امروز: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

آینده صیادی و ذخایر ماهیان خلیج فارس در خطر است

اجتماعی , حوادث , محیط زیست تاریخ انتشار: 00/07/08 بدون نظر   1790 بازدید

اندازه فونت    
آینده صیادی و ذخایر ماهیان خلیج فارس در خطر است

آینده صیادی و ذخایر ماهیان خلیج فارس در خطر است.

گزارش مکتوب ؛

راستی چرا اهرم بازدارنده برای جلوگیری از صید و قاچاق آبزیان خلیج فارس به کشور های حاشیه عربی نیست.!؟

چرا باید سوخت و امکانات ملی و منابع خدادادی آبی کشورمان صرف صید و قاچاق آبزیان کشورمان به آنسوی مرزهای خلیج فارس بشود.!؟
صید مخرب شناورهای غیر مجاز، قاچاق ماهی به دبی سواحل جنوبی ایران را عقیم می کند.
بر اساس نظرات کارشناسان شیلات و محیط زیست ماهیگیران ایرانی هم سهم عظیمی در تهی شدن موج‌های نیلگون خلیج فارس از ذخایر آبی کشور دارند!
خلیج فارس به حالت طبیعی تحت چالش است. خلیج فارس را دریایی «نیمه بسته» می‌داند که مقدار آبزیان آن ثابت و محدود است. همین نیمه بسته بودن یک دلیل محکم برای حفاظت از ذخایر آبی آن است! البته که این حفاظت و حراست اتفاق نمی‌افتد. خلیج فارس بدون برداشت‌های بی‌رویه هم با چالش‌های جدی چون آلودگی نفتی، ترانزیت کالا، فاضلاب‌های شهرهای ساحلی و… دست و پنجه نرم می‌کند. تغییرات اقلیمی گرمایش جهانی و شوری روز افزون ناشی از عوامل مختلف تنوع زیستی در خلیج فارس را کاهش می دهند بنابراین تنوع زیستی خلیج فارس به‌صورت طبیعی تحت چالش است. وقتی چالش صیدهای آسیب زا و آلودگی هم به آن اضافه می‌شود، تنوع آن بیش از حد کاهش می‌یابد و تعادل زیستی‌اش به هم می‌خورد.»صیادان در کشورهای عربی از جمله «امارات» اجازه صیدهای مخرب را ندارند. اگر دست از پا خطا کنند با جریمه‌های سنگینی رو‌به‌رو می‌شوند.در ایران اما قوانین حفاظت دریایی از لنج‌ها و کشتی‌ها، جا می‌مانند برخی انواع صید در ادامه بررسی خواهیم کرد.
صید تورهای پلاستیکی
صید با تورهای پلاستیکی هم دَخلِ بستر دریا را می‌آورد. این روش هم گونه‌های ریز آبزیان را صید می‌کند و هم آن‌طور که کارشناسان هشدار می‌دهند چرخه زیستی را از بین می‌برد. شیلات کشور در چند سال گذشته، عملیات‌هایی برای جمع‌آوری تورهای پلاستیکی انجام داده، اما آن هم به زخم‌های ناشی از تورهای پلاستیکی پایان نداده است. گوش گیر را هم از جمله صیدهای مخرب است تخریب سواحل ایرانی خلیج فارس، تنها به همین روش صید ختم نمی‌شود. صیادان ایرانی در جنگل‌های حرا، سواحل مرجانی و خوریات هم صیادی می‌کنند. کارشناسان از این مناطق به‌عنوان مناطق «نوزادگاهی»(محل تخم‌ریزی ماهی و میگو) یاد می‌کنند که صیادان با صید غیرمجاز «لاروی» زیستمندان دریایی را از بین می‌برند و اجازه تولید مثل بیشتر به دریا را نمی‌دهند.برخی از صیادان، از صید محاصره‌ای هم به‌عنوان یک صید مخرب یاد می‌کنند.. گاهی اوقات دلفین‌ها به دام این تورها می‌افتند و از آن جان سالم به در نمی‌برند.
(گرگور» صید محبوب اماراتی ها
گرگور بی‌خطرترین روش صید ماهی در خلیج فارس است. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با الزامی کردن این روش، باعث شده‌اند تا تعداد ماهی و میگو در سواحل این کشورها افزایش یابد. این روش در ایران هم استفاده می‌شود. در این روش، صید انتخابی است. گونه زنده صید می‌شود و می‌توان آن را به دریا بازگرداند.» عمر تورهای گرگور نزدیک به ۸ ماه است و صیادان هر سال اقدام به خرید گرگور جدید می‌کند،
صید تخم نوزاد ماهی و میگو توسط صیادان
سؤالی که این روزها ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است که چرا صیادان ایرانی از روش‌های مخرب استفاده می‌کنند تا در نهایت به‌دلیل کاهش ماهی و میگو در ایران، خود شکار گارد ساحلی کشورهایی چون قطر، امارات و عربستان شوند؟ آیا حفاظت محیط زیست هیچ وظیفه‌ای برای کنترل صیدهای غیرمجاز و بی‌رویه ندارد؟طبق قانون حفاظت از دریا، بهره‌برداری به طورمستقیم به سازمان شیلات برمی گردد.» هر چند این مهم نافی وظایف محیط زیست در حراست از اکوسیتم های دریا نظر مرجانها نیست. آبسنگ‌های مرجانی یکی از مناطق نوزادگاهی ماهی و میگو هستند! مرگ آن هم در کنار سایر عوامل، کاهش میزان ماهی و میگو خلیج فارس در سواحل ایران را به‌دنبال دارد.
فروش ماهی وسط دریا
فروش ماهی توسط صیادان ایرانی و خالی شدن بازارهای داخلی علت این ماجرا را بالا رفتن قیمت ارز است که باعث شده بسیاری از ماهیان صید شده از سوی ملوان‌های ایران سر از بازار کشورهای عربی دربیاورد. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که در بازار ماهی جزیره قشم نه تنوع ماهی وجود دارد و نه ماهی با کیفیت مطلوب. کشورهای عربی ماهی ایران را با قیمت بالاتری می‌فروشند و همین باعث شده تا بازار داخلی از رونق بیفتد. از این رو باید روی صادرات نظارت جدی داشت چون ماهی نقش اساسی روی تغذیه مردم دارد.
صیادان ایرانی بهترین ماهی‌ها را در دریا به خریدارانی از امارات و قطر می فروشند و لنج‌های آنها از دل خلیج فارس خالی به سواحل می‌رسند. صادرات وقتی از مبادی گمرکی نباشد، طبیعتاً سود لازم را هم برای کشور ندارد. شاید فروش ماهی به کشورهای عربی را با توجه به کاهش ارزش پولی کشور، طبیعی باشد. اما اینکه از سوخت یارانه ای و امکانات کشور استفاده کنید ومنافع ان را کشورهای دیگر ببرند. غیر قابل توجیه است.
شناورها غیر مجاز
طی سرشماری انجام شده توسط شیلات هرمزگان میزان ۱۲هزار و ۷۰۰ فروند شناور های غیر مجاز در این هرمزگان فعالیت می‌کنند براساس گفته شیلات هرمزگان ظرفیت قابل برداشت برآورد شده صید هرمزگان توسط پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان ۱۹۶ هزار تن می باشد : متاسفانه در حال حاضر ۳۱۵ هزار تن در حال برداشت و صید است که ۱۱۹ هزار تن مازاد برداشت توسط شناورهای غیر مجاز باعث شده صیدگاه ها تحت فشار شدید قرار بگیرند صیادان غیرمجاز در پهنه نزدیک به ۳۱هزار کیلومتر مربع سواحل، جزیره‌ها و دریاها در استان هرمزگان عرصه را بر صیادان زحمت‌کش تنگ کرده و صیادان واقعی به ناچار تور خالی را بالا می‌کشند.
عدم مدیربت و شناورهای غیر مجاز باعث ان خواهند شده که تا چند سال آینده با افت شدید ذخائر آبزیان مواجه خواهیم بود. خسارت به جامعه صیادی مجاز، فشار بیش از حد به ذخایر آبزیان، ورود شناورهای لنج ترال از استان‌های مجاور، استفاده از اتباع بیگانه بر شناورهای غیرمجاز ونبود سامانه ردیابی بر روی شناورهای صید سنتی در راستای کنترل و نظارت بیشتر به دلیل گرانی سامانه، قاچاق آبزیان، ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی بخشی از مشکلات صید غیرمجاز و آسیب به ذخایر است.

شکر دولتشاهی ۸ مهر ۱۴۰۰

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (136) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (110) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه