امروز: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

اداره استاندارد کیش متولی نمونه برداری و آزمایش و کنترل کیفیت مصالح ساختمانی است

اداره استاندارد کیش متولی نمونه برداری و آزمایش و کنترل کیفیت مصالح ساختمانی است

اداره استاندارد کیش متولی نمونه برداری و آزمایش و کنترل کیفیت مصالح ساختمانی است

آزمایشگاه دانشگاه شریف با داشتن گواهی ۱۷۰۲۵ مجاز به تایید و آزمایش مصالح ساختمانی است ورود مصالح ساختمانی که کف استاندارد ملی ۳۰۲ را داشته باشد بلامانع است.

به گزارش خبرنگار دولتخانه کیش به نقل از حمایت و اقتصاد ملی امین صفایی اصل مدیر اجرایی و فنی معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش در راستای بررسی چگونگی ورود و کنترل مصالح ساختمانی به جزیره کیش گفت عنایت به اینکه از سال ۸۰ در حوزه عمرانی فعالیت می کند به صورت پراکنده این دغدغه برای همه فعالیین وجود داشته است که در کیش کنترل مصالح وارداتی باید انجام شود.
وی افزود: از سال ۹۸ شیوه نامه ای برای نظارت بر کنترل کیفیت مصالح ساختمانی تدوین شد که از اواسط سال ۹۹ اجرایی شده است هدف از تهیه این شیوه نامه ارتقاء سطح کیفی مصالح ساختمانی و حفظ حقوق مصرف کننده است.
صفایی گفت : محموله هایی که وارد کیش می شود باید استاندارد ملی ۳۰۲ را پاس کنند و به صورت مجزا نمونه برداری و آزمایش شده و برای ترکیب بتن تمام نکات ایمنی رعایت می شود.
بیشترین دغدغه ما روی بتن های تولیدی کیش است که این حوزه با دقت کنترل می شود.
مدیر فنی معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: افرادی که مصالح وارد می کنند باید در سامانه وارد کنندگان مصالح ساختمانی سازمان منطقه آزاد کیش نام نویسی کنند تا روند واردات مصالح تحت کنترل و نظارت آسان تر انجام شود.
وارد کنندگان می توانند قبل از خرید مصالح و حمل به جزیره نمونه ای بعنوان شاهد به آزمایشگاه ارائه کنند و پس از دریافت مجوز مصالح را خریداری و به کیش وارد کنند.
اما محموله اصلی وارده مطابق قانون هنگام ورود به کیش نمونه برداری مجدد می شود و پس از اخذ مجوز استاندارد در کیش توزیع می شود.
وی گفت: مصالحی که از معادن جدید وارد می شوند باید مراتب آزمایش و استاندارد را به طور کامل سپری کنند و معمولا از این معاون نمونه شاهد جهت آزمایش دریافت میشود
صفایی گفت: کمیته فنی و استاندارد مصالح ساختمانی به منظور نظارت دقیق بر کنترل کیفیت جلسات مستمر و کارشناسی برگزار می کند.
وی در ادامه افزود متولی اصلی واردات مصالح ساختمانی اداره استاندارد است و با استفاده از شرکت بازرسی استاندارد به عنوان پیمانکار ، کیفیت مصالح ساختمانی را کنترل می کنند.
مدیر فنی معاونت عمرانی گفت ، کمیته ای متشکل از ۱۱ نفر از مدیران حوزه های مختلف سازمان و شرکتهای تابعه برای کنترل کیفیت مصالح ساختمانی نظارت دارند که معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش ریاست این کمیته را بر عهده دارد و مدیر عامل شرکت عمران ،آب و خدمات و شرکت توسعه بنادر و فرودگاه های کیش نیز عضو این کمیته هستند.
مدیر فنی و اجرایی معاونت عمرانی سازمان هم دبیر این کمیته است.
رئیس اداره استاندارد و مدیر امور زیربنایی سازمان ، مدیر تسهیل صنایع سازمان منطقه آزاد کیش مدیر توسعه تجارت (گمرک کیش ) رئیس بازرسی سازمان منطقه آزاد و حراست بندرگاه و نماینده شرکت بازرسی استاندارد و نماینده آزمایشگاه شریف هم از اعضای دیگر کمیته هستند.
یکی از ارکان این کمیته شرکت بازرسی است و آزمایشگاه هایی مورد تایید ازجمله آزمایشگاه شریف هستند که گواهی استاندارد اداره کل استاندار هرمزگان را گرفته باشند.
آزمایشگاه دانشگاه شریف از جمله این آزمایشگاه ها می‌باشد که هم گواهینامه استاندارد ۱۷۰۲۵ دارد و مجاز به تایید کیفیت مصالح ساختمانی است.

صفایی گفت: ۳ متقاضی تاسیس آزمایشگاه کنترل کیفی داریم که هنوز کد استاندارد دریافت نکرده و نمی تواند فعالیت کنند.

وی افزود انطباق مصالح ساختمانی کف و سقفی دارد که کد استاندارد ملی ۳۰۲ معیار و اساس کار برای سنجیدن کیفیت مصالح وارده است.
وی افزود: ناگفته نماند مصالح ساختمانی که کاربرد متفاوت دارند باید روند خاص خود را طی کنند و آزمایش های گوناگونی بنا بر نوع کاربرد آنها انجام می شود.
به طور مثال شن و ماسه مورد نیاز در ساخت بتن و با شن و ماسه برای زیرسازی خیانها متفاوت است و مراحل کنترل کیفیت آنها فرق دارد.

وی گفت ، شن و ماسه وارده در چهار بستر مختلف عمرانی و ساختمانی کاربرد دارد که ساخت بتن ، لایه اساس و لایه زیر اساس و آسفالت از جمله آنهاست  .

اداره استاندارد با توجه به برون سپاری روند نظارت به بخش خصوصی می تواند وظایف خود دقیق تر و سبک تر کند.
وی افزود: کارگاه های تولید بتن که در کیش مستقر هستند توسط اداره استاندارد کاملا بازرسی و نظارت می شوند ، اگر عدم تطابق در تولید و عرضه محصول وجود داشته باشد به معاونت فنی شرکت عمران ارجاع داده می شود.
مصالح نا مرغوب یا به مبدا بازگشت داده می شود و یا به سایت بازیافت منتقل می شود ، در کیش به علت محصور بودن کنترل راحت تر است.
صفایی در پاسخ به پرسش علت کوتاهی عمر ساختمان ها و مصالح ناهمگون گفت: وی افزود: برخی تصور می کنند ساخت و ساز ساختمان سهل آسان است و هر کسی سرمایه ای دارد می تواند خودش هم ساخت و ساز کند.
صفایی گفت: برای ساخت یک واحد مسکونی هر متر مربع ساختمان بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه می شود.
سازندگان واحد های مسکونی باید زیر نظر مهندسان ناظر حاضر در پروژه فعالیت کنند و از استفاده مصالح بی کیفیت و بعضا بازیافتی جزیره خودداری نمایند ، وی گفت در کل کشور سنگ در نما استفاده می شود که ضرورتی هم ندارد و به تازگی این روش حذف شده است.

صفایی گفت: پس از پایان عملیات نازک کاری ساختمان ، مهندسان ناظر اداره شهرسازی روند کار را بررسی و تایید می کنند تا ساختمان بتواند پایان کار بگیرد.
وی گفت بتن هم شاید با کیفیت متفاوت تولید شود اما حداقل استاندارد ها رعایت می شود و مصرف کنندگان عمده از تولید کنندگان برتر خرید می کنند.
برخی مصالح ساختمانی که قابلیت استفاده در ساختمان ندارد اما در راه سازی مورد تایید است به حوزه راه سازی عودت داده می شود و پس از بررسی و تایید در این حوزه مصرف می شود.
قبل از اینکه مصالح وارد کیش شود وارد کنندگان کاملا دقت می کنند چون اغماضی در کار نیست و مصالح نامرغوب در جزیره استفاده نمی شود.

وی در مورد کنترل کیفیت آسفالت خیابانهای شهر گفت متولی این حوزه شرکت عمران آب و خدمات شهری است ولی در کل کنترل روی آسفالت انجام می شود که حدود ۳ شرکت در جزیره و در این حوزه فعالیت می کنند البته آسفالت متقاضی بیرون و از حاکمیت ندارد.

صفایی گفت: با توجه به گسترش برخی شایعات مبنی بر استفاده از مصالح نا مرغوب ، علاوه بر اینکه نمونه ای از مصالح را به آزمایش داخل کیش ارجاع می دهیم نمونه ای هم به آزمایشگاه های بندرعباس ارجاع می شود.
وی در پایان گفت طی یک سال گذشته چند مورد عودت بارج مصالح به سرزمین اصلی و پلمپ و انتقال به بازیافت کیش را داشتیم ضمن اینکه هر چه بارج های وارداتی مصالح ساختمانی حجم بیشتری داشته باشند تعداد بررسی ها و نمونه برداری آزمایشات بیشتر است.

به گفته وحید آهنگر رئیس اداره استاندارد کیش طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱۶ بارج مصالح ساختمانی وارد جزیره شده که بیش ۱۳۴ مورد نمونه برداری و آزمایش روی مصالح وارد شده صورت پذیرفته.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (113) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه