امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

خلیج فارس و فرصت های مغفول ورزشهای دریایی

آموزشی , فرهنگی , گردشگری , مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش , ورزشی تاریخ انتشار: 01/02/09 بدون نظر   1602 بازدید

اندازه فونت    
خلیج فارس و فرصت های مغفول ورزشهای دریایی

خلیج فارس و فرصت های مغفول ورزشهای دریایی

خلیج فارس یکی از پر اهمیت ترین آبراهه های جهان با بیش از نیم میلیون سال قدمت در غرب آسیا واقع شده است . این دریا هشت کشور این منطقه را با یکدیگر همسایه دریایی نموده است . اما تمام خط شمالی خلیج فارس در طول تاریخ در قلمرو کشور ایران بوده است. دریایی که تمامی دریانوردان ، تاریخ نویسان ، حاکمان ادوار تاریخ جهان بر اهمیت آن تاکید داشته اند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در بیانات و فرمایشات گرانقدرشان بر ضرورت توجه ویژه به دریا و جبران عقب افتادگی های طولانی دهه های گذشته تاکید داشته اند و خواستار تلاش مضاعف مسئولین و خادمان ملت در جهت جبران عقب افتادگی های طولانی مدت شده اند.
بر اساس راهبردهای ارزشمد ایشان ، دریا برای یک کشور یک فرصت بزرگ برای پیشرفت و حافظ منافع ملی است .
از سوی دیگر نزدیک به پنج هزار کیلومتر خط ساحلی در جنوب هزاران کیلومتر مربع آبهای تحت حاکمیت کشور در طول سده های اخیر نقش و جایگاه موثری در رشد و توسعه کشور نداشته اند و بخش اعظمی از راهبردها ، سیاست ها و برنامه های توسعه ای در همه ابعاد معطوف به آبادانی بخشهای مرکزی بوده و به مناطق ساحلی و دریاها کمتر پرداخته شده است .
قدرتهای استعمارگر نیز همواره سعی در محدود نمودن دسترسی ملتها و دولتها به آبهای آزاد ، محصور کردن آنها در خشکی و در نهایت دور کردن آنان از سواحل و دریاها بمنظور عدم ارتباط مستقیم و فعال با دنیای پیرامون داشته اند و بدین شکل مزیت و فرصت بی نظیر دریا به عنوان یک حوزه بسیار مهم در توسعه نادیده انگاشته شده است .
در کشور ما طی دهه های ۴۰ تا ۶۰ شمسی به علت فقدان علم و تجربه در برنامه ریزی های بلند مدت توسعه ، آمایش سرزمینی ایران در ناقص ترین و پر ایرادترین شکل خود ظهور و بروز یافت . در این میان عمده ترین سهم از نگاه توسعه به شهرهای مرکزی کشور معطوف شد ، کلان شهرهایی که هیچ کدام لذت دیدار طلوع و غروب آفتاب و انعکاس نور آن بر دریا را تجربه نمی کردند. این پدیده به مرور توسعه نامتوازن در کشورمان را رقم زد که علاوه بر ایجاد مشکلات عظیم در روند توسعه کلان ، خیل انبوهی از مزیت های نواحی ساحلی و دریایی ایران را عقیم گذاشت و حوزه ورزش نیز از این قاعده مستثنی نیست.
امروزه در بیشتر نقاط کشور بر اساس پشتوانه تاریخی ، شرایط اقلیمی و محیطی و برنامه های توسعه ای مرکز گرا، ورزشهای متناسب رشد و گسترش یافته است . امروزه گنبد در گلستان با سوارکاری ، شمشک و دیزین در تهران با اسکی روی برف و جویبار مازندارن با کشتی در کشور و حتی جهان شناخته می شوند.
در این بین مردمان جنوب کشور همواره در طول تاریخ پرافتخار خود دریانورد بوده و جهازهای بوم ایرانی برای بیش از سه هزار سال از هند تا زنگبار امپراطور دریاها بوده اند.
اما با وجود نزدیک به ۵۰۰۰ کیلومتر خط ساحلی در جنوب کشور ، وجود ۲۰ جزیره در قلمرو ایران ، وزش بادهای دائمی زمستانه و تابستانه و خیل عظیم نوجوان و جوانان مستعد شهرهای جنوبی و شمالی کشور و همچنین ظرفیت ۳۰ مدال المپیک در قالب ۱۰ رشته و ۴۲ مدال بازیهای آسیایی در قالب ۱۴ رشته ورزشی سیلینگ (بادبانی) ، برگزاری انواع رویدادها و جشنواره های دریایی و دریانوردی در حوزه خلیج فارس ، منطقه خاوریمانه و جهان ، فرصت بی نظیری به استانهای جنوبی داده است که تاکنون هرگز در تصمیمات کلان کشور مورد توجه قرار نگرفته است .
امروزه کشورهای امارت ، عمان ، قطر و عربستان سعودی برنامه های بلند مدت ویژه ای برای احیای دریانوردی بادبانی و انتقال آن به نسل آینده خود تدارک دیده اند . آنچه ما در طول قرن ها در شکل گیری آن نقش اساسی و مهمی داشتیم. کشورهای منطقه سعی می کنند با انواع روش ها نسبت به ترویج و جعلی سازی نام خلیج فارس اقدام نمایند و تبلیغات گسترده ای را نیز در همه ابعاد به کار گرفته اند. یکی از روش های آنها هم استفاده از ورزش های دریایی و برگزاری رویدادهای مختلف ورزشهای دریایی بخصوص سیلینگ و بادبانی با این نام جعلی است.
متاسفانه در دهه های گذشته فرصت های عظیم و بی بدیل مناطق ساحلی با خطوط ساحلی گسترده در حوزه رشته های ورزشی دریایی و بالاخص سیلینگ (بادبانی) بالقوه مانده و مطلقاً مورد توجه قرار نگرفته است . در حالی که هر کدام از جزایر هرمز ، قشم ، کیش به تنهایی بنا به گذشته پرشکوه تاریخی ، موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی ، می توانند بعنوان مهمترین سفیر نام بزرگ خلیج فارس در رویدادهای ورزشی منطقه و حتی جهان بخصوص رشته های ورزشی دریایی بدرخشند .

به قلم ؛ حمید شمالی کارشناس ورزش های دریایی

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه