امروز: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

رمز گشایی از محل هزینه هزار میلیارد تومان نقدینگی سازمان منطقه آزاد کیش 

رمز گشایی از محل هزینه هزار میلیارد تومان نقدینگی سازمان منطقه آزاد کیش 

رمز گشایی از محل هزینه هزار میلیارد تومان نقدینگی سازمان منطقه آزاد کیش

ضرغام ترابی مدیر مالی سازمان پرده از چگونگی هزینه کرد هزار میلیارد تومان بودجه ای که در اختیار سازمان منطقه آزاد کیش بود برداشت.
به گزارش دولتخانه کیش به نقل از خبرنگار روزنامه های سراسری حمایت و اقتصاد ملی مدیر مالی سازمان منطقه آزاد کیش در پی انتشار نامه ناصر آخوندی عضو هیئت مدیره و معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش خطاب به جعفر آهنگران رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در تاریخ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ مبنی بر کمبود نقدینگی سازمان به علت افت شدید در آمد به دلیل عدم فروش زمین و املاک در شش ماهه گذشته و ناتوانی در پرداخت دیون شرکت های تابعه و همچنین ارائه راهکار رفع این مانع با دستور عدم مشارکت شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش و شرکت عمران ،آب و خدمات بابت برگزاری مناقصه جهت عقد قرارداد جدید و در صورت برگزاری مناقصه ممانعت از شروع عملیات اجرایی تا اطلاع ثانوی ، خبرنگار حمایت و دولتخانه کیش تصمیم گرفت با مدیر مالی سازمان منطقه آزاد کیش گفتگو و موضوع را بررسی کند.

ضرغام ترابی مدیر مالی سازمان منطقه آزاد کیش در این مصاحبه اختصاصی گفت: بیش از ۹۰۴ میلیارد تومان از بهمن ۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰ در سازمان منطقه آزاد کیش هزینه شده است .
وی افزود: حدود ۷۰ درصد این هزینه ها یعنی ۶۳۵ میلیارد تومان آن صرف طرح های عمرانی شده و ۲۶۹ میلیارد تومان آن سایر هزینه های سازمان منطقه آزاد کیش شده است که بخشی از آن صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش می‌باشد.
وی افزود: در این بین بیش از ۲۵ میلیارد تومان هم به بیمارستان کیش پرداخت شده است.


ترابی با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد کیش از بهمن ۹۹ تا کنون وصولی چندانی نداشته گفت: با توقف فروش زمین درآمد سازمان منطقه آزاد کیش کاهش یافته است و درآمد حاصل از دریافت اجاره واحد های استیجاری نیز خیلی زیاد نیست.
مدیر مالی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: واگذاری ها عمدتا از طریق شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش انجام می شود و بیشترین وصولی های سازمان از آن شرکت تامین شده اما در مجموع تامین مالی پروژه فرودگاه از طریق سازمان منطقه آزاد کیش و ۴۰۰ میلیارد تومان آن از محل بازار سرمایه و اوراق صکوک بوده است.
وی گفت : در حال حاضر تقریبا حدود ۱۵ درصد از درآمد های سازمان منطقه آزاد کیش تحقق یافته است و عمدتا از دریافت اجاره ها و عوارض بوده است.
وی با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد کیش به پیمانکاران بدهی معوق ندارد گفت: در کل کشور دولت با پیمانکاران از طریق تهاتر تسویه می کند اما در کیش حساب پیمانکاران به روز است و برای برخی طرح ها از جمله پروژه ترمینال فرودگاه با مصوبه هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش که ممکن است گذر زمان موجب افزایش هزینه ها شود سازمان منطقه آزاد کیش به پیمانکاران با اخذ ضمانت نامه معتبر پیش پرداخت اعطا می کند تا تجهیزات خریداری شود و افزایش قیمت ها موجب هزینه های سربار نشود.
وی افزود: اعطای پیش پرداخت با اخذ ضمانت نامه های معتبر بانکی و قانونی امکان پذیر است و این پیش پرداخت ها با دریافت حداقل  ۸۰ ضمانت مبلغ دریافتی پرداخت میشود و  به همه طرح های غیر ضرور دیگر چنین امکانی تعلق نمی گیرد.
وی گفت: به طور مثال پروژه ترمینال جدید فرودگاه از طرح هایی بود که سازمان منطقه آزاد کیش برای تامین هزینه های آن زمان را محاسبه کرد تا هزینه های سربار افزوده نشود.
ترابی با تاکید بر اینکه در پرداخت برخی هزینه ها در حوزه معاونت گردشگری و معاونت فرهنگی و اجتماعی به علت نقص در فاکتور ها کمی معوقات داریم که مبالغ آن چشمگیر نیست.
مدیر مالی گفت: سیاست دولت که سیاست درستی هم هست تکمیل طرح های نیمه تمام است و به جای اینکه پروژه های متعدد روی دست دولت بماند بهتر است طرح های نیمه تمام به پایان برسد .
وی گفت: طرح های نیمه تمام تبعات اقتصادی و قضایی برای دولت دارد و بهتر است با اولویت بندی تکمیل طرح های نیمه تمام سرعت بگیرد.
ترابی افزود: شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش ۱۱ طرح مشارکتی دارد و حق سهم شرکت از درآمد های فروش زمین و صدور پروانه به نرخ کارشناسی روز به عنوان آورده است.
وی با اشاره به درآمد ۷ هزار میلیارد تومانی که سهم سازمان منطقه آزاد کیش بر اساس شاخص های سه ماه سوم سال ۹۹ است گفت: این درآمد به نرخ روز و سهم مشارکت شرکت سرمایه گذاری است.
وی گفت: سازمان منطقه آزاد کیش با فروش اوراق از طریق بازار سرمایه نقش تعدیل کننده در بازار را هم دارد.
وی گفت: سازمان منطقه آزاد کیش اموال و دارایی هایی دارد که به عنوان ضمانت اجرایی می تواند از آنها استفاده کند.
مدیر مالی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: سازمان با دریافت ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۹ درصد از صندوق توسعه و نوآوری شرکت های دانش بنیان منابع تونل ها تلسکوپی ترمینال جدید را تامین کرد که در ترمینال جدید فرودگاه کیش مستقر شده و در حال نصب می‌باشد.
وی گفت: با توقف واگذاری زمین و انحصار درآمد سازمان از واحد های استیجاری منابع مالی سازمان منطقه آزاد کیش کاهش یافته است.
وی با اشاره به تامین هزینه ۲ میلیارد تومانی تکمیل سالن اسکواش گفت: این هزینه از درآمد حاصل از صدور پروانه تامین می شود.
وی گفت: برخی شرکت ها از جمله شرکت هواپیمایی کیش ایر بابت پرداخت عوارض به شرکت توسعه بندر و فرودگاه کیش مبالغی بدهکار است.
ترابی گفت: طرح های عمرانی شرکت عمران ،آب و خدمات هزینه های کمتری نسبت به پروژه های شرکت توسعه بندر و فرودگاه دارد و برخی طرح ها در سطح کلان اجرا می شوند .
وی ادامه داد : پروژه های شرکت عمران ،آب و خدمات از نوع عمران شهری است مانند آسفالت معابر ، پیاده رو سازی و البته پروژه مصلی هم جزو این طرح هاست .
طرح های شرکت توسعه بندر و فرودگاه هم عمدتا اسکله سوخت رسانی ، ناوبری و آسفالت باند است که تامین مالی آنان هم با مشکلی روبرو نیست .
وی افزود: در حال حاضر سازمان منطقه آزاد کیش مشکل نقدینگی ندارد و بنا نداریم پروژه های زیادی را به مناقصه بگذاریم که برای سازمان منطقه آزاد کیش تعهد ایجاد کند البته در دو سه ماه آینده ممکن است مناقصه برگزار شود و طرح هایی که تامین مالی شده اند مناقصه های آنان انجام می شود.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه