امروز: ۹ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

 کیش چون الماسی است که نباید بیش از این تراشیده شود.

آموزشی , اجتماعی , کیش , گردشگری , گزارش مکتوب , محیط زیست , ورزشی تاریخ انتشار: 00/11/30 بدون نظر   1569 بازدید

اندازه فونت    
 کیش چون الماسی است که نباید بیش از این تراشیده شود.

 کیش چون الماسی است که نباید بیش از این تراشیده شود.

گفتگوی ویژه دولتخانه کیش به یکی از بنیانگذاران تفریحات دریایی و غواصی در جزیره کیش

قاسم نرگسی هستم . اردیبهشت سال ۶۲ به عنوان کارمند شرکت عمران کیش در بخش آکواریوم در حوزه کارشناسی استخدام شدم و تا امروز در کیش سکونت دارم و فعالیت می‌کنم.
در تهران در حوزه آکواریوم آب شور فعالیت می‌کردم و به واسطه ی آقای برادران ناصری که با من آشنایی داشت به عنوان کارشناس به کیش آمدم و در تاسیس آکواریوم کیش کمک کردم.
نمایشگاه آکواریوم آن زمان در حوزه سازمان منطقه آزاد کیش بود و من در آن حوزه مشغول به کار بودم.
این مجموعه تا زمانی که به بخش خصوصی واگذار شد زیر نظر سازمان منطقه آزاد کیش فعالیت می‌کرد.
سال ۶۲ یک گروه آلمانی به کیش سفر کردند و غواصی را آموزش دادند ، مهمانان سازمان منطقه آزاد کیش را برای غواصی به اعماق دریا می بردیم و کم کم این حوزه گسترش پیدا کرد و با درخواست از آقای مهرعلیزاده مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد کیش تصمیم گرفتیم گردشگران را هم برای غواصی به زیر آب ببریم.
واحد ورزش های دریایی در سازمان منطقه آزاد کیش راه‌اندازی شد ابتدا در اسکله تفریحی قدیم ، تقریباً ساله ۶۸ یک سال از آغاز جنگ تحمیلی می‌گذشت فعالیت را شروع کردیم.
آقای نرگسی امکانات کیش چطور بود ؟ در گذشته کیش واقعا بهتر از الان بود ، زمانی که وارد کیش شدم ، بیست و پنجمین پرسنل سازمان منطقه آزاد کیش بودم در مجتمع مسکونی معمار زندگی می‌کردم ، آن زمان تعداد افراد ساکن در کیش محدود بود ، خوراک و میوه مردم را سازمان منطقه آزاد کیش تامین می کرد کم کم کیش توسعه یافت.
حقوق من آن زمان ۴۵۰۰ تومان بود که حقوق خیلی خوبی بود ، آقای مهرعلیزاده به کیش خدمات زیادی انجام داد کلوپ های دریایی با مجوز آقای مهرعلیزاده راه افتاد آقای یزدان‌پناه هم امکانات بیشتری در اختیار داشت و به جزیره کیش هم خدمت زیادی کرد. آقای نرگسی به مدیران عامل سازمان منطقه آزاد کیش چه امتیازی می دهید ؟ آقای مهرعلیزاده منشاء خدمات ارزنده‌ای بود ، کیش ایر در زمان تصدی آقای مهرعلیزاده تاسیس شد من خیلی علاقمند هستم یک مورخ معتبر و کارشناس بر اساس توانایی ظرفیت و موقعیت به مدیران امتیاز بدهد و مدیران سازمان منطقه آزاد کیش را مورد ارزیابی قرار بدهد قضاوت بسیار کار سختی است .
آقای یزدان پناه هم مدیر باهوشی بود که می‌توانست از مسئولان پایتخت نشین امتیاز بگیرد .
آقای نرگسی بفرمایید الان چند سال است در کلوپ های غواصی فعالیت میکنید وضعیت شغلی الان چگونه است ؟ سال ۶۸ پیشنهاد دادیم واحد ورزش های دریایی شروع به کار کند به عنوان بخش خصوصی سال ۷۲ وارد این حوزه شدم که ایده بسیار خوبی بود اما در آن زمان خیلی خریدار نداشت ما با سختی کار کردیم و الان کلوپ های دریایی بسیاری در جزیره کیش فعال و معتبر هستند.
فرهنگ ورزش های دریایی در کیش نهادینه شد و به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است بیشتر مردم وقتی به جزیره کیش سفر می کنند برای لذت بردن از تفریحات ورزش های دریایی به کیش می‌آیند و خاطره خوبی در ذهن گردشگران باقی می ماند.
آقای نرگسی مشکلات شغلی حوزه شما چیست ؟ مشکلات بارها بیان شده اما این مشکلات لاینحل نیست ، راهکار این است که سرمایه‌گذاران تفریحات دریایی صاحب زمین و ملک باشند و بتوانند سرمایه‌گذاری بلندمدت کنند .
تاثیر بنزین و سوخت بر فعالیت شناورهای تفریحی را به هر حال نمی شود نادیده گرفت سرمایه گذاران بخش خصوصی و کیش امنیت ندارند ، یک سال ما مجوز اقتصادی نداشتیم بارها زیر مجموعه شرکت‌های مختلف قرار گرفتیم و این به کار ما آسیب می رساند ، بلاتکلیفی انگیزه‌ها را کاهش می‌دهد ، دغدغه بزرگ ما این است سرمایه‌گذاران بتوانند خودشان در کیش برای خودشان تصمیم بگیرند.
معاونت گردشگری پیشنهاد واگذاری تسهیلات به حوزه تفریحات دریایی داد ولی واقعاً نیازی نداریم مشکلات داخلی را خودمان میتوانیم حل کنیم سازمان منطقه آزاد کیش باید تنها بر روند اجرای کار نظارت کند.
هرگاه بخش خصوصی را محدود کردند با کاستی روبه‌رو شد ، هرگاه بخش خصوصی را محدود نکردند توسعه رخ داد .
برای ساماندهی تفریحات دریایی چه برنامه‌ای دارید ؟ اگر دست جامعه کلوپ داران را باز بگذارند مشکلات برطرف میشود.
کیفیت را بالا می‌بریم و میتوانیم با قیمت مناسب و کیفیت شایسته به مردم خدمات رسانی کنیم . گردشگری که تعریف و استاندارد جهانی دارد در جزیره کیش رها شده است.
برخی افراد با ارائه خدمات پایین به این حوزه ضربه می‌زنند ، آفت بزرگ این حوزه این است که فقط منافع اقتصادی جای کیفیت خدمات رسانی را گرفته است ، به مسافر اطلاعات غلط داده می‌شود و همین باعث کاهش رونق گردشگری می‌شود.
آقای نرگسی به آموزش پرسنل چقدر توجه دارید ؟ در جزیره کیش کمبود نیروی انسانی وجود دارد و برای حل این مشکل باید امکانات ویژه برای نیروی انسانی وجود داشته باشد تا اقامت طولانی مدت در جزیره کیش داشته باشد و بتواند به گردشگران خدمات ارائه کند .
مدت زمانی که به پرسنل کلوپ های دریایی آموزش می دهیم ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد تا آنها بتوانند آموزش حرفه ای ببینند بعد موقع بهره‌برداری از خدمات آنها که میشود کم کم جزیره را ترک می‌کنند و ما دوباره باید این مسیر را طی کنیم و همین به گردشگری به ویژه به تفریحات دریایی صدمه وارد میکند.
سازمان منطقه آزاد نباید بر خدمات نرخ گذاری کند فقط باید نظارت بر کیفیت خدمات داشته باشه وقتی ما بر اساس عرضه و تقاضا بتوانیم نرخ‌گذاری کنیم و خدمات مطلوب به گردشگران ارائه دهیم توسعه گردشگری و توسعه تفریحات دریای در جزیره کیش اتفاق می‌افتد.
آقای نرگسی بفرمایید سایت های غواصی چه تعدادی هستند و چه برنامه ای برای حفاظت از این سایت ها دارید ؟ یک معضلی که در حال حاضر وجود دارد سفید شدن مرجان ها در سایت های غواصی است ، به هر حال مرجان ها یکی از مهم ترین موجودات محیط زیست دریایی جزیره کیش هستند سال ۱۹۹۸ بخش زیادی از مرجان ها از بین رفتند. ۱۰ سال طول می‌کشد تا مجدد بتوانیم آنها را احیاء کنیم سال ۲۰۱۷ هم کلی از مرجانها از بین رفتند و این رخداد به دلیل گرمای زمین است که اتفاق می‌افتد هرچه زمین گرم تر میشود به هر حال آبزیان و از جمله موجودات دریایی دچار مشکل میشوند باید طبیعت جزیره کیش را بکر نگهداری کرد .
بسیاری از سواحل جزیره کیش دستخوش تغییرات شده و در ساحل ، آلاچیق و باربیکیو نصب شده ، درختکاری شده و یا اینکه سیمان سطح ساحل را گرفته است ، همه این ها باعث میشود که محیط زیست تخریب شود و سواحل بسیار بکر و زیبای جزیره کیش از حالت بکر بودن و دست نخوردگی در بیایند و به مرور زمان این جاذبه‌های طبیعی جزیره کیش از بین می رود.
بفرمایید خطرات حوزه غواصی چقدر است ؟ در حوزه غواصی از نظر تعداد خیلی اتفاقات ناهنجار نداشتیم در مجموع در این سال‌ها از ابتدای راه اندازی تفریحات دریایی تا کنون دو تلفات در حوزه غواصی و یکی هم در پاراسل داشتیم که هر سه مورد به دلیل بی احتیاطی و عدم رعایت نکات ایمنی از طرف استفاده کنندگان بود .
آقای نرگسی چقدر از نیروی کار بلد و ماهر استفاده میکنید ؟ همه مربیان در این حوزه با تجربه هستند و کارشان را بلدند مشکل بزرگ که وجود دارد شرایط جزیره کیش است به طور مثال سه بار در یک سال حقوق کارکنانمان را افزایش دادیم اما برای پرسنل ما به دلیل مشکلات اقتصادی امکن ادامه حضور در کیش وجود ندارد .
نیروی انسانی راضی نمیشود در این شرایط سخت کار کند و توان ادامه زندگی را در جزیره کیش ندارد به همین دلیل کیش را ترک میکند .
همین تورم و مشکلات اقتصادی جزیره کیش باعث شده است ، کیش به سمت کاهش نیروی انسانی برود و به هر حال صدمه میخورد
اولویت اول کلوپها ایمنی است ، یک چتر پاراسل که قبلا قیمتش مناسب تر بود الان به دلیل مشکلات اقتصادی تورم و تحریم بسیار گران است و واقعا تامین این تجهیزات برای کلوپ ها کار دشواری است .
فعالان حوزه تفریحات دریایی و کلوپ داران سعی کردند با ارائه خدمات مطلوب و ایمن مشتریان خودشان را حفظ کنند و گردشگران راضی باشند .
در دو سال گذشته هم به دلیل کرونا نمی توانستیم هزینه های خودمان رو تامین کنیم و بسیار دچار مشکل شدیم.
یک نکته خیلی مهم وجود دارد که به عنوان چشم انداز جزیره کیش به آن اشاره می‌کنم اینکه کیش الماسی است که یک بار بیشتر تراش نخواهد خورد اگر الماس کیش را مدام تراش بدهیم به هر حال این الماس دچار شکست می شود و جزیره کیش قابلیت های خودش را از دست میدهد .
ما همه مثل خانواده هستیم و باید در کنار هم برای حفظ جزیره کیش تلاش کنیم یک زمان اینجا مدیرعامل سازمان منطقه آزاد با تمام نیروهای خودش در یک جا می نشستند و غذا می خوردند و با هم صمیمی بودند و همه برای پیشبرد اهداف کیش تلاش می کردند باید به این سمت و سو بریم تا اینکه جزیره کیش را حفظ کنیم و نگذاریم که این جزیره زیبا و مرجانی دچار مشکل بشود و کم کم از بین برود.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه