امروز: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

گر چه ما پیر شدیم ولی خرسندیم، کیش جوان و جوانتر شد

اجتماعی , سازمان منطقه آزاد کیش , عمران و شهرسازی , گردشگری , ورزشی تاریخ انتشار: 00/11/30 بدون نظر   1941 بازدید

اندازه فونت    
گر چه ما پیر شدیم ولی خرسندیم، کیش جوان و جوانتر شد

گر چه ما پیر شدیم ولی خرسندیم، کیش جوان و جوانتر شد

گفتگو با چهره ماندگار کیش

علیرضا نوری هستم ، بهمن سال ۶۷ به اتفاق یکی از دوستانم وارد کیش شدم . دوستم برای کار اداری آمده بود و من چون تا آن زمان کیش نیامده بودم همراه او راهی شدم .
وقتی وارد کیش شدم اصلا برایم جذاب نبود و مرتب تکرار می کردم که زودتر برگردیم.
پیش از حضور در جزیره کیش در تهران یک شرکت تجاری داشتم و با ایتالیا فعالیت‌های تجاری انجام میدادم .
روزی که آمدم کیش جزیره از امکانات خوبی بهره مند نبود .
رفته رفته در این سالها کیش توسعه پیدا کرد و تمام توسعه کیش مرهون تلاش سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است .
ابتدا اشتیاقی به ماندن در جزیره کیش نداشتم اما وقتی به تنهایی در ساحل قدم زدم و از دریای زیبای کیش لذت بردم ، احساس کردم باید در کیش بمانم و برای توسعه این خاک پاره مرجانی تلاش کنم .
آن زمان که به کیش آمدم جزیره کیش امکانات مناسبی نداشت و تنها یک جاده از بازار مرجان به سمت بازار عربها کشیده شده بود و هتل گلدیس هم یکی از هتل های اقامتی جزیره کیش بود .
تجارت برخی خرده فروشان در کیش را دیدم به نظرم رسید این تجارت نمی تواند رویکرد اصلی کیش باشد ف دنبال سر منشاء الی رفتم و وقتی به بندرگاه جزیره کیش مراجعه کردم و پس از دیدن لنج هایی که پر از بار بودند متوجه شدم ، جزیره قابلیت و ظرفیت فعالیت های اقتصادی دارد و این تجارت آسان و ارزان است که کیش را رونق می بخشد.
آن زمان مردم به جزیره کیش سفر می‌کردند و با کارت هایی که معافیت ۸۰ دلاری داشت اجناسی را خریداری و به شهرهای دیگر می بردند و تجارت می کردند ، اجناس کیش ارزان بود و انتقال آن به شهرهای دیگر صرفه اقتصادی کلانی داشت ، به این ترتیب جزیره کم‌کم به سمت توسعه اقتصادی حرکت کرد .
معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد از جمله جزیره کیش یکی از مشوق هایی بود که باعث شد ، کیش دروازه توسعه کشور بشود و رونق زیادی به دست بیاورد .
بعد از مدتی اقامت در جزیره کیش به تهران رفتم آن زمان مهندس یزدان‌پناه ، مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد کیش بود در تهران و در دفتر ایشان با او ملاقات کردم و از اندیشه‌هایم برای اقامت در جزیره کیش گفتم ، ایشان هم به من پیشنهاد داد که قطعه زمینی را برای ساخت و توسعه در جزیره کیش تحویل بگیرم .
تصمیم گرفتم در آن زمان یک بازار در جزیره کیش بسازم به این ترتیب آغاز ساخت بازار مریم در کیش شروع شد .
بسیار با انگیزه فعالیت می کردم و از اینکه به سرعت غرفه ها یکی پس از دیگری ساخته می شود احساس لذت فراوانی داشتم .
آن زمان که در جزیره کیش آغاز به کار کردم تنها یک پرواز شرکت هواپیمایی ساها آن هم صبح ها در جزیره کیش تردد می کرد ، تولید آب و برق در جزیره کیش بسیار محدود بود و تنها یک نیروگاه بسیار کوچک وجود داشت که حدود ۱۰ تا ۱۲ مگاوات برق تولید می کرد ، کل کیش تقریبا خاموش بود و به دلیل اینکه نور کافی در فرودگاه نبود پروازهای شب انجام نمی شد ، مسئولان اداره برق برای تامین برق کیش ناچار بودند در بعضی از ساعت ها برق را قطع کنند .
هتل شایان هم یکی از قدیمی ترین و زیباترین هتلهای جزیره کیش بود که گیت ورودی داشت .
به هر حال در مدت کوتاهی بدون صرف زمان زیاد وبروکراسی های طولانی مدت ، شاید در مدت چند روز ، زمین بازار مریم را تحویل گرفتم و با مصالح ساختمانی و چوب ساخت و ساز این بازار را آغاز کردم .
آن زمان مصالح ساختمانی در جزیره کیش وجود نداشت و تامین این مصالح بسیار مشکل بود ، آب و برق کافی برای تامین نیاز ساکنان کیش وجود نداشت ، بازار فقط هم که فقط بازار فرانسه بود ، چند مغازه هم در هتل شایان فعال بود ، چند مغازه هم در ساختمان کازینو و بازار عرب ها نیز فعال بودند .
با توجه به موقعیت اقلیمی جزیره کیش تصمیم گرفتم از چوب در ساخت بازار مریم استفاده کنم ، این شیوه طراحی بسیار هم جالب و جذاب شد.
نوروز سال ۶۸ آقای هاشمی رفسنجانی به جزیره کیش آمد و من با ایشان دیدار و ملاقات داشتم ، برای آقای هاشمی توضیح دادم که قصد توسعه و ساخت و ساز در جزیره کیش دارم و ایشان هم من را تشویق کردند .
سال ۶۹ کار ساخت بازار مریم تمام و بازار افتتاح شد ، بیشتر کاسبان موفق کیش ، همه در بازار مریم شروع به کار کردند و این بازار یک بازار پر خیر و برکتی برای جزیره‌کیش بود .
یکی از ویژگی های مغازه های بازار مریم این بود که قسمت جلوی مغازه ها حدود ۴۵ متر فروشگاه بود ۱۵ متر انبار و پشت انبار هم یک اتاق خواب برای پرسنل غرفه ها ساخته شده بود .
یک طرح نو بود که به سرعت در جزیره کیش مورد استقبال قرار گرفت .
مدیر کل بانک مرکزی مرحوم نوربخش ازطرح بازار مریم به عنوان یک طرح زودبازده موفق در جلسات هیئت دولت یاد می کرد .
نکته بسیار مهم در توسعه اقتصادی جزیره کیش این بود که مردم و سرمایه‌گذاران و مسئولان در سال های ۶۷ و ۶۸ و پس از آن با تعامل و همکاری برای رونق کیش تلاش می کردند .
آقای مهندس کریمی که انبارهای شرکت بازرگانی را می ساخت دستگاه بلوک زن داشت و من برای ساخت بازارم هزار بلوک به ایشان سفارش دادم آقای کریمی این بلوک ها را به عنوان هدیه به من داد و هزینه‌ای برای بلوکها دریافت نکرد چون معتقد بود همه باید برای توسعه کیش دست به دست هم بدهند .
مهندس یزدان پناه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز فردی فعال و خوش فکر بود و برای توسعه جزیره ی کیش تلاش های زیادی کرد.
او با پشتکار و علاقه برای رشد و شکوفایی کیش تلاش می کرد و در سفرهای متععد به کیش اوضاع جزیره را کنترل می کرد.
بعد از بازار مریم یک تعمیرگاه روبروی هتل گلدیس ساختم ، پس از آن یک رستوران ساختم که انتهای بازار مریم قرار داشت و بسیار هم فعال بود ، هتل مریم را نیز در جزیره کیش ساختم چون پسرم در آمریکا تحصیل کرده بود ، نقشه این هتل از ساخت و ساز های آمریکا نشأت گرفته شده بود و بعد از آن هم بولینگ مریم را ساختم .
بولینگ مریم در حد استاندارد جهانی است و امکانات بسیار مناسبی دارد ، دنیای بازی ، بیلیارد ، سالن بدنسازی آقایان با همه امکانات کافی و استاندارد ، سالن بدنسازی خانم ها و سالن های ورزش های رزمی از امکانات بولینگ مریم است .
بولینگ مریم مجموعه بسیار کامل است که مورد استقبال مردم جزیره کیش واقع شد .
این ساخت و سازها مربوط به جزیره ی کیش است فقط افتخارآن برای ماست ، سرمایه‌گذاران با عشق و علاقه در کیش سرمایه گذاری کردند ساختند و از خود یادگارهای ماندگار به جای گذاشتند .
به همین دلیل سرمایه ‌گذاران جزیره ی کیش با علاقه و عشق به کشور در توسعه و سازندگی جزیره‌کیش گام برداشتند .
در ساخت هتل مریم برای تامین در و پنجره های با مشکلی رو برو شدم که تصمیم گرفتم یک کارخانه نجاری و چوب بری در کیش تاسیس کنم ، این کار خانه همچنان در جزیره کیش فعال است و از تولیدات آن برای توسعه کیش استفاده می شود.
یک مجموعه بسیار بزرگ نیز در محدوده صدف در حال ساخت دارم این مجموعه برای امکانات پزشکی تفریحی و ورزشی قابلیت دارد معتقد هستم به جزیره کیش دین زیادی دارم ، جزیره کیش باعث شد که من پولدار بشوم و باید از پولم برای توسعه و آبادانی کیش استفاده کنم .
پس از طرح توسعه بازار مریم که کنار بولینگ ساخته شد و ۳۳ غرفه دارد ، تصمیم گرفتم دنیای بازی بولینگ را به سالن کنسرت تبدیل کنم که بیشتر برای مردم جاذبه داشته باشد ، این سالن کنسرت یک سال است که به بهره برداری رسیده است و ۱۲۰۰ متر فضا دارد ۱۱۰۰ صندلی در آن وجود دارد و در آینده نزدیک نیز پشت مجموعه بولینگ قصد دارم هتل مریم را بسازم .
باز هم خاطراتم بگویم ، روزی که با دوستان قدیمی خود به کیش آمدم ، کیش در مسیر رشد و توسعه قرار داشت و ما هم در جزیره کیش رشد کردیم ، در حال حاضر کیش به سرزمینی تبدیل شده است که مورد توجه همه مردم ایران است .
آقای نوری در خصوص نامگذاری بازار مریم بولینگ مریم و هتل مریم توضیح بفرمایید ؟ خداوند یک دختر به من عنایت کرد و معتقدم که دختر برکت است و روزی خودش را می آورد پس از تولد دخترم زندگی من خیر و برکت فراوان یافت و تصمیم گرفتم به بهانه تولد دخترم اسم مجموعه هایی را که در جزیره کیش می سازم مریم بگذارم . آقای نوری بفرمایید وضعیت امروز کیش چطور است آیا به افق پیشرو دست یافته است ؟ بخش خصوصی اقدامات خودش را به درستی انجام داده است اما دولت تلاش زیادی برای جزیره‌کیش نکرده است و در واقع سنگ اندازی هم در راه توسعه کیش انجام داده است .
بخش خصوصی تلاش بسیاری کرده و کیش را به موقعیت فعلی رسانده است ، اما دولت با تصویب قوانین دست و پا گیر ، مناطق آزاد را دچار مشکل کرده است و اگر قوانین مناطق آزاد به درستی در این مناطق اجرا شود هیچ مشکلی به وجود نمی آید .
اگر دولت با کیش همراهی می‌کرد ، جزیره کیش ۱۰ برابر وضعیت فعلی توسعه می‌یافت .
خاطرم هست مدیرعامل منطقه جبل علی وقتی به جزیره کیش سفر کرد آرزو داشت که جبل علی روزی مانند کیش شود ، مدیرعامل جبل علی ۱۰ سال است که مدیرعامل این منطقه است و همچنان به کار و فعالیت ادامه می دهد ، و اکنون این منطقه یکی از بزرگترین مناطق آازد جهان است .
اما تغییر پی در پی مدیران در جزیره کیش باعث شده است که کیش از مسیر توسعه خارج شود و یا بسیار کند در مسیر توسعه قدم بردارد . آقای نوری بفرمایید دوران طلایی کیش کی بود؟ رشد کیش با آقای یزدان پناه و حمایت آقای هاشمی رفسنجانی رقم خورد ، آن زمان آقای رفسنجانی ۲۰ میلیون دلار برای تاسیس کارخانه تولید برق و آب بودجه در اختیار سازمان منطقه آزاد کیش قرارداد ، از شرکت آاِگ تجهیزات بسیار مطلوبی برای نیروگاه خریداری شد .
کیش کاملاً تاریک بود اما با تأسیس نیروگاه آب و برق ، جاده های کیش روشن شد .
جاده دنیا که زمان مهندس یزدان پناه در کیش ساخته شد با تاسیس نیروگاه و نصب پایه های چراغ برق نورانی شد و وقتی هنگام شب با هواپیما بر فراز کیش حرکت می‌کردیم منظره چشم‌نوازی را می‌دیدیم .
شرکت هواپیمایی کیش زمان آقای مهرعلیزاده راه افتاد ولی الان با بی توجهی که مسئولان انجام دادند و دلیلش را نمی دانم کیش ایر وضعیت خوبی ندارد و دیگر در اختیار سازمان منطقه آزاد کیش نیست .
در حالی که کیش ایر افتخار کیش است و باید برای کیش باقی بماند.
سرمایه گذاران کیش آمادگی دارند کیش ایر را بخرند تا برای مردم کیش باقی بماند .
الان خدمات کیش ایر مناسب نیست و بسیار تاسف بار است که این مهمترین امتیاز کیش از دست رفت ، گاهی فکر می کنم ، افرادی هستند که از روی عمد و قصد می خواهند کیش در مسیر تعادل و توسعه پیش نرود و سعی میکنند کیش را زمین بزنند .
دلیل واگذاری کیش ایر و دلیل واگذاری ۵۱ درصد سهم نیروگاه کیش را نمی دانم و از این دو رویداد تاخ بسیار متاسفم ، ، این اشتباه بزرگی است که ضرر آن برای مردم کیش است .
اما مسئولان باید به یک نکته توجه کنند که جزیره کیش را خدا حفظ کرده است و جزو مقدرات الهی است که کیش پیشرفت کند .
با تمام مشکلاتی که برای جزیره‌کیش ایجاد می کنند اما این خاک پاره مرجانی همچنان می درخشد .
آقای نوری آیا توسعه کیش متوازن است ؟ نه اصلاً متوازن نیست کیش مدارس خوبی ندارد ، دانش آموزان کیش باید از امکانات بسیار عالی و مطلوب بهره مند شود ، مدارسی که به تجهیزات روز مجهز است و فضای فیزیکی مطلوبی دارد .
سطح تفکر کودکان و نوجوانان کیش بسیار بالاست باید برای کودکان و نوجوانان ، امکانات آموزشی بسیار قوی فراهم شود . کودکان و نوجوانانی که کنار پدرشان با مفاهیم اقتصادی و گردشگری در کیش آشنا شدند اگر آموزش صحیح ببینند شکوفا می شوند.
کیش بیمارستان کافی ندارد و یک بیمارستان برای کیش بسیار کم است ، باید کلینیک های تخصصی خاص و ویژه در جزیره کیش مستقر شود تا در حوزه تخصصی خدمات به روز ارائه کند و توریسم سلامت رونق بیشتری بگیرد .
کیش آب و هوای مطلوبی دارد حتی در تابستان هم هوای پاک و مطلوبی دارد و بسیاری از مسافران برای بهره‌مندی از آب و هوای کیش به جزیره کیش سفر می کنند باید از این امتیازات مطلوب جزیره‌کیش بهره برد ، بسیاری از مناطق دنیا این امکانات را ندارند اما ما داریم و از آن غافلیم .
در یک جمله کیش محکوم به رشد و توسعه است و هیچ کسی نمی تواند جلوی رشد کیش را بگیرد .
شاید برخی مسئولان با تصمیمات اشتباه کیش را با چالش روبرو کنند اما مطمئن باشند که کیش در مسیر توسعه حرکت خواهد کرد .
آقای نوری چه فکری برای زیرساخت های جزیره کیش باید انجام شود ؟ اگر مدیرانی که به کیش می آیند به گروه‌های مختلف وابسته باشند و مدیران میانی آنها هم تحمیلی باشند وضعیت کیش رو به رشد نخواهد بود .
برای کیش باید یک تفکر خوب و سازنده داشته باشیم .
اگر مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش عملکرد مطلوبی دارد دیگر نیازی به تغییر و تحول نیست .
این بی‌ثباتی مدیریت باعث شده است که کارهای اساسی به کندی در جزیره کیش صورت گیرد .
توسعه اگر متوازن نباشد ، هم مردم ضربه می‌خورند هم مسئولان .
من از همه دستگاه‌ها خواهش می کنم به مدیرعامل کیش اعتبار و اختیار بدهند امکانات و قدرت بدهند تا بتواند کار کند .
تغییرات مدیریتی کیش را فلج کرده است و البته مدیران میانی سفارش شده هم که توان اجرایی مطلوبی ندارند نمی توانند برا ی کیش گره گشا باشند.
به جای تمکین از مدیر عامل ، از مسئولانی که آنان را تحمیل کرده اند حمایت م یکنند و این چند دسته گی ها در بدنه سازمان کیش را از ریل اصلی خارج می کند.
آیا مناطق آزاد در کشور نقش خود را حفظ کرده‌اند ؟ اگر دولت از قانون مناطق آزاد پیروی کند کیش توسعه می‌یابد وقتی دولت حمایت نمی‌کند وقتی معافیت مالیاتی را از مناطق آزاد برمی‌دارد عملاً کیش را با چالش روبرو می کند .
مسئولان تا می‌بینند کیش رونق گرفته است ، پشت درهای بسته می نشینند و نقشه می کشند تا هزینه های سازمان منطقه آزاد کیش را از جیب سرمایه گذاران و مردم جزیره کیش تامین کنند .
این اقدامات باید ضابطه‌مند باشد ، حمایت از سرمایه گذار باید منطقی باشد ، درست نیست که به سرمایه‌گذار قول و وعده بدهیم و بعد آن را عملی نکنیم .
در قانون تجارت و سرمایه گذاری وقتی یک طرف پای بند مقررات و قانون نباشد به اصطلاح می گویند دبه کرده است ، دولت در حوزه مناطق آزاد دبه می‌کند و به سرمایه‌گذاران وعده هایی را که می دهد عملی نمی کند .
دولت باید قانون چگونگی اداره مناطق آزاد را دست کاری نکند .
برای توسعه و پیشرفت کیش سه نکته بسیار ضروری است ، کیش باید مدارس پیشرفته داشته باشد ، برای سلامت کیش باید تلاش کرد یعنی مراکز درمانی و پزشکی توسعه یابد ، دولت باید قوانین مناطق آزاد را به صورت کامل اجرا کند دولتی که دبه می کند در سیستم اقتصادی اختلال ایجاد می‌شود .
آقای نوری با توجه به افزایش جمعیت ، ناهنجاری های کیش آیا سرمایه‌گذاری در منطقه را ناامن می‌کند ؟ هر گاه جمعیت زیاد شود مشکلات هم بیشتر می‌شود ، فقر عامل بسیاری از ناهنجاری هاست وقتی مشکلات اقتصادی زیاد می شود بسیاری از ناهنجاری ها هم شکل می گیرد ، ما کشور ثروتمندی هستیم نباید مردم دچار مشکل باشند و برای تامین معاش خود به دردسر بیفتند .
دولت مدام نقشه می کشد جیب مردم را خالی کند این یک حرف سیاسی نیست یک حرفی است که همه مردم ، آن را به زبان می آورند .بعضی رفتارهای دولت برای ایران ، اسلام و انقلاب بد و ناشایست است ما کشوری غنی با فرهنگ بالایی هستیم و باید دولتمردان ما رفتارهای معقول داشته باشند.
اگر فرهنگ سازی درست انجام شود ریشه سیاری از نا هنجاری ها از بین می رود.
تعیین قوانین سدمند و اجرای دقیقی آن همه ساکنان و مسافران را مجاب به تمکین می کند و همه می دانند وقتی وارد کیش شدند باید به قوانین احترام بگذارند تا چهره زیبای کیش مخدوش نشود.
آقای نوری از ظرفیت اکسپو دبی ۲۰۲۱ و جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌توان بهره برد ؟ از ظرفیت اکسپوی دبی که اصلاً استفاده نکردیم و به راحتی این فرصت اقتصادی مطلوب را از دست دادیم .
برای جام جهانی قطر ۲۰۲۲ هم فکر نمی‌کنم بتوان بهره فراوانی برد.
به هر حال قطر بیکار ننشسته است .
درست است در برخی حوزه ها امکانات خوب داریم ، ولی قطر هم امکانات خوب دارد و در این سال‌ها برای بهره گیری از این امکانات تلاش و برنامه ریزی کرده است .
قطر این امکان را به ما نخواهد داد ، و البته اینکه ما امکانات ورزشی بسیار ضعیفی داریم شاید پنج درصد بتوانیم در این حوزه خدمت رسانی کنیم ، فقط در حوزه امکانات اقامتی نسبتا خوب هستیم ، امکانات پروازی مناسبی هم نداریم ، به نظر می رسد نمی توانیم از ظرفیت جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر بهره ببریم.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه