امروز: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

کیش مبدا آغاز همکاری استانداری هرمزگان با مناطق آزاد کشور

کیش مبدا آغاز همکاری استانداری هرمزگان با مناطق آزاد کشور

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و مشاور رئیس جمهور توسعه مناطق آزاد و کیش را با توجه به اجرای قوانین مترقی این مناطق در دستور کار دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد عنوان کرد.
سعید محمد که سه روز در جزیره کیش حضور داشت در جمع فعالان اقتصادی وعده داد مشکلات کیش را بررسی و در رفع آنها با جدیت تلاش کند.
وی که از استاندار هرمزگان خواسته بود در این سفر وی را همراهی کند ابتدا از دوستی استادر هرمزگان خواست در جمع فعالان اقتصادی صحبت کند.
دوستی استاندار هرمزگان در خصوص مشکلات سرمایه گذاران اقتصادی در کیش گفت: توسعه و پیشرفت ایران مبدای برای آغاز ارتباط استانداری و دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد است.
وی افزود: اقتصاد علاوه بر تولید ، بخش خدمات نیز دارد و مدتی است که اقتصاد در دنیا به شدت در حال تغییر است و باید به حوزه خدمات اقتصادی هم توجه اساسی کرد.
وی گفت: اگر اقتصاد نتواند مزایای نسبی را رقم بزند کارآمد نیست و خلق مزیت برای یک منطقه مرد میدان می خواهد و نباید با تفکرات نادرست مزیت های خلق شده یک منطقه را از بین ببریم .
استاندار هرمزگان افزود: استانداری همراه با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد از مزایایی مناطق آزاد دفاع میکند و تا جایی که صدایمان برسد مشکلات را منعکس خواهیم کرد.
دوستی خاطر نشان کرد: باید به قوانینی که وضع می کنیم پای بند باشیم.
وی گفت: در استان هرمزگان تسهیل اعطای مجوز برای رونق کسب و کار در اولویت است.
سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز در جمع فعالان اقتصادی با ابراز خرسندی از این نشست صمیمی و مفید گفت: کیش و قشم در کنار سایر مناطق استان هرمزگان با حمایت های استاندار توسعه می یابد و باید بسترهای مناسب ایجاد شود.
مشاور رئیس جمهور گفت: در مناطق آزاد نیاز به یک راهبرد منطقی و اساسی داریم و در نخستین جلسه با مدیران مناطق آزاد این موضوع را مطرح کردیم که اگر بخواهیم ارزیابی ۳۰ ساله از مناطق آزاد ارائه کنیم نیاز به خط کش و معیار داریم اما آن سند راهبردی که هر منطقه چگونه فعایت کند و برنامه ها مطابق با آن اجرایی شود وجود ندارد.
سعید محمد خاطر نشان کرد: اولین موضوعی که در دستور کار مناطق آزاد است این است که ظرف مدت سه ماه نسبت به تهیه راهبرد مناطق آزاد اقدام شود و وقتی سند ارائه شود برنامه های کوتاه، میان مدت و بلند مدت قابلیت طرح ریزی ، تعویض و یا بازنگری دارد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: امروز اگر بخواهیم مطالبه کنیم که آیا عملکرد دبیر خانه خوب یا بد است بدون سند و راهبرد میسر نیست .وی با تاکید به مدیران مناطق آزاد گفت: این سند راهبردی باید هر چه سریعنر آماده شود ، وقتی هدف گزاری در ارس کشاورزی و توسعه محصولات باغی است باید در این حوزه سرمایه گذاری شود ، اولویت منطقه دیگر شیلات و منطقه دیگری گردشگری است این اولویت ها باید مدون باشد تا پیشرفت و توسعه محقق شود.
سعید محمد گفت: حرکت در یک فضای سیاه ، کاری از پیش نمی برد.
وی گفت: افزایش صادرات ، افزایش تولید ، جذب فناوری های نوین ، ایجاد اشتغال ، کمک به رفع موانع ارزی ، توسعه صنایع و کشاورزی و شیلات را باید شاخص بندی و ارزیابی کنیم .
سعید محمد گفت: مبنای توسعه مناطق آزاد و مطالبه دبیر خانه از مناطق تدوین سند راهبردی است.
مشاور رئیس جمهور ، افزایش سهم مناطق آزاد در توسعه کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: ظرفیت های زیادی در کشور های همسایه ایران است و با برنامه ریزی مدون می توان از این ظرفیت ها استفاده کرد.
وی گفت: مناطق آزاد باید دیپلماسی اقتصادی را رقم بزنند و با کشورهای همسایه ارتباط منطقی برقرار کنند.
سعید محمد افزود: پارسال سهم واردات ۱۵ کشور همسایه ایران میلیارد دلار بود که سهم جمهوری اسلامی ایران تنها ۲۴ میلیارد دلار بود که این آمار بسیار کم است ، مناطق آزاد ما نقاطی هستند که با کشورهای همسایه مرز مشترک دارند و باید این ظرفیت های مهم شناسایی شود و مورد بهره برداری قرار گیرد.
مشاور رئیس جمهور گفت: اینها نقاط ضعف مناطق آزاد است اگر به این مناطق حمله می شود به دلیل همین نقاط ضعف است.
وی گفت: بیلان کاری به مناطق آزاد کمک می کند تا از ماهیت خود دفاع و بتوانند حقوق خود را حفظ کنند.
سعید محمد به قاچاق کالا هم پرداخت و گفت: مناطق آزاد دروازه قاچاق کالا نیستند و در این حوزه بی دلیل به مناطق آزاد حمله می شود چرا که مبادی ورودی و خروجی مناطق آزاد کاملا کنترل می شود و قاچاق به ندرت در این مناطق انجام می شود.
مشاور رئیس جمهور گواه این مطلب را اظهارات ستاد مبارزه با قاچاق کالا عنوان کرد و گفت: اعضای این ستاد نیز معتقدند کمترین مشکل در مناطق آزاد وجود دارد و قاچاق از مبادی دیگر است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: نکته دیگری که درباره مناطق آزاد وجود دارد این است که مناطق آزاد محکوم به واردات هستند که این هم به دلیل دفاع نکردن از ماهیت این مناطق شکل گرفته است .
وی گفت: برای توسعه زیر ساخت ها دولت منابع در اختیار مناطق آزاد قرار نداده است و از محل سود بازرگانی واردات کالا ، سهمیه ۳ میلیارد دلاری در اختیار مناطق آزاد قرار داده است که این موضوع به معنی رویکرد واردات در مناطق آزاد نیست ، واردات برای سرزمین اصلی شکل گرفته است و سهم اندکی هم به مناطق آزاد تعلق گرفته ، این به معنای رویکرد وارداتی مناطق آزاد نیست.
سعید محمد گفت: این تامین مالی اشتباه است و به جای اینکه مناطق آزاد مرکز صادرات باشد به اشتباه مرکز واردات تعبیر شدند و همین امر چهره مناطق آزاد را مخدوش کرده است که باید باید تطهیر شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: سهم مناطق آزاد از صادرات کشور حدود ۲ درصد است و در بخش تولید و سرمایه گذاری نیز بسیار اندک است ، وی معتقد است با پذیرش این ضعف ها و تغییر نگاه و تعیین برنامه راهبردی این مشکلات برطرف می شود و مناطق زاد جانی دوباره می گیرند.
سعید محمد گفت: مناطق آزاد باید به اقتصاد سرزمین اصلی کمک کنند قرار داد ۲۵ ساله با چین و پیمان شانگ های ظرفیت هایی است که برای توسعه مناطق آزاد کشور مطلوب است و فقط با برنامه ریزی و جدیت می توان از این ظرفیت ها استفاده کرد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: قانون چگونگی اداره مناطق بسیار مترقی است و نباید با قوانین خلق الساعه موجب بروز مشکلات برای مناطق آزاد شد.
وی گفت: مرحوم ترکان دبیر اسبق شورای عالی مناطق آزاد ، در طول تصدی خود خدمات ارزنده ای داشتند اما مقاومت برابر مجلس باشد که قوانینی برای مناطق آزاد وضع شود که در حال حاضر مجلسی ها هم از وضع این قوانین رضایت ندارند .
دبیر شورای عالی مناطق آزاد حذف معافیت مالیاتی را تصمیمی اشتباه برای مناطق آزاد عنوان کرد و گفت: مالیات بر ارزش افزوده که ظرف دو سه روز در قانون بودجه مصوب شد باید برای رفع آن با جدیت تلاش کنیم .
وی گفت: یکی از وظایف دبیرخانه جلوگیری از بروز قوانین خلق الساعه است ، وقتی به فعال اقتصادی قول معافیت ۲۰ ساله مالیاتی می دهیم قانونی و شرعی نیست که پس از گذشت چند سال تعهد خود را نادیده بگیریم ، باید جلوی این اشتباهات گرفته شود و دبیر خانه این کار را انجام می دهد.
سعید محمد گفت: لایحه هایی در دبیر خانه در حال تنظیم است که مشکلات مناطق آزاد کمتر شود و از وزارت اقتصاد ومجلس نیز در کارگروه تدوین این لایحه حضور دارند.
دبیر شورای عالیمناطق آزاد در خصوص بسترهای جدید اقتصادی در مناطق آزاد گفت:در خصوص ایجاد تالاربین المللی بورس ، ساماندهی رمز ارزها و تاسیس بانک آف شور جلسات مکرری با مسئولان اقتصادی کشور داشتیم و این موضوع را هر چه سریعتر به نتیجه می رسانیم البته تحقق این اهداف به سختی انجام می شود چون دولت تازه مستقر شده است و اکثر این موارد نیاز به تصمیم گیری جدی دارد.
سعید محمد در خصوص جزیره کیش هم گفت: کیش پایلوت گردشگری است اما از توسعه صنعت در این منطقه کاملا حمایت می کنیم .
وی گفت: زمان آن فرارسیده که مقدمات توسعه گردشگری را فراهم کنیم ، ظرفیت جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بسیار مهم است و با یک برنامه ریزی سریع با استفاده از ظرفیت اقامتی منطقه می توانیم از این رویداد جهانی به نفع مناطق آزاد به ویزه کیش بهره ببریم.
مشاور رئیس جمهور گفت: تفاهم نامه ای که با رئیس فدراسیون فوتبال داشتیم بر همین اساس است و قصد داریم از ظرفیت هتل و اردوی تمرین تیم ها ی حاضر در جام جهانی استفاده کنیم.
وی توجه به توریسم درمانی و تاسیس دهکده سلامت را یکی از اولویت های مهم منطقه برشمرد و گفت: این ظرفیت خوب در کیش مغفول مانده است در حالیکه از سفر گردشگران سلامت حوزه خلیج فارس می توان بهره برد.
سعید محمد توریسم علمی را نیز محمل مهمی برای توسعه برشمرد و گفت: پذیرش دانشجو از کشورهای خارجی موجب رونق بیشتر کیش می شود.
وی خطاب به مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: باید برای تحقق این اهداف برنامه داشته باشد.
وی تکمیل طرح های نیمه تمام را از اولویت های منطقه آزاد کیش برشمرد و گفت: این طرح ها چهره کیش را نازیبا کرده است و طرح هایی که مشکل حقوقی دارند با همکاری قوه قضاییه باید در کوتاهترین زمان ممکن تعیین تکلیف شوند.
وی گفت: تکمیل زیر ساخت های کیش مانند برق و اینترنت یکی از دغدغه های اصلی است که باید به جد پیگیری کنیم .
سعید محمد خاطر نشان کرد: به علت افزایش زیاد نرخ مسکن در کیش توسعه مناطق مسکونی برای بومیان کیش باید در دستور کار قرار گیرد.
وی در خصوص شرکت کیش ایر هم گفت: با بررسی اسناد متعدد متوجه شدیم کیش ایر زیان ده شده بود و در قالب اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شد و این برای کیش اصلا مطلوب نیست .
وی گفت: تنها ایرلاینی که در کشور تحریم نیست کیش ایر است باید بخش کارگو و حمل بار را در این شرکت تقویت کنیم و توقف واگذاری کیش ایر در اولویت دبیر خانه شرای عالی مناطق آزاد است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد به مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش گفت: روند رسیدگی به مکاتبات اداری را اصلاح کنند تا بروکراسی کم شود.
وی با گلایه از جفر آهنگران مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: مکاتبه اداری دبیر خانه با مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش نباید قبل از اینکه به دست وی برسد در فضای مجازی منتشر شود.
وی گفت: به دلیل تغییر در مدیریت دبیرخانه تاتدوینفصل های مشترک نیاز است همه امور زیر نظر دبیر خانه انجام شود این به معنی کاهش اختیارات سازمان های مناطق آزاد نیست و موقتی است.
وی گفت: روال اداری است که باید آقای آهنگران به صورت روشنگرانه این موضوع را اعلام می کردند تا حواشی کم شود.
سعید محمد در خصوص واردات خودرو هم گفت: واردات خودرو ممنوع است و یکی از ویژگی مناطق آزاد به ویژه کیش خودرو های این مناطق است .
وی گفت: ۲۵۰۰ خودرو که سال ساخت آنها مربوط به سه سال اخیر است در انبار تملیکی گمرک متوقف است و دفاعیات انجام شد و این خودروها به مناطق آزاد تعلق می گیرد تا مشکلات خودرو در این مناطق برطرف شود.
وی ممنوعیت واردات کالای کره ای به کشور را شامل مناطق آزاد هم عنوان کرد و گفت: کالای کره ای که وارد کیش می شوند بسیار اندک است و وقتی سیاست کلان توسط رهبر انقلاب پیگیری می شود چرا مناطق آزاد همراهی نکنند.
وی گفت: اگر افرادی از قبل کالای کره ای وارد کردند مساعدت می کنیم تا ترخیص شود اما واردات جدید انجام نمی شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد در باره ثبت سفارش کالا گفت: ثبت سفارش به صورت آماری انجام می شود و مشکلی را برای مناطق آزاد ایجاد نخواهد کرد.
وی در پایان تاکید کرد : مباحث فرهنگی و مسئولیت های اجتماعی باید تقویت شود ، خدماتی که در کیش به بومیان ارائه می شود قابل قبول نیست وکمک به این قشر در قالب کمک معیشتی مقبول نیست ، کمک باید به صورت اجرای طرح های توانمند ساز باشد تا فاصله طبقاتی بومیان و فعالان اقتصادی کم شود.
وی توجه به مسائل محیط زیست را در توسعه کیش بسیار مهم برشمرد و گفت : یکی دیگر از گلایه های مدم کیش ، تبعیض و بی عدالتی در همه بخش ها است ، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با تدوین شیوه نامه و دستورالعمل ها ارائه خدمات را به صورت شفاف مشخص کند و فشار نور چشمی ها و افراد سفارش شده نباید موجب بهره مندی آنان از یک سری مزایا باشد.
وی گفت: برخی فعالان اقتصادی گلایه داشتند که با نگاه عدالت به همه دیده نمی شود تصمیماتی خارج از فضای رسمی اداری گرفته می شود و باید افرادی را ببینیم تا کارمان انجام شود.
وی این شیوه را مذموم و ناپسند دانست و گفت : همه مردم و فعالان اقتصادی می توانند مشکلات را از طریق سامانه سمباد به دبیرخانه اطلاع دهند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه