امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

طرح یک فوریتی حذف بند ت تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ ثبت و تقدیم هیات رییسه مجلس شد

اجتماعی , اقتصادی , مناطق آزاد تاریخ انتشار: 00/02/07 بدون نظر   2428 بازدید

اندازه فونت    
طرح یک فوریتی حذف بند ت تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ ثبت و تقدیم هیات رییسه مجلس شد

دکتر عبدالناصر درخشان نماینده ایرانشهر در مجلش شورای اسلامی طرح یک فوریتی حذف بند ت تبصره ۶ قانون بودجه در رابطه با معافیت مالیاتی ارزش افزوده برحسب جغرافیای مناطق مختلف کشور در سال ۱۴۰۰ را تقدیم هیات رییسه کرد.

 

به گزارش دولتخانه کیش ؛ مناطق آزاد به مناطق جغرافیایی محدود و محصوری گفته می شوند که از شمول برخی از قوانین و مقررات جاری کشور خارج بوده و تابع قانون خاص می باشد. این مناطق با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیت های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نبود بوروکراسی زاید و غیره شکل می گیرند. اساسا این مناطق به عنوان محرک در تشویق صادرات شناخته شده اند.

به همین سبب در اولین برنامه توسعه جمهوری اسلامی در تبصره ۱۹ اجازه تاسیس و راه اندازی سه منطقه آزاد کیش، قشم و چابهار به دولت داده شد، تا اهداف صادرات دولت در این برنامه محقق گردد.

از همان ابتدا هدف از تشکیل این مناطق در کشور صرفا محدود به موضوع صادرات نمی شد بلکه توسعه منطقه ای، ایجاد اشتغال، ایجاد زیر ساخت های لازم، خدمات عمومی و مواردی از این دست موضوعاتی بودند که سیاستگذاران برای این مناطق در نظر گرفتند. لذا قانونگذار برای جذب سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی مصوب ۱۳۷۲ الحاقات و اصلاحات بعدی، فعالیت اقتصادی در این مناطق را به مدت ۲۰ سال از پرداخت مالیات معاف داشته است. به عبارتی اصلی ترین مزیت فعالیت در مناطق آزاد کشور همین معافیت مالیاتی موضوع ماده ۱۳ می باشد که در قانون خاص پیش بینی شده است. اما در فرآیند بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس بدون رعایت قانون خاص و بدون توجه به ماهیت اصلی مناطق آزاد مصوبه ای را پیشنهاد و به تصویب رساندند که به موجب آن مناطق آزاد مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود. این موضوع که در بند “ت” تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسیده اصلی ترین مزیت و تمایز مناطق آزاد را برخلاف اصول قانون نویسی و رعایت اسناد و قوانین بالادستی از بین برده است به گونه ای که بیم آن می رود که با چنین تصمیمی بخشی از منابع کشور خروج کند. یقیناً با این خروج، بخشی از مشاغل ایجاد شده که رقم آن تا بیش از ۵۰۰ هزار شغل اعلام شده است، از بین خواهد رفت و در شرایط سخت کنونی بر مشکل بیکاری اضافه خواهد شد.

مصوبه اخذ مالیات از مناطق آزاد می تواند آثار و تبعات منفی زیادی را به دنبال داشته باشد. از جمله اینکه، رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال را با مشکل مواجه می نماید. از طرفی نیز با شعار حکیمانه امسال یعنی تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها کاملا در تعارض است. چرا که مصوبه فوق الذکر موانعی را در جهت تولید ایجاد می نماید، لذا رفع موانع و حمایت از راه اندازی کسب و کارها، رونق تولید و پشتیبانی از تولید، حمایت های بیش از پیش مسئولان به خصوص در مناطق آزاد را می طلبد.

به همین دلیل طرح یک فوریتی برای حذف بند “ت” تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۰ تهیه و در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ به ثبت رسید.

دکتر عبدالناصر درخشان نماینده ایرانشهر در مجلش شورای اسلامی طرح یک فوریتی حذف بند ت تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم هیات رییسه کرد.

با توجه به اینکه حذف این موضوع مورد حمایت دولت و دبیرخانه مناطق آزاد نیز می باشد و قبلاً هم در لایحه پیشنهادی دولت مطرح نشده بود پس با مشکل اصل ۷۵ قانون اساسی نیز مواجه نخواهد شد.

تنظیم گزارش بهمن عبدالهی

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه