امروز: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

گردشگری صنعتی پویا و درآمد زا که به توسعه هتلداری نیاز دارد

اجتماعی , جشنواره , علمی , فرهنگی , کیش , گردشگری , گزارش مکتوب تاریخ انتشار: 00/12/08 بدون نظر   1074 بازدید

اندازه فونت    
گردشگری صنعتی پویا و درآمد زا که به توسعه هتلداری نیاز دارد

گردشگری صنعتی پویا و درآمد زا که به توسعه هتلداری نیاز دارد

گفتگو مهرداد تاوتلی با کارشناس حوزه هتل‌داری گردشگری

فوق دیپلم هتلداری ، لیسانس مدیریت جهانگردی دارای لیسانس مدیریت بازرگانی  ، فوق لیسانس در رشته مدیریت جهانگردی از دانشگاه تهران کسب دکترا در مقطع مدیریت استراتژیک در دانشگاه تهران

آقای تاوتلی از چه زمانی وارد صنعت هتلداری و گردشگری شدید و علت ورود شما به این صنعت چه بود؟

از سال ۷۶ تاکنون در عرصه گردشگری فعالیت می کنم ، به علت علاقه زیادی که به این رشته دارم تصمصم گرفتم در این رشته تحصیل کنم و جزو ۱۰ رشته منتخب من برای ادامه تحصیل بود ، سعی کردم در این حوزه علاوه بر تحصیلات عالیه ، تجربه هم کسب کنم و بدین ترتیب تحصیلاتم را در حوزه گردشگری و هتلداری تا مقطع دکترا ادامه دادم.

لطفاً تاریخچه صنعت هتلداری در جهان ، ایران و جزیره کیش را بفرمایید ؟

صنعت هتلداری در جهان به عنوان یکی از زیرساخت‌های صنعت گردشگری است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و اما صنعت هتلداری در کشورمان قدمتی فراتر دارد چرا که کاروانسراهایی از قدیم در کشور ما وجود داشته است که نشان از توسعه گردشگری و هتلدرای از دیر باز است .
شاید سابقه این صنعت را در ایران می توان ، ۳۰۰ سال عنوان کرد .
بازرگانان و تجار از دیرباز ، به قصد زیارت و سیاحت در شهرها و کشورهای دیگر تردد می‌کردند و در کاروانسراهای بین راه اقامت داشتند ، به همین دلیل است که تقریباً قدمت صنعت هتلداری به سه دهه قبل باز می‌گردد و این صنعت از همان جا شکل گرفت .
در دوران صفویه کاروانسراهای بین شهر ها در کشور ما بیش از ۹۹۹ کاروانسرا بود که در حال حاضر ، بقایای بعضی از آنها باقی مانده است و برخی هم بازسازی شده اند و به عنوان اقامتگاه های سنتی از آن استفاده می شود .
در ایران در سال ۱۳۴۳ هتل سازی توسط شرکت توریست کانتری و مرکوری مکان‌یابی شد و بیش از ۱۰۰ هتل به عنوان مهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی ساخته شد و ظرفیت های خوبی برای گردشگری و هتلداری کشور ایجاد کرد.
این مهمانسراها با قابلیت استفاده گردشگران داخلی و خارجی ساخته شد و به این ترتیب گردشگری هم روند توسعه را آغاز کرد.
یکی از این هتل ها که توسط شرکت مرکوری فرانسه در کیش ساخته شد هتل پنج ستاره شایان است که از امکانات مناسبی برخوردار است و ساختمان زیبایی در مرکز شهر دارد و با گذشت سال ها هنوز هم یکی از هتل های پرطرفدار کیش است .

شما بعنوان یک کارشناس حوزه هتلداری امروز  وضعیت هتلداری در کیش از نظر کمی و کیفی چگونه ارزیابی میکنید ؟

در حال حاضر بیش از ۵۳ هتل فعال در جزیره کیش داریم و حدود شصت هتل هم در حال ساخت و یا در حال دریافت مجوز ساخت است .
از لحاظ کمی شرایط خوبی داریم ، اما از لحاظ کیفی به ویژه در چند سال اخیر به جهت افزایش نرخ ارز و سفرهای داخلی به کیش و افزایش ورود گردشگر نیاز به بازسازی هتل ها و ارتقاء خدمات هتلداری وجود دارد .
این رفت و آمد مسافر به ارتقاء صنعت هتلداری در کیش کمک می کند و باید از ظرفیت ها استفاده کرد.

به نظر شما با عنایت به وجود بیش از ۵۰ هتل و ساخت ۶۰ هتل دیگر آیا فکری برای جذب گردشگر و ایجاد زنجیره‌ دائمی ورود مسافر به کیش شده است ؟

تاکنون اقدامات موثری انجام شده است اما کافی نیست و باید بیشتر توسعه یابد .
نکته قابل توجه این است که مردم به دلیل مطالعه‌ای که در حوزه صنعت هتلداری دارند و اطلاعاتی که در این حوزه کسب کرده اند تقاضای ارائه خدمات مطلوب تری دارند و این تقاضا موجب رقابت سازنده بین هتل‌ها شده است و همین رقابت به رشد و ارتقاء صنعت هتلداری کمک می کند .

شما حوزه بازاریابی گردشگری بخش خصوصی و دولتی را چگونه ارزیابی می‌کنید و برای جذب حداکثری گردشگر به کیش چه باید کرد ؟

خیلی اعتقاد به بازاریابی دولتی ندارم ، دولت منصب حاکمیتی دارد که باید یکسری قوانین و مقررات و زیرساخت‌ها را ایجاد کند و البته نظارت هم داشته باشد.
در تمام دنیا هم دولت فقط بستر سازی و مانع زدایی می کند
اما در بخش خصوصی باید با برگزاری جشنواره ها و ارائه مشوق‌های لازم مثل برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها مانند کشورهای همجوار با روش‌های جدید در فضای مجازی تبلیغ و بازاریابی کنیم تا گردشگر جذب شود و با ارائه ظرفیت‌های ویژه در نمایشگاه‌های خارجی بتوانین گردشگر خارجی را جذب کنیم تا برای کشور ارزآوری داشته باشیم .

از خسارت وارده کرونا و مشکلاتی که نزدیک به ۲ سال جامعه هتلداران با آن دست و پنجه نرم کرد بگویید آیا از جانب حاکمیت جبران خسارتی شد.؟

کرونا تحولی را در صنعت هتلداری و گردشگری ایجاد کرده است که کاملا درست است البته خسارت های مقطعی و سنگین نیز به وجود آورده است .
تحولی که کرونا ایجاد کرد موجب شد در حوزه هتلداری و صنعت گردشگری بازنگری به وجود آید .
مهمترین عارضه کرونا به هتلداری خروج نیروهای کاربلد و ماهر بود که به علت تعطیلی ها از کیش مهاجرت کردند و این موضوع باعث شد نیروهای بی‌تجربه و مبتدی جایگزین آنان شدند و صنعت هتلداری را دچار مشکل کرد ، اما در حال برنامه‌ریزی و آموزش به پرسنل هتل ها هستیم تا این مشکل هم به زودی برطرف شود.

جناب تاوتلی رابطه با برطرف کردن مشکلات موجود پرسنل هتل ها از نظر آموزش و تامین مایحتاج اولیه بخصوص بحث مسکن چه برنامه های دارید ؟

یکی از مهمترین مباحث در صنعت هتلداری سرمایه های انسانی و نیروی کار است ، بنای مجلل و زیبای هتل با چشم اندازهای چشم‌نواز ، حکم سخت‌افزارها را دارند و نرم افزار این صنعت نیروی انسانی کارآمد و مجرب هستند .
در تشریح این مطلب باید بگویم که در صنعت هتلداری منابع انسانی سه ضلع یک مثلث هستند ، ضلع اول حوزه جذب و پذیرش نیروی انسانی است که باید از سلامت جسمی و روحی کامل و مناسب برخوردار باشند تا بتوانند در هتل به فعالیت خود ادامه دهند.
ضلع دوم این مثلث آموزش است که باید مورد توجه قرار گیرد آموزش در حوزه نیروی انسانی در هتلداری در دو بخش است آموزش عمومی و آموزش اختصاصی ، آموزش عمومی شامل آداب معاشرت ، رفتار با مشتری به صورت تئوری و عملی ، بهداشت فردی محیط و مواد غذایی ، آموزش ایمنی و آتش نشانی است که مهمانان هتل ها انتظار دارند سرمایه مالی و جانی آنها در امان باشد .
ضلع سوم منابع انسانی حفظ و نگهداری نیروی انسانی است ، پرسنل کارآمد و مجرب و ماهر که آموزش دیده است را نباسد به راحتی از دست داد ، چون اگر این اتفاق نیفتد نیروی انسانی جبران آن مشکل و زمان بر است .
رعایت احترام ، از مهم‌ترین مواردی است که نیروی انسانی باید به آن توجه داشته باشد ، نیروی انسانی شاغل در هتل ها اگر احترام ببیند ، احترام هم می‌گذرد این مقوله بسیار مهم است.
حقوق و دستمزد ، بیمه و موارد مالی نیز باید در نظر گرفته شود تا نیروی انسانی دلگرم به ادامه فعالیت شود .
اقامت نیروی انسانی که ۸ تا ۱۰ ساعت در هتل کار می‌کند و باید ۸ تا ۱۰ ساعت هم در یک محیط آرام و تمیز استراحت کند بسیار مهم است .
اگر پرسنل هتل زمان کافی استراحت نکند نمی تواند به گردشگران خدمات مطلوب ارائه کند.
بازدهی این امکانات و تسهیلات به کارکنان دقیقا به کارفرمایان برگردانده می شود.

و اما قطر ۲۰۲۲، به نظر شما کیش در جام جهانی قطر موفق به جذب گردشگر خارجی و یا علاقمندان فوتبال ایرانی خواهد شد ؟

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فرصت مناسبی بود تا کشورمان از این فرصت برای افزایش درآمدهای اقتصادی بهره ببرد .
به علت همجواری کیش با قطر ، می‌توانستیم از این فرصت پیش آمده استفاده کنیم اما واقعیت این است که تا الان کار جدی انجام نشده و جام جهانی تنها سوژه مناسب برای تیتر خبری مسئولان دولتی و بخش خصوصی بوده است .
اگر بخواهیم جذب گردشگر خارجی داشته باشیم که در این مدت باقیمانده هم بعید است باید از ظرفیت های باقی مانده بهره برد .
قطر زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های خوبی در شهرهای دیگر خود ایجاد کرده است و کمبودها را با کمک گرفتن از امارات رفع می کند .
امارات را به عنوان کشور معین انتخاب و معرفی کرده است.
اما باز هم می توان برای پذیرایی از مسافران جام جهانی که قصد دارند ۲ تا سه روز در کیش بمانند ظرفیت سازی کرد.
ابتدا باید پرواز قطر کیش راه اندازی شود ، باید جشنواره جام جهانی داشته باشیم و با برگزاری یک سری مسابقات و جشنواره ها ، مشوق مطلوبی برای جذب گردشگران داخلی هم ایجاد کنیم.

زیر ساخت های گردشگری کیش را در حال حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

زیرساخت‌های گردشگری کیش نسبت به شهرهای دیگر ایران نسبتاً خوب است اما نیاز به بازسازی و نوسازی دارد .
زیرساخت حمل و نقل باید ترمیم شود ، ناوگان حمل و نقل کیش کاملا فرسوده شده است .
هتل ها نیز باید زیرساخت‌های خود را بازسازی کنند.
منسوجات پارچه ای و سیستمهای خنک کننده در هتل ها باید به‌روز باشند و به آن توجه جدی کرد .
یک شهر گردشگری باید دارای چه المان های ممتاز اجتماعی و فرهنگی و نیروی انسانی باشد؟ ویژگی ها و استانداردهای خاصی برای شهرهای گردشگری تعریف نشده است با توجه به فرهنگ و موقعیت اجتماعی هر شهری المانها ، قابل تغییر است .
در کیش حمل و نقل و فرهنگ رانندگی خوب است اما باید تقویت شود ، در حوزه نیروی انسانی هم ، نیروی کار بلد با برخورد اجتماعی بالا باید به گردشگران خدمات مطلوب ارائه کند ، تابلوهای مقاصد گردشگری و راهنمایی و رانندگی باید به روز شود .
پلیس جزیره باید با برخورد خوب گردشگران را به شهر خودشان بدرقه کند .
اولین و آخرین برخورد گردشگران با رانندگان تاکسی است که می توانند با برخورد صحیح و مناسب خاطره خوشی را برای گردشگران به یادگار بگذارند.

درباره هتل آرامیس پلاس بگوید دارای چه امکاناتی است و چه خدماتی در هتل به گردشگران ارائه می‌شود ؟

هتل آرامیس پلاس هتل ۵ ستاره در میدان پردیس و در مجاورت ۵ بازار اصلی کیش قرار دارد که اسفند ۹۹ با نمایی بسیار شیک و خدمات مطلوب و امکانات مناسب افتتاح شد .
۱۷۱ اتاق و سوئیت ، دو رستوران ایرانی و فرنگی ، مجموعه ورزشی ، سونای بخار و خشک ، جکوزی ، حمام ترکی ، ماساژ ،اسپا جی دارد و سالن اجتماعات ۱۰۷ نفری شیک و زیبا در آن ساخته شده است .
پرسنل بسیار حرفه ای و مجرب از مجموعه هزاره سوم در آن مشغول به کار هستند .

در مورد هلدینگ هزاره سوم توضیح بدهید چه نقشی در حوزه گردشگری ایفا می کند ؟

شرکتی به نام هزاره سوم زرین در سال ۹۲ افتتاح کردیم مدیرعامل این شرکت من هستم ۵۰ درصد سهام شرکت را هم دارم ، رئیس هیئت مدیره آقای حامد اسلامی است از کارآزموده های گردشگری کشور است.
این هلدینگ‌ شرکت‌های زیرمجموعه خود را که مهمترین آنها آرامیس ۴ و ۵ ستاره است ، مدیریت بهره‌برداری ۴ ساله آنها را در اختیار دارد ، آژانس های مسافرتی هورگشت کیش ، هورگشت تهران ، سفر درخشان هزاره سوم ، انحصار فروش بلیط پارک برفی پنگوئن ، دانشکده هتلداری مدیران ، پلتفرم فروش هتل متل و چند مجموعه گردشگری و عکاسی تخصصی را مدیریت می کند.
فعالیت اصلی شرکت هم در زمینه گردشگری و هتلداری است مهمترین اصول مکتب هزاره سوم ، اخلاق و رفتار مناسب ، نظم و انضباط ، صبر و شکیبایی ، دانش و تجربه و کار با کیفیت است.
کسانی که در مجموعه کار می‌کنند باید به این اصول پایبند باشند .
برنامه جامعه هتلداران کیش برای ایجاد زنجیره های حمایتی و جذب گردشگر و رفع نیازها و مشکلات اعضا را به طور مختصر بفرمایید ؟

جامعه حرفه‌ای هتلداران کیش با سابقه ۲۲ ساله یکی از قوی ترین و قدیمی ترین و فعالترین انجمن های صنفی کیش است امسال هم بر اساس انتخاباتی که انجام شد من و چهار نفر دیگر شرایط انتخاب را داشتیم و به عنوان اعضای هیئت مدیره در خدمت جامعه هتلداران هستیم .
برنامه‌هایی که داریم با توجه به نیروی انسانی آموزش دیده ، توسعه آموزش با صدور مجوز سازمان فنی و حرفه ای است ، فعال کردن غرفه جامعه هتلداران در فرودگاه یکی دیگر از برنامه های ماست و به روز کردن دامین ‏ ، go to kish.com است .
با استفاده از این نشانی ، هتل ها می توانند اتاق های خود را با قیمت های پیشنهادی عرضه کنند .
پیگیری امور هتلداری با برگزاری جلسات منظم با روسای سازمان منطقه آزاد کیش از برنامه های جامعه هتلداران است ، تا به اهداف مشترک برسیم .

وجود خانه های اجاره شبانه را برای جامعه خود فرصت می‌دانید یا تهدید و چه باید کرد برای ساماندهی این وضعیت ؟

خانه مسافر یا خانه‌های اجاره‌ای و یا خانه های شبانه مثل شمشیر دولبه است هم بسیار موثر و کمک کننده است و هم مخرب.
برای کاهش آسیب‌ها باید این خانه ها دارای مجوز از اماکن و گردشگری باشند ، یک خانه مسکونی را نمی‌توان به عنوان خانه توریستی معرفی کرد .
این خانه ها با تبعیت از قوانین و مقررات اداره اماکن و معاونت گردشگری باید اداره شوند .
استانداردهای ایمنی و امنیتی آنها باید رعایت شود تا در فصول شلوغ بتوانند به مسافران خدمات اقامتی ارائه کنند ، اگر رها باشند و به شکل امروز فعالیت ‌کنند ، آزاردهنده هستند و رقیب جدی و خطرناک ، برای هتل ها هستند که به صنعت هتلداری آسیب می‌زنند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه