امروز: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

هجوم گردشگران سلامت کیش به ارمنستان

ستاد کرونا , سلامت , کرونا تاریخ انتشار: 00/04/31 بدون نظر   3519 بازدید

اندازه فونت    
هجوم گردشگران سلامت کیش به ارمنستان

گردشگران سلامت راهی ارمنستان
هجوم گرشگران سلامت ایرانی به مرز‌های ارمنستان داد مردم و فعالان اقتصادی و گردشگری کیش را درآورده است.

گردشگران سلامت راهی ارمنستانبه گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کیش، هجوم مردم کشورمان به مرز‌های ارمنستان و اقامت چند روزه در این کشور برای تزریق واکسن کرونا، جان تازه‌ای به گردشگری ارمنستان بخشید در حالی که این حجم از گردشگران سلامت می‌توانستند روانه کیش شده و در فصل کسادی بازار و گردشگری، موجب رونق و پویایی اقتصاد و گردشگری آن شوند.

هر کدام از گردشگران سلامت ایرانی، ده‌ها میلیون تومان هزینه می‌کنند تا به ارمنستان بروند، واکسن بزنند و برگردند، اما ارمنستانی‌ها، بازیرکی خاصی چندین روز گردشگران ایرانی را معطل می‌کنند تا این گردشگران مجبور به اقامت چند روزه و هزینه کردن پول‌های خود در ارمنستان شوند و این یعنی رونق گردشگری سلامت در کشور ارمنستان.

اگر این گردشگران به کیش می‌آمدند و پول خود را در این جزیره هزینه می‌کردند که به مراتب هزینه هایش کمتر از ارمنستان بود و گردشگری و اقتصاد کیش دوباره جانی می‌گرفت.

راهکارش را بخش خصوصی و سرمایه گذاران کیش ارائه داده بودند، خرید یک میلیون دز واکسن و تزریق به ساکنان و گردشگران کیش و حتی مناطق همجوار، اکسیری که جزیره کیش را به طلا تبدیل می‌کرد.

اواخر سال ۱۳۹۹ بود که فعالان اقتصادی کیش اعلام کردند که در حال تلاش و پیگیری برای خرید واکسن از کشور‌های خارجی و آوردن واکسن به کیش هستند تا ضمن واکسیناسیون ساکنان کیش و مناطق همجوار، باقیمانده‌ی آن را به گردشگران تزریق کنند.

قرار بود سرمایه گذاران بخش خصوصی و یک شرکت داروسازی بخش خصوصی با حمایت سازمان منطقه‌ی آزاد کیش مجوز واردات واکسن را از دولت بگیرند و و زیر نظر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی آن را به ساکنان و گردشگران کیش تزریق کنند.

اقدام هوشمندانه‌ای بود، هم بار مالی دولت را کمتر می‌کرد، هم جزیره کیش عاری از کرونا می‌شد، هم با ورود گردشگران سلامت، گردشگری کیش رونق می‌گرفت، هم از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کرد و هم کرامت هموطنانمان حفظ می‌شد.

دکتر رضانیا سخنگوی شورای سلامت ، گفت: این میزان واکسن برای تزریق به مردم کیش، بندر چارک و مناطق همجوار و گردشگران کیش پیش بینی شده است و با ورود یک میلیون دز واکسن و تزریق آن به شهروندان کیش، جزیره‌ای عاری از کرونا خواهیم داشت.

این خبر بارقه‌ امیدی در دل ساکنان و فعالان اقتصادی کیش ایجاد کرد، فعالان اقتصادی کیش حرکت خود را آغاز کردند و با کشور ترکیه در خصوص خرید یک میلیون دز واکسن به توافق رسیدند، اما بنا بر اخبار رسیده، وزارت بهداشت اعلام کرد اگر بخش خصوصی کیش واکسن بخرد باید آن را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد تا وزارت بهداشت در هر جایی که لازم دانست تزریق کند.

امید مردم کیش به یاس تبدیل شد و فعالان اقتصادی بخش خصوصی نا امید شدند و کم کم این طرح به فراموشی سپرده شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی چندی پیش اعلام کرد: با مجموعه‌ی دولت و وزارت بهداشت در حال رای زنی هستیم تا سه میلیون دز واکسن کرونا به مناطق آزاد کشور بیاوریم و ساکنان و گردشگران این مناطق را واکسینه کنیم.

وزیر بهداشت، اما چند روز قبل در سفر به هرمزگان آب پاکی روی دست همه ریخت و گفت: تا کنون بخش خصوصی هیچ درخواستی برای واردات واکسن ارائه نکرده است.

در کشاکش حرف‌های بخش خصوصی کیش و سخنان وزیر بهداشت، مردم به حرف‌های بخش خصوصی کیش و فعالان اقتصادی این منطقه اعتماد بیشتری دارند.

یکی از بانوان اهل کیش می‌گفت:جمعیت کیش حدود ۳۵ هزارنفراست می‌توانستند باکمک بخش خصوصی واکسن بزنند و بقیه را به گردشگران تزریق کنند که موجب ورود گردشگران بیشتری به کیش می‌شد.

دو نفر از کلوپداران کیش از رکود گردشگری و خروج مسافر و ارز از کشور ناراحت بودند و می‌گفتند با تعطیلی گردشگری هزینه کارگر و اجاره خانه رانمی توانندبدهند.

اما به راستی کدامین عامل مانع و سد راه سفر گردشگران سلامت داخلی به کیش بوده است.

مسیح الله صفا رئیس جامعه هتلداران کیش می‌گوید حدود چهارماه پیش انجمن سرمایه گذاران وکارآفرینان کیش با محور شرکت کیش مدیفارم پس از اجازه کتبی ریس جمهور مبنی بر آزادی واردات واکسن توسط بخش خصوصی تلاش کردیم و حتی سرمایه گذاران کیش هزینه تامین یک میلیون دز را تامین کردندکه با واردات این میزان واکسن، می‌توانستیم حتی ساکنان چارک و بشاگرد وقشم را بصورت رایگان واکسینه کنیم و مازاد آن را برای گردشگران سلامت نگه داریم.

وی با نگرانی از اینکه هرسال مردادماه جزیره کیش میزبان جشنواره تابستانی بود و بالای ۸۰ درصد ازظرفیت هتلهایش اشغال بود گفت: اکنون به دلیل شیوع کرونا نه تنها بازار‌ها و فعالیت‌های گردشگری تعطیل شده بلکه درصد اشغال هتل‌ها هم به ۳۰ درصد رسیده است.

وی باگلایه ازدولت گفت: با این اقدام، زمینه خروج ارز و مسافر از کشور فراهم شده و دولت با گرفتن عوارض خروج از کشور برای خود درآمد زایی ایجاد کرده است که این اقدام، روند واکسیناسیون سراسری مردم را دچار اختلال کرده است.

گردشگران سلامت راهی ارمنستان

باوجود ارایه اسناد و درخواست‌های بخش خصوصی مبنی برصدور مجوز واردات واکسن به کشور، نمکی وزیربهداشت این موضوع را انکار کرده وگفته تاکنون هیچ شرکت داخلی ازما مجوز نخواسته است.

وزیربهداشت با استناد به حرف‌های استاندار هرمزگان گفت: مابه تمام شرکت‌های خصوصی که داوطلب بودند اجازه ورود واکسن را داده بودیم، اما تا به امروز هیچ شرکت خصوصی واکسن نیاورده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون درحال واردکردن واکسن هستیم گفت: براساس سند ملی درصدد هستیم هرچه سریعتر این واکسن‌ها را به مردم تزریق کنیم.

وی درپاسخ به سوال خبرنگارمبنی براینکه یک شرکت خصوصی داروسازی درکیش بدنبال واردات ۳ میلیون دز واکسن بود و چرا مجوز ندادید دقیقا چنین گفت:ما توفیقی ازطرف مناطق آزاد ندیدیم، اما درصورتی که بتوانند واکسن را بگیرند و بیاورند و به ماتحویل دهند مامشتاق هستیم.

این حرف وزیر بهداشت دقیقا تایید کننده سخنان سرمایه گذاران کیش است که می‌گفتند وزارت بهداشت اعلام کرده به شرطی مجوز واردات واکسن می‌دهیم که آن را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهید.

صحبت‌های وزیر بهداشت درحالیست که مومنی دبیر شورای عالی مناطق آزادکشور قبلا ازتایید اولیه مسئولان برای واردات واکسن ازسوی بخش خصوصی مناطق آزاد خبرداده بود و گفته بود: مدیران مناطق آزاد و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور اقداماتی را در این زمینه انجام داده اند و با وزارت بهداشت رایزنی شده وتلاش می‌کنیم با تایید وزارت بهداشت ورعایت استاندارد‌ها به توافق برسیم و با نظارت وزارت بهداشت این واکسن را در اختیار مناطق آزاد قرار دهیم.

پایگاه خبری سازمان منطقه آزادکیش به نقل ازسعید پورعلی دبیرشورای سلامت کیش هم اعلام کرده بود موافقت اولیه برای واردات واکسن ازرئیس جمهورگرفته شده است.

وی افزود:کیش تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی را در راستای برنامه ملی واکسیناسیون وزارت بهداشت و درمان بسیج کرده بود تا بتواند به نتیجه‌ی مطلوبی برسد، اما برخی سنگ اندازی‌ها مانع موفقیت ما در این زمینه شد.

دکترحسینی مدیرعامل تنها شرکت داروسازی کیش بنام کیش مدیفارم نیز گفت: باکمک فعالان اقتصادی کیش وسازمان منطقه آزادکیش تلاش کردیم تا مجوز واردات واکسن را از دولت بگیریم و با واردات واکسن، ساکنان و گردشگران کیش را واکسینه کنیم، اما مجوز این کار در کشور نه تنها به شرکت ما بلکه به هیچ شرکت دیگری درکشور داده نشد.

قریب دبیرکل انجمن سرمایه گذاران وکارآفرینان کیش هم گفت: سعی کردیم با واردات واکسن به کیش، تهدید کرونا را به یک فرصت برای سلامتی و رونق اقتصادی و گردشگری کیش تبدیل کنیم و هزینه‌های دولت را نیز کاهش دهیم و از خروج مسافر و ارز از کشور هم جلوگیری کنیم امادرعمل این امرممکن نشد.

وی گفت: مجمومه سرمایه گذاران باحمایت سازمان منطقه آزادکیش درصدد جلب موافقت دولت برای واردات یک میلیون دز واکسن ازخارج بود، اما وزارت بهداشت با این طرح مخالفت کرد.

قریب گفت: دولت در ابتدا اعلام کرد در صورت واردات واکسن باید آن را به وزارت بهداشت تحویل بدهید تا هر جا که لازم بداند استفاده کند و دولت معتقد بود که اگر کیش به پایگاه و مرکزی برای تزریق واکسن تبدیل شود پولدار‌های ایرانی می‌توانند با سفر به کیش واکسن بزنند و بقیه‌ی مردم نمی‌توانند به کیش سفر کنند و همین دو علت، طرح واردات واکسن را با شکست رو به رو کرد.

وی گفت: این درحالیست که اکنون درکشورهمسایه ما این اتفاق افتاده و ما شاهد سرازیر شدن مسافران و پول‌های ایرانیان به ارمنستان هستیم.

گردشگران سلامت راهی ارمنستان

 

وی از وضع اسفبار ایرانیانی که به ارمستان رفته اند ابراز تاسف کردوگفت:هموطنان ما هرکدام حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه کرده و به امید تزریق واکسن به ارمنستان رفته اند، اما به دلیل نداشتن محل اقامت مناسب و ماندن در زیر آفتاب گرمازده شده و در بیمارستان‌های ارمنستان بستری شدند با برخی از آن‌ها نیز بدرفتاری شده وعزت وکرامت ایرانیان ازبین رفته است.

قریب گفت: در سایر کشور‌های همسایه از جمله امارات و ترکیه نیز این اتفاق افتاده و هر روز هزاران نفر از هموطنان با صرف هزینه‌های گزاف، به امید تزریق واکسن راهی این کشور‌ها می‌شوند.

گزارش خانم انتظار خبرنگار خبرگزاری آذربایجان شرقی از مرز نوردوز و مصاحبه وی باگرشگران سلامت که از ارمنستان باز می گشتند نشان میداد هیچکدام از روند واکسیناسیون در ارمنستان راضی نبودند.

گردشگران سلامت راهی ارمنستان

مرد ۴۰ ساله‌ای می‌گفت: برای خانواده ۴ نفره اش ۲۰ میلیون تومان هزینه کرده وساعت‌های زیادی درزیرآفتاب منتظرزدن واکسن بوده است.

مرد ۵۰ ساله‌ای می‌گفت روندنوبت دهی بسیارضعیف است و تزریق رایگان واکسن یک برنامه تبلیغاتی بود چرا که ۱۰۰ برابر آن را با اقامت ۱۰ روزه ازماگرفتند.

خلاصه اینکه می‌شد تدبیری بهتر اندیشید تا هم مسافر و ارز از کشور خارج نشود هم کیش رونق پیدا کند هم کرامت انسانی وآبروی ایرانیان درکشور‌های همسایه زیرپا له نشود.

منبع صدا سیمای کیش

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (131) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (29) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (90) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (46) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (102) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (43) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (87) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه