گفتگو مهرداد تاوتلی با کارشناس حوزه هتلداری گردشگری
فوق دیپلم هتلداری ، لیسانس مدیریت جهانگردی دارای لیسانس مدیریت بازرگانی ، فوق لیسانس در رشته مدیریت جهانگردی از دانشگاه تهران کسب دکترا در مقطع مدیریت استراتژیک در دانشگاه تهران
از سال ۷۶ تاکنون در عرصه گردشگری فعالیت می کنم ، به علت علاقه زیادی که به این رشته دارم تصمصم گرفتم در این رشته تحصیل کنم و جزو ۱۰ رشته منتخب من برای ادامه تحصیل بود ، سعی کردم در این حوزه علاوه بر تحصیلات عالیه ، تجربه هم کسب کنم و بدین ترتیب تحصیلاتم را در حوزه گردشگری و هتلداری تا مقطع دکترا ادامه دادم.
صنعت هتلداری در جهان به عنوان یکی از زیرساختهای صنعت گردشگری است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و اما صنعت هتلداری در کشورمان قدمتی فراتر دارد چرا که کاروانسراهایی از قدیم در کشور ما وجود داشته است که نشان از توسعه گردشگری و هتلدرای از دیر باز است .
شاید سابقه این صنعت را در ایران می توان ، ۳۰۰ سال عنوان کرد .
بازرگانان و تجار از دیرباز ، به قصد زیارت و سیاحت در شهرها و کشورهای دیگر تردد میکردند و در کاروانسراهای بین راه اقامت داشتند ، به همین دلیل است که تقریباً قدمت صنعت هتلداری به سه دهه قبل باز میگردد و این صنعت از همان جا شکل گرفت .
در دوران صفویه کاروانسراهای بین شهر ها در کشور ما بیش از ۹۹۹ کاروانسرا بود که در حال حاضر ، بقایای بعضی از آنها باقی مانده است و برخی هم بازسازی شده اند و به عنوان اقامتگاه های سنتی از آن استفاده می شود .
در ایران در سال ۱۳۴۳ هتل سازی توسط شرکت توریست کانتری و مرکوری مکانیابی شد و بیش از ۱۰۰ هتل به عنوان مهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی ساخته شد و ظرفیت های خوبی برای گردشگری و هتلداری کشور ایجاد کرد.
این مهمانسراها با قابلیت استفاده گردشگران داخلی و خارجی ساخته شد و به این ترتیب گردشگری هم روند توسعه را آغاز کرد.
یکی از این هتل ها که توسط شرکت مرکوری فرانسه در کیش ساخته شد هتل پنج ستاره شایان است که از امکانات مناسبی برخوردار است و ساختمان زیبایی در مرکز شهر دارد و با گذشت سال ها هنوز هم یکی از هتل های پرطرفدار کیش است .
در حال حاضر بیش از ۵۳ هتل فعال در جزیره کیش داریم و حدود شصت هتل هم در حال ساخت و یا در حال دریافت مجوز ساخت است .
از لحاظ کمی شرایط خوبی داریم ، اما از لحاظ کیفی به ویژه در چند سال اخیر به جهت افزایش نرخ ارز و سفرهای داخلی به کیش و افزایش ورود گردشگر نیاز به بازسازی هتل ها و ارتقاء خدمات هتلداری وجود دارد .
این رفت و آمد مسافر به ارتقاء صنعت هتلداری در کیش کمک می کند و باید از ظرفیت ها استفاده کرد.
تاکنون اقدامات موثری انجام شده است اما کافی نیست و باید بیشتر توسعه یابد .
نکته قابل توجه این است که مردم به دلیل مطالعهای که در حوزه صنعت هتلداری دارند و اطلاعاتی که در این حوزه کسب کرده اند تقاضای ارائه خدمات مطلوب تری دارند و این تقاضا موجب رقابت سازنده بین هتلها شده است و همین رقابت به رشد و ارتقاء صنعت هتلداری کمک می کند .
خیلی اعتقاد به بازاریابی دولتی ندارم ، دولت منصب حاکمیتی دارد که باید یکسری قوانین و مقررات و زیرساختها را ایجاد کند و البته نظارت هم داشته باشد.
در تمام دنیا هم دولت فقط بستر سازی و مانع زدایی می کند
اما در بخش خصوصی باید با برگزاری جشنواره ها و ارائه مشوقهای لازم مثل برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها مانند کشورهای همجوار با روشهای جدید در فضای مجازی تبلیغ و بازاریابی کنیم تا گردشگر جذب شود و با ارائه ظرفیتهای ویژه در نمایشگاههای خارجی بتوانین گردشگر خارجی را جذب کنیم تا برای کشور ارزآوری داشته باشیم .
کرونا تحولی را در صنعت هتلداری و گردشگری ایجاد کرده است که کاملا درست است البته خسارت های مقطعی و سنگین نیز به وجود آورده است .
تحولی که کرونا ایجاد کرد موجب شد در حوزه هتلداری و صنعت گردشگری بازنگری به وجود آید .
مهمترین عارضه کرونا به هتلداری خروج نیروهای کاربلد و ماهر بود که به علت تعطیلی ها از کیش مهاجرت کردند و این موضوع باعث شد نیروهای بیتجربه و مبتدی جایگزین آنان شدند و صنعت هتلداری را دچار مشکل کرد ، اما در حال برنامهریزی و آموزش به پرسنل هتل ها هستیم تا این مشکل هم به زودی برطرف شود.
یکی از مهمترین مباحث در صنعت هتلداری سرمایه های انسانی و نیروی کار است ، بنای مجلل و زیبای هتل با چشم اندازهای چشمنواز ، حکم سختافزارها را دارند و نرم افزار این صنعت نیروی انسانی کارآمد و مجرب هستند .
در تشریح این مطلب باید بگویم که در صنعت هتلداری منابع انسانی سه ضلع یک مثلث هستند ، ضلع اول حوزه جذب و پذیرش نیروی انسانی است که باید از سلامت جسمی و روحی کامل و مناسب برخوردار باشند تا بتوانند در هتل به فعالیت خود ادامه دهند.
ضلع دوم این مثلث آموزش است که باید مورد توجه قرار گیرد آموزش در حوزه نیروی انسانی در هتلداری در دو بخش است آموزش عمومی و آموزش اختصاصی ، آموزش عمومی شامل آداب معاشرت ، رفتار با مشتری به صورت تئوری و عملی ، بهداشت فردی محیط و مواد غذایی ، آموزش ایمنی و آتش نشانی است که مهمانان هتل ها انتظار دارند سرمایه مالی و جانی آنها در امان باشد .
ضلع سوم منابع انسانی حفظ و نگهداری نیروی انسانی است ، پرسنل کارآمد و مجرب و ماهر که آموزش دیده است را نباسد به راحتی از دست داد ، چون اگر این اتفاق نیفتد نیروی انسانی جبران آن مشکل و زمان بر است .
رعایت احترام ، از مهمترین مواردی است که نیروی انسانی باید به آن توجه داشته باشد ، نیروی انسانی شاغل در هتل ها اگر احترام ببیند ، احترام هم میگذرد این مقوله بسیار مهم است.
حقوق و دستمزد ، بیمه و موارد مالی نیز باید در نظر گرفته شود تا نیروی انسانی دلگرم به ادامه فعالیت شود .
اقامت نیروی انسانی که ۸ تا ۱۰ ساعت در هتل کار میکند و باید ۸ تا ۱۰ ساعت هم در یک محیط آرام و تمیز استراحت کند بسیار مهم است .
اگر پرسنل هتل زمان کافی استراحت نکند نمی تواند به گردشگران خدمات مطلوب ارائه کند.
بازدهی این امکانات و تسهیلات به کارکنان دقیقا به کارفرمایان برگردانده می شود.
جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فرصت مناسبی بود تا کشورمان از این فرصت برای افزایش درآمدهای اقتصادی بهره ببرد .
به علت همجواری کیش با قطر ، میتوانستیم از این فرصت پیش آمده استفاده کنیم اما واقعیت این است که تا الان کار جدی انجام نشده و جام جهانی تنها سوژه مناسب برای تیتر خبری مسئولان دولتی و بخش خصوصی بوده است .
اگر بخواهیم جذب گردشگر خارجی داشته باشیم که در این مدت باقیمانده هم بعید است باید از ظرفیت های باقی مانده بهره برد .
قطر زیرساختها و ظرفیتهای خوبی در شهرهای دیگر خود ایجاد کرده است و کمبودها را با کمک گرفتن از امارات رفع می کند .
امارات را به عنوان کشور معین انتخاب و معرفی کرده است.
اما باز هم می توان برای پذیرایی از مسافران جام جهانی که قصد دارند ۲ تا سه روز در کیش بمانند ظرفیت سازی کرد.
ابتدا باید پرواز قطر کیش راه اندازی شود ، باید جشنواره جام جهانی داشته باشیم و با برگزاری یک سری مسابقات و جشنواره ها ، مشوق مطلوبی برای جذب گردشگران داخلی هم ایجاد کنیم.
زیرساختهای گردشگری کیش نسبت به شهرهای دیگر ایران نسبتاً خوب است اما نیاز به بازسازی و نوسازی دارد .
زیرساخت حمل و نقل باید ترمیم شود ، ناوگان حمل و نقل کیش کاملا فرسوده شده است .
هتل ها نیز باید زیرساختهای خود را بازسازی کنند.
منسوجات پارچه ای و سیستمهای خنک کننده در هتل ها باید بهروز باشند و به آن توجه جدی کرد .
یک شهر گردشگری باید دارای چه المان های ممتاز اجتماعی و فرهنگی و نیروی انسانی باشد؟ ویژگی ها و استانداردهای خاصی برای شهرهای گردشگری تعریف نشده است با توجه به فرهنگ و موقعیت اجتماعی هر شهری المانها ، قابل تغییر است .
در کیش حمل و نقل و فرهنگ رانندگی خوب است اما باید تقویت شود ، در حوزه نیروی انسانی هم ، نیروی کار بلد با برخورد اجتماعی بالا باید به گردشگران خدمات مطلوب ارائه کند ، تابلوهای مقاصد گردشگری و راهنمایی و رانندگی باید به روز شود .
پلیس جزیره باید با برخورد خوب گردشگران را به شهر خودشان بدرقه کند .
اولین و آخرین برخورد گردشگران با رانندگان تاکسی است که می توانند با برخورد صحیح و مناسب خاطره خوشی را برای گردشگران به یادگار بگذارند.
هتل آرامیس پلاس هتل ۵ ستاره در میدان پردیس و در مجاورت ۵ بازار اصلی کیش قرار دارد که اسفند ۹۹ با نمایی بسیار شیک و خدمات مطلوب و امکانات مناسب افتتاح شد .
۱۷۱ اتاق و سوئیت ، دو رستوران ایرانی و فرنگی ، مجموعه ورزشی ، سونای بخار و خشک ، جکوزی ، حمام ترکی ، ماساژ ،اسپا جی دارد و سالن اجتماعات ۱۰۷ نفری شیک و زیبا در آن ساخته شده است .
پرسنل بسیار حرفه ای و مجرب از مجموعه هزاره سوم در آن مشغول به کار هستند .
شرکتی به نام هزاره سوم زرین در سال ۹۲ افتتاح کردیم مدیرعامل این شرکت من هستم ۵۰ درصد سهام شرکت را هم دارم ، رئیس هیئت مدیره آقای حامد اسلامی است از کارآزموده های گردشگری کشور است.
این هلدینگ شرکتهای زیرمجموعه خود را که مهمترین آنها آرامیس ۴ و ۵ ستاره است ، مدیریت بهرهبرداری ۴ ساله آنها را در اختیار دارد ، آژانس های مسافرتی هورگشت کیش ، هورگشت تهران ، سفر درخشان هزاره سوم ، انحصار فروش بلیط پارک برفی پنگوئن ، دانشکده هتلداری مدیران ، پلتفرم فروش هتل متل و چند مجموعه گردشگری و عکاسی تخصصی را مدیریت می کند.
فعالیت اصلی شرکت هم در زمینه گردشگری و هتلداری است مهمترین اصول مکتب هزاره سوم ، اخلاق و رفتار مناسب ، نظم و انضباط ، صبر و شکیبایی ، دانش و تجربه و کار با کیفیت است.
کسانی که در مجموعه کار میکنند باید به این اصول پایبند باشند .
برنامه جامعه هتلداران کیش برای ایجاد زنجیره های حمایتی و جذب گردشگر و رفع نیازها و مشکلات اعضا را به طور مختصر بفرمایید ؟
جامعه حرفهای هتلداران کیش با سابقه ۲۲ ساله یکی از قوی ترین و قدیمی ترین و فعالترین انجمن های صنفی کیش است امسال هم بر اساس انتخاباتی که انجام شد من و چهار نفر دیگر شرایط انتخاب را داشتیم و به عنوان اعضای هیئت مدیره در خدمت جامعه هتلداران هستیم .
برنامههایی که داریم با توجه به نیروی انسانی آموزش دیده ، توسعه آموزش با صدور مجوز سازمان فنی و حرفه ای است ، فعال کردن غرفه جامعه هتلداران در فرودگاه یکی دیگر از برنامه های ماست و به روز کردن دامین ، go to kish.com است .
با استفاده از این نشانی ، هتل ها می توانند اتاق های خود را با قیمت های پیشنهادی عرضه کنند .
پیگیری امور هتلداری با برگزاری جلسات منظم با روسای سازمان منطقه آزاد کیش از برنامه های جامعه هتلداران است ، تا به اهداف مشترک برسیم .
خانه مسافر یا خانههای اجارهای و یا خانه های شبانه مثل شمشیر دولبه است هم بسیار موثر و کمک کننده است و هم مخرب.
برای کاهش آسیبها باید این خانه ها دارای مجوز از اماکن و گردشگری باشند ، یک خانه مسکونی را نمیتوان به عنوان خانه توریستی معرفی کرد .
این خانه ها با تبعیت از قوانین و مقررات اداره اماکن و معاونت گردشگری باید اداره شوند .
استانداردهای ایمنی و امنیتی آنها باید رعایت شود تا در فصول شلوغ بتوانند به مسافران خدمات اقامتی ارائه کنند ، اگر رها باشند و به شکل امروز فعالیت کنند ، آزاردهنده هستند و رقیب جدی و خطرناک ، برای هتل ها هستند که به صنعت هتلداری آسیب میزنند.
نظر شما