امروز: ۹ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

سازمان منطقه آزاد کیش باید بداند که یک یار کمکی بنام شورای شهر دارد

سازمان منطقه آزاد کیش باید بداند که یک یار کمکی بنام شورای شهر دارد

توسعه همه جانبه منطقه در گرو مشارکت مردم و تمرکز زدایی دولتی است.

سازمان منطقه آزاد کیش باید بداند که یک یار کمکی بنام شورای شهر دارد شورای شهر با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش می تواند در جهت توسعه همگانه کیش گام بردارد.

به گزارش دولتخانه کیش به نقل از خبرنگار اقتصاد ملی و حمایت  محمد طاهری رئیس شورای شهر کیش در روز ملی شوراها گفت: پنجمین دوره شورای شهر کیش را از شهریور ۱۳۹۷ شروع کردیم که با مراسم معارفه دکتر انصاری لاری مدیر عامل اسبق سازمان منطقه آزاد کیش مصادف شد.
🚩وی گفت: با توجه به تاکید آقای انصاری لاری به مشورت در تمام زمینه ها و شورا محور بود امور ، ملاقات های که با ایشان داشتیم همواره به این موضوع تاکید داشتند و عمل میکردند وی افزود از آنجایی که دکتر انصاری لاری از استانداران دوره اصلاحات بود و اولین انتخابات شوراها در سال ۱۳۷۷ را برگزار کرده بود با جدیت شورا را باور داشتند و به حضور جامعه مدنی و مردم محور و فعالان مدنی در حوزه سیاست و فرهنگ و اقتصاد و اجتماع باور قلبی داشتند.
🚩طاهری گفت اولین درخواست ما از ایشان این بود در تمام کمیسیون ها که برای اداره شهر تصمیم میگیرند حضور داشته باشیم .
با دستور ایشان ما در همه این کمیته ها و کمیسیون ها حضور داشتیم و حرف و مشکلات شهر و مردم را مطرح می کردیم و برخی اوقات دوستان صاحب نظر را همراه می کردیم و مصوبات را به نفع مردم تصویب می کردیم .
مسئولان سازمانی و محلی را دعوت می کردیم بازدید های میدانی انجام می دادیم. وی افزود متاسفانه با رفتن آقای انصاری لاری تعامل خوبی با شورای شهر کیش صورت نگرفت .

🚩طاهری گفت ، یکی از اقداماتی که در دوران آقای ابراهیم انصاری لاری انجام شد تخصیص ۳ درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده که اداره مالیات از شرکتهای فعال در خارج از جزیره دریافت می کرد به توسعه امکانات و خدمات شهری کیش بود که رقم قابل توجهی بود و از آنجایی که ما اینجا شهرداری نداشتیم این درآمد به سرزمین اصلی ارسال می شد وی ادامه داد با مصوبه ای شرکت عمران و خدمات شهری را در حکم شهرداری انتخاب کردیم و نهایتا باعث شد این رقم ماهانه بین ۳ الی ۴ میلیارد تومان  بابت این مصوبه از طریق اداره مالیات کیش به حساب شرکت عمران آب و خدمات واریز می شود. این یک درآمد پایدار است که برای توسعه جزیره کیش هزینه می شود.

🚩رئیس شورای شهر کیش گفت ، نام گذاری معابر از جمله بلوار آیت الله هاشمی رفسنجانی ، بلوار شهید قاسم سلیمانی را نام گذاری کردیم که مورد استقبال سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفت.

🚩وی افزود تعیین میزان کرایه حمل ونقل عمومی نیز بر عهده شورای شهر است که پیش از این سازمان منطقه آزاد کیش این وظیفه را برعهده داشت .
۴ سال است که تعیین میزان کرایه حمل و نقل عمومی بر عهده شورای شهر است.
وی عنوان کرد با توجه به افزایش هزینه ها پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی کرایه تاکسی ها و ۲۵ درصد هم کرایه مینی بوس ها را به شورای ترافیک دادیم که پس از موافقت اعلام عمومی خواهد شد.
این افزایش مطابق شهرهای دیگر کشور است.
🚩طاهری اظهار داشت ، حضور در ادارات دیگر که زیر مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش نیستند نیز یکی دیگر ازاقدامات شورای شهر کیش در سال های اخیر است .
یکی از این ادارات ، نظام وظیفه عمومی و دیگری شورای بهداشت و درمان کیش است .
وی گفت شورای ماده ۶۴ قانون مالیات های مستقیم که در اداره امور مالیاتی کیش تشکیل می شود در این شوراها هم عضو هستیم .
شورای ماده ۶۴ قانون مالیات های مستقیم کیش نرخ مالیات املاک را بر اساس ارزش معاملاتی املاک بر عهده دارد ، شورای شهر با تعامل اداره مالیات مبالغی را پیشنهاد داده است که پس از تصویب به اطلاع عموم رسانده خواهد شد.
طاهری افزود: روزانه ۴۰ تا ۵۰ نفر ارباب رجوع داریم که بر اساس قوانین مختلف باید تاییدیه شورا را هم داشته باشند به طور مثال فردی که می خواهد در اداره ثبت احوال نام و نام خانوادگی خود را تغییر دهد باید شورا تایید کند .
صدور مجوز های خدمات شیلات از جمله اختصاص سوخت ، شناور و … نیز با نظارت شورای شهر انجام می شود.
عبدالهی خبرنگار دولتخانه کیش در خصوص میزان تعامل و همکار ادارات و نهادها مختلف با شورای شهر سوال کرد و طاهری در پاسخ گفت: به جز سازمان منطقه آزاد کیش سایر ادارات و نهادهای دولتی و حاکمیتی با شورا همکاری بسیار خوبی دارند.
🚩وی افزود: در تمام مناطق آزاد کشور از جمله قشم و چابهار شورای شهر و شهرداری مستقر است و بسیار هم قوی کار می کنند اما در کیش چنین نیست.
🚩وی در تشریح این موضوع گفت: قبل از انقلاب سازمان عمران کیش متولی اداره امور کیش بود شهردار در کیش وجود نداشت .
در سال ۷۲ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد مصوب می شود.
در این قانون آمده است سازمان های مناطق آزاد می تواند و اختیار دارد خدمات شهری را نیز برعهده بگیرد.
سال ۱۳۷۵ قانون شوراهای شهر مصوب و ابلاغ می شود .
اولین انتخابات شورای شهر در سال ۷۷ برگزار می شود و در این وقفه ۵ سال خدمات شهری بر عهده شرکت خدمات شهری زیر نظر سازمان منطقه آزاد کیش بود.
🚩طاهری اشاره کرد و گفت باید شهرداری را وزارت کشور تشکیل دهد و تا زمانی که شهرداری فعال نباشد انتخاب شهردار معنا ندارد.
پیشنهادهای زیادی شد که در کیش شهردار انتخاب شود اما شرکت عمران سازمان منطقه آزاد کیش خدمات عمومی و شهری را به عنوان شهرداری ارائه می کند. تراکم می فروشد و درآمد دارد و شهر را اداره می کند.
طاهری افزود در سال اول تاسیس شورا الگویی معرفی شد برای اداره امور شهری در دوران مهندس یزدان پناه که دو نفر از اعضای شورای شهر عضو شرکت عمران و خدمات شوند که برای شهر تصمیم می گیرد.
اما در دوره پنجم در شورا مصوب کردیم شرکت عمران و خدمات تا زمان تاسیس شهرداری در حکم شهرداری است و درآمد مالیاتی شامل حال این شرکت شود.
با توجه به اینکه درآمد اصلی سازمان منطقه آزاد کیش از خام فروشی زمین ،عوارض و صدور پروانه ساخت است این درآمد برای کیش مهم است.
🚩طاهری افزود قرار شد بخشی از هزینه های شورا از درآمد مالیاتی شرکت عمران باشد که در زمان تصدی ابراهیم انصاری لاری به نتیجه رسید اما در دوران غلامحسین مظفری مدیر عامل بعدی سازمان منطقه باز راکد ماند.
طاهری در رابطه با ایجاد ارتباط و لابی خارج از جزیره با نهادهای تصمیم گیر جهت پیشبرد اهداف و کسب کرسی مناسب در تصمیمات سازمان منطقه آزاد کیش :
🚩طاهری در پاسخ خبرنگار حمایت گفت:  : بله در این راستا  نشست هایی را باید با مسئولان امر برگزار می کردیم در دو جلسه ای که با حضور آقای الویری رئیس شورای عالی استانها و آقای چمران رئیس سابق شورای شهر تهران در کیش شرکت کردیم مقرر شد طرحی را در خصوص افزایش اختیارات در مناطق آزاد ارائه کنیم که تا کنون محقق نشده است.
با نمایندگان مجلس هم نشست برگزار کردیم و مسایل شورای شهر کیش را مطرح کردیم یک فصل و دو اصل ۶ و ۷ قانون اساسی به شوراها اختصاص دارد و قانون در این بخش ها تاکید می کند که یکی از مواردی که قانون باید حقوق مردم را به رسمیت بشناسد شورای شهر است.

وی متذکر شد شورای عالی استانها می تواند طرح های شورا را مصوب و به مجلس ارائه کند تا به صورت قانون درآید.

🚩وی در مورد عدم موفقیت شورای شهر کیش در مدیریت بازار ماهی و ایجاد شرایطی مناسب برای ارایه خدمات بهتر و ارزان در بازار ماهی کیش به مردم گفت ؛ جلسات مختلفی را با حضور مصطفی خانزادی معاونت عمرانی وقت سازمان منطقه آزاد کیش تشکیل دادیم مقرر شد بازار ماهی را تخلیه کنند و بازار بازسازی کنند و در اختیار صیادان قرار دهیم و دست واسطه ها کوتاه شود.
هم بازار ماهی در شان مردم کیش نبود و بهای ماهی هم گاهی از شهرهای دیگر گران تر بود.
سازمان منطقه آزاد کیش مبلغ زیادی را برای بازسازی این بازار هزینه کرد مبلغی حدود ۱۰ میلیارد تومان بعد تصمیم گرفتند غرفه ای بازار را به مزایده بگذارند شورای شهر با طرح مزایده مخالف بود .
وی افزود علت این مخالفت افزایش چند برابری قیمت ماهی بود.
اما بدون توجه به نظر شورا سازمان منطقه آزاد کیش بازار ماهی را در اختیار شرکت عمران قرار داد و طرح مزایده را اجرا کردند و امروز این بازار یکی از گران ترین غرفه های کیش است و بهای ماهی هم با اجرای این طرح بسیار گران شد.
طاهری ابراز امیدواری کرد با دستور مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش بازار ماهی تعدیل شود.
🚩رئیس شورای شهر کیش اظهار داشت، یکی دیگر از طرح هایی که شورا با جدیت پی گیری کرد راه اندازی بازار میوه و تره بار بود با توجه به اینکه بهای میوه در کیش  گاهی بیش از ۱۰۰ درصد بالاتر از شهرهای دیگر است مردم متقاضی راه اندازی بازار میوه و تره بار بودند و این طرح بارها در جلسات مشترک سازمان منطقه آزاد کیش و شورای شهر مطرح شد.
یکی از دلایل عمده گرانی میده بهای بالای غرفه و ایجاد واسطه های تامین کننده میوه هستند.
شورای شهر پیشنهاد داد بر اساس قانون شرکت عمران و خدمات بازار میوه را تاسیس کنند.
🚩یکی دیگر از پرسش های خبرنگار دولتخانه کیش در خصوص وابستگی اعضای شورای شهر کیش به سازمان منطقه آزاد و محدودیت در تصمیم گیری های شورا بود و البته به این نکته هم اشاره کرد که مردم تمایل دارند به افرادی رای بدهند که وابستگی به سازمان منطقه آزاد کیش نداشته باشند یا کارمند و مدیران این سازمان نباشند.

طاهری رییس شورای شهر کیش در پاسخ به این پرسش گفت: در سیاست استقلال بسیار مهم است اما حضور کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش در شورای شهر کیش هم مزایا دارد و هم معایب.
وی در خصوص معایب این موضوع گفت: عدم استقلال کافی و حریت اگر این افراد ذاتا آزاده نباشند اما در این میان افرادی هم هستند که مطابق قانون مطالبات مردم را هم بیان می کنند و وابستگی ندارند.
وی افزود از دوره اول تا پنجم شورا هم کارمندان سازمان منطقه آزاد کیش هم حضور داشتند هم نداشتند تقریبا در ۷۰ درصد دوره ها کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش عضو شورای شهر نبودند و البته موفقیت هایی که شورا کسب کرد در دورانی بود که کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش حضور داشتند.
در دوران پنجم سه نفر از اعضای شورای شهر کیش کارمند سازمان منطقه آزاد کیش و موفقیت های این دوره نسبت به ۴ دوره قبل بیشتر بود.
🚩خبرنگار اقتصاد ملی کیش یک نقد دیگری به شورای شهر کیش داشت و این بود که شورای شهر هیچگاه صدای رسایی نبود که مردم اقدامات شورای شهر را ببینند ، باید شورای شهر اقدامات خود را به گوش مردم برساند.

رییس شورای شهر کیش گفت: شوراها می توانند در کشور و کیش بسیار موفق تر باشد به شرطی که کار شورا تیمی و گروهی باشد و یک نفر نمی تواند موفق باشد .
اگر شورا با خرد جمعی اعضا تصمیم نگیرد و عمل نکند چالش بیشتری پیدا خواهد کرد.
اگر عملکرد تیمی در شورا حاکم نباشد توسعه ایجاد نمی شود و موفقیتی به دست نخواهد آمد.

🚩وی از محمد طاهری پرسید از ۲۰ نمره به شورای شهر چه نمره ایی می دهید؟ وی گفت نمره عملکرد شورا با ارفاق ۱۲ است.

🚩وی در رابطه با عدم وجود ارتباط تنگا تنگ با رسانه های کیش گفت ؛ تعدادی رسانه در کیش داریم که به رسانه های زرد موسوم هستند و فعالیت منطقی ندارند اما یکسری از رسانه ها مشکلات مردم را به روشنی بیان می کنند.
وی از رسانه ها به عنوان اذان گوی جامعه یاد کرد و گفت: اگر رسانه ها درست عمل نکنند نماز جامعه قضا می شود.
امروز جایگاه رسانه دغدغه مند بسیار مهم و حساس است.
یکی از ارکان اصلی دموکراسی رسانه است.
🚩خبرنگار دولتخانه از رییس شورای شهر کیش پرسید ظاهراً اختلافاتی بین اعضا وجود داشت که به بیرون از شورا درز پیدا می کرد و این صورت خوشی نداشت .
طاهری در این خصوص گفت: ما به رای مردم کیش احترام گذاشتیم و آقای عبدالنبی شرفی که بالاترین رای را داشتند رییس شورا شدند از میان اعضای شورای شهر ۳ نفر به ایشان رای مثبت دادند و رای دو نفر ممتنع بود.
در سال دوم دوره پنجم ۴ رای را آقای شرفی بدست آورد  و رئیس ماند وی ادامه داد
در این بین مواردی پیش آمد که به این نتیجه رسیدیم باید در بدنه شورا تغییری ایجاد شود در سال سوم رقابت بین آقای شرفی و آقای شرف زاده ایجاد شد اما در سال پایانی رقابت بین من و آقای شرفی بود که آقای شرفی رای نیاورد و اینجانب رییس شورا شدم.
🚩طاهری افزود: اعضای شورا سوگند می خورند که حافظ منافع مردم باشند رییس شورا رییس اداره جلسه است .
در این دوره تضاد فکری نبود اما باید این تغییرات انجام می شد که اقدامات شورا موثر تر باشد.
طاهری افزود: هم افزایی در بین اعضای شورای به چشم می خورد که توانست عملکرد مطلوب تری نسبت به دوره های قبل داشته باشد.
وی گفت: در حال حاضر ۳۰ نفر برای دوره ششم شورای شهر کیش تایید صلاحیت شدند و اعضای فعلی شورای شهر کیش برای انتخابات دور ششم هم داوطلب شدند.
🚩بهمن عبدالهی پرسید آیا اعضای فعلی شورای شهر امید دارند که در دور بعد بتوانند اقدامات موثرتری برای شهر انجام دهند؟

رییس شورای شهر در پاسخ گفت: اگر آدم های قوی تر از لحاظ فکر شورایی داوطلب شوند بهتر است افراد جدید رای بیاورند کار تیمی در شورا بسیار مهم است و نباید اعضاء گل به خودی بزنند.
وی گفت: سازمان منطقه آزاد کیش باید بداند که یک یار کمکی دارد که برای توسعه کیش همراه است و قصد خدمت دارند.
شورا باید تیم منسجم و همراه باشند و حاکمیت به عنوان صاحب قدرت و ثروت باید اقداماتی انجام دهد که حکمرانی شوراها هم در مناطق آزاد موجب رونق و توسعه شود.
وی اظهار داشت ، مناطق آزاد الگوی موفق هر کشوری است و باید در این مناطق قوانین مترقی اجرا شود و موفقیت های این مناطق به کشور صادر شود.
در بحث قاچاق کالا به متولیان امر ثابت کردیم که قاچاق در مناطق آزاد صورت نمی گیرد.
چالش پیش روی مناطق آزاد تسری قوانین کشوری است که نباید باشد و تصمیمات خلق الساعه که به کیش ضربه زده است ، مالیات کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش و مالیات بر ارزش افزوده مشکل دیگری است که گریبان ساکنان مناطق آزاد را گرفته است.
🚩وی در خصوص بحران مسکن در کیش هم گفت: مسکن ملی که کلنگ آن به زمین خورد و رها شد باید هر چه سریعتر از سر گرفته شود.
وی گفت: بیش از ۴۰ هزار واحد مسکونی در کیش مجوز ساخت از سازمان منطقه آزاد کیش گرفتند که بیشتر از ۲۰ هزار واحد آن خالی است و این موضوع بسیار نگران کننده است.
🚩پرسش دیگری که خبرنگار حمایت از وی  پرسید این بود ، پروژه های کیش تا چه حد بر اساس نیاز جزیره طراحی و اجرا میشود؟

طاهری گفت: منابع عمرانی ما نباید صرف طرح هایی شود که برای مردم منفعت ندارد توجه به زیر ساختهای جزیره بسیار مهم و ضروری است و نباید بیت المال از بین برود. برخی از طرح ها هیچ ضرورتی برای مردم کیش نداشته است و بسیاری از طرح ها نیمه تمام مانده است.
🚩وی از مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش خواست : طرح جدیدی تعریف نکنند و طرح های نیمه تمام مانند فرودگاه کیش را به پایان برسانند.
وی به باغ راه اشاره کرد و گفت: این طرح اولویت اصلی کیش نبود.
در طرح جامع کیش ۸۰ تا ۹۰ درصد انحراف از معیار داشتیم و باید به اولویت های اساسی مثل توسعه مدارس و سرانه فضای آموزشی بپردازیم. مشکلات آموزش و پرورش باید در اولویت باشد.
🚩خبرنگار اقتصاد ملی از رییس شورای شهر خواست با مردم شفاف باشند و عملکرد خود را بصورت ممتد و مدون به گوش مردم برسانند.
طاهری گفت: اگر با مردم شفاف نباشیم خیانت به آرا مردمی است که در انتخابات شرکت کردند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (105) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه