امروز: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

مسجدی به رنگ صدف، تاروپودی از هنر و خلاقیت در معماری ایرانی اسلامی

اجتماعی , تاریخ و فرهنگ , سازمان منطقه آزاد کیش , علمی , عمران و شهرسازی , فرهنگی , مذهبی تاریخ انتشار: 00/05/12 بدون نظر   1415 بازدید

اندازه فونت    
مسجدی به رنگ صدف، تاروپودی از هنر و خلاقیت در معماری ایرانی اسلامی

مسجد ثامن الائمه (ع) و مرکز اسلامی کیش به زودی افتتاح خواهد شد.

مسجد تمام ایرانی ثامن الائمه کیش با خوانش معماری سنتی ایرانی و با رویکرد معماری مدرن در کیش در حال ساخت است.
به گزارش دولتخانه کیش ،محمد وحید صابری معمار این مسجد گفت: کلنگ ساخت مسجد در آبان ٩٣ با حضور حجت الاسلام قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز، حجت الاسلام قاضی عسگر نماینده وقت ولی فقیه در سازمان حج و اوقاف، امام جمعه وقت جزیره کیش و جمع دیگری از مسئولین جزیره به زمین زده شد و از آن تاریخ ساخت مسجد بی وقفه ادامه داشته است.
وی گفت: طراحی مسجد ثامن الائمه با توجه به خواسته های جناب آقای مشتاق مشتاقی خیر و بانی ساخت مسجد از جمله طراحی ساختمانی با معماری در خور جزیره توریستی کیش که بصورت ۲۴ ساعته به نمازگزاران، بازدید کنندگان و مراجعین خدمات رسانی کند و همچنین محلی برای تقریب مذاهب و ادیان و بنای یک ساختمان شاخص در مرکز جزیره، در محوطه ی فرهنگی مرکز شهر در کنار سالنهای همایش و تالار شهر و بازارهای کیش. پس از آن مطالعات بر روی مساجد تاریخی ایران و جهان آغاز شد. طی مطالعات صورت گرفته در نهایت مسجدی بصورت یکپارچه سفید با گنبدهایی خفته که به فرم نیم کره نزدیک است و قوسهای شبدری کند در سقفها و مناره ها با نمایی از جنس سنگ سفید جهت ماندگاری بیشتر طراحی شد .
معمار مسجد گفت: این مسجد در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع با زیر بنای حدود ۳۰۰۰ متر مربعی در سه طبقه طراحی شد. طبقه زیرزمین شامل سالن چند منظوره، آشپزخانه و سرویسای بهداشتی و وضوخانه، طبقه همکف شامل شبستان آقایان، رواقها، فضای ورودی و وضوخانه و آبدارخانه، طبقه اول شامل شبستان بانوان، اتاق آموزش، سوئیت مهمان و وضوخانه و آبدارخانه. دسترسی به طبقات از طریق ۲ راه پله و ۲ آسانسور ۱۳ نفره میسر میباشد.
صابری گفت: سازه مسجد و مرکز اسلامی کیش طی جلسات متعدد با دکتر رسول میرقادری، طراح سازه پروژه، با استفاده از المانهای معماری سنتی و ساختمانهای شاخص جزیره کیش در قالب المانهایی با کاربری سازه ای در جهت حفظ معماری ساختمان و با در نظر گرفتن ماندگاری این بنا طی سالها و قرنها به صورت یک سازه یکپارچه بتنی از فونداسیون تا گنبدها ومناره ها طراحی گردید که برای اجرای اسکلت این بنای فاخر حدود ۳۲۰۰ متر مکعب بتن و صدها تن میلگرد استفاده گردید.
وی افزود:زمان مطالعه و تصمیم گیری برای طراحی تزئینات و نازک کاری مسجد و مرکز اسلامی کیش با توجه به تک رنگ بودن مسجد و استفاده از قوسهای خفته و شباهت این بنا از این منظر با مساجد تک رنگ دوره ایلخانی به این نتیجه رسیدیم که برای تزئینات مسجد از تکنیک گچبری و حجاری سنگ استفاده کنیم. بدین جهت برای طراحی نقوش هنری و نظارت بخش هنری پروژه از استاد جلیل جوکار دعوت به عمل آمد تا ایشان با توانایی های عملی و آکادمیک خود این مسئولیت را به عهده بگیرند که نتیجه نقوشی میباشد که در مسجد ملاحظه میفرمایید.
اجرای گچبریها بدست هنرمند تراز اول گچبری استاد مرتضی مطیفی فرد سپرده شد و حجاری سنگها نیز توسط آقایان کرباسی و شمسی با به روزترین تجهیزات و توانمندترین حجاران انجام گردید. خوشنویسی کتیبه های مسجد و مرکز اسلامی کیش بخط استاد احد ترابی اراکی به خط ثلث نگارش شد که بصورت گچبری و حجاری سنگ در پروژه اجرا گردید.
وی گفت: محراب مسجد با توجه به شاخصه های معماری مدرن به صورت یک المان که از بدنه مسجد فاصله گرفته است و در قسمت مرکزی باز شویی به سمت دیوار پشت دارد طراحی شد. دیواره های جنب محراب با نقوش گل و بوته ایرانی بصورت حجاری شده تزئین شدند که در مرکز این محراب به نقش یک درخت جاودانه یا درخت زندگی میرسند که بصورت گچبری اجرا شده است.
در ساخت این مسجد که نمونه ای کم نظیر در جهان اسلام است، تمام متریال و مصالح بکار رفته متنا سب با اقلیم مرطوب وگرم کیش انتخاب شده و در آزمایشگاه های معتبرداخلی وخارجی، مورد ارزیابی قرارگرفته اند، تا ماندگاری بالایی در طول زمان های متمادی و قرون داشته باشد. بطورمثال جهت انتخاب سنگ حدود ۱۵ قطعه سنگ از سراسر دنیا جمع آوری گردید و به آزمایشگاه مقاومت مصالح دانشگاه اصفهان ارسال گردید که پس از بررسی های به عمل آمده سنگ چینی ازنا جهت استفاده در اقلیم کیش مورد تایید قرار گرفت.
وی بیان کرد: جهت اجرای نماهای سنگی داخلی و خارجی تا کنون بالغ بر ۱۵۰۰ تن کوپ سنگ و ۵۰۰۰ مترمربع اسلب سنگ ازنا تهیه شده است. همچنین جهت اجرای تزئینات گچبری بالغ بر ١٠ هزار ساعت-نفر طی ۳ سال برای متراژ حدودا ۱۰۰۰ متر زمان صرف شده تا بدین شکل تزئینات مسجد جلوه گری کنند. از سوی دیگر برای ساخت ۴٠ لنگه درب گره چینی، ٢۵ مترمکعب چوب ساج برمه توسط استاد رادمند بکار برده شد.
صابری بیان کرد: با توجه به پیشرفت ۹۰ درصدی ساخت پروژه پیش بینی میشود مسجد و مرکز اسلامی کیش در پاییز ۱۴۰۰ و همزمان با یکی از اعیاد اسلامی به بهره برداری برسد.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (131) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (29) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (90) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (46) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (102) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (43) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (87) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه