امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

نشست مشاور رئیس جمهور با فعالان اقتصادی، صنعتی و خدماتی کیش

نشست مشاور رئیس جمهور با فعالان اقتصادی، صنعتی و خدماتی کیش

نشست مشاور رئیس جمهور با فعالان اقتصادی صنعتی و خدماتی کیش

حمید رضا مومنی دبیر شورای عالی مناطق آزاد ومشاور رئیس جمهور با فعالان اقتصادی کیش دیدار کرد و از نزدیک با مطالبات و مشکلات آنان آشنا شد .

به گزارش دولتخانه کیش ، وی در این نشست با اشاره به اینکه این جلسات برای رفع مشکلات اقتصادی کیش برگزار می شود گفت : از رفت و آمد به کیش خسته نمی شویم و برای رفع مشکلات به مناطق آزاد از جمله کیش سر می زنیم.

وی افزود: در دبیر خانه و سازمان های منطقه آزاد می خواهیم به تعامل برسیم قرار نیست کسی بترسد یا با لکنت زبان صحبت کند همه باید اظهار نظر کنند .

مومنی گفت: کیش در بین مناطق آزاد از نظر تسلط بر قوانین و مقررات و ارائه راهکار سرآمد است باید از این فرصت ایجاد شده و ظرفیت استفاده کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به دریافت نظرات کارشناسی در این جلسات گفت: برای حل مشکلات باید شفاف صحبت کرد تا راهکار مناسب هم پیدا شود.

وی در خصوص انتقاد به دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: این انتقاد در حوزه پارلمانی درست است و دبیر خانه تا کنون ضعیف عمل کرده است.

مومنی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده گفت: باید سه کار انجام می شد نخست دستورالعملی را با همکاری وزارت دارایی تهیه می کردیم که در اجرا خیلی برای فعالان اقتصادی مشکل ایجاد نشود.

یا باید از طریق سران سه قوا وارد گفتگو بشویم تا با دلایل منطقی راهکار مناسبی بیابیم .

وی گفت: هر مصوبه ای که مجلس تایید و تصویب می کند باید شش ماه از آن بگذرد و قبل از آن نمی شود آن را لغو کرد اما همه مقدمات کار انجام شده است تا مشکل مالیات در مناطق آزاد برطرف شود.

مومنی با اشاره به اینکه به پایان کار دولت و بی انگیزه شدن مسئولان معتقد نیست گفت: در همین شرایط هم با انگیزه و قدرت فعالیت کنیم و نگاه گذرا و کوتاه مدت نداریم.

مشاور رئیس جمهور گفت: وظایفی در خصوص سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی داریم و مشکلات را باید به صورت مستمر پیگیری و برطرف کرد.

وی در خصوص جلسه و دیدار با حجت الاسلام والمسلمین اژه ای معاون قوه قضاییه هم گفت: در این جلسه به تشکیل کارگروه ویژه مناطق آزاد پرداختیم و درخواست کردیم مسایل مناطق آزاد در این کارگروه بررسی و حل و فصل شود و حجت الاسلام والمسلمین اژه ای نیز این پیشنهاد را پذیرفت.

در حوزه آیین نامه و دستورالعمل های اجرایی و قانون چگونگی اداره مناطق آزاد اگر پیشنهادی وجود دارد باید مطرح شود تا کار اصولی پیش برود و نقصان ها برطرف شود ، مواردی هم که مغایر با وضع موجود است مطرح تا بررسی و رفع شود.

🚩پروانه ساخت و مجوز فعالیت های اقتصادی جزو برنامه های است که ماه آینده با جدیت پیگیری می شود.

سیستم جلسات را از ماه آینده تغییر می دهیم و خودمان مردم را دعوت می کنیم تا مردم مشکلات خود را بیان کنند.

مشاور رئیس جمهور در خصوص فرودگاه کیش هم گفت:

🚩 برای شهرت نمی خواهیم فرودگاه را به پایان برسانیم کیفیت ، قانون و مقررات را فدای زمان افتتاح نمی کنیم دو هفته آینده مجدد به کیش می آیم و به تمام پرسش ها پاسخ می دهم .

نگرانی ما این است که طرح به ۹۸ درصد برسد و پایان کار دولت نیز فرا برسد و افتتاح طرح به دو سال آینده موکول شود که هزینه های زیادی سربار می شود.

🚩دکتر سعید بیان الحق مدیر شرکت همانند ساز بافت کیش یکی از شرکت کنندگان در جلسه بود که با اشاره به تولیدات دانش بنیان و محصولات پزشکی شرکت همانند ساز بافت و صادرات این محصولات به کشورهای اروپایی گفت: فعالیت در مناطق آزاد ، تولید و صادرات در این برهه از زمان بسیار دشوار شده است و با توجه به اینکه متقاضی محصولات تولیدی این شرکت در دنیا زیاد هستند اما قوانین دست و پا گیری که این روزها بر مناطق آزاد از جمله کیش سایه انداخته است روند کار را با مشکل روبرو کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۷۱۰ هزار نفر در دنیا از محصولات تولیدی شرکت همانند ساز بافت کیش استفاده کردند و تولیدات این کارخانه در بدنشان کار گذاشته شده است گفت: پس از سفر رئیس جمهور به کیش و بازدید از این کارخانه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بر مسئولان کارخانه تکلیف کرد که محصولات تولیدی باید صادر شود و با توجه به اینکه بازار بین المللی از محصولات ما استقبال می کنند مانعی بر سر راه تولید و صادرات وجود ندارد اما قوانین دست و پا گیر و لغو امتیازات مناطق آزاد باعث شده است هر سال محصولات کمتری صادر شود و یا اگر صادر می شود امکان دریافت هزینه از متقاضیان وجود ندارد .

بیان الحق گفت: به ازای محصولات فروخته شده نمی توانیم وجه ریالی یا ارزی دریافت کنیم باید تجهیزات به روز وارد کنیم این تجهیزات هم مجاز نیستیم از مرزهای دیگر کشور به غیر از منطقه آزاد کیش وارد کنیم .

تجهیزات را به کیش می آوریم اما برای فرستادان تجهیزات به شهرهای دیگر ممنوعیت وجود دارد و امکان ترخیص کالا از کیش وجود ندارد.

وی از حذف معافیت های مالیاتی ، اختصاص مالیات بر ارزش افزوده به مناطق آزاد از جمله کیش ، حذف معافیت مالیاتی کارکنان مناطق آزاد ابراز تاسف کرد و گفت: این موانع تولید را زمین گیر کرده است .

سعید بیان الحق با اشاره به اینکه شرکت همانند ساز بافت کیش بر اساس نامه وزارت صمت رتبه نخست شرکت های دانش بنیان را در کشور کسب کرده است گفت: اسپانیا ، انگلستان و فرانسه متقاضیان اصلی محصولات تولیدی این کارخانه هستند و ما می توانیم درآمد زیادی برای کشور کسب کنیم اما قوانین و مقرراتی که مدام بر مناطق آزاد تحمیل می شود روند تولید را کند کرده است.

بیان الحق گفت: ۴۲ هزار نفر از شهروندان انگلستان از محصولات تولیدی شرکت همانند ساز بافت کیش استفاده کرده اند و این نشان از اعتبار شرکت و کیفیت محصولات تولیدی است.

وی نکته دیگری را هم یاد آور شد که در داخل کشور تنها می توانیم به بیمارستان های تامین اجتماعی محصولات خود را عرضه کنیم و دریافت هزینه بعد از چند ماه از تامین اجتماعی موجب بروز مشکلاتی برای شرکت می شود.

وی از مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و دبیر شورای عالی مناطق آزاد خواست این مشکلات را برطرف کنند.

 

🚩همایون ابوالحسنی نایب رئیس مراکز پذیرایی نیز یکی دیگر از حاضران در جلسه بود که با انتقاد از برخی تصمیمات سازمان منطقه آزاد کیش گفت: جامعه مراکز پذیرایی کیش ۳۵۰ عضو دارد که ۸۰ درصد آنان متساجر سازمان منطقه آزاد کیش هستند.

وی افزود: برخی املاک استیجاری از طرف سازمان به فعالان این عرصه واگذار می شود البته نرخ مزایده این املاک حساب شده و منطقی نیست و در شرایط اقتصادی کنونی فعالان این حوزه توان مشارکت در این مزایده ها را ندارند.

وی از مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش خواست علاوه بر رسیدگی به این مزایده ها ، پیگیر اختصاص سهمیه کالا و ارزاق از استان هم باشد .

وی گفت: وزارت صمت به کیش سهمیه اختصاص نمی دهد و تهیه این اقلام برای رستوران ها و مراکز پذیرایی گران تمام می شود و در نهایت خوراک با قیمت بالاتری به دست مشتری می رسد.

ابوالحسنی جلوگیری از واردات خودرو و کامیونت را به کیش یکی دیگر از مشکلات برشمرد و گفت: ناوگان حمل و نقل مراکز پذیرایی فرسوده شده است و کامیونت های مناسبی برای حمل مواد خوراکی وجود ندارد.

وی در خصوص خدمات تحویل در منزل و یا محل کار هم گفت: به علت نبود پیک های موتوری مانند شهرهای دیگر این حوزه هم دچار مشکل است و باید خوراک سفارشی مشتری را با موتورهای شارژی که توان پایینی دارند و فقط در مسافت های نزدیک قابل تردد هستند به دست مشتری رساند.

وی از مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش خواست به روند مجوز فعالیت اقتصادی نظارت بیشتری داشته باشد و امکان تامین مرغ و گوشت مصرفی مراکز پذیرایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس را فراهم کند تا خوراک با کیفیت تری به مشتریان عرضه شود.

 

🚩علی خدادادی مدیرعامل جامعه آژانس های مسافرتی و گردشگری کیش گفت ، کیش اولین منطقه آزاد کشور بوده و سایر مناطق ۱۸ سال پس از کیش بوجود آمدند ولی اکنون میبینیم مظلوم ترین منطقه آزاد کیش می‌باشد وی افزود وعده سفر ارزان به کیش باید عملیاتی و محقق شود اکنون تبلیغات گسترده کشور همسایه با قیمتی ارزان و وعده واکسن رایگان امکان سفر مردم به کیش را می‌گیرد . خدادادی ادامه داد و گفت خبر ادغام معاونت گردشگری. در معاونت اجتماعی میتواند فاجعه باشد و حوزه گردشگری کیش را به قهقرا ببرد . وی ادامه داد متاسفانه در حوزه توسعه امکانات و فضاهای گردشگری عقب مانده ایم و جز یک مورد فاخر مجموعه پنگوئن طی سالهای گذشته هیچ جذابیت گردشگری به کیش افزوده نشده است وی در پایان درخواست کرد بحث واردات واکسن و تزریق به کیشوندان و گردشگران بصورت جدی دنبال شود.

🚩طاهری عضو هیئت مدیره بازار پردیس ۲ نیز در نشست فعالان اقتصادی و مشاور رئیس جمهور حضور داشت و خواستار برگشت قوانین مناطق آزاد به روال قبل بود .

وی گفت: بیشتر فعالان اقتصادی که در بازارها مشغول به کارند برای تامین کالای مورد نیاز غرفه خود به جای یک بار دو بار عوارض پرداخت می کنند یک بار به سازمان منطقه آزاد کیش یکبار هم به گمرک ، در واقع دو و گاهی ۳ بار ۹ درصد عوارض می پردازند و این مشکلات روی نرخ اجناس تاثیر منفی می گذارد.

وی گفت: ورود اجناس خریداری شده از بندر امام خمینی به کیش آسان تر و کم هزینه تر است این در حالی است که سال های گذشته این مشکلات وجود نداشت.

وی هزینه های حمل بار از گمرک تا غرفه را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: از اول خردا هزینه حمل بار با شش چرخ ۱۰۰ درصد افزایش داشته است .

طاهری گفت: اینکه دست اندازهای صادرات از کیش بسیار زیاد است و دیگر امکان صادرات وجود ندارد کیش را با مشکل روبرو کرده است.

 

🚩مصطفی ابراهیمی رئیس هیئت مدیره انجمن سرمایه گذاران کیش نیز در این نشست خطاب به مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: کارگروه رفع موانع مناطق آزاد باید تشکیل تا مشکلات برطرف شود.

وی گفت: ارزش سرمایه های سرمایه گذاران به مشکل بر میخورد و به علت تورم مدام کاهش می یابد و تفاوت نرخ ارز تاثیر منفی بر کیش داشته است. وی افزود اتفاق مهم و خوب تشکیل کارگروه رفع موانع تولید و کسب و کار است که امیدواریم با جدیت و مستمر جلسات برگزار و مشکلات بخش های مختلف بررسی و راه حل داده شود ابراهیمی گفت امروز هیئت مدیره سازمان اختیار دارد بنشیند و تصمیم بگیرد و امورات را چابک و تسریع و تسهیل بکند متاسفانه میبینیم نتنها فرصتها از دست می‌رود شاهد هدر رفت منابع و تفکرات میشویم وی خطاب به آقای آهنگران گفت شما فردی با تجربه و کارکشته در مناطق آزاد کشور هستید اکنون سرمایه و سرمایه گذاران سرگردان هستند دستور صریح دهید تا امور با اصلاح آئین ها و شیوه نامه ها آسان و مشکلات برطرف گردد.

🚩مسیح الله صفا مدیر عامل جامعه هتلداران کیش نیز یکی دیگر از اعضای جلسه بود که به موقعیت گردشگری کیش اشاره کرد و گفت: اختصاص مالیات بر ارزش افزوده از اول فرودین ۱۴۰۰ به مناطق آزاد از جمله کیش تاثیر مستقیم روی هزینه های سفر دارد و موقعیت گردشگری کیش را تهدید می کند.

وی افزود: جلوی مصوبات و مقررات غیر تخصصی باید گرفته شود تا گردشگری و اقتصاد کیش لطمه نخورد .

صفا گفت: در حال حاضر همه مزیت های مناطق آزاد گرفته شده است و دیگر سرمایه گذاراران تمایلی به سرمایه گذاری در کیش ندارند.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی با نرخ ۲۵ درصد برای ساخت هتل درنظر گرفته می شود که در هیچ جای دنیا این نرخ رایج نیست گفت: تبعات تورم شامل هتل سازان می شود و مسئولان باید درصدد رفع این مشکلات باشند.

 

🚩مهدی اطیابی یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی در این نشست با انتقاد از واگذاری زمین به مبلغ متری ۲ میلیون تومان به هتل سازان گفت: این زمین ها را می توانستند در اختیار صنعتگران قرار دهند .

وی گفت: کیش هدف افرادی است که برای استراحت به این جزیره سفر می کنند و با توجه به آسیب های کرونا به گردشگری که تا ۶ سال دیگر هم جبران نمی شود باید فکری به حال کیش کرد.

اطیابی گفت: این باعث تاسف است که برخی فعالان اقتصادی اجناس خود را از تهران وارد می کنند و در کیش می فروشند.

وی افزود: کیش با توسعه گردشگری نفس می کشد و برج سازی های اخیر تبعاتی به جزءتورم نداشته است.

اطیابی گفت: خام فروشی زمین و یا واگذاری زمین به نورچشمی ها روش درستی نیست و تامین هزینه های کیش تا ۵ سال آینده که مدیر عامل سابق کیش به آن اشاره کرد حاصل فروش زمین بود .

وی گفت: تنها دل به افتتاح فرودگاه کیش خوش کرده ایم که امیدواریم باراه اندازی آن کمی دلمان آرام شود.

 

🚩طهمورث قاسمی دبیر مجمع سازندگان کیش هم یکی دیگر از حاضران در جلسه بود و با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده که شامل کیش هم شد گفت: مناطق آزاد محصور از مالیات بر ارزش افزوده معاف است .

وی گفت: لغو هر مصوبه ای که مخل کسب و کار باشد جزو وظایف وزیر اقتصاد و دارایی است و باید در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف کند.

وی گفت: طرح هایی که مدت اجرای آن ۴ تا ۵ سال طول می کشد ، بیش از ۱۰ ماه زمان صرف صدور پروانه می شود و جریمه این تاخیرها از سرمایه گذاران گرفته می شود و این روش اصلا درست نیست .

قاسمی گفت: نظام قیمت گذاری هم باید در کیش با جدیت نظارت و بررسی شود.

 

🚩نادر کشتکار سرمایه گذار پروژه میکامال هم در این جلسه با قدردانی از مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت : دبیر خانه ارتباط پارلمانی ضعیفی در سال های گذشته داشته است .

وی گفت: دبیر شورای عالی مناطق آزاد باید ارتباط با مجلس را تقویت کند تا از حقوق مناطق آزاد از جمله کیش دفاع شود.

نادر کشتکار خطاب به برخی از مطبوعات که گله دارند چرا مشاور رئیس جمهور زیاد به کیش سفر می کنند ، گفت: برای رفع مشکلات به کیش سفر می کنند.

وی گفت : مسئولان و مدیران نمی توانند کار را قفل کنند تا دولت جدید بر سر کار آید اگر کسی متعهد است باید وظایف خود را به درستی انجام دهد. پیشرفت کیش با تغییر مدیریت ها نباید متوقف شود.

 

🚩احمد کتابفروش دبیر سندیکای صنایع کیش در جلسه با اشاره به حذف مشوق های سرمایه گذاری در کیش گفت: قانون مالیات بر دارایی ، خودرو و حقوق و عوارض گمرکی همه اینها به مناطق آزاد ضربه می زند.

این قوانین انرژی مناطق آزاد را می گیرد و کار را برای ساکنان ، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران سخت می کند.

نیمی از سال را صرف گرفتن مجوزهای یکساله می کنیم سازمان نقش مدیریتی ، مالکیتی و حکومتی دارد اما نقش بنگاه اقتصادی آن بسیار پررنگ تر است و بخش خصوصی کاملا تحت فشار است .

نگاه بنگاه محور بزرگترین معضل سازمان منطقه آزاد کیش است .

قیمت تمام شده نهاده های تولید که ۴۰ درصد بیشتر از سرزمین اصلی است مالیات بر ارزش افزوده که موجب تورم و بالا رفتن نرخ خدمات و هزینه های زندگی در کیش شده رقابت را در بازار داخلی از بین می برد.

به جای اینکه صادرات از مناطق آزاد تقویت شود واردات تقویت می شود .

اکنون واحدهای تولیدی قادر به رقابت با داخل کشور و کشورهای خارجی نیستند.

جلوی تصویب مقررات ضد مناطق آزاد باید گرفته شود قوانین داخلی مناطق آزاد باید بازنگری شود .

 

سازمان منطقه آزاد به جای اینکه امور را تسهیل کند مانع ایجاد می کند به طور مثال برای صدور مجوز فعالیت اقتصادی پیچ و خم های زیادی است که روند کار را کند کرده است.

این مجوزها سالانه باید تمدید شود و برای تمدید آن باید از ۱۵ ارگان و نهاد استعلام گرفته شود حتی اگر بدهی قبض موبایل هم داشته باشیم آن را تمدید نمی کنند.

 

 

🚩رحمان سادات نجفی مدیر عامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش هم در نشست فعالان اقتصادی گفت: هر روز هجمه ها بر علیه مناطق آزاد اضافه می شود و باید به زودی مراسم ترحیم برای مناطق آزاد برگزار کنیم .

قوه مقننه و قوه مجریه به دنبال چه هستند آیا منافع ملی مد نظر است ؟

وی افزود: با این شرایط با چه ابزاری می توان سرمایه گذاران را برای حضور و سرمایه گذاری در کیش تشویق کرد.

سادات نجفی گفت: از شهریور ۹۷ موفق شدیم با صدور مجوز فعالیت اقتصادی برای موجران مالیات بر اجاره را به استناد ماده ۱۱ مناطق آزاد معاف کنیم.

بر همین اساس در دیوان عدالت اداری مطرح کردیم به واسطه ماده ۱۱ برای شاغلان مجوزی بگیریم که کارکنان مناطق آزاد هم معاف از مالیات شوند و تا حدودی موافقت دیوان را کسب کردیم.

وضعیت منابع انسانی بنگاه های اقتصادی با هزینه های زیاد و افزایش بهای اجاره مسکن شرایط مناسبی ندارند.

باید کمک بکنیم امور تسهیل شود تا منابع انسانی مناطق آزاد حفظ شود.

ما در اجرای مالیات بر ارزش افزوده بلاتکلیف هستیم ماده یک مالیات بر ارزش افزوده بیان می کند مالیات بر مصرف است ، عوارضی که سازمان منطقه آزاد کیش دریافت می کند نه فروش خدمات است نه فروش کالا پس مجاز به دریافت عوارض نیست.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه