امروز: ۹ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

طرح ساماندهی سواحل کیش تایید شد

طرح ساماندهی سواحل کیش تایید شد

طرح ساماندهی سواحل کیش تایید شد

سرپرست معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان‌ منطقه آزاد کیش از تایید کلیت طرح ساماندهی سواحل این منطقه خبر داد.

به گزارش خبرنگار دولتخانه کیش ، سعید پورزادی، سرپرست معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در نشست ساماندهی سواحل از تایید کلیت طرح ساماندهی سواحل خبر داد و افزود: در این راستا ۶ کارگروه تخصصی شکل خواهد گرفت.

وی ضمن توصیه به حساسیت ویژه‌ی معاونت‌های حاضر به این طرح، بر لزوم شش پیوست دیگر تاکید کرد و گفت: نگرانی‌ها و دغدغه‌های موجود به این کارگروه‌های تخصصی در هر بخش منعکس شده و بررسی خواهند شد.

پورزادی همچنین بر اعمال نظرات حوزه‌ی گردشگری و مدیریت قراردادها و مجوزها تاکید کرد.

حسین همتی، معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش، با اشاره به مباحث فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مطالعات اقتصادی، بر لزوم در اختیار داشتن جزئیات محاسباتی و مفاد مطالعات اقتصادی این طرح اشاره کرد و گفت: پیشنهاداتی از طرف سرمایه‌گذاران حوزه‌های مختلف با محوریت ساحل مطرح می‌شود و به منظور انعطاف‌پذیری و نهایت بهره‌مندی از طرح‌های‌ بعدی، باید پلن‌های بعدی نیز در این طرح دیده شود.

شهرام جودت، سرپرست مدیریت GIS سازمان در تشریح کارگروه‌های طرح ساماندهی سواحل کیش، گفت: شش پیوست “فرهنگی اجتماعی”، “گردشگری”، “حوزه‌های عمرانی و اجرایی”، “اقتصادی و سرمایه‌گذاری”، “حقوقی” و “زیست‌ محیطی” در قالب کارگروه‌های تخصصی به پیگیری و بررسی و تدوین نهایی این طرح خواهند پرداخت.

جواد جمالی، سرپرست معاونت گردشگری با تاکید بر دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مدیریت‌عامل سازمان منطقه آزاد کیش بر ساماندهی سواحل، تصریح کرد: این طرح باید ادامه یابد و تسریع شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم پیوست‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای هر طرحی، خاطرنشان کرد: کیش ویترین حوزه گردشگری و اقتصادی کشور است و هر طرحی در این منطقه ایجاد و اجرا شود برای مناطق دیگر نیز الگو می‌شود.

سرپرست معاونت گردشگری سازمان بر مطابقت کلیه‌ی طرح‌ها بر اهداف گردشگری تاکید کرد و گفت: ثابت بودن برخی کاربری‌ها در این طرح، ایراداتی را ایجاد می‌کند.

وی همچنین برخی تعاریف را مغایر با قوانین گردشگری دانست و افزود: توسعه‌ی گردشگری در الزامات زمان، ایجاب می‌کند که تمام کاربری‌های تعریف‌شده انعطاف‌پذیر و قابل تغییر و جایگزینی باشند.

جمالی به مواردی چون عدم حضور مراکز پذیرایی در مجموعه‌ی گردشگری اشاره کرد و گفت: تمام این مراکز باید زیرمجموعه گردشگری باشند.

وی اساس ساماندهی سواحل را در راستای توسعه‌ی گردشگری عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به تغییر نگاه و ظرفیت‌های گردشگری باید تعاریف و کاربری‌های ‌مندرج در طرح، در طراحی نهایی به‌صورت انعطاف‌پذیر و قابل‌تغییر تدوین شود.

عبدالنبی شرفی، مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات شهری کیش، طرح ساماندهی سواحل را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تطبیق با شرایط موجود و داشته‌های کنونی مانند مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه اهمیت خاصی دارد تا هم توجیه اقتصادی آن بررسی شود و هم تبعات اجتماعی در خصوص تغییر فضاهای کنونی در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر بکر بودن و اهمیت سواحل جنوبی و غربی، افزود: تطبیق طرح جدید با وضعیت موجود می‌تواند بسیاری از نگرانی‌ها را برطرف کند.

غلامرضا کردی، معاون معماری و شهرسازی شرکت عمران، آب و خدمات کیش با تاکید بر ساماندهی ساحل شرقی و امنیت سواحل مورد استفاده عموم مردم، به واگذاری‌های غیرقانونی اشاره کرد و افزود: در حریم‌های غیرمجاز، همچنان مجوز فعالیت صادر می‌شود البته فعالان بسیاری هم بدون پروانه و قرارداد به توسعه‌ی فعالیت‌های خود می‌پردازند.

 

وی با تاکید بر حفظ سواحل غربی و جنوبی، تصریح کرد: انتظار داریم در این بخش‌ها هیچ گونه واگذاری صورت نگیرد.

 

مریم محمدی، رئیس اداره محیط زیست کیش با تاکید بر محدوده‌ی قوانین ملی ۶۰ متر حفاظت‌ شده و حفظ ۱۲۰ متر حریم ساحلی در کیش، گفت: هرگونه طرح باید با تایید محیط زیست صورت بگیرد و در کمیته تخصصی برای تعیین کاربری‌های سواحل، محیط زیست باید یکی از اعضای اصلی حضور داشته باشد.

 

وی افزود: طرح باید به سمت ساماندهی برود تا مواردی چون تردد اسکوترها، انقطاع پیست دوچرخه و کاربری‌هایی که بر خلاف قوانین بالادستی جانمایی شده است، حل و گزینه‌هایی حذف شود.

 

وی با تاکید بر اینکه طرح محیط زیست باید به عنوان مرجع اصلی قرار بگیرد، گفت: سواحل جنوبی و برخی از نقاط ساحل شرقی مانند جنوب شرقی که در مجاورت سایت حساس مرجانی به عنوان مناطق حفاظتی مدنظر قرار بگیرند و با کمترین تداخل در چنین مناطقی، بکر نگاه داشته شوند.

 

حمید میرمیران، مدیرعامل شرکت نقش‌جهان‌پارس و مدیر طراحی پروژه ساماندهی سواحل کیش، ضمن ارائه‌ی پلن‌ها و جزئیات طرح اظهار داشت: طرح ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی جزیره کیش با مطالعات “کالبدی” و “جمعیتی و گردشگری”، “زیست‌محیطی و فضای سبز”، “حمل و نقل و ترافیک”، “تأسیسات زیربنایی”، “راهبردی”، “ساختاری”، “طراحی شهری و الگوهای معماری”، “اقتصادی” و “بسته‌های سرمایه‌گذاری” تدوین شده است.

 

علی اکبری، مدیر پروژه ساماندهی سواحل گام اصلی طرح اولیه‌ ساماندهی را جابجایی کلوپ ها، آزادسازی حریم و محدوده‌ی ۶۰ متر، و اصلاح مسیر دوچرخه و پیاده عنوان کرد و افزود: در این طرح، در خصوص شاخص‌های عمومی ناظر بر بهره‌برداری از فعالیت‌ها و فضاهای گردشگری ساحلی مواردی چون طرح معماری ارزشمند، تناسب امکانات و تجهیزات فضا و ابنیه با ظرفیت عملکردی فعالیت‌ها و فضاهای گردشگری ساحلی، تجهیز ابنیه و فضا با امکانات و وسایل استاندارد و به‌روز بین‌المللی، تناسب کادر فنی مطرح شد و رعایت اصول بهداشتی و پاکیزگی کلیه فضاهای گردشگری و همچنین استفاده از پالت رنگی نوار ساحلی و آراستگی فضای سبز و عدم استفاده از گونه‌های مهاجم و حفاظت گونه‌های بومی نیز از دیگر مسائلی بود که به آنها پرداخته شد.

 

همچنین امکانات نرم‌افزاری برای ارائه خدمات گردشگری، استفاده از ابزارهای اطلاع‌رسانی و تبلیغات در زمینه جذب گردشگر، تنظیم زمان مناسب جذب گردشگر با توجه به فضاهای گردشگری ساحلی، ارائه فرصت‌های شغلی و آموزشی به کیشوندان، از دیگر مواردی بود که مطرح و بررسی شد.

 

در ادامه، مواردی چون کاهش مصرف وسایل یکبارمصرف و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در تاسیسات ساختمانی و تجهیزات دوستدار محیط زیست و همچنین کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های گردشگری و حمل‌ونقل و مصرف آب مورد بررسی قرار گرفت و به اصولی چون مدیریت پساب، حفظ سیما و منظر شهری، استفاده از سیستم سرمایش استاندارد و ارائه ایده برای استفاده بهینه از فضاها و ابنیه و همچنین وجود تجهیزات ایمنی و اضطراری بر اساس مقررات ملی پرداخته شد.

 

نورپردازی مناسب با شرایطی که ضمن تامین روشنایی موردنیاز گردشگران، پیشینه صرفه‌جویی را در مصرف انرژی داشته و کمینه آلودگی نوری را در ساحل ایجاد کند و موجب گمراهی لاک‌پشت‌ها نشود نیز از جمله مواردی بود که در این پانل ارائه‌ و بررسی شد.

در این نشست همچنین اهداف و موضوع دستورالعمل ساماندهی و طراحی شهری نوار ساحلی جزیره کیش ارائه شد و ضوابط و مقررات عمومی ناظر بر بهره‌برداری از فعالیت‌ها و فضاهای ساحلی، شرایط متقاضیان صدور و تمدید محوز بهره‌برداری، تکالیف و مسئولیت‌های بهره‌بردار، شرایط مدیران فعالیت‌ها و فضاهای گردشگری و جرائم و مجازات تخلف از مجوز مورد بررسی قرار گرفت.

نشست ساماندهی سواحل با حضور برخی از معاونین سازمان منطقه آزاد کیش و اداره‌ها و شرکت‌های تابعه و کارشناسان و مشاورین شرکت نقش جهان پارس به عنوان مشاور و پیمانکار این طرح اول دی‌ماه در سالن خوارزمی مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه