵۹۸ دستگاه کنتور آب تعویض گردیده است.
شرکت آب و برق کیش طی همکاری با شرکت های دانش بنیان داخلی برای اولین بار در کشور موفق به ساخت کنتورهای هوشمند التراسونیک گردیدند و به زودی حدود ۳۰۰۰ دستگاه از کنتورهای هوشمند ساخت شرکت های دانش بنیان داخلی در اختیار شرکت آب و برق کیش قرار خواهد گرفت تا به یاری خداوند در شبکه نصب گردند.
فرسودگی شبکه توزیع آب خانگی و حوضچه های نامناسب پمپ های فرسوده و قدیمی نیز از دیگر عواهل هدر رفت آب هستند که تعمیر یا تعویض ششبکه داخلی آب مشترکین، پمپ ها و مخازن فرسوده آب بر عهده خود مشترکین عزیز می باشد که بارها برای آن دسته از مشترکین محترم که با مشکل مذکور مواجه بوده اند نامه اخطار صادر گردید اما بدلیل عدم توجه مشترکین محترم در نهایت شرکت آب و برق کیش با هزینه خود و تعیین پیمانکار در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ اقدام به تعمیر و بازسازی بیش از ۵۰۰ حوضچه معیوب کنتور در سراسر جزیره نمود. این فرسودگی در پمپ و مخازن علاوه بر عامل هدر رفت آب شرب موجب تغییر رنگ و بو آب شرب نیز می گردند.
گستردگی شبکه توزیع آب شرکت آب و برق کیش در سراسر جزیره این شرکت را برآن داشت تا اقدام به خرید دستگاه پیشرفته جهت پایش شبکه توزیع آب نموده و در سال ۱۳۹۵ با هزینه ای سنگین دستگاه مذکور خریداری گردید و در اختیار گروه پایش شبکه توزیع آب قرار گرفت.
خوشبختانه اقدامات فوق الذکر و نیز اقدامات بسیاری مانند بازسازی و نوسازی دستگاه های آب شیرینکن، تعمیرات دستگاه ها و پمپ خانه های اصلی شبکه توزیع و مواردی از این دست موجب گردیده است تا از سال ۱۳۹۳ لغایت سال ۱۳۹۹ هدر رفت سالانه آب از ۳۷ % به ۳۲% کاهش یافته و امید است با توجه به نوسازی ها و بهسازی هایی که برای شبکه توزیع آب شرکت در نظر گرفته شده است در آینده نزدیک این میزان به حداقل خود رسیده و میزان هدر رفت آب به استانداردهای جهانی نزدیک تر شود.
یادآور میشود شرکت آب و برق کیش سالانه بطور میانگین بیش از ۷ میلیون متر مکعب آب شرب گوارا در اختیار کیشوندان گرامی و مسافرین عزیز جزیره زیبای کیش قرار میدهد که حتی یک درصد از میزان هدر رفت آن کاهش یابد عدد بزرگی در میزان آب شرب می باشد، بر همین اساس شرکت آب و برق کیش طی سال های گذشته با جدیت فراوان به دنبال به حداقل رساندن این میزان هدر رفت آب بوده و در این راه بدون کمک و حمایت مشترکین گرانقدر این شرکت موفق نخواهد شد.
روابط عمومی شرکت آب و برق کیش
نظر شما