امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

چگونه کیش را با ورود گردشگر به جزیره سبز تبدیل کنیم

آموزشی , اجتماعی , دانشگاهی , سلامت , فرهنگی , گردشگری , گزارش مکتوب , محیط زیست تاریخ انتشار: 00/10/18 بدون نظر   2078 بازدید

اندازه فونت    
چگونه کیش را با ورود گردشگر به جزیره سبز تبدیل کنیم

چگونه یک گردشگر سبز باشیم تا جزیره کیش جزیره سبز باشد.

روند رو به رشد آلاینده‌های کربنی و پیامدهای زیان‌بار آن روی طبیعت و محیط‌زیست در سال‌های اخیر توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرده و تفکر آن‌ها را به سمت استفاده از شیوه‌هایی برای جلوگیری از بیشتر شدن این معضل کشانده است. گرچه راه‌های بسیاری برای کمک به حل این معضل وجود دارد اما ازآنجایی‌که چیزی حدود یک درصد از کل تولید گازهای گلخانه‌ای مربوط به فعالیت‌های گردشگری است، فعالان این صنعت و حتی خود ما نیز به‌عنوان اشخاصی که گهگاه به سفر می‌رویم، مسئول کمک‌رسانی برای حل این معضل زیست‌محیطی هستیم.خوشبختانه این روزها گردشگران فقط به دنبال رزرو هتل و سفر کردن به هر قیمتی نیستند بلکه به دنبال راه‌هایی هستند که علاوه بر لذت بردن از سفر، کمترین اثر منفی را بر محیط‌زیست بگذارند. ما نیز در این مقاله سعی بر آن داریم تا راهکارهایی مفید برای رسیدن به این هدف را به شما ارائه دهیم.سبک‌بار سفر کنیدتابه‌حال به این موضوع فکر کرد بودید که سبک سفر کردن شما می‌تواند یکی از عوامل تأثیرگذار در کاهش آلاینده‌ها باشد؟ لابد می‌پرسید چگونه؟ سبک بودن چمدان شما علاوه بر جلوگیری از پرداخت هزینه اضافه‌بار باعث مصرف سوخت کمتر وسیله نقلیه شما، اعم از هواپیما، قطار و حتی ماشین شخصی خواهد شد.افکار مربوط به سفر با خودروی شخصی را دور کنیدخوشبختانه سفر با وسیله حمل‌ونقل عمومی طی این سال‌ها برای مردم بسیار روشن‌شده است و هر شهروند وظیفه‌شناسی می‌داند که برای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی لازم است که حتی‌الامکان برای جابجایی از حمل‌ونقل عمومی استفاده کند؛ حتی برای سفرهای کوتاه و بین‌شهری.
تولید زباله کمترتولید زباله از آن دسته مواردی است که نقش بسزایی در آلوده کردن محیط دارد. بنابراین تمامی سعی خود را بر آن دارید که تولید زباله را کاهش دهید. برای مثال می‌توانید با بازیافت روزنامه‌ها، مجلات و ظروف نوشیدنی و یا استفادهٔ مجدد از آن‌ها کمک بسزایی به حفظ محیط‌زیست کنید.از کشیدن سیگار پرهیز کنیداگر قادر به کنار گذاشتن سیگار نیستید، حداقل در محیط‌های مخصوص سیگار بکشید. مناطق توریستی شلوغ، جایی که تعداد زیادی از کودکان حضور دارند، ایستگاه‌های قطار و مناطق حفاظت‌شدهٔ حیات‌وحش مکان‌های ممنوعه برای سیگار کشیدن‌اند.و اما هتلهمان‌طور که می‌دانید امروزه به دلیل افزایش آلاینده‌ها، نگرانی‌های زیادی بین سازمان‌های مردمی دوستدار طبیعت واکوتوریست‌ها شکل‌گرفته است. ازاین‌روست که روزبه‌روز به تعداد طرفداران حمایت از طبیعت افزوده می‌شود. برای مثال در همین قافله، فقط در امریکا ۴۳ میلیون اکو توریست فعالیت‌های گردشگری خود را در غالب گردشگری سبز انجام می‌دهند.در همین راستا بسیاری از هتل‌ها در سراسر جهان، ایده‌های سبز جالبی برای گردشگران دوستدار محیط‌زیست دارند. استقبال گردشگران از این موضوع به‌قدری بالاست که هتل‌ها حتی از آن به‌عنوان راهی برای جذب توریست استفاده می‌کنند. اصطلاحا به این هتل‌های دوستدار طبیعت اکو هتل یا هتل سبز می‌گویند. از این هتل‌ها به‌عنوان سردمداران استفاده از انرژی پاک نیز یاد می‌کنند که راه‌های مختلفی را برای کاهش آلاینده‌های کربنی و پاک نگه‌داشتن محیط‌زیست برگزیده‌اند.

شاید اکنون این سؤال برایتان پیش بیاید که هتل سبز دقیقاً به چه معناست؟هتل‌های سبز به گروهی از هتل‌ها اطلاق می‌شود که در انجام امور محوله و ذاتی خود بر ارزش‌های زیست‌محیطی و حفظ زمین تأکید فراوانی داشته و از طریق مصرف بهینه انرژی و کاهش تولید زباله و آلاینده‌ها بر ارائه سرویس کیفی به مخاطبان خود همت می‌کنند. بیشتر تلاش هتل‌های سبز بر آن است که نتیجه فعالیت‌هایشان آثار زیان‌بار کمتری بر محیط پیرامونشان داشته باشند. خوشبختانه این روزها تعداد هتل‌های سبز رو به افزایش است به همین دلیل، در بازار رقابتی امروز هتلداران دیگر سبز بودن و یا اقداماتی کنترلی در راستای حفظ محیط‌زیست را صرفاً یک ژست کوتاه‌مدت مدیریتی نمی‌دانند بلکه این تلاش‌ها برگرفته از تفکر استراتژیک مدیریتی جهت کاهش هزینه‌ها، حفظ ارزش‌های زیست‌محیطی، ارج نهادن به ارزش‌های موردعلاقه مصرف‌کننده می‌باشد.خبر خوب در این زمینه آن است که تحقیقات انجام‌شده در تجربیات اکو هتل‌ها حاکی از آن است که با اعمال روش‌های بهینه‌سازی در مصرف انرژی می‌توان با صرف هزینه‌های کم، میزان مصرف انرژی را در هتل‌ها به‌طور متوسط از ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش داد و با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور تأمین حامل‌های انرژی، روشن است که رویکرد سبز سازی هتل‌ها می‌تواند به کاهش هزینه‌های تمام‌شده در هتل‌ها کمک کند و سودآوری مستقیم را برای هتلداران به همراه داشته باشد. از طرف دیگر با اعمال برنامه‌های زیست‌محیطی مانند کاهش زباله تولیدی، کمک بسزایی به محیط‌زیست کشورها می‌شود. شما نیز به‌عنوان یک شهروند وظیفه‌شناس می‌توانید به هنگام رزرو اینترنتی هتل خود، از گزینه‌های سبزتر استفاده کنید.

به تازگی یکی از هتل ها و یکی از تولید کنندگان نان اقدام جالب برای حفظ محیط زیست و کاهش دور ربزها در جزیره کیش انجام داده اند. انها با همکاری یک آپلیکیشن که شعار ان غذای مازاد خود را به‌راحتی بفروشید! با بِه‌اینه غذای مازاد کسب‌وکارتان را نجات دهید و به دست مشتریان برسانید. آمار می‌گوید حدودا ۳۵% غذاها سر از سطل زباله درمی‌آورند. سالانه ۳۵ میلیون غذا در ایران تلف می‌شود و این یعنی هدر رفتن منابع زمین و نیروی کار. می‌دانستید اتلاف مواد غذایی عامل ایجاد ۸%از گازهای گلخانه‌ای دنیاست؟ این خبر خوبی برای زمین نیست کرده اند.انها هدف خود را اینگونه بیان کرده اند” ما جهانی بدون اسراف میخواهیم! رویای ما قدم برداشتن در مسیر نجات زمین است حتی اگر این قدم بسیار کوچک باشد. ما رویای خود را تحقق می‌بخشیم چون به قدرت شما ایمان داریم. قدمهای کوچک نتایج بزرگ به همراه دارند. پس با به اینه همقدم شوید تا با نجات محصولات غذایی، تغییری ایجاد کنیم.” امید است از انجایکه ۳۰درصد زباله تولیدی کیش از فعالیت هتل های و مراکز پذیرایی ناشی میشود. با فرهنگ سازی توسعه این گونه اقدامات کیش محل هتل های سبز کشور و الگوی برای سایر نقاط باشد. زیرا تنها یک جزیره کیش داریم و باید برای ایندگان حفظش کنیم. در این بین هتل پانراما و نان دامون آغاز گران عملی یک حرکت زیست محیطی در کیش برای رویای جزیره سبز هستند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه