امروز: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

شکل های صنفی می توانند به بخش های مختلف جامعه سر و سامان دهند.

اجتماعی , اقتصادی , تجاری , تفاهم نامه , سازمان منطقه آزاد کیش , علمی , عمران و شهرسازی تاریخ انتشار: 00/11/13 بدون نظر   1767 بازدید

اندازه فونت    
شکل های صنفی می توانند به بخش های مختلف جامعه سر و سامان دهند.

شکل های صنفی می توانند به بخش های مختلف جامعه سر و سامان دهند.

طهمورث قاسمی دبیر مجمع سازندگان کیش هستم برای تشریح عملکرد مجمع سازندگان ابتدا باید کمی به عقب برگردیم جامعه باید توسعه یابد توسعه همه جانبه هم جنبه ایجابی دارد هم سلبی ، لازمه توسعه ، برنامه ریزی دقیق و لازمه برنامه ریزی متشکل کردن جامعه است .
من فکر می‌کنم جامعه ای که قرار است رشد کند و جلو برود باید متشکل باشد ، ساز و کار تشکل نهادهای صنفی و اجتماعی ساختارهایی است که به بخش های اجتماعی سر و سامان می دهد.
به عنوان یک تکلیف در حوزه سیاستی و قانونی باید به توسعه نهادهای اجتماعی توجه کنیم در سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری که سال ۹۸ از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد به توسعه توجه شده است.
سیاست های کلی جزء اسناد بالادستی هستند و مستند آن در اصل ۱۱۰ قانون اساسی است.
جزء ۹ بند۹ به صورت مشخص به نظام قانونگذاری تکلیف کرده است که مشارکت حداکثری صنفی و تخصصی را در فرایند قانونگذاری ایجاد کند.
رفع موانع تولید ، اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی همه اینها را که کنار بگذاریم باید به عقبه سیاستی و قانونی توجه کنیم ، تشکل‌ها به بخش خصوصی سر و سامان می‌دهند در کنار این مسئله نیاز به توسعه بخش خصوصی در جزیره کیش وجود دارد.
اگر از اوایل دهه هفتاد که کیش روند توسعه را آغاز کرد بررسی کنیم اتفاقات خوبی در نهاد سازی و تشکل ها افتاده است اما همچنان خلأهای ساختاری مشاهده می شود. نهادسازی به معنایی که بتوانیم مسائل میدانی را حل کنیم تعریف شده است مسائل میدانی همان مسائلی است که در محیط جزیره به چشم می خورد.
تشکل ها می توانند نیاز های مالی بخش خصوصی را تامین کنند و هم می‌تواند برای بخش‌های غیردولتی تامین مالی کند.
و البته می تواند به عنوان بازوی مشورتی به سیستم ها مشاوره های فنی و مستشاری بدهد.
مجمع سازندگان کیش تیمی متشکل از سرمایه گذاران مطرح جزیره کیش است که عمدتاً در حوزه ساخت و ساز و صنعت ساختمان فعالیت می‌کنند.
این سازندگان توان ، ظرفیت و تشکیلاتی دارند که جوابگوی کیش است و می توانند در زمینه پیشرفت و توسعه ، منطقه را یاری کنند.
تمرکز اصلی ما در مجمع سازندگان تعامل و هم افزایی است اگر بخش خصوصی ، سازمان منطقه آزاد کیش و جامعه کیش دست به دست هم بدهیم می توانیم برخی اصول را در کیش نهادینه و جزیره را به سمت پیشرفت و توسعه هدایت کنیم.
مسئولیت‌های اجتماعی تاکید موکد مجمع سازندگان کیش است در ساختار تشکیلاتی مجمع ، کمیته ای را پیش بینی کردیم که مسئولیت اجتماعی را ترویج و نهادینه کند و البته لازمه آن همکاری سازمان منطقه آزاد کیش مجموعه سازندگان و جامعه عمومی کیش است .
مسئولیت های اجتماعی موجب افزایش انتفاع عمومی می شود یعنی از رهگذر مسئولیت های اجتماعی به جامعه سود می رسد و آثار و تبعات اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و زیست محیطی ایجاد می‌شود.
ما نمی‌توانیم در تبادل رفاه عمومی ، آموزش عمومی ، فرهنگ عمومی و بهداشت و سلامت جامعه بی تفاوت باشیم.
یکی از کارها در بحث‌های زیرساختی همکاری و توسعه همه جانبه است در مجمع سازنگان کیش تنها منطق سود به طور مطلق حاکم نیست در مجمع سازندگان انتفاع عمومی شرط اصلی است.
آقای قاسمی بفرمایید مجمع سازندگان کیش تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟ ما فقط نگاه صنفی محض نداشتیم اگر جایی متوجه شدیم تصمیم و یا تصویبی به منافع کیش لطمه می‌زند یا با توسعه و پیشرفت کیش و منافع عمومی تقابل دارد آن چالش را حل کردیم و جلوی اتخاذ این تصمیم ها و تصویب ها گرفته شد .
پارسال که مجمع سازندگان تشکیل شد مصادف شد با طرح اصلاحی قانون مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی ، قانون گذار حق دارد و وظیفه ذاتی اوست که قانون تصویب کند و یا اینکه قوانین را اصلاح کند اما با نگاهی به ظرفیت های مناطق آزاد باید این موضوع را هدف قرار دهد .
درست است که هر قانونی پس از گذر زمان نیاز به اصلاح دارد اما نباید اصلاحیه قانون موجب تضعیف منطقه یا مناطق آزاد شود، قانون مناطق آزاد با تمام مزایایی که دارد ممکن است نیاز به اصلاحاتی داشته باشد، اما این اصلاحات باید در چارچوب ماهیت مناطق آزاد باشد.
قانون چگونگی اداره مناطق آزاد قانون کامل و جامعی است که بخش اعظم آن در کیش و در مناطق آزاد اجرایی نمی‌شود.
درست است شرایط تغییر کرده و لازمه آن اصلاحات است اما اگر این اصلاحات درست نباشد منافع مناطق آزاد از بین می‌رود.
قانونگذار باید به اصلاح قوانین توجه جدی کند تا مزایای منطقه دچار اشکال نشود.
جلسات متعددی با نمایندگان مجلس ، فراکسیون مناطق آزاد در مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار کردیم و وارد مذاکره شدیم یکی از مواردی که با جدیت دنبال کردیم حذف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان و مالیات بر ارزش افزوده است .
با بررسی های مکرر و تشکیل جلسات مختلف به این نتیجه رسیدیم که مالیات جزو مشوق های اصلی مناطق آزاد است و باید این معافیت مالیاتی حفظ شود تصمیم های غیر مطالعاتی و شتابزده به ضرر جزیره کیش و مناطق آزاد است برای اینکه بتوانیم تصمیم جامع بگیریم باید در قالب لایحه نظرات خود را پیشنهاد دهیم.
امروز مسئله مالیات یک مطالبه عمومی در مناطق آزاد است و باید از طریق لایحه در صحن علنی مجلس پیگیری شود کمیسیون تلفیق پارسال تصمیم گرفت مالیات بر ارزش افزوده را برای مناطق آزاد در نظر بگیرد نمایندگان به این قانون رای دادند اما این یک تصمیم اشتباه بود ولی بازهم امیدواریم در صحن علنی مجلس رای نیاورد .
حذف معافیت مالیاتی بر مناطق آزاد تحمیل شد و اثرات نامطلوبی برای این مناطق داشت.
اجرای قانون چگونگی اداره مناطق آزاد می تواند به تولید کمک کند .
اصل ارزش افزوده شاید در کل کشور یک اقدام لازم و ضروری باشد ما این اقدام در منطقه آزاد و جزیره کیش جلوی توسعه را می گیرد.
ما نمی توانیم مناطق آزاد را ایجاد کنیم و با سیاستگذاری‌های نادرست جلوی توسعه این مناطق را بگیریم.
مناطق آزاد باید مشوق‌هایی داشته باشند که یکی از مهمترین این مشوق ها معافیت مالیاتی است.
حذف معافیت مالیاتی، بر اساس ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد ، با قانون مادر تقابل دارد و سیاست های بالادستی را دچار اشکال می کند.
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز مالیات بر ارزش افزوده آورده شده است که امیدواریم در صحن علنی رای نیاورد این موضوع باید با ساز و کارهای قانونی حل شود .
به جای مالیات باید ظرفیت هایی که به نفع اقتصاد ملی است مانند بانک آفشور یا فراساحلی را احیا کنیم ، نباید ظرفیت‌های موجود را از دست بدهیم بلکه با حفظ ظرفیت های موجود باید به فکر ایجاد ظرفیت‌های جدید هم باشیم. مالیات بر ارزش افزوده جلوی جذب سرمایه گذار را می گیرد . سیاست های تشویقی و تمایزی مناطق آزاد نسبت به شهرهای دیگر کشورمی تواند به توسعه اقتصادی سراسر کشور کمک کند.
وقتی مزایای مناطق آزاد کم کم از بین می رود شرایط برای سرمایه گذاری ، کار و تولید و اشتغال زایی در این مناطق سخت می شود .
باید شرایط خاصی در ماطق آزاد ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاران هزینه‌های مضاعفی در مناطق آزاد پرداخت نکنند چرا که تمایل به سرمایه‌گذاری در این مناطق از بین می رود.
به عنوان مثال در ساخت و ساز هزینه تامین برخی مصالح ۲ و نیم تا ۴ برابر بیشتر سرزمین اصلی است .
باید به این ویژگی‌ها توجه کرد سرمایه‌گذاری که در کیش سرمایه گذاری می کنند باید مشوق‌هایی داشته باشند تا بی‌انگیزه نشود.
بانک‌های فراساحلی جاذبه اصلی مناطق آزاد است و معافیت های مالیاتی نیز یکی از مهم‌ترین مشوق های مناطق آزاد . آقای قاسمی در مجمع سازندگان چه محورهایی وجود دارد؟ باید بگویم پیگیری های مجمع سازندگان در حد حرف و شعار نیست ، ما مثل هر تشکلی کارکردهای نهان و آشکار داریم ارتقاء منطق گفتگو یکی از کارکردهای نهان ما است. بسیار آگاهانه و با منطق ، گفتگو را تقویت کردیم ، ما جلسات هیئت مدیره مجمع را محدود و محصور نکردیم و عموم اعضای هیئت مدیره و هیئت امنا در جلسات مجمع دخیل هستند و منافع مشترک داریم.
همه باید چالش‌ها و منافع مشترک داشته باشیم تا بتوانیم موانع را برطرف و منافع را تقویت کنیم.
رقابت ها در یک فضای مناسب با رعایت منطق تبدیل به رفاقت شده است.
هم افزایی در مجمع سازندگان بسیار بالاست سرمایه‌گذاری مشترک در نظر گرفتیم همه ظرفیت‌ها را کنار هم قرار دادیم تا بتوانیم به کیش کمک کنیم .
همه با سازمان منطقه آزاد همکاری می کنند ، بخش خصوصی قوی سازمان را پرقدرت می کند و سازمان پرقدرت بخش خصوصی را تقویت می‌کند ، و در نهایت این هم افزایی به پیشرفت منطقه کمک می کند.
آقای قاسمی جلسات شما بر اساس رویدادهای کیش است یا هدف گذاری خاصی دارید؟ مهمترین دغدغه هایی که ما داریم تقویت جزیره کیش است فاصله طبقاتی را کاهش دهیم ، آموزش و درمان جزو دغدغه‌های اصلی ما در سیاستگذاری هاست.
هر مسئله‌ای که در کیش ظهور کند الزاماتی دارد سیاست های واکنشی و کنشی ما در برابر آن متفاوت است آرمان هایی داریم که برای آن برنامه ریزی می کنیم ، اما در مسیر توسعه کیش با مسائل ، مشکلات و چالش هایی هم روبرو هستیم که به اقتضای شرایط جامعه آنها را پیگیری می‌کنیم.
توازن همه جانبه را در نظر می گیریم.
یکی از مسائلی که در مجمع سازندگان کیش مورد توجه جدی قرار گرفته است قیمت زمین است که در چند سال اخیر تصاعدی بالا رفته است.
این پدیده آثار اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی در جامعه ایجاد کرده است ، هزینه معیشت را زیاد کرده است افزایش مشکلات اقتصادی ، هنجارگریزی ایجاد می‌کند هر تصمیم اقتصادی باید پیوست فرهنگی و زیست محیطی و اجتماعی داشته باشد فقط از نظر اقتصادی نباید به موضوع نگاه کرد اگر پیوست‌ها را رعایت کنیم با مشکل روبرو نمی شویم.
سازمان منطقه آزاد کیش در طول یکسال دوباره قیمت زمین را افزایش می دهد و البته جزو حقوق حاکمیتی سازمان منطقه آزاد است اما این افزایش قیمت باید به گونه‌ای باشد که عدالت اجتماعی را دچار اشکال نکند و آثار و تبعات منفی برای ساکنان کیش نداشته باشد شکاف طبقاتی ایجاد نکند چرا که با ایجاد این مشکلات مهاجرت معکوس اتفاق می‌افتد و مهاجرت معکوس به ضرر جزیره کیش است .
اگر سرمایه‌گذاران دولتی و غیر دولتی ، نیروی خدماتی و حتی گردشگران ، اقبالی به جزیره کیش نداشته باشند مشکلاتی برای منطقه ایجاد می شود.
تصمیماتی که سازمان منطقه آزاد کیش می‌گیرد باید پیامدهای اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و همه جوانب آن بررسی شود.
مشورت های فنی در حوزه های مختلف با افراد صاحب نظر انجام شود تا مردم دچار مشکل و آسیب نشوند.
اقدامات شایسته ای در کیش انجام شده است اما تا موقعیت مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.
با تعامل سازمان منطقه آزاد کیش ، بخش خصوصی و جامعه این فاصله کمتر می شود و نکته قابل توجه دیگر این است که عدم ثبات مدیریتی در منطقه آزاد کیش باعث شده است تصمیم گیری ها قاطع نباشد ، تعامل وجود نداشته باشد و این بی ثباتی برای جزیره ی کیش معضلاتی را به وجود ‌آورده است.
لازمه تعامل و گفتگو ، فهم مشترک است.
گفتگوی بخش خصوصی و سازمان بسیار مهم است در شورای گفتگو ، این اصل اساسی تکلیف شد.
آیا شورای گفتگو به عنوان الزام و تکلیف حاکمیتی از برنامه چهارم ، در کیش اجرا شده است یا خیر ؟ من معتقدم اجرا نشده است ، تزلزل و بی‌ثباتی مدیریتی در کیش یک مانع اصلی است ، تعامل و گفتگو فهم مشترک ایجاد می کند. باید مشورت صورت گیرد تا تغییرات ایجاد می شود ، فارغ از هر نوع داوری درباره ساختار دبیرخانه مناطق آزاد باید بگویم ، دبیرخانه زیر مجموعه وزارت اقتصاد ، ۶۰ درصد از مشکلات اجرایی با مجموعه وزارت اقتصاد قابل حل است و عمده مشکلات مربوط به بانک ها ، بیمه ، اداره مالیات گمرک است .
هیئت مقررات‌زدایی در راستای تسهیل فضای کسب و کار شکل گرفته است و هر مقرراتی که مغایر با مناطق آزاد است در شورای گفتگو قابلیت بازبینی و چانه زنی دارد.
در مدت یک ماه می توان این مقررات را لغو یا اصلاح کرد .
بسیاری از مشکلات کیش و مناطق آزاد ، با اداره امور مالیاتی از طریق وزارت اقتصاد قابل حل و فصل است.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (113) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه