امروز: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

مدیران جوامع صنفی کیش از مشکلات گفتند، سعید محمد شنید

مدیران جوامع صنفی کیش از مشکلات گفتند، سعید محمد شنید

صدای تعدادی از نمایندگان تشکل های صنغی و سرمایه گذاری کیش توسط سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد شنیده شد.

 

نشست فعالان اقتصادی کیش با مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد و اصلی ترین محور این نشست اجرای کامل قانون چگونگی اداره مناطق آزاد بود.

 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد شاه بیت قوانین است و اجرای همین قانون برای احیاء کیش کافی است.

نادر کشتکار رئیس هیئت مدیره مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش در نشست فعالان اقتصادی با سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت : مناطق آزاد از زمان مرحوم ترکان تا مرتضی بانک ، همیشه مورد بی مهری قرار گرفتند.
وی گفت: سرمایه گذاران کیش قاچاقچی و رانت خوار نیستند اما از بد روزگار در مناطق آزاد سرمایه گذاری کردند وبه آنان توجهی نمی شود.
وی گفت: مناطق آزاد کمک بزرگی برای اقتصاد کشورند.
وی گفت: هر مدیری که به کیش سفر می کند سریع برای او حاشیه سازی می کنند و نمی گذارند آرامش در منطقه حاکم شود.
کشتکار گفت : شما که با قدرت در حوزه شفاف سازی صحبت می کنید مشخص است سالهاست مناطق آزاد را می شناسید و برای کمک به این مناطق برنامه دارید.
وی گفت: حاشیه سازی عملکرد مدیران را زیر سوال می برد و موجب نگرانی سرمایه گذاران مناطق آزاد می شود.
کشتکار از مدیرانی که برای مناطق آزاد زحمت کشیدند قدردانی کرد و گفت: توقعات خارج از سیستم قوه مجریه خواسته ای است که برای حمایت از مناطق آزاد مطرح می شود .
وی گفت: مناطق آزاد مانند قطعات جورچین به هم وابسته هستند و نقش هر منطقه آزاد باید به تنهایی بررسی شود تا این جورچین کنار هم قرار بگیرد و تکمیل شود.
وی سعید محمد را مدیری قالب شکن و تغییر آفرین معرفی کرد و گفت: فعالان اقتصادی مناطق آزاد از دبیر شورای عالی مناطق آزاد می خواهند از منافع این مناطق دفاع کند و موانع را از سر راه توسعه و رشد مناطق آزاد بردارد.
وی گفت: کیش شهری توسعه یافته با فرهنگی غنی است و ظرفیت بالایی برای توسعه و پیشرفت دارد که این ظرفیت ها باید شناسایی شود.

دبیر خانه باید در موضوعات فرادستی ورود کند.

قریب دبیر انجمن کار آفرینان کیش در این نشست خطاب به سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت : در بیانات دو هفته گذشته شما کاملا آشکار بود که به مناطق آزاد اشراف دارید.
وی افزود: جایگاه مناطق آزاد در اقتصاد ، توسعه و فناوری های نوین بسیار ارزشمند است و نباید از آن غفلت کرد.
وی گفت: ابتدا دبیر خانه باید ظرفیت بالای مناطق آزاد را باور داشته باشد و بعد از آن این باور در مسئولان کشوری هم ایجاد شود تا با تصویب قوانین منافی توسعه مناطق آزاد مانع توسعه این مناطق نشوند.
قریب در تشریح مشکلات مناطق آزاد گفت: این مشکلات سریالی است که همیشه وجود داشته و هیچگاه هم حل نشده است.
وی گفت: انتظار ما از دبیر شورای عالی مناطق آزاد این است که برنامه ها و اهداف چهار ساله خود را بیان کند تا فعالان اقتصادی بر اساس این چشم انداز حرکت کنند.
قریب خطاب به سعید محمد گفت: تقریبا ماموریت شما با پایان برنامه ششم توسعه کشور مقارن است و باید اهداف مناطق آزاد به ویژه کیش که گردشگری است مشخص شود.
رئیس انجمن کارآفرینان کیش گفت: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است ورود گردشگر به کشور سالانه به ۲۰ میلیون نفر افزایش یابد ، در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه ششم توسعه ایشان به افزایش ۵ برابری ظرفیت گردشگری کشور تاکید کردند.
وی افزود: در حال حاضر البته قبل از شیوع کرونا سالانه حدود ۲ میلیون گردشگر به کیش سفر می کنند و کیش می تواند خود را برای پذیرش ۵ برابر این تعداد گردشگر آماده کند
قریب گفت: ترمینال جدید کیش که مراحل پایانی ساخت آن سپری می شود می تواند ۶ میلیون مسافر را در سال بپذیزد که این ظرفیت خوبی برای اقتصاد و گردشگری کیش است.
قریب گفت: همه نیروها باید بسیج شوند تا هدف گذاری درستی انجام شود و همین امر مطالبه گری و پاسخگویی را شفاف می کند.
وی گفت: در حال حاضر هیچ نقشه راهی وجود ندارد و اگر تا دو سال آینده هم به همین منوال سپری شود چون هیچ ترازی نداریم اتفاق مطلوبی رخ نخواهد نداد.
رئیس انجمن کارآفرینان با انتقاد از در دست گیری همه امور توسط دبیر خانه مناطق آزاد گفت: دبیر خانه باید در موضوعات فرادستی ورود کند.
بخشنامه ای که اخیرا از دبیرخانه به مناطق آزاد ابلاغ شده است مبنی بر اینکه کلیه قراردادها ، انتصابات و مرخصی ها باید با نظارت دبیر خانه باشد کار را برای دبیر خانه سخت می کند چرا که ترافیک کاری در دبیرخانه زیاد است و این حجم زیاد کار دبیرخانه را از رسیدگی به مسایل مهم و کلان باز می دارد.
وی با اشاره به اینکه در زمان بازداشت آقای کرباسچی در شهرداری ، میزان تصمیم گیری مدیران شهرداری به زیر ۲۰ درصد کاهش یافت و این بخشنامه دبیر خانه نیز برای مدیران مناطق آزاد نگرانی ایجاد می کند که هر چه دبیر خانه گفت باید انجام شود و قدرت تصمیم گیری مدیران مناطق آزاد را کاهش می دهد و موجب رکود در مناطق آزاد می شود.
وی به سعید محمد گفت دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: شما مدیر توانمندی هستید و کارنامه درخشانی دارید ، اگر همه تصمیمات منوط به اجازه دبیرخانه باشد مناطق عملا بدون قدرت تصمیم گیری ضعیف می شوند.
وی افزود: پیش از این دبیر خانه ۲۵ نفر نیروی انسانی داشت اما هم اینک ۱۵۰ نفر نیروی انسانی دارد و همین واگذاری کارها به دبیرخانه روند پیشرفت کارها را کند می کند.
قریب از سعید محمد به عنوان چهره ملی نام برد و گفت: قرار گاه خاتم را به خوبی اداره کردید و الان انتظار می رود موضوعات فرادستی را حل کنید و برای پیشرفت مناطق آزاد معبر را باز کنید .
رئیس انجمن کارآفرینان کیش گفت: مسایلی که در مجلس اتفاق می افتد مانند حذف معافیت مالیاتی و مسائلی که در دولت است و به مناطق آزاد هجوم می آورند راه پیشرفت مناطق آزاد را سد می کند و انتظار داریم دبیر شورای عالی مناطق آزاد با این مسایل مهم رسیدگی کند.
قریب گفت: کیش با شرایط موجود نیاز به پوست اندازی دارد باید اتفاقات بین المللی رخ دهد تا کیش احیا شود.
دو گانگی حمایتی ، عدم تمکین دستگاه های اجرایی و رفع دیدگاه منفی مثل قاچاق باید برطرف شود تا مناطق آزاد از جمله کیش جان بگیرند.
اکنون باید شرایط پذیرش سرمایه گذاری فراهم شود وقتی در کیش نه بانک خارجی داریم نه یک شرکت بیمه خارجی در کیش شعبه دارد و نه توریست می تواند وقتی به کیش سفر کرد با کارت خود خرید کند یعنی عملا دروازه توسعه کیش بسته شده است.
وی گفت: با راه اندازی پرواز استانبول به کیش در روزهای آینده امیدواریم مسافر خارجی به کیش سفر کند.
قریب با اشاره به اینکه اولویت کیش گردشگری است اما شرایط پذیرش گردشگر داخلی و خارجی فراهم نیست گفت: مهمترین ضعف کیش در حال حاضر این است که کیش ترانسفر مطلوبی ندارد به طور مثال حدود پنج سال است که به کیش خودرو وارد نشده است و هتل ها و مجموعه های خدماتی نمیتوانند ناوگان حمل و نقل خود را به روز کنند راه حل برون رفت از این مشکل این است که واردات خودرو آزاد شود تا به مسافران خدمات مطلوب داده شود.
وارد کردن چند خودرو گره از مشکل حمل و نقل کی شباز نمی کند تقریبا همه ناوگان حمل و نقل کیش باید نوسازی شود.
وی گفت: یکی از دستاوردهای مطلوب سازمان منطقه آزاد کیش در چند ماه اخیر این بود که اعضای هیئت مدیره منطقه آزاد کیش از مدیران مقیم کیش هستند که در تصمیم گیری ها تاثیر مثبت داشتند .
انتصاب مدیران بومی در کیش مانند مدیر عامل شرکت عمران ، آب و خدمات ، مدیر کل دفتر مدیر عامل ،و مدیر عامل شرکت توسعه بنادر و فرودگاه ها نمونه های دیگری از انتصابات مطلوب کیش بود.
قریب استفاده از ظرفیت مطلوب اکسپو را بسیار مهم توصیف کرد و از تعلل برای حضور پر رنگ در این رویداد مهم جهان یانتقاد کرد و گفت : اکسپو هر ۵ سال یکبار برگزار می شود و دوره قبل که در ایتالیا برگزار شد ایران توانست رتبه دوم را کسب کند اما امسال شرایط مناسبی در این رویداد جهانی نداریم اما با توجه به اینکه ۵ ماه دیگر تا پایان آن باقی مانده است می توانیم از این ظرفیت برای توسعه گردشگری کیش بهره ببریم .
وی با اشاره به رویداد مهم ورزشی دیگر گفت: جام جهانی قطر ۲۰۲۲ که برای اولین بار میزبان این رویداد یک کشور آسیایی است می تواند ظرفیت بالایی برای معرف یکیش باشد اما به این موضوع هم توجی جدی نشده است.
وی گفت: ایجاد کمپ تمرینی برای تیم ملی خودمان و یا پذیرش گردشگرانی که می خواهند به قطر سفر کنند با برقراری خط پروازی مستقیم به قطر و توسعه ناوگان کشتیرانی بسیار تاثیر گذار است.

قوانین خلق الساعه ، مناطق آزاد را زمین گیر کرده است .

کتابفروش رئیس سندیکای صنایع کیش هم در این نشست گفت: مجلس شورای اسلامی دو وظیفه دارد هم تصویب قانون و هم نظارت بر اجرای آن ، که این نظارت در ۳۰ سال اخیر انجام نشده است و مجلس تعیین نکرده است چرا بخش زیادی از مفاد قانون چگونگی اداره مناطق آزاد عملی نشده است اگر این اتفاق می افتاد بسیاری از مشکلات فعلی وجود نداشت .
وی گفت: باید خودمان را جای سرمایه گذار بگذاریم ، از مزایای قانون چگونگی اداره مناطق آزاد دیگر چه مزیتی باقی مانده است که بتوان یکی از آن را برشمرد اگر مزیتی باقی مانده شفاف و مشخص مطرح شود.
وی گفت: حداقل هزینه های تولید در مناطق آزاد به ویژه کیش ۳۰ درصد از سرزمین اصلی بالاتر است پس هیچ آدم عاقلی نمی آید در کیش و سرمایه گذاری کند.
تسری قوانین سرزمین اصلی به مناطق آزاد که از اصل درست نیست موجب شده است دست و پای سرمایه گذار بسته شود.
وی گفت: الان زملن آن فرا رسیده است که شرایط کاملا بررسی شود و در این مدت حداقل از تصویب قوانین جدید توسط مجلس پرهیز شود چرا که این قوانین ، مناطق آزاد را زمینگیر کرده است .
کتابفروش مالیات بر ارزش افزوده را که موجب شده تولید کننده داخلی نتواند در کیش فعالیت و رقابت کند یک اشتباه فاحش دانست .

موانع را از سر راه ما بردارید باید به فکر توسعه باشیم نه درگیر گرفتن مجوز.

یکی دیگر از سخنرانان این نشست ابوالحسنی رئیس مراکز پذیرایی بود که گفت: مهمترین مشکلات در صنف او ، جذب و نگه داشت نیروی انسانی به ویژه تامین مسکن آنان است .
وی گفت : هزینه ها در کیش پنجاه درصد از سرزمین اصلی بالاتر است کارگر ساده ۵ میلیون حقوق دارد و ۲ میلیون هزینه خوراک اوست ، یک و نیم میلیون هم هزینه مسکن اوست که برای کارفرما پرداخت این هزینه مقدور نیست .
ابوالحسنی درباره بروکراسی اداری هم گفت: ۳۰ سال گذشته ثبت شرکت ، کارت کیشوندی ، ترخیص جنس از گمرک ، دریافت مجوز ظرف مدت کمتر از یک روز انجام می شد و الان این کارها بسیار زمان بر است و فکر فعالیت ، برنامه ریزی و نقشه راه را از فعالان این حوزه گرفته است.
وی گفت: موانع را از سر راه ما بردارید باید به فکر توسعه باشیم نه درگیر گرفتن مجوز.
وی افزود: خودروهای کیش بسیار فرسوده است و هزینه تامین قطعات آنان صرفه اقتصادی ندارد.
ابوالحسنی عدم اختصاص کالای اساسی به کیش را یک معضل بزرگ دانست و گفت : گاهی برای تامین برنج ، روغن و شکر دچار مشکل می شویم و نمی توانیم خدمات ارائه کنیم.

مزیت های کیش یکی یکی از بین میرود

صفا رئیس جامعه هتلداران نیز در نشست با دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: ، در حال حاضر ۵۰ هتل دایر در کیش فعال است و ۶۰ هتل هم در حال ساخت است که این ها مشکلاتی دارند ساخت هتل با وام ۲۵ درصدی توجیه اقتصادی ندارد .
وی گفت: صنعت گردشگری در جهان بسیار مهم است و در کشور ما بعد از نفت ، گردشگری است که زود بازده و اشتغال آفرین است.
کیش یکی از سه نقاط پر اکسیژن دنیاست با رایزن های فرهنگی سفارتخانه کشور های مختلف صحبت کنید تا جذب گردشگر صورت گیرد.
صفا گفت: ما می توانیم پذیرای مسافران مسلمان حوزه خلیج فارس باشیم داشته های خدادای ما زیاد است کشور را از این موهبت محروم نکنیم.
می توانیم از صنعت گردشگری درآمد داشته باشیم در شرایط تحریم تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی توسعه گردشگری است.
وی با اشاره به اینکه شش هزار نفر در کیش در حوزه گردشگری فعالیت می کنند گفت: هفتاد درصد قانون چگونگی اداره مناطق آزاد اجرا نمی شود و اگر این قانون در کیش اجرایی شود دیگر نیازی به اصلاح قانون نیست همین قانون را بگذارند اجرایی شود مشکلی به وجود نمی آید.
صفا گفت: مزیت های کیش یکی یکی از بین رفت ، حذف معافیت مالیات ، واگذاری آب و برق به بخش خصوصی ، واگذاری کیش ایر به بخش خصوصی مواردی بود که به کیش ضربه جدی زده است.
وی گفت: فلسفه وجودی کیش ایر خدمات به کیشوندان ، مناطق آزاد و مردم کشور خودمان است ، وقتی کیش ایر به آنالیا پرواز می گذارد برای کیش هیچ سودی ندارد اگر به کیش مسافر بیاورد اعتبار کیش افزایش می یابد باید از کشور های همسایه مسافر ارز آور به کیش بیاید.

 علل عدم تحقق قوانین و توسعه نیافتن مناطق آزاد را مجلس باید بررسی کند .

سادات نجفی مدیر عامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش هم در این نشست خطاب به دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت : استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد در شرایط فعلی ضروری و حیاتی است.
سال ها قبل به دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد پیشنهاد دادیم جزیره کیش به تنهایی می تواند به دور زدن و شکستن تحریم ها کمک کند ولی از این پیشنهاد استقبال نشد.
وی گفت: امروز این ضرورت بسیار مهم است که مناطق آزاد به اقتصاد ملی کمک کنند و این مهم فقط با اجرای قوانین مناطق آزاد امکان پذیر است.
یکی دیگر از ضروریات ، صیانت از قوانین مناطق آزاد است برخی قصد دارند قوانین را اصلاح کنند این اقدام خلف وعده است قانون مناطق آزاد برای فعالان مناطق آزاد مقدس است و به واسطه همین قانون مردم به مناطق آزاد آمده اند و سرمایه گذاری کرده اند.
سادات نجفی گفت: ما مسببان کسر مزایای مناطق آزاد را حلال نمی کنیم.
سرمایه گذار جدید نمی توانیم جذب کنیم باید همین سرمایه گذاران فعلی سرمایه گذاران جدید را جذب کنند چرا که سرمایه گذاران از افراد پیشکسوت و قدیمی کیش تحقیق می کنند وقتی مزایایی وجود ندارد سرمایه گذاران قدیمی چه طور می توانند برای سرمایه گذاری در کیش تبلیغ کنند..
سادات نجفی گفت: علل عدم تحقق قوانین و توسعه نیافتن مناطق آزاد را مجلس باید بررسی کند .
وی گفت: در حوزه واردات ،کالای مسافری کیش نسبت به مناطق آزاد بیشتر است و کالای تبصره ای و تجاری و مواد اولیه تولید در کیش کمتر است این در حالی است که تخلفی صورت نگرفته است چرا کیش بر اساس گردشگری تعریف شده است.
وی گفت دو هزار واحد خدماتی داریم که زیر مجموعه جامعه بازاریان است ۳ هزا ر واحد در حال ساخت داریم که تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد همه اینها امیدوارند به واسطه حمایت قانون فعالیت کنند اما این نگرانی وجود دارد که مزیت های مناطق آزاد از بین برود امکان فعالیت در کیش ندارند.
وی در پایان از دبیر شورای عالی مناطق آزاد خواست اکنون که ورود کالای کره ای به کشور ممنوع شده است و مناطق آزاد هم از این قانون تمکین می کنند یک فرصت یک تا سه ماهه به وارد کنندگانی که اجناس خود را خریدار یکرده اند و امکان مرجوع کردن کالای خود را ندارند داده شود تا کالای خریداری شده را ترخیص کنند .
وی گفت: تسری انواع مالیات مثل مالیات بر عایدی که هنوز در مجلس به طور قطعی تصویب نشده و در کیش دریافت می شود اصلا مطلوب نیست و تمام معافیت های مالیاتی حذف شده منافع کیش را به مخاطره انداخته است.
سادات نجفی گفت: ثبت سفارش کالا با کمک دیوان عدالت اداری در کیش لغو شد اما پس از این دستورالعمل وزارت صمت دستور داد که ثبت سفارش از مناطق را نمی پذیریم و این موضوع هم به منافع اقتصادی و توسعه ای کیش ضربه می زند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه