امروز: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

افشاگری مدیر عامل سابق سازمان منطقه آزاد کیش

دلنوشته , سازمان منطقه آزاد کیش , گزارش مکتوب , مناطق آزاد تاریخ انتشار: 00/03/12 بدون نظر   3553 بازدید

اندازه فونت    
افشاگری مدیر عامل سابق سازمان منطقه آزاد کیش

روایت مدیرعامل سابق کیش از دخالت نزدیکان رئیس‌جمهور؛ از کشف تجهیزات شنود تا فشار برادر رئیس‌جمهور

 

مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش چهار ماه پس از برکناری ناگهانی، اتفاقاتی که در نهایت منجر به دستور رئیس‌جمهور برای عزل خود بود را تشریح کرد.

غلامحسین مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: در ماجرای رفتن بنده از منطقه آزاد کیش (اوایل اسفندماه سال ۹۹)، خودم دیر خبردار شدم. دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد آقای مرتضی بانک نیز ظاهرا مخالف دستور رئیس‌جمهور در خصوص برکناری بنده بود.

 

وی ادامه داد: وقتی دلیل این کار را از دبیر وقت شورا جویا شدم، وی گفت رئیس‌جمهوری طی فرآیندهایی که اتفاق افتاده نسبت به شما حس خوبی نداشته است.

 

وی توضیح داد: آقای بانک گفت اولین دلیلی که باعث شده آقای روحانی این حس را پیدا کند مربوط به مصوبه سال ۹۷ در خصوص استقرار گمرک در ورودی مناطق آزاد بود. در کیش این کار اجرایی نشد و به همین دلیل رئیس‌جمهور عصبانی شد.

 

مدیرعامل سابق منطقه آزادکیش با یادآوری این‌که برای انجام این کار ما نیازمند اصلاح قوانین بودیم، گفت: برای اجرای دستور رئیس‌جمهور و تحقق آن یا باید دولت برای اصلاح قانون لایحه ارائه می‌کرد یا این‌که از طریق مجلس این کار انجام می‌شد. با وجود تمام فشارها و به دلیل آماده نبودن زمینه‌­های اجرای دستور مزبور این کار را نکردیم و اجرای موضوع از سوی بخش خصوصی پیگیری شد و در نهایت دیوان عدالت اداری یک ماه قبل از عزل بنده به توقف این طرح (استقرار گمرک در ورودی مناطق آزاد) رای داد. مسئله‌ای که معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری نیز ظاهراً در این رابطه نظر بخش خصوصی را تایید کرده بود.

 

مظفری بیان کرد: موضوع دیگری که به گفته دبیر وقت شورای عالی مناطق باعث ناراحتی رئیس جمهور از بنده شده بود مربوط به واگذاری لایروبی بندر و اسکله ۳۵ هزار تنی به قرارگاه خاتم‌الانبیاء بود. آقای رئیس‌جمهور از واگذاری این کار به قرارگاه خاتم ناراحت شده،‌ در صورتیکه شرکت زیرمجموعه قرارگاه خاتم‌النبیاء یکی از توانمندترین شرکت­‌ها در حوزه لایروبی خلیج‌فارس به شمار می‌رود.

 

وی با بیان این‌که پیش از واگذاری لایروبی با شرکت‌های خارجی به اندازه کافی مذاکره انجام شده بود، ‌اظهار کرد:‌ چرا باید وقتی که شرکت‌های توانمند در کشور داریم، کارها از جمله لایروبی را به بیگانگان واگذار کنیم. قرارگاه خاتم لایروبی حوزه جزیره کیش را با رعایت آخرین استانداردهای بین‌المللی و با قیمت بسیار بسیار ارزان‌تر از شرکت‌های خارجی انجام خواهد داد.

 

وی تاکید کرد:‌ منافع ملی ایجاب می‌کند از ظرفیت‌های داخلی برای اجرای پروژه­‌ها استفاده شود، اما متاسفانه رئیس‌جمهور از واگذاری لایروبی به قرارگاه خاتم ناراحت شده بود.

 

مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش یکی دیگر از دلایل برکناری ناگهانی خود را حضور آقای دکتر قالیباف در جزیره کیش عنوان کرد و در این‌باره گفت: دکتر قالیباف (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) در زمان حضور بنده در کیش طی یک سفر غیررسمی به جزیره آمد و در منزل بنده مستقر شد. این در حالی بود که وی تاکید کرد به دلیل حساسیت‌های موجود از هیچ امکانات دولتی و سازمانی استفاده نخواهد کرد.

 

مظفری بیان کرد: دکتر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و حاضر نشد در هیچ کدام از مراکز دولتی مستقر شود. یکی از ناراحتی‌های رئیس‌جمهور از بنده نیز گویا به دلیل همین سفر دکتر قالیباف به کیش بوده است. یک روز دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد با بنده تماس گرفت و گفت از دفتر ریاست‌جمهوری تماس گرفته و گفته‌اند رئیس‌جمهور از این ناراحت شده چرا وی را در جریان سفر قالیباف نگذاشته‌ایم.

 

وی افزود: اساسا دلیلی نداشته که رئیس‌جمهور در جریان این سفر قرار بگیرد، این یک سفر غیررسمی بوده است. دوستی بنده با دکتر قالیباف سابقه‌­ای چندین دهه‌ای دارد و وی در دوران دفاع مقدس فرمانده بنده بوده و این سفر هیچ ارتباطی به دولت نداشته است. دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد به بنده گفت که آقای رئیس‌جمهور به شدت از شما به دلیل عدم اطلاع از این سفر عصبانی شده بودند.

 

*مخالفت رئیس‌جمهور با قرنطینه جزیره کیش در نوروز ۹۹

 

وی یکی دیگر از دلایل عصبانیت رئیس‌جمهور از خود را مسائل مربوط به شیوع کرونا و نحوه مدیریت آن عنوان کرد و ادامه داد: در نوروز ۹۹ با توجه به وضعیت کرونا در کشور در شورای سلامت کیش به این نتیجه رسیدیم که جزیره را قرنطینه کنیم. در این راستا نیز پروازها به کیش را به صفر رساندیم. این در حالی بود که رئیس‌جمهور با این تصمیم شورای سلامت کیش مخالف بود و فشارهای فراوانی برای لغو قرنطینه کیش به ما وارد شد. اما در برابر این فشارها مقاومت کردیم چون سلامت مردم برای ما مهم بود. در نهایت نیز با توجه به موفقیت منطقه آزاد کیش در کنترل کرونا از سوی دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد از ما تقدیر شد.

 

وی در ادامه به بروز اختلاف بین معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد و یکی از نزدیکان رئیس‌جمهور اشاره کرد و افزود: در برهه‌ای از زمان یکی از کارمندان منطقه آزاد کیش که نسبت فامیلی با رئیس‌جمهور دارد با معاون عمرانی سازمان دچار اختلاف شد.این موضوع به اطلاع رئیس‌جمهور رسید و ایشان دستور جابجایی معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد را داد.

 

مظفری یادآور شد:‌ بنده مقاومت کردم و در نهایت نیز بازرسی ویژه رئیس‌جمهور پس از بررسی‌ اعلام کرد که معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (آقای دکتر خانزادی) مشکلی به لحاظ سلامت کاری و سایر مسائل مطرح شده ندارد. رئیس‌جمهور اما همچنان اصرار بر عزل معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش داشت که بنده زیر بار این کار نرفتم و اعلام کردیم همه ما دسته ­جمعی از کیش می‌رویم اما این کار را انجام نخواهم داد. در نهایت نیز با ورود دبیر شورای عالی مناطق آزاد معاون عمرانی سازمان جابجا شد و به عنوان یکی از معاونین دبیرخانه ارتقا پیدا کرد.

 

*مشکل بزرگ روابط خانوادگی کارکنان با روحانی

 

مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در منطقه آزاد کیش روابط خانوادگی برخی از کارکنان با رئیس‌جمهور بود. حتی کار به جایی رسیده بود که به بنده نیرو معرفی می‌کردند که البته هیچ وقت زیر بار فشارها برای انتصاب برخی نزدیکان رئیس جمهور نرفتم.

 

مظفری به دخالت برخی اعضای دولت در اداره منطقه آزاد کیش اشاره کرد و گفت: در یک مورد برای واگذاری زمین به دلایل فنی مخالفت کردم. یکی از اعضای هیئت دولت با بنده تماس گرفت و تأکید کرد زمین باید به شخص مورد نظر واگذار شود که باز هم بنده با این کار مخالفت کردم. این مخالفت به رئیس‌جمهور گزارش شد و پس از پیگیری متوجه شدیم با توجه به مخالفتم با درخواست مذکور، وی گفته مدیرعامل وقت منطقه آزاد کیش از سرمایه‌گذار پول خواسته آنها نداده‌اند و به همین دلیل با واگذاری مخالفت کرده است.

 

وی با یادآوری این‌که پس از بررسی مراکز نظارتی مشخص شد این ادعا کذب است، تصریح کرد:‌بنده همواره در دوره خدمتم تاکید کرده­‌ام باید به وعده شفافیت دولت و خدمت صادقانه در حمایت از سرمایه‌گذاران عمل کنیم. گویا فایل صوتی از بنده را به رئیس‌جمهور می‌دهند که از دولت انتقاد کرده‌ام. همین هم باعث عصبانیت شدید رئیس‌جمهوری شده بود.

 

وی درباره فایل صوتی توضیح داد: این مسئله نشان داد که ظاهراً بنده شنود می‌شدم. حدود ۲ هفته قبل از تغییر بنده و در زمان انجام پاره ای از تعمیرات ساختمانی‌ در یکی از پریزهای برق دفترم در جزیره کیش تجهیزات شنود پیدا کردیم. یکی از شعارهای محوری رئیس‌جمهور در مناظرات انتخاباتی اش این بود که می‌گفت من حقوقدانم. شنود شرعاً حرام است اما متاسفانه این کار انجام شده بود و مهم­تر اینکه اساساً فایل­های صوتی که مخفیانه ضبط شده­ اند واجد اعتبار حقوقی نیستند و نمی­ توان به آن­ها اتکا کرد.

 

مظفری با بیان این‌‌که پیگیری‌های فراوانی کردم که صدای خودم را که از دولت انتقاد می‌کنم بشنوم، گفت:‌ هر چه پیگیر این ماجرا شدم بی فایده بود تا بتوانم از خودم دفاع کنم. شاید صدای من را تقلید کرده و به رئیس‌جمهور داده باشند. به هر حال پیگیری‌هایم در این رابطه نتیجه‌ای نداشت. هر چند گفتند فایل صوتی را می‌دهیم ولی ندادند.

 

مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش در ادامه به دخالت‌های برادر رئیس‌جمهور در اداره امور اشاره کرد و گفت: ایشان بارها و بارها با بنده تماس می‌گرفتند و پیشنهاد جابجایی مدیران، معرفی مدیر و درخواست‌های متعددی را داشت. بنده هیچگاه پاسخ مثبتی به این درخواست نمی‌دادم و صرفاً می‌گفتم این درخواست‌ها را بررسی می‌کنم. در یک مورد که طبق خواسته برادر رئیس‌جمهور عمل نکردم وی تماس گرفت و با لحن آمرانه از من بازخواست کرد که چرا این کار را انجام نداده‌ام که تلفن را قطع کردم.

 

مظفری با تاکید بر این‌که برادر رئیس‌جمهور موضوع را به دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد منتقل کرده و ایشان هم بابت این کارم ناراحت شده بود، اضافه کرد: به آقای بانک گفتم اگر بنده مدیرعامل منطقه آزاد کیش هستم که می‌دانم چگونه اینجا را اداره کنم، اما اگر برادر آقای رئیس‌جمهور می‌خواهد مدیری را جابجا کند یا به خواسته‌هایش برسد باید مدیرعامل منطقه آزاد کیش شود، انجام این کار خیلی ساده است. از برادرش بخواهد حکم مدیرعاملی را برایش امضا کند! در این باره محور فعالیت‌‌های من همیشه همان بوده که در جلسه تودیع خویش نیز به تصریح بیانش کردم: «من مدیر بودم؛ مرید نبودم».

 

وی با یادآوری این‌که پس از آن اتفاق دیگر تماس‌های برادر رئیس‌جمهور را جواب ندادم، گفت: پس از مدتی برادر رئیس‌جمهور یک روز با یک شماره ناشناس با بنده تماس گرفت و خواسته‌ای بسیار غیرمنطقی را مطرح کرد! به برادر رئیس‌جمهور گفتم متوجه هستید چه می‌گویید؟ این کار دست‌اندازی در بیت‌المال است!

 

وی اضافه کرد: این موضوع را به اطلاع دبیر وقت شورای عالی مناطق رساندم که وی نیز گفت متوجه حرف‌های برادر رئیس‌جمهور نمی‌شوم. پس از این اتفاق دستور دادم لیست تمام خودروهایی که به اشخاص خارج از سازمان واگذار شده تهیه شود که این موضوع هم انجام شد و امکان اعمال نظارت دقیق‌تر بر این مسأله را به وجود آورد.

 

وی با بیان این‌که قصدی برای انجام مصاحبه نداشتم اما نگران تکرار اتفاقات دوره احمدی‌نژاد در ماه‌های پایانی دولت هستم، اظهار کرد: ‌متاسفانه در آن دوران اتفاقات ناخوشایند فراوانی افتاد.البته خوشبختانه در دوره حضور آقای رئیسی در قوه قضاییه اتفاقات خوبی افتاد و برخی مدیران سابق منطقه آزاد که تخلف‌های گسترده‌ای داشتند در پرونده واگذاری زمین‌ها محکوم شدند. در یک نمونه یکی از این مدیران به ۱۲ سال حبس محکوم شده است. در چند پرونده دیگر در منطقه آزاد کیش مقدمات استرداد حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان املاک به نفع سازمان منطقه آزاد کیش و بیت­‌المال تدارک دیده شد که در حال تعیین تکلیف است.

 

وی با اشاره به این‌که منطقه آزاد کیش هم اکنون وضعیت مالی خوبی دارد که همین وسوسه‌انگیز است، افزود:‌ در مناطق آزاد باید از حیف و میل بیت‌المال غافل نباشیم، کیش متعلق به سرمایه‌گذاران واقعی است، به گواه مردم و مسئولان در دوره حضور بنده اقدمات بسیار ارزشمندی توسط مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش انجام شد. نگران این هستیم که در ماه‌ها و هفته‌های پایانی دولت همان اتفاقات اواخر دولت احمدی‌نژاد که منجر به واگذاری‌های غیرقانونی و فشار برای حل پرونده‌های مشکوک خارج از فرآیند قضایی شده بود روی بدهد که پس از هشت سال همچنان درگیر آن مسئله و توابعش هستیم.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (131) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (29) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (90) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (46) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (102) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (43) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (87) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه