امروز: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

بندر آفتاب نزدیکترین مسیر برای توسعه و پیشرفت جزیره کیش

بندر آفتاب نزدیکترین مسیر برای توسعه و پیشرفت جزیره کیش

بندر آفتاب نزدیکترین مسیر برای توسعه و پیشرفت جزیره کیش

گفتگو ویژه دولتخانه کیش با علی رضا تقوی مدیر عامل گروه سرمایه گذاران کیش در بندر آفتاب وی از سال ۱۳۷۵ لغایت ۱۳۸۸ به مدت ۱۳ سال که ۳ سال اول بعنوان مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش و از سال ۱۳۷۸ لغایت ۱۳۸۸ به مدت ۱۰ سال به عنوان عضو هیئت مدیره و معاون سرمایه گذاری و بازرگانی شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش از شرکت های زیر مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش مشغول خدمت بود.
پس از آن به مدت یک سال مدیر عامل شرکت بازرگانی خیبر و پس از آن به مدت ۱۰ سال به عنوان معاون پشتیبانی و سرمایه انسانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همزمان رئیس هیئت مدیره شرکت تامین نیروی انسانی و موسسات آموزشی و خدمات رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی عهده دار بود.
علیرضا تقوی از شهریور سال ۱۳۹۹ به عنوان عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت گروه سرمایه گذاران کیش با مجموعه فوق با محوریت بندر آفتاب فعالیت و همکاری دارد.

جناب آقای تقوی هدف تاسیس شرکت و برنامه های آن را توضیح دهید.؟

شرکت سرمایه گذاران کیش در سال ۱۳۷۸ در منطقه آزاد کیش و با هدف دستیابی به جایگاه ممتاز در منطقه با نگاه ویژه به توسعه اقتصادی جزیره زیبای کیش و مناطق همجوار به ثبت رسیده است.

در همین راستا عملیات ساخت و احداث بندر آفتاب بر اساس قراردادی با سازمان منطقه آزاد کیش در سال ۱۳۷۹ به عنوان پایانه دریایی مکمل و پشتیبان عملیات حمل و نقل کالا و مسافر از سرزمین اصلی به جزیره کیش و بالعکس و همچنین انجام امور بازرگانی و کشتیرانی برای سایر جزایر و بنادر واقع در جزیره خلیج فارس آغاز گردید.

آیا طرفین در جهت اجرای دقیق قرارداد به تعهدات خود پایبند بوده اند.

در این قرارداد تعهد گروه سرمایه گذاران کیش ساخت و احداث و بهره‌برداری و اداره بندر آفتاب و اهم تعهدات سازمان احداث راه ارتباطی از مجاورت بندر آفتاب به جاده پارسیان بوده است که متاسفانه علیرغم انجام کلیه تعهدات گروه سرمایه‌گذاران تاکنون سازمان پس از از گذشت بیش از بیست سال به تعهدات قراردادی خود از جمله احداث این جاده عمل نکرده است که این مهم می توانست تاثیر بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی منطقه و کاهش قیمت تمام شده کالاهای اساسی و مصرفی ساکن جزیره را به دنبال خواهد داشت، زیرا با احداث جاده مذکور مسیر ساکنین استان های فارس و بوشهر به بندر آفتاب و جزیره کیش حدود ۸۰ کیلومتر کوتاه تر می شد .

لطفا مزیت های و امکانات بندر آفتاب را بیان کنید

خوشبختانه بندر آفتاب به لحاظ مسافت با حدود ۹ مایل کوتاهترین مسیر دریایی از سرزمین اصلی به جزیره کیش را دارد که این مسیر نصف مسیر بندر چارک به جزیره کیش می باشد. همچنین به لحاظ امکانات بندری و تاسیساتی یکی از مجهزترین بنادر جنوبی استان هرمزگان با دارا بودن یک ترمینال مسافربری به وسعت ۵۰۰۰ مترمربع، ترمینال کانتینری، انبارهای سرپوشیده، واحدهای اقامتی، رفاهی و خدماتی می باشد.

این بندر یک اسکله تجاری به طول ۹ متر و دو اسکله رورو دارد. طول کانال بندر ۲۰۰ متر و عرض آن ۱۲۰ متر وعمق آن ۸ می باشد.

حوضچه آن با عمق ۵/۵ متر و حداقل جزر به مساحت ۱۶ هکتار قادر به پذیرش شناورهایی با آبخور ۵ متر می باشد.

بندر آفتاب اولین بندر در ایران است که با سرمایه‌گذاری بخش کاملا خصوصی ساخته شده است این بندر دارای بهترین موقعیت در قلب خلیج فارس یکی از بنادر مهم جهت دسترسی استان‌های فارس، هرمزگان و بوشهر به بنادر خلیج فارس است.

بندر آفتاب از نظر موقعیت مکانی و بستر دریا امکان توسعه و تبدیل شدن به یک بندر تجاری، مسافری و تفریحی است. این بندر یکی از یکی از عمیق‌ترین حوضچه های آرامش برای پذیرش انواع شناورها در استان هرمزگان را دارد.

عنایت به فرا رسیدن نوروز و تردد خودروهای شخصی در مسیر بندر آفتاب کیش بلعکس چه برنامه های را تدارک دیده اید.

این بندر همانند سنوات گذشته به طور کامل آماده ارائه خدمات به مسافران نوروزی می باشد. شرکت کشتیرانی آفتاب از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سرمایه گذاران کیش با دو فروند شناور لندینگ کرافت و یک فروند شناور مسافری و تعدادی شناور به صورت مشارکتی و استیجاری در ایام نوروز نقش به‌سزایی در انتقال مسافران نوروزی، کالاهای مصرفی و خودروهای مسافری و باری به جزیره کیش را برعهده دارد. مسافرین به دلیل مسافت بسیار کوتاه به جزیره کیش استقبال بسیار خوبی جهت استفاده از امکانات این بندر دارند

لطفا طرح و برنامه های آینده و توسعه امکانات بندر آفتاب را ذکر کنید

برنامه های توسعه بندر آفتاب عبارت است از :
• ایجاد مراکز تفریحی، خدماتی و اقامتی
• تبدیل بندر علاوه بر کاربری تجاری به کاربری گردشگری و سیاحتی است.
• اخذ مجوزهای گمرکی جهت صادرات و واردات انواع کاهای تجاری
• توسعه بندر آفتاب با افزایش عمق حوضچه جهت پهلوگیری شناورهای با ظرفیت حدود ۳۰هزار تن

سهامداران و سرمایه گذاران گروه را چه شرکتها و افرادی تشکیل میدهند و اولویت های شما چیست.؟

اکثریت سهامدارن گروه سرمایه گذاران از بخش کاملاً خصوصی و از تجار سرمایه گذاران اولیه کیش هستند.البته سازمان منطقه آزاد کیش هم جزو سهامداران خرد این مجموعه می باشد.
یکی از اولویت های جدی مدیریت جدید گروه سرمایه گذاران کیش در بندر آفتاب توسعه همه جانبه بندر آفتاب می باشد.

در همین راستا طرح مطالعاتی ایجاد یک مرکز بزرگ گردشگری، اقامتی، خدماتی در جنب بندر آفتاب در دست تهیه است که امید داریم با جمع بندی این طرح یکی از دغدغه های فعالین اقتصادی جزیره کیش در اسکان نیروهای شاغل به دلیل افزایش بسیار بالای هزینه های اقامت و اسکان در جزیره کیش مرتفع گردد.

جناب تقوی هدف اصلی ایجاد بندر آفتاب و آینده این بندر را چگونه پیشبینی میکنید.؟؟

یکی از اهداف اصلی احداث این بندر از ابتدا همین نقش لجستیک آن برای جزیره کیش بوده است که می توان گفت علی رغم همه محدودیتها توانسته است نقش خود را به خوبی ایفا نماید.
این بندر روزانه با ۱۲ سرویس بخش عمده ای از کالاهای مصرفی و مصالح ساختمانی جزیره کیش را تامین می نماید که با برنامه های توسعه ای که در شرکت کشتیرانی آفتاب و خرید شناورهای جدید داریم این نقش پررنگ تر خواهد شد.

 آینده بندر بسیار روشن است و حتما این یندر در اینده ای نه چندان دور به یکی از بنادر مهم تجاری و تفریحی استان تبدیل خواهد شد .

در پایان آمار و ارقام خدمات ارایه شده توسط این بندرگاه را توضیح دهید .؟

طی سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۰۰ سفر با ۲ فروند شناور فی مابین بندر آفتاب و جزیره کیش و بلعکس انجام گرفته است

در سال گذشته تعداد خودروی سواری ۲۰ هزار دستگاه
خودروی باری تریلر ۲۱۰۰۰ دستگاه

ده چرخ ۱۸۰۰۰ دستگاه

۶ چرخ ۱۹۰۰۰ دستگاه

خاور ۴۰۰۰ دستگاه

وانت ۹۰۰ دستگاه
مجموعا تعداد ۴۹۶۰۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین حمل و حدودا ۸۰ هزار مسافر با خودرو شخصی از بندر آفتاب به جزیره کیش طی این مدت با شناورهای این شرکت تردد داشته اند تا اکنون طب ۱۵ سفر به میزان ۱۲۰ هزارتن سنگ گج از بندر آفتاب به مقصد کشور قطر صادر گردیده است.

سخن پایانی شما …

در پایان از مدیران و مسئولین محترم سازمان منطقه آزاد کیش و شرکتهای تابعه تقاضا دارم همانطوری که شرکت گروه سرمایه گذاران کیش بطور کامل به تعهدات قراردادی خود عمل کرده است آنها نیز به تعهدات و وظایف شأن در قبال مجموعه بندر آفتاب عمل نمایند.

قطعا بهترین ، امن ترین ، و کوتاه تربن، مسیر دریایی از سرزمین اصلی به جزیره زیبای کیش بندر آفتاب خواهد بود و به هر میزان این بندر مورد توجه و حمایت سازمان منطقه آزاد کیش قرار گیرد به همان میزان باعث تسریع در رشد و توسعه اقتصادی منطقه از یک سو و کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات در جزیره کیش از سوی دیگر خواهد شد که قطعا از منافع آن ساکنین و فعالیین اقتصادی جزیره کیش بهره خواهند برد.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه